Sanam
 
Usha Mangeshkar live
usha mangeshkar live
Usha Mangeshkar is een bekende Bollywood zangeres en componiste. Usha is bekend om haar hits uit de film Jai Satoshi Maa, maar voornamelijk bekend als het zusje van van de legendarische Lata Mangeshkar en Asha Bhosle. Usha Mangeshkar is in India een fenomeen. Vanaf 1953 is zij haar carrière begonnen als zangeres en tot nu toe heeft zij niet gehoord van stoppen. In de filmwereld kan het vriezen en kan het dooien. Bij de Mangeshkar zussen blijkt dat niet te kloppen. Zij gaan maar door. Usha is een zeer gedreven zangeres en beschikt over een prachtige stem. Een stem dat lijkt op dat van haar zus Lata Mangeshkar. Veel mensen kunnen soms het verschil niet horen tussen die twee zussen.

usha mangeshkar 1
mangeshkar
usha mangeshkar 3
 
usha mangeshkar 2
lata mangeshkar usha mangeshkar live
lata mangeshkar family
Usha - Lata - Meena & Hridaynath
Usha is een dochter van de vermaarde Dinanath Mangeshkar. Net als haar zussen en broertje
is zij geboren met een hartstochtelijke passie voor zingen. Onder het voogdijschap van haar zus Lata Mangeshkar heeft zij zich kunnen vormen als zangeres. Ook leerde zij veel door naar K L Saigal, Madam Noor Jehan en Bade Ghulam Ali Kan te luisteren. Andere artiesten die haar inspireerden mogen niet ontbreken zoals Umme Kalthoum, Fairuz en Nat King Cole.
Wat velen niet weten is dat Usha Mangeshkar een bekwaam kunstschilderes is. Zodra zij een kans ziet holt zij naar haar schragen om in alle rust te schilderen. Bekend zijn de schilderijen van haar zus Lata Mangeshkar. De schilderijen waarop haar zuster staat zijn zo levensecht dat het lijkt alsof je Lata Mangeshkar zelf ziet.
Wat onbekender is en velen niet weten is dat Usha Mangeshkar in haar jeugd
Indiase klassieke danslessen volgde. Men zal zich onmogelijk kunnen voorstellen dat er een danseres schuilt in Usha. Usha Mangeshkar nam haar danslessen niet geheel serieus. De enige reden waarom zij zich eraan waagde was omdat haar leeftijds -genoten het deden. Een voordeel van de klassieke danslessen was dat zij alles leerde over het klassieke lied. 
In 1953 zong Usha Mangeshkar haar eerste lied Badi dhoom dhaam se meri bhabhi aayi dat in 1954 verfilmd werd op Rajshree in de film Subah ka tara. Het is een schattig kinderlied waarin een schoonzuster verwelkomd wordt. De
componist van het schattige liedje was C Ramchandra. Usha Mnageshkar vertelt in haar eigen woorden dat C Ramchandra continu er bij haar op aandrong om te zingen. Usha Mangeshkar was vreselijk bang uitgevallen om een lied op te nemen. C Ramchandra gaf niet op. Dat bracht Usha Mangeshkar tot haar tweede filmlied en betrof een duet met haar zus Lata Mangeshkar Aplam chaplam chap layi re duniya ko in de film Azaad. Na dat liedje hoefde Usha Mangeshkar nooit meer achterom te kijken, maar bleef desalniettemin een derde keus.
usha mangeshkar 5
Usha Mangeshkar is even polivalent als haar zussen en heeft in alle stijlen gezongen. Rock n roll, twist, pop, qawali, ghazal, folklore - er is geen stijl die in haar oeuvre ontbreekt. Als Bollywood zangeres moest zij zich alle stijlen aanleren, anders ben je er als artiest gedoemd om slachtoffer van mislukking te van worden. Heden ontbreekt het aan creativiteit in Bollywood. Alle eer die naar de huidige artiesten uitgaat is meer gunst dan kunst. Daarom heeft Usha Mangeshkar zich de laatste decennia nogal teruggetrokken uit de filmwereld. Maar als ze met een album uitkomt is dat geprononceerd vastgelegd volgens de ware regels der kunst.
