Sanam
 
Vyjayanthimala
vyjayanthimala
vyjayanthimala 1
Vyjayanthimala is met de helm geboren als trotste dochter van M.D Raman en Shrimati Vasundhara Devi op 13 augustus 1933 te Madras – Chennai. Zij heeft een volwaardige opleiding gevolgd op de Presentation en de Good Shepherd kloostergemeente, beide in Madras.
 
Vyjayanthimala begon al heel vroeg onderricht in Bharatanatyam te genieten en trad al op jonge leeftijd op terwijl zij nog op het voortgezet onderwijs zat. Zij is getrouwd met een arts Dr. Bali en heeft een zoon Suchindra Bali die een debuterende ster is in de glitter en glamour filmindustrie. Vyjayanthimala spreekt Hindi - Engels, enkele Zuid-Indiase talen en is een fantastische golfspeler.
 
Een goede vriend van de familie merkte haar op tijdens één van haar Bharatanatyam voorstellingen en introduceerde haar bij de makers van de film Vazhkai. Aanvankelijk waren Vyjayanthimala's zeer orthodoxe familie er niet gecharmeerd van dat hun dochter in de filmindustrie zou werken. Haar oma  Yadugiri Devi daarentegen die direct betrokken was als oudere bij haar opvoeding, wees haar de weg en stemde toe om een rol te vertolken in de film. Haar zeer strenge oma Yadugiri was wars van beuzelarij en op een wellicht strenge maar positieve manier moedigde zij haar kleindochter aan om schone kunsten te leren. Zij spoorde haar sterk aan om Bharatanatyam, zang en muzieklessen te leren. Het moest haar ook niet ontbreken aan eloquentie en algauw werden er voorbereidingen getroffen om Hindi lessen te volgen.
 
 
Vyjayanthimala asha bhosle chhoti si mulaqat
vyjayanthimala in Yasmin
 
 
vyjanthimala in amrapali
 
 

 
 
vyjayanthimala in saathi with rajendra kumar
 
vyjayanthimala
vyjayanthimala
vyjayanthimala
lata mangeshkar preity zinta hema malini vyjayanthimala
vyjayanthimala
vyjayanthimala in suraj
radjesh madarie
vyjanthimala
vyjanthimala dilip kumar saira banu
vyjanthimala in bahar
Vyjayanthimala is een veelzijdig getalenteerde Bollywood superster. Vyjayanthimala begon haar carriëre als dertienjarige in 1949 in een tamil gesproken film Vazhkai. De film werd zondanig succesvol en het nagemaakt werd in Telegu. Deze in Telegu gesproken film Jeevitham werd ook een kaskraker.

AVM de makers van de originele Tamil gesproken film besloten de film in het Hindi te maken voor een breder publiek. Dat gebeurde in 1951. De film heet Bahar.
En uiteraard werd natuurlijk Vyjayanthimala gekozen om de rol te vertolken. Haar voordeel was dat zij vloeiend Hindi sprak. Dat had zij geleerd op de Hindi Prachar Sabha in Madras. De film werd een kaskraker. Zo begon de lancering van Vyjayanthimala in Bombay.

Vyjayanthimala bracht met haar aantrede in de film
Bahar een andere dimensie aan schoonheid. De generatie daarvoor kende vele schoonheden die zich naar behoren van de Indiase maatschappij gedroegen. Een duidelijk voorbeeld waren. Vyjayanthimala had alles in huis.
vyjanthimala in madhumati
Een beeldschone uiterlijk, verlegen, gedistingeerd, een afstandelijkheid en boven alles haar betoverende dans. Filmmakers wedijverden met Vyjayanthimala in hun castings. Met haar acteertalent - uitzonderlijk mooie lichaam en vurige dans was zij de grootste publieks - trekker. Zij wist het publiek voor zich te winnen -of men haar films begreep of niet.