Mangeshkars
saregamapa
Usha Mangeshkar werd niet vergeten door andere componisten. Ze had en beschikt nu nog steeds
over een prachtige stem. Usha Mangeshkar had een volgeboekte agenda, maar haar succes bleef beperkt. Ze heeft  haar zussen nooit kunnen evenaren en was verreweg de mindere. Lata Mangeshkar staat bekend om haar serene stem - Asha Bhosle staat bekend om haar hartstochtelijke cabarets en beide zussen genieten een eeuwig gezag in hun stijl. Usha Mangeshkar heeft helaas niet kunnen uitblinken in een bepaalde stijl en heeft altijd in de schaduw gestaan van Lata Mangeshkar. Dat heeft er mee te maken dat haar stem op die van haar lijkt en zij ook altijd tijdens concerten Lata Mangeshkar’s liederen zingt. Een voordeel van Usha Mangeshkar is wel dat zij blijvend erkend is als een unieke zangeres. Anderen die Lata Mangeshkar probeerden na te bootsen werden geringschattende bejegend als Mini Lata.
mangeshkar sisters
Mangeshkar sisters
usha mangeshkar 6
Ook is mij opgevallen dat Usha Mangeshkar een bijzonder kleurloze filmografie heeft. Het is een lastige klus om een filmografie van haar te maken. Ik kan alleen over mijn eigen ervaring vertellen en merkte al gauw dat mijn enthousiasme daalde toen opviel hoe onbekend haar liederen en films zijn waarin zij gezongen heeft. Het is erg te betreuren wanneer een schoon lied verloren gaat doordat een film flopt of om andere redenen. Er moet van alles aan gedaan worden om zulke liederen rechtstreeks bij de luisteraars te brengen. In het geval van heel veel liederen van Usha Mangeshkar kunnen platenmaatschappijen zich de moeite besparen. Men kan zonder meer aannemen dat zij bekend is door haar achternaam - Mangeshkar waarmee heel Bollywood is samengevat. Haar liederen die zij in Marathi heeft gezongen zijn wel enorme hits geworden. Algauw besefte Usha Mangeshkar dat zij een derde keus was in Bollywood. Dat is het domein van haar zussen 
 
lata mangeshkar asha bhosle
Lata Mangeshkar en Asha Bhosle. Velen waagden een kans, maar mislukten. Slimmelingen probeerden het anders. Zoals de zangeres P Sushila. Zij realiseerde zich ook het machtsgebeid van de Mangeshkar zussen en veroverde de Zuid Indiase filmindustrie met haar mooie stem. Usha Mangeshkar deed hetzelfde in Marathi films.
Haar inspanning is een parel aan haar kroon. Usha Mangeshkar schuwde het niet om samen te werken met wie dan ook in de filmwereld. Zij is geboren als een dochter van de meester artiest Dinanath Mangeshkar en is tevens zusje van Lata en Asha. Vol van zelfbehagen kon zij zich allerlei prestiges
veroorloven. Usha Mangeshkar is helemaal niet zelfgenoegzaam en stak iedereen in Bollywood haar helpende hand toe. Met Mohd Rafi heeft zij een aantal hits gezongen. Zoals eerder vermeld deed zij nooit moeilijk wie haar mede vocalisten zouden zijn in een duet en ze staat bekend als de Bollywood zangeres die met iedereen wilde meewerken. Er zijn geruchten over haar zussen dat zij  monopolisten waren. Ook zijn er geruchten dat sommige zangeressen zich negatief hebben uitgelaten over de zussen. Wat opvalt is dat Usha heeft gezongen met diegenen die zich zo over haar zussen hebben uitgelaten. Zij is een warm mens, maar vooral bescheiden menen velen die haar goed kennen. Anderen vinden haar een snob. Waarom dat zo is, is mij een raadsel. Usha Mangeshkar is erg teruggetrokken en houdt zich graag op de achtergrond opdat anderen evenveel aandacht krijgen.
usha mangeshkar 9
Usha Mangeshkar heeft een adembenemende reputatie in Marathi, Gujarati en Bengali liederen. Zij heeft veel meer hits in die talen. Net zo groot als Lata Mangeshkar en Asha Bhosle zijn in Hindi en Urdu gesproken films, is Usha Mangeshkar de Koningin in Marathi gesproken films. Omdat ik die talen niet spreek heb ik haar liederen in andere talen opgenomen in haar filmografie. Daar is heel veel werk mee gemoeid vooral om het allemaal te verifieren. Ook in andere talen als Orya, Telegu, Punjabi, Haryanavi, Assamese en nog vele meer, blinkt zij uit. Zij heeft maar een bescheiden aantal liederen gezongen in het Assamees, maar wordt op handen gedragen door de bevolking van Assam. Echter zou dit een geweldige filmografie van Usha Mangeshkar moeten worden als al haar liederen erin zouden worden opgenomen. Dan zal blijken hoe gigantisch veelzijdig zij was. Daarin zou duidelijk worden dat zij nooit onderscheid maakte. Veel van de componisten waarvoor zij zong hadden geen grote naam. Als Mangeshkar zijnde kon zij eisen stellen en enkel met succesvolle mensen werken. Dat boeide haar niet. Zij verleende iedereen haar liefdadige medewerking.
lata
Van de meeste films waar Usha Mangeshkar in zong kon men er al hij het horen van de titel  vrijwel zeker vanuit gaan dat die flink onder vuur zouden komen te liggen. De verwachtingen waren nooit zo hooggespannen als bij de films waar haar zussen in zongen. En als Usha Mangeshkar voor dezelfde film zong waarin haar zussen ook
zongen ging men in alle redelijkheid er doorgaans van uit dat haar liederen kwalitatief minder zouden zijn. Usha Mangeshkar bekreunde zich daar niet om. Immers kon zij zich weldenkend genoeg bevroeden dat haar medewerking - hoe loyaal ook - van minder allooi was. Haar passie was zingen. Om den brode zong zij ook in films met een klein budget waarvoor weinig geld aan publiciteit werd uitgegeven. Niet alleen werd Usha Mangeshkar bekend om haar talenten, maar ook om haar morele verbondenheid. Zij is een ieder dankbaar die aan haar dacht en haar hulp onontbeerlijk achtte.
asha bhosle
lata didi
usha mangeshkar live
In 1975 werden Usha Mangeshkar’s liederen in de film Jai Santoshi Maa waanzinnig populair. De film  was een low budget, maar werd de block buster allertijden. Het is niet om na te vertellen hoe groot het succes werd. De film ging over mogendheid van de godin Santoshi. Zij wordt voornamelijk vereerd in het noorden van India als de beschermheilige van tevredenheid. Volgens gelovigen is de godin een blijvende herinnering aan liefde, hoop, welvaart, vergiffenis en heilzaamheid. Santoshi wordt beschouwd als de dochter van de godheid Ganesh. Ganesha is de voorloper van gebeden en daardoor in aanzienlijke mate een van de meest vereerde godheden binnen het Hinduisme. Voor de film was Santoshi een vrijwel onbekend godin voor de Hindustanen elders in het land of buiten India. Door de gigantisch populaire liederen van Usha Mangeshkar werd zij door alle Hindustanen aanvaard als hun beschermheilige.
De liederen van de film Jai Santoshi Maa zijn duizenden malen
bekroond. In alle hoeken van India - in gebieden waarin andere talen gesproken wordt snelde men zich naar de platenwinkels om Usha Mangeshkar Super hits te kopen. De film werd een succes mede dankzij de liederen van Usha Mangeshkar. In de film acteerden relatief weinig bekende sterren.