De soundtrack van de film
Bahar werd gecomponeerd door S D Burman en de teksten werd geschreven door Rajendra Krishan. Bijna elk lied van Bahar was een chartbusters. S D Burman koos de zangeres Shamshad Begum als zijn belangrijkste vocalist voor deze flm. Haar stem voor de nummers Saiyan dil men aana re, Dunika ka mazaa lelo, Chhodo ji chhodo ji kanhaiya, Kasoor aap ka huzoor aap ka & O pardesia pyar ki bahar leke werden waanzinnig populair.
Het zou nog maar zelden voorkomen dat Shamshad Begum voor Vyjayantimala zou zingen. Maar vooralsnog getuigen al deze hits voor het beginnend succes van Vyjayanthimala.
Vyjayanthimala shankar jaikishan
Vyjayanthimala lata mangeshkar
Haar oma Judugiri's goede bedoelingen werden bewaarheid in de film Nagin in 1954 waarmee Vyjayanthimala met haar dans iedere kijker voor zich wist te winnen en tot aan het eind van haar carrïere regeerde zij als de meest voorname heldin en danseres tegelijkertijd.
Vyjayanthimala kreeg meteen belangrijkste hoofdrollen aangeboden waarin meestal de heldin een gracieuze danseres is. In de film Ladki en Nagin bewees zij dat zij alle dansstijlen van India beheerst. In Ladki favoriseerde Lata Mangeshkar de moeilijke dansstijlen van Vyjayanthimala , door zeer ongemakkelijke liederen te zingen in Manipuri, Kuchipuri, Mohiniyattam, Kathak, Kathakali, Bbaranatyam & Odissi. De film Nagin werd een groot succes. Maar dat lag niet aan het acteertalent van Vyjayanthimala. Dat zou later aan het licht komen. In de film Nagin werd haar danscapaciteiten meer aan het licht gebracht. De film leek echter een muzikaal excuus om met de flexibiliteit van Vyjayanthimala alle aandacht te trekken. Hemant Kumar componeerde een van de best beluisterde Bollywood
liederen voor de film. Melody Queen Lata Mangeshkar zong acht sprankelende solo's voor Vyjayanthimala waarvan elk een mega hit werd. Waaronder Mera dil yeh pukare aaja - Oonchi oonchi duniya ke diware tod ke - Man dole mera tan dol mera  - Teri yaad men jal kar dekh liya - Sun rasiya ban basiya kahe ko jalaye jiya - Sun ri sakhi mora piya bulaye & Mera badli men chhup gaya chand re. Na de film Nagin tuchtigde haar oma haar met nogal draconische regels. Vyjayanthimala moest onmiddelijk op een streng vermageringsdieet en meer bewegen. Zij was volgens haar oma op zodanige wijze mollig dat het wellustige gevoelens opwekte. En dat was uit den boze. Kunst en cultuur, daar moest zij haar leven aan offeren. Dat was immers de reden van haar oma, gezien hun orthodoxe opvoeding, die de vrijheid van Vyjayanthimala vechtend verkreeg. Er was niets in te brengen tegen de regels van oma Yadugiri. Haar wil was wet.  Spoedig ontwikkelde Vyjyanthimala, door haar verfijnde en gracieuze handgebaren, haar krachtige voetenwerk en expressieve mimiek zich tot
de meest volwaardige Bollywood klassieke danseres.
Vyjayanthimala bharatanatyam
Vyjayanthymala is geboren voor de schone kunst van het dansen. Zij weet zich elke stijl toe te eigenen. In India zijn er naast folkloristische dansen 7 verschillende soorten dansen waaronder Bharatnatyam - Odissi - Kuchipuri - Kathakali - Manipuri - Kathak - Mohinyattam de meest beoefende dansstijlen zijn. Vyjayanthimala heeft ze allemaal uitgevoerd. Alle danstechnieken zijn haar gewoon op het lijf geschreven. Filmmakers konden rekenen op succes door het casten van Vyjayanthimala. Zij kon goed acteren, was beeldschoon en een perfecte danseres.


Filmmaker Bimal Roy was bezig met het bewerkstelligen van zijn nieuwe film
Devdas. Vyjayanthimala was erg bekend om haar dans, maar niet om het acteren. In de film



Vyjayanthimala lata mangeshkar madhumati
Devdas zou zij alle critici te kakken zetten. Men bekritiseerde Bimal Roy voor zijn keuze voor Vyjayanthimala in de film Devdas waarin zij de rol van
Chandramukhi vertolkte.Vyjayanthimala maakte de keuze voor haar alleszins waar en vertolkte het egoïsme van Chandramukhi op miraculeuze wijze. Haar ware acteer talent werd door de grote filmindustrie en de kijkers herkent in de film
Devdas gemaakt in 1955. Daarin vertolkte zij de dynamische rol van de legende Chandramukhi. Daarna was er geen terugkijken meer voor Vyjayanthymala. Voor de film Devdas had zij de Filmfare Best Supporting Actress Award gewonnen. Zij weigerde halsstarrig deze prestigieuze prijs in ontvangst te nemen, omdat zij er stellig in geloofde dat zij geen supporting rol had, maar dat haar rol even groot en belangrijk was als die van de heldin.Voor velen is het moeilijk te bepalen wie de heldin van de film was. Volgens de legende is het aannemelijk dat Suchitra Sen die de rol van Paro vertolkte de heldin was, maar Vyjayanthimala's rol als de dynamische Chandramukhi was ijzersterk.





De uiteindelijke winnaar van de Best Actress Award ging niet naar Suchitra Sen noch Vyjayanthimala, maar naar de grote actrice Nutan voor haar fantastische rol in de film Seema.
Vyjayanthimala poster
Vyjayanthimala's rol in Devdas was zo extreem krachtig dat B R Chopra haar meteen vroeg voor de film Naya Daur. De oorspronkelijke heldin van de film zou Madhubala moeten zijn. Madhubala's zeer strenge en bemoeizuchtige familie verboden haar buiten de stad te werken waardoor zij afzag van de rol. Madhubala had wel een contract getekend hetgeen aanleiding vormde voor een rechtszaak. Afgezien daarvan was Vyjayanthimala was buitengewoon geniaal in de film Naya Daur. Na het zien van die film vind ik het persoonlijk een juiste keuze geweest om haar de rol te laten vertolken. Madhubala was erg knap en had alles in huis, maar zou nooit kunnen tippen aan het dansvermogen en lenigheid van Vyjayanthimala.



Haar bekendste film is de film Madhumati. De film Madhumati in 1985 waarin Vyjayanthymala een dubbelrol vertolkte werd een groot commercieel succes.

Salil Chowdry was de componist van die film en liet uiteraard Melody Queen zijn favoriet Lata Mangeshkar zingen voor de film. De liederen Zulmi sang ankh ladi, Ghadi ghadi mora dil dhadke, Chhad gayo paapi, Dil tadap tadap ke keh raha en Aaja re pardesi werden mega grote 
overdonderend succesnummers waarmee Vyjayanthimala, Salil Chowdhury en Lata Mangeshkar voor eeuwig beroemd werden. Vyjayanthimala kreeg de Filmfare Best Actress Award, Salil Chowdary kreeg de Best Music Director Award, Lata Mangeshkar kreeg de Best Playback Singer Award. Natuurlijk was Lata Mangeshkar die haar carrière in het begin van de jaren 40 begon al veel langer populair. Maar haar hit
Aaja re pardesi in de film Madhumati behoort tot een van haar aller populairste evergreen. Een kaskraker dat de Melody Queen

in haast al haar concerten zingt om nostalgische herinneringen op te halen van de gouden periode dat de Indiase witte doek kende. Vyjayanthimala heeft ontzettend veel respect voor Lata Mangeshkar. Vyajayanthimala die nogal terug getrokken leeft, maakt enkel voor Lata Mangeshkar een uitzondering. Zodra Lata Mangeshkar haar verzoekt om haar ergens mee te vergezellen staat Vyjayanthimala voor haar klaar. Bollywood icoon Amitabh Bachchan bekrachtigd dat niemand Nee zegt tegen Lata Mangeshkar. Uiteraard heeft Vyjayanthimala redenen genoeg om Lata Mangeshkar alles toe te staan.
Vyjayanthimala
Vyjayanthimala was buiten gewoon geweldig in de film Sadhna. Zij vertolkte de rol van een prostituee. Een rol die voormalig actrice Nimmi weigerde. Achteraf moet Nimmi haar weigering vermoedelijk diep betreurd hebben. Het kan niet anders. De film was een groot succes en zeer leerzaam. In de film werd er veel gedanst zoals dat ook gebeurt in Indiase bordelen. Persoonlijk geloof ik dat Nimmi het nooit zou kunnen als Vyjayanthimala. Uiteraard zou de choreograaf pasjes choreograferen naar Nimmi's vermogen. Hoe dan ook, alle lofuitingen over de film behoren enkel tot Lata Mangeshkar, Vyjayanthimala, de actrice Leela Chitnis, de componist N. Dutta en de geweldige schrijver Sahir  Ludhyanvi.Vyjayanthimala was in haar rol als courtisane in de film Sadhana spraakmakend grandioos. Haar lichaamstaal tijdens de mujras (bordeel muziek) was zeer verlokkelijk. Dat was nog maar een film. Als Vyjayanthimala daadwerkelijk een prostituee geweest zou zijn, was haar verblindende schoonheid geschikt genoeg om alle mannen naar het rendez-voushuis te 