C Arjun was de componist en Pradeep de songwriter. De film bleef jarenlang aan de top en de liederen zijn evergreens. Vooral Usha's  Main to aarti utaroon ri werd jarenlang bij tempels in het hele land uit de
luidspekers geschald. Haar liederen brachten haar de nominatie van de prestigieuze Filmfare Award. Er was geen twijfel aan dat Usha Mangeshkar de Filmfare Award zou winnen. Haar lied versloeg alles, films, teksten, dialogen, componisten, regisseurs ect niets en niemand werd bekender dan haar liederen.
usha mangeshkar
usha mangeshkar live
Andere genomineerden in de categorie Best Playback Singer was Asha Bhosle voor haar lied Kal ke apne na jane kyon ho gaye aaj paraye uit de film Amunush. Asha Bhosle werd nog een keer genomineerd voor haar kaskraker Sapna mera toot gaya uit de film Khel khel men. Preeti Sagar haalde de nominatie voor haar My heart is beating uit de film Julie. En tenslotte Sulakshana Pandit voor haar Tuhi sagar hai tuhi kinara uit de film Sankalp. En alsof de duivel ermee speelde, ging de prijs tot verbazing van velen naar Sulakshana Pandit. Men was stomverbaasd. Hoe was het mogelijk waren de reacties toen en nu: wie kent dat liedje of die film? Uiteraard is Sulakshana Pandit alles gegund, zij zou immers met plezier alles afstaan voor Usha Mangeshkar waar zij zo tegenop kijkt. Buiten de Filmfare kreeg Usha wel talloze onderscheidingen voor haar liederen in de film Santoshi Mata.
usha mangeshkar 8
In 1978 werd zij weer genomineerd voor haar kaskraker Mungda maangta hai to aaja rasiya. Dit liedje openlijk doordrenkt van boudheid overtrof alle liederen in de hitlijsten. Het stond vast dat enkel
Usha Mangeshkar de Filmfare Award zou winnen. Andere genomineerden waren: Asha Bhosle voor haar Layi kahan hai zindagi uit de film Taxi taxi. Sushma Shreshta voor Kya hua tera vada uit de film Hum kisi se kum nehin. Waarom men de toen nog kleine Sushma hadden opgenomen in de lijst is nogal vreemd. Het lied was een duet met Mohd Rafi waarin Sushma slechts het refrein een keer gezongen heeft. Preeti Sagar werd genomineerd voor haar hit Mera gaon kadhapane uit de film Manthan.
Alhoewel geen enkel lied in de buurt komt van Usha's Mungda mungda won Preeti Sagar de filmfare Award. Nog een enkele maal werd Usha genomineerd, maar zij geloofde het wel. Haar grootste prijs had ze al binnen. En dat was de liefde en eerbied van het publiek. Usha was dol op haar moeder en broertje Hridaynath. Zij had een voorliefde voor studies en schilderen, 
waardoor zij aan zingen geen prioriteit gaf. En vaak als zij een lied moest zingen was dat omdat Lata Mangeshkar het te druk had. Componisten die bevriend waren met de Mangeshkar familie prefereerden Usha in plaats van iemand van buitenaf. Ook meenden componisten en filmmakers dat Usha niet paste bij de toenmalige actrices. Dat argument kan men direct van tafel schuiven. De enige reden waarom Usha op de achtergrond bleef was puur omdat haar zussen er waren en bekwamer waren. Waarom zou Usha zich druk maken of ergens spijt van hebben?! Zij kon zich alle luxe permitteren. Er zullen weinig mensen zijn die zo vaak hebben gereisd over de hele wereld als Usha. Al haar zussen en broertje zijn bekende artiesten. En in al hun concerten vergezelde Usha Mangeshkar hun. Uiteraard gaf zij ook solo concerten. Door haar zus Lata Mangeshkar reisde zij over de hele wereld. Usha heeft zich altijd alle luxe kunnen permitteren en dat was voor haar de grootste onderscheiding. Usha Mangeshar is geboren in een gestreken bed - wat kan een mens dab nog meer verlangen?