lokken.Vyjayanthimala was in de film voortdurend toegewijd bezig om al haar klanten te vermaken. Tot zij smoorverliefd werd op de hoofdrol speler Sunil Dutt en al spoedig daarna liet zij het leven in het bordeel achter zich. Daarna was haar rol zeer rein van hart. Afstand nemen was niet gemakkelijk. Overal liep zij aan tegen bekende hoerenlopers die nog eens een vergeefse poging waagden haar om te kopen. Als ex-prostituee begon zij aan een onafzienbare ellendige tijd. Halsstarrig weigerde zij alle contact met haar verleden. De bordeelbezoekers hadden daar geen vrede mee en begonnen samen te spannen. De film gaat vooral om respect voor degenen die uit de prostitutie willen stappen, op weg naar een deugdzaam leven in de matschappij Helaas zijn er veel onbehouwen kloothommels die de botte bijl hanteren en geen rekening houden met andermans leven. Vooral als zij zo buitenmatig adembenemend mooi is als Vyjayanthimala Iedereen heeft recht op een nieuw begin! Iedereen heeft recht zijn of haar dromen waar te maken - een waardevol bestaan op te bouwen zonder dat het verleden weer door anderen wordt
Vyjayanthimala
opgerakeld. Met veel plezier en tegelijkertijd met veel boosheid heb ik naar de film Sadhna gekeken. Er zullen ongetwijfeld eerder films gemaakt zijn welke zijn gebaseerd op het leven in het bordeel en het  afstand nemen daarvan, maar deze door Vyjayanthimala gemaakte film heeft veel meer indruk op mij gemaakt. In de film is duidelijk te zien hoe onmogelijk het is om een nieuwe start te maken door de pesterijen van anderen. Toen Vyjayanthimala in de film besloot een eind te maken aan het hoerenleven kwamen de mannen met hun bespottingen. De zangers Mohd Rafi, Balbir vergezeld door een mannen koor hebben een treiterliedje Aaj kyon humse parda hai gezongen welke verfilmd werd in het bordeel door de plagende geesten die probeerden de prostituee pijnlijk te treffen in haar eergevoel.Meteen daarop werd er door dezelfde schrijver Sahir Ludhianvi, als reactie hierop een nieuw liedje geschreven, maar dit keer met de vinger wijzend naar eigen gedrag van onze moeilijke maatschappij. Een hekeldicht gezongen door Lata Mangeshkar. Een lied vertalen is een kunst apart. Maar om een idee te geven waar het ongeveer over gaat zal ik mijn best doen het te vertalen. Het spijt mij oprecht als ik het niet juist gedaan heb. Ik ben niet begaafd in vertalen, maar zal proberen de essentie van het lied te verdietsen.
De vrouw, onuitwisbare schaamteloze oneer, die gecompartimenteerd wordt onder de Fine Vrouwen brengen mannen ter wereld en krijgen daar voor in ruil het rendez-voushuis. Om hun zinnen te verwezenlijken hebben mannen altijd de vrouw met overmacht eronder gehouden en moedwillig geschonden. Wanneer mannen van de vrouw geen tegenspraak dulden wordt er meteen een vuist gemaakt tegen hen en met tenenkrommende beschuldigingen en verwijten verstoten. Vrouwen worden als handelswaar nauwkeurig afgewogen in munten en vervolgens bij hamerslag of in commissie verkocht. In beschamende toestanden en in kledij dat niets verborgen houdt wordt het
hun opgedragen tot strippen onder de fine fleur. Mannen zijn altijd vogelvrij van iedere oppressie. Voor de vrouw is het een ernstig strafbaar feit als zij maar een traantje plengt. De man heeft de vrije beschikking om zich ongehinderd te kunnen wijden aan de bedden van maintenees voor een avond volwassen vertier. De man mag zich naar zijn eigen goeddunk zich onbelemmerd ieder afwisseling annexeren. Voor de vrouw is het leven een wrede Tantaluskwelling en heeft slechts recht op een wankelende houtenstapelbed na het godvergeten aardse leven, waarop zij door vuur verteerd kan worden en uiteindelijk geheel verast is. (lijkverbranding, Hindoe ritueel die enkel door mannen uitgevoerd mag worden) De lippen die lieflijke kusjes drukten op hun monden hebben zij als ambulante markt- en straathandel waar gebruikt voor hun eigen voorzieningen. In de moederschoten waarin de man tot ontwikkeling is gekomen hebben zij op gewelddadige manier satanische genoegen in geschept. Uit het vrouwenlichaam waarin zij tot ontluiken zijn gekomen ook die lichamen hebben zij smadelijk vernederd. De regels welke mannen gemaakt hebben noemen zij het reglement van recht. De gedwongen levende verbranding van vrouwen noemen zij zedelijke opoffering. In plaats van een juiste kismat te bieden zonder dat het een vrouw ten nadele valt, schenken de man hun brood en zelfs dat noemen zij een onvoorwaardelijke overgave. Elk onzedelijkheid, schaamteloosheid in onze samenleving vindt zijn geboorte in de schoot van armoede. De demonische wellustigheid van mannen dat dikwijls is waar te nemen zou ook aan verweten kunnen worden dat het zich ontkiemt in de vrouw. Vrouwen zijn in zekere zin de hoeksteen van onze samenleving, hier en elders op de wereld, maar blijven een onbemind schepsel onder mannen die buiten de normale maatschappelijke ordening gehouden worden. Zij baart heiligen, profeten en wijsgeren, maar blijft zelf een duivels kind. De vrouw is een geruïneerd, een in ongenade gevallen moeder die zich bloot geeft in de bedden van haar zoons en man.