Subah ka tara 1954
Bhabhi aayi badi dhoom se meri bhabhi aayi
Azaad 1955
Aplam chaplam chap laayi re with
Lata Mangeshkar
O baliye o baliye chal chaliye with
Lata Mangeshkar
Devdas 1955
O albele panchi tera door thikana hai with
Asha Bhosle
Ek hi raasta 1956
Kaisi lagi jaye to jaye jiya aise lagi with
Asha Bhosle
Patrani
1956
Raja pyare mat karo pyar ka mol with
Lata Mangeshkar
Are koi jao re piya ko bulao re with
Lata Mangeshkar & Meena Mangeshkar
Rajhath 1956
Antar mantar jantar se with
Lata Mangeshkar
Anjali 1957
Man ki kase kahoon with
Asha Bhosle, Meena Kapoor & Sudha Malhotra
Begunah 1957
Aaja raat beeti jaye with
Kishore Kumar
Gateway of India 1957
Jalwa jo tera dekha hamne ankhon with
Asha Bhosle & Mubarak Begum
Mother India 1957
Duniya men ham aaye hain with
Lata Mangeshkar & Meena Mangeshkar
Naagmani 1957
Janewali dulhan khushi khushi jana with
Asha Bhosle
Rani roopmati 1957
Ankhon men surma daal ke jab aayenge dulhaniya
Itihaas agar likhna chaho azadi ke mazmoom se
Sakhi Robin 1957
Hey hey abhi to hain jawan hey hey abhi hai saman
Arara payal mori chanke ho bairan ho gayi duniya
Qaidi 1957
Ta na dir bedardi preet nehin jani with
Asha Bhosle
Balyogi Upmanyu 1958
Bhaiya kaam karo with
Geeta Dutt & Mohd Rafi
Mehndi 1958
Meri dulhan bareli se aayi re with
Asha Bhosle
Panchayat 1958
Chachi akad gayi jee chachi bigad gayi
Piya milan 1958 ?
Ho jee tum pyare hamen
Raj sinhasan 1958
Bheegi bheegi chandni chhup chhup tare
Taxi stand 1958
Neechi nazron se namaste kar gaye with
Geeta Dutt
Heera moti 1958
Balam kitna zalim hai ho dekho with
Asha Bhosle
Jai Singh
1959
Pooche na mera who kaun hai tera
Man soona tere bin hoye re with
Lata Mangeshkar
Kangan 1959
Likh padh padh likh likh padh ke with
Geeta Dutt
Kavi Kalidas 1959
Aaj ki raat chandni ang men aag with
Sabita Banerjee
Main nashe men hoon 1959
Yeh na thi hamari kismet ke visaal e yaar hota
Naya sansaar 1959
Hum bhaat bhaat ke panchi hai with
Lata Mangeshkar
Kanhaiya re kanhaiya tu maan ya with
Lata Mangeshkar
Aayi phir se bahar 1960
Khile phool rahi men paigham with
Manna Dey
Bhakti mahima
1960
Narayan hari hari namah with
Manna Dey
Gambler
1960
Dil lage hai baharon ke mele
Honeymoon 1960
Sanjh bhayi sun ri sakhi with
Lata Mangeshkar
Jo hua so bhool jaa 1960
Na unhi baatein bana aur with
Manna Dey
Suno bhakt dhruva ki kahani with
Manna Dey
Do nasar yahan jo bole with
Manna Dey
Maa baap
1960
Yeh duniya ek mela hai jahan insaan with
Geeta Dutt
Police detective 1960
Diya re diya re dil aise beiman ko with
Lata Mangeshkar
Bada aadmi 1961
Hamen yeh duniyawale with Kamal Barot
Hum matwale naujawan
1961
Banke chakori rumjhum naacho with
Lata Mangeshkar
Ghar ki hamari gori yahi hai with
Lata Mangeshkar
Howrah Express 1961
Nain mila ke jana na dil churake jana na
O neel gaganwale aaja dharti pukare
Jhumroo 1961
Aaja too aaja aji na aji na with
Kishore Kumar
Kabuliwala 1961
Nanhe munne kyon kumhalaya tera with
Hemant Kumar,
Ranu Mukherjee & Sabita Chowdhury
Ramu dada 1961
Chalo mauj men lagan leke pyar ki
Teen ustad 1961
Jaage chand sitare tere liye mere pyare
Banarasi thug 1962
Lage nehin mora jiya tum bin
Khuli khuli zulfon ko baandh bhi lo with
Mukesh
Ek baat poochta hoon ghar tum with
Mukesh
Dilbara jab tera naam liya with
Mahendra Kapoor & ?