Vyjayanthimala in sangam with raj kapoor & rajendra kumar
Sahir Ludhianvi wordt als een van de aller grootste schrijver van Bollywood beschouwd. Het is absoluut duidelijk dat mannen dit door hem geschreven hekeldicht met misnoegen beluisteren en laken nu nog dit lied dat duidelijk de aard van de man naar voren brengt. Naast de gewone Bollywood liederen behoort Sahir ook tot een van de eerste en bekendste hekeldichter die zich vermande tegen eeuwenoude denkpatronen en schreef veel over actuele onderwerpen. Het lied Sansaar se
bhage phirte ho bhagwan ko tum kya paoge uit de film Chitralekha, waarin hij uithaalt naar asceten die zich voornamelijk aan godsdienstige praktijken en boetedoeningen wijden en ervan overtuigd zijn dat geslachtsgemeenschap een overtreding van de goddelijke of zedelijke voorschriften is, is een duidelijke voorbeeld dat hij zijn nek durfde uit te steken.
In de film Sangam zal Vyjayanthimala altijd herinnerd worden als stoeipoes in het liedje main ka karoon ram mujche budhha mil gaya Zij maakte een overweldigende indruk, gekleed in frans cancan in het plagend nummer van Lata Mangeshkar. Kijkers en fans vinden Vyjayanthimala op haar best in die clip. Kenners en critici daarentegen vinden Vyjayanthimala op haar allerbest best in de film Amrapali. Wel is waar dat beiden Vyjayanthimala en Lata Mangeshkar met veel enthousiasme gewerkt hebben aan de film Amrapali. Vyjayanthimala was ook zeer voldaan met haar rol in de film Sangam. Lata Mangeshkar daarentegen wilt niets van haar
Vyjayanthimala
lied in de film Sangam weten. Zij heeft een lijfelijke afkeer van haar kraskraker Main ka karoon ram. Lata Mangeshkar heeft altijd graag voor Vyjayanthimala gezongen, maar is uiterst selectief in haar keuzes. Zij veroordeelde scherp de songtekst van dit lied, en weigerde het te zingen, ook al zou het lied op een van haar favoriete actrice verfilmd worden. Hasrat Jaipuri is de schrijver van 'main ka karoon ram'. Vanaf de film Barsaat in 1949 heeft hij een van de allermooiste liederen voor Lata Mangeshkar geschreven. Hasrat Jaipuri heeft wel vaker sensuele nummers voor Lataji geschreven, maar dit ging Lata Mangeshkar een tikkeltje te ver. Ook weigerde zij naar de film te kijken vanwege het lied. Maar Raj Kapoor en Vyjayanthimala wilden perse dat
sangam
Lata Mangeshkar het zou zingen. Op aandringen en supplicaties van haar dierbare collega Raj Kapoor zong zij toch maar zij het met tegenzin. Raj Kapoor stelde haar gerust dat hij het lied zo danig zou verfilmen dat het absoluut niet vulgair zou lijken. Dat Lata Mangeshkar een hekel heeft aan dat lied is absoluut niet te horen. Haar expressies in het lied zijn zo verleidelijk en gewaagd. Zij heeft het zo mooi gezongen en tot haar grote verbazing was dat liedje een mega superhit geworden. Nu nog wordt het gezongen als treiter liedje. Op verbloemende wijze wordt het geneuried om partners aan te wijzen op hun afkalvende potentie opdat
buddha mil gaya
zij het tegendeel bewijzen. Lata Mangeshkar zegt openlijk dat zij het liedje gezongen heeft met tegenzin. Hoe dan ook, de film was een groot succes. In de hoofdrollen waren Raj Kapoor, Vyjayanthymala en Rajendra Kumar. Een groot deel van de populariteit van die film komt voorname - lijk door de muziek van de gebroeders Shanker en Jaikishan. Alle nummers werden super hits.
Vyjayanthimala
Vyjayanthimala
Vyjayanthymala was op haar best te zien in de film Amrapali. De film Amrapali gaat over het leven van een klassieke danseres. En wie anders konden de makers kiezen dan Vyjayanthymala?! Zij is de voorhoede van alle Indiase klassieke dansstijlen. Vyjayanthimala zette zich met hart en nieren in voor die film. Zij wilde het er het beste van maken. Een film dat altijd aan haar zou doen herinneren. Jammer genoeg was de film een enorme fiasco. Allerlei geruchten deden de 
ronde dat Vyjayanthimala om die reden stopte met acteren. Of dat voor waar is aan te nemen, weet ik niet. Vyjayanthimala geeft zelf aan dat zij wilde stoppen om een goede metgezel en moeder te zijn na haar huwelijk. Nog enkele jaren na de film Amrapali verschenen nog een paar films van haar. Die waren eerder opgenomen, maar werden pas later vertoond.