Banke sanwariya 1962
Kasam khuda ki sanam with
Asha Bhosle
Burma road 1962
Dagabaz ho banke piya with
Lata Mangeshkar
Maa beta 1962
Pyasi mamta meri aaja re dheere dheere aaja re
Mehndi lagi mere haath 1962
Udi panchi toli men tujhko main with
Mahendra Kapoor
King Kong 1962
Dholak yeh pooche with
Manna Dey, Kamal Barot & ?
Professor 1962
Yeh umar hai kya with
Asha Bhosle & Manna Dey
Rocket girl 1962
Samina o meri semina with Kamal Barot
Aaj aur kal 1963
Kehte hai jisko ishq tabiyat ki with
Shamshad Begum
Begaana 1963
Aaye gayo more man bhaye gayo with
Lata Mangeshkar
Bluff master 1963
Chali chali kaise hawa yeh chali with
Shamshad Begum
Captain Sheroo 1963
Nazar ka milana milake jhukana with
Asha Bhosle
Cobra girl 1963
Jadugar dekho kaisa yeh jadoo with
Asha Bhosle
Commercial pilot officer
1963
Duniya ki parwah na yaar kar
Ek tha Alibaba 1963
Tere moonh se nikale khuda kare
Mehfil men shama ko gul kar do with
Asha Bhosle
Is maah men with Shamshad Begum &
Mahendra Kapoor
Ghar basa ke dekho 1963
Jidhar jee men aaya udhar hum with
Suman Kalyanpur
Grihasthi 1963
Khile hain sakhi aaj with
Lata Mangeshkar &
Asha Bhosle
Gul e bakawli 1963
Jawani jispe aayi with
Asha Bhosle
Holiday in Bombay 1963
Chhaliya chaila pakadh ke haath with
Asha Bhosle
Kinare kinare 1963
O pagle der na hogi ke jis din with
Mohd Rafi
Nartakee 1963
Agar koi hum kom sahara na dega
Poocho koi sawaal bacho with
Mohd Rafi, Kamal Barot & Usha Khanna
Phir wohi dil laya hoon 1963
Dekho bijli dole bin badal ke with
Asha Bhosle
Shikari 1963
Tumko piya dil diya kitne naaz se with
Lata Mangeshkar
Maangi hai duaen humne sanam with Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
Sunehri nagin 1963
Dono haathon se dil kyon sambhala hai
Aaya toofan 1964
Tohar naam leike chora hai with
Lata Mangeshkar
Baghi 1964
Sakiya mera ek kaam karde with
Asha Bhosle
Aandhi aur toofan 1964
Baaje pag payal mori kaise aawoon chori chori
Yeh pyar nehin hai aandhi aur toofan with
Kamal Barot
Benazir 1964
Mubarak hai woh dil with
Lata Mangeshkar &
Asha Bhosle
Chor darwaza 1964
Nighahon men tum ho khayalon men tum
Ganga ki leharen 1964
Ek paise ka hai sawaal jiye tere bachche
Chitralekha 1964
Kahe tarsaye jiyara with
Asha Bhosle
Jahanara 1964
Kabhi ankhon men teri with
Lata Mangeshkar, Asha Bhosle & Meena Mangeshkar (not used)
Magic carpet 1964
Too agar dene pa aa jaye de rihaai qaid gham se
Antul hawa ki dekho kabhi with
Kamal Barot
Maharani Padmini 1964
More roothe balam ghar aa sajan ghar aa
Mera qasoor kya hai 1964
Aate hain aate hain tashreef late hai
Sati Savitri 1964
Itni jaldi kya hai with
Lata Mangeshkar & Kamal Barot
Samson 1964
Hum to kharaab huye sanam with
Asha Bhosle
Do dil 1965
Holi re holi bam bam lehri with
Manna Dey
Gogola 1965
Mohe lade raja machariya re
Dekha dekha balma pyara with
Minoo Purushottam
Gumnaam 1965
Pee ke hum tum jo chale aaye hain with
Asha Bhosle
Khandaan 1965
Mere mitti men mil gayi jawani with
Asha Bhosle
Mujrim kaun khooni kaun 1965 ?