Op 10 maart 1968 besloot zij te gaan trouwen en afstand te nemen van het witte doek. Juist op het moment dat zij het meest begeerlijkst in vorm was en een top positie had. Dit besloot zij, omdat zij onder de veronderstelling was dat een goede huishouden niet gepaard ging met acteren. Voor velen komt het raar over, want huismoeders kunnen ook
gewoon werken. Maar begrijp wel dat zij geheel geboekt was. Het was natuurlijk een tragische beslissing voor zowel de hele filmindustrie en dolle fans. Gelukkig liet zij het niet zover komen dat haar liefde en geloof in dansen op losse schroeven kwamen te staan. Dansen bleef haar passie. Iets wat haar naar eigen zeggen altijd staande heeft gehouden.
Vyjayanthimala
Het komt regelmatig voor dat filmmakers vergelijkbare acteurs nemen voor een bepaalde rol. Maar Vyjayanthymala is niet te evenaren. Vyjayanthimala is altijd al perfect in vorm geweest. Met haar adembenemende schoonheid lijkt zij niet op een gewone sterveling, maar eerder op hemels gelukzaligheid, een zegen voor de aardse aardse ogen. Vyjayanthimala is zonder meer een van meest aantrekkelijkste Bollywood schoonheid. Producers proberen huidige filmsterren naar haar te dessineren of nemen sterren die iets van haar hebben, zoals de makers van de recente uitvoering van de film Devdas en de film Hum Dil de chhuke sanam deden bij de wereld beroemde en geliefde Aishwaria Ray.



Vyjayanthimala naam wordt op verschillende manieren gespeld. In elk film is haar naam anders. Vyjantimala, Vyjaintimala, Vyjanthimala enz. Ik weet zelf geen idee hoe het precies moet, maar hou het op de meest voorkomende 'Vyjayanthimala'.
Vyjayanthimala
Een complete filmlijst van Vyjayanthimala:
Vazhkai, Jeevitham, Anjaam, Bahar, Sangham, Penn, Ladki, Nagin, Miss Mala, Yasmin, Sitara,
Pehli jhalak, Jashan, Devdas, Taj, Patrani, New Delhi, Kismat ka khel, Devta, Anjaan, Naya daur,
Kathputli, Ek jhalak, Aasha, Sitaron se aaghe, Sadhana, Suraj,
Raj tilak, Piya milan, Ganwaar, Prince, Pyar hi pyar, Duniya, Saathi, Sangrush, Jewel thief, Chhoti si mulaqat, Hatey bazarey, Amrapali, Paigham, Jawani ki hawa, Raja Bhakti, Parthiban kanavu, Irumputhirai, College girl, Baghdad, Nazrana, Ishara, Ganga Jamuna, Aas ka panchhi, Rangoli, Baghdad trirudan, Jhoola, Dr. Vidya, Zindagi, Sangam, Phoolon ke sej, Leader, Naya Kanoon, Do dilon ki dastaan, Amardeep en Madhumati.

Vyjayanthimala heeft heel veel invloed gehad in de Indiase filmindustrie. Haar klassieke dans was een intrinsiek deel van
films waardoor er van nieuwkomers verwacht werd dat zij konden dansen als Vyjayanthimala. Vyjayanthimala brak de spits af door Zuid Indiase sterren een goed gevestigde plaats te geven in de dominerende Bollywood. Zij bracht naast schoonheid ook de soepelheid en lenigheid van de Zuid Indiase sterren aan het licht om daarmee de hele industrie te veroveren. Misschien was zij niet direct de voorloper, maar de meest herkenbare en dus het eerste voorbeeld. Denk maar aan de zusjes Padmini, Lalitha en Ragini, Hema Malini, Rekha, Aishwarya Rai en nog vele anderen.

Vyjayanthimala
Vyjayanthymala kreeg later de mogelijkheid aangeboden om Amitabh Bacchan's moeders in de film Deewar en Dilip Kumar echtgenote in de film Kranti te vertolken.

In weer wil van goede rollen en een hoop geld heeft zij toch geweigerd. Eenmaal weg uit de glamour wereld van de filmindustrie is weg volgens haar discipline. Vyjayanthimala zet zich meer in voor het openen van dansacademies waar men kan leren de klassieke dans te behouden, maar ook om er  dimensies aan te brengen. Op zich was het een juiste besluit om op te stappen van de glamour industrie. Zo kan zij voor altijd worden herinnerd als de sprookjesachtig mooie fee op het witte doek.

Vyjayanthimala
Vyjayanthimala is een professionele Bharatanatyam danseres en een zeer gewaardeerde actrice die vanaf de jaren 50 tot eind 60 de Indiase cinema domineerde. Juist toen zij
aan de top was maakte zij een eind aan haar carriëre en huwde haar
echtgenoot. Zij trouwde hem op 10 maart 1968. Vyjayanthimala liet de
schone kunsten niet in de steek, maar pakte meteen haar eerste passie
klassiek dansen weer op en was over de hele wereld te zien.
Zij choreografeerde en componeerde ook. Naar haar eigen zeggen
heeft dansen haar over de hele wereld gebracht, veel meer dan films.
dan films. Haar meest notabele optredens waren tijdens: De 20e
viering van de VN voor mensenrechten in 1969 te New York.
Zij was overigens de eerste Indiase danseuse die Bharatanatyam
optredens gaf voor de VN. De International Opera House in Sydney
De Adelaide Festival in Adelaide te Australië. Het Holland festival die
in Rotterdam was georganiseerd. De Herfst Festival in Parijs.




Vyjayanthimala had ook in Suriname opgetreden. Wanneer dat precies was
is mij onbekend. Velen daar aanwezige kunnen zich nog haar herinneren. Men vertelt mij dat zij speciaal naar haar betoverende schoonheid waren gaan bewonderen.

Vyjayanthimala
Nadat men vernam dat zij zou komen begon men met sparen. Helaas heb ik tot nu toe veelal negatieve reacties gehoord van haar optreden in Suriname. Men zegt dat zij verschrikkelijk arrogant was. Zij wist dat zij mooi was en had een opgeblazen en omhooggevallen houding. Ondanks ik een fan ben van haar, blijf ik onpartijdig en vermeld eerlijkheidshalve dat er veel bekend is over Vyjajanthimala's attitude. Het komt er op neer dat zij hoog in een ivoren toren zat. Daarom kan ik mij enigszins de bijtende kritiek jeens haar wel voorstellen. Vyjayanthimala was nogal trots in haar voorkomen en liet merken dat zij er was. Ze kijkt krachtig uit haar ogen, alsof zij een Kali dans uitvoert. Het zou natuurlijk ook goed mogelijk kunnen zijn dat dat haar
natuurlijke look is, want in elke intervieuw of op TV heeft zij dezelfde gelaatsuitdrukkingen. De manier waarop zij soms kijkt kan anderen bang maken. Het is ook algemeen bekend dat men voorzichtig met haar moet zijn en goed op de woorden moet letten. Anderen daarentegen beweren precies het tegenovergestelde en durven hun handen voor in het vuur te steken, zelfs tot aan de oksels toe dat Vyjajanthimala een lief en zoet aardig persoon is.
Vyjayanthimala
Vyjayanthimala heeft vele prijzen gewonnen en is winnaar van vele eerbiedwaardige honors. Enkele daarvan zijn:
Filmfare Best supporting Actress Award in 1957 voor film Devdas.
Filmfare Best Actress Award voor de film Sadhna in 1958.
Filmfare Best Actress Award voor de film Gunga Jumna in 1961.
Filmfare Best Actress Award voor de film Sangam in 1964.
Filmfare Lifetime Achievement Award in 1996.
De hoogwaardige title
Padmashri namens de gouvernement van India in 1968.
Arasavai Natya Kalaingnar door de gouvernement van Tamil Nadu voor
Excellence in Natya.
Kalaimani Award door het gouvernement van Tamil Nadu in 1979.
Sangeet Natak Academie Award in 1982.
The Degree of Doctor of Letters (Honoris Causa) door de Annamalai University van Chennai in 1995. Naast haar professie als danseres en actrice is Vyjayanthimala een bekwame golfster. Haar echtgenoot wijlen DR. C. L. Bali liet haar kennis maken met het spel. Vyjayanthimala heeft ook deel genomen aan de Nationale Golf Kampioenschap (15 handicaps). Vyjayanthimala is ook heel erg geïnteresseerd in politiek en heeft ook actief deelgenomen in het politiek. Zij was twee keer uitgekozen tot de Lok Sabha (Lower House of the Indian Parliament) en was ook genomineerd tot de Rajya Sabha (Upper House of the Indian Parliament). Zij was goed bevriend met de toenmalige Minister President van India 'Indira Gandhi'.
Vyjayanthimala
Vyjayanthimala die nu 77 jaar oud is zet haar passie voor dansen gewoon door. Zij doet heel veel research en choreografie en op speciale gelegenheden wilt zij nog wel eens zelf optreden. Vyjayanthimala heeft een eigen dansacademie in Chennai en heet Natyalaya Academy of Clacciscal Bharatanatyam and music. Zij is de Life President en toezichthouder van de Natyalaya Academy of Classical Bharatanatyam & Music van haar geboorte staat Chennai. Zij probeert nog altijd het oorspronkelijke gedisciplineerde karakter van de authentieke Bharatnatyam in ere te houden. Vyjayanthimala is tevens ook de beschermheilige Foundation - een goede doelen organisatie om de armen tot dienst te zijn en voor de gezondheid van
vrouwen en kinderen. Zij heeft afstand genomen van de glamour wereld van Mumbay en is er heel zelden te zien. Zij maakt enkel uitzonderingen voor zeer speciale gelegenheden voor mensen waar zij
diep respect voor heeft. Dat heeft zich
tot nu toe voor gedaan tijdens programma`s van Lata Mangeshkar - de gouden stem achter haar succes. Tijdens live shows van Lata Mangeshkar - een lancering van Lata Mangeshkar parfum - en nog enkele plechtigheden rondom Lata Mangeshkar heeft Vyjayanthimala een eerbetoon aan haar opgedragen. Op de foto hiernaast is zij vergezeld door door de actrices Hema Malini & Preity Zinta om Lata Mangeshkar te eren.
Vyjayanthimala is welbespraakt, praat heel zachtjes en articuleert duidelijk. Zij is heel erg sophisticated en zet zich met en hart en nieren in voor hun allen die het moeilijk hebben. Zij heeft altijd de Indiase cultuur en traditie proberen te beschermen tegen teveel van het westeren perikelen van de moderne tijd. Vyjayanthimala is wel in voor tolerantie en aanpassing, maar ontzettend tegen de samensmelting van het oosten en westen. Zij vindt dat het oosten het oosten is en het westen het westen. Daarmee is zij uitgesproken. Vyjayanthimala wilt het Indiase traditie behouden en helemaal niets kopiëren van het westen. Alhoewel, in haar films is zij regelmatig te zien in kleding van westerse snit en danste regelmatig op westerse ballades. Dat zal zij naar mijn mening gedaan hebben, omdat het een onderdeel van de films waren. Ik ben van mening dat men niet moet denken dat zij primitief is van gedachten. Zij is wel degelijk in voor westerse invloeden als het maar klassiek is en vooral eervol.


Vyjayanthimala
Vyjayanthimala
Vyjayanthimala is een zeer religieus persoon die in de aanwezigheid van goden en karma gelooft en volgt ook die goddelijke wegen met veel devotie en trouwhartigheid.
De glitter en glamour van de filmindustrie hebben haar in persoon niet veranderd. In tegenstelling tot men denkt over haar, gelooft zij in een simpel leven met een verheven denkvermogen. Zij adviseert iedereen aan die het vakmanschap van 'klassiek dans' ambieert om eerst muziek te leren voor zij zich wagen aan het dansen. Volgens haar is het zinloos om zonder kennis van muziek en de betekenis van een lied die van essentiële belang is, de juiste expressie te uiten tijdens de dans. Haar meest begeerde doel is het promoten van Indiase kunst en cultuur. Achter de naam Vyjayanthimala dat meteen bij de meeste mensen de impressie van Beauty Queen naar boven brengt is de ware aard van haar een vrouw die voor de belangen van armen, eigen rechten en voor haar land opkomt.