Chhedo na hamen dilbar
Dil machalne laga dilruba mil gaya
Poonam ki raat 1965
Sapnon men mere koi with
Lata Mangeshkar & Mukesh
Sapnon men mere koi with
Lata Mangeshkar & Mukesh
Sindbad Alibaba Alladin 1965
Lai lai maula lai lai with
Asha Bhosle &
Minoo Purushotham
Shikandar e Azam 1965
Ho more gore badan with
Asha Bhosle
Tarzan and circus 1965
Haye allah mane na batiyaan mane na
Nazariya tori nasheeli with
Kamal Barot
Tarzan and King Kong 1965
Ja ja re ja more balma anari
Ek masoom kali jo baharon men pali
Tarzan comes to Delhi 1965
Chham chham baaje payal matwali with
Asha Bhosle
Dil lagale dilwale tujhe samjhate hain with Asha Bhosle
Teen sardar 1965
Jaam ho bahar ho rang o boo ho main hoon saqia
Hum rukh se utha jo naqab with
Asha Bhosle
Tum jo mil jao hamen with Mahendra Kapoor
Aasra 1966
Sajna khidar saari ratiyan with
Lata Mangeshkar
Alibaba and 40 thieves
1966
Jab aap salamat hai phir humko with
Asha Bhosle
Akalmand 1966
Balma sajna duniya bhola with
Asha Bhosle
Biwi aur makaan 1966
Aise daton men ungli dabaoon nehin
with Asha Bhosle
Devar
1966
Mushkil men padh gayi jaan with
Asha Bhosle
Dillagi 1966
Yeh aaj kal ke ladke … kabootar kabootar
Dil ne phir yaad kiya 1966
Dekho re logon kitni with
Usha Khanna & Krishna Kalle
Dus lakh 1966
Agre ka lala angrezi dulha laya with
Asha Bhosle
Baaje more pyal chanan with
Asha Bhosle
Dulhan ek raat ki 1966
Hamaar kaha mano rajaji with
Asha Bhosle
Hum kahan jaa rahe hain 1966
Moonch wale dad gol mol daadi
Husn aur ishq 1966
Nehin nehin tere baaton ka aitbaar with
Krishna Kalle
Mere lal 1966
Jab tak sansaar nachaaye jhoom jhoom kar naach
Naujawan 1966
Tu harjai dil tera chhailiya
Majnu sa ashiq mar gaya with
Lata Mangeshkar
Woh ek nazar men kitne with Asha Bhosle
Maikhana 1966
Ui allah re do naina matwale with
Asha Bhosle
Ladka ladki
1966
Seekh lo gham ke maaro with
Kishore Kumar
Pyar mohabbat 1966
Aaj aaye re banke more saiyaan with
Asha Bhosle
Pyar kiye jaa 1966
O meri maine too maan re mera kehna with Manna Dey
Sawan ki ghata 1966
Khuda huzoor ko meri bhi zindagi with
Asha Bhosle
Sagaai 1966
Khaak men mila to with
Asha Bhosle & Usha Khanna
Shera daku 1966
Aaj pehli pehli baar kiya with
Lata Mangeshkar
Shushila 1966 ( also as Subah zaroor aayegi)
Harat ke hum rehne wale with
Asha Bhosle
Thakur Jarnail Singh 1966
Kahe chhede hai kahe chhede with
Lata Mangeshkar
Anita 1967
Hai nazar ka ishara sambhal with
Lata Mangeshkar
Baharon ke sapne 1967
Do pal jo teri ankhon se peene ko with
Asha Bhosle
Chandan ka palna 1967
Kis karan kamini sharmaye with
Lata Mangeshkar
Dilruba 1967
Hai allah kyon humne pyar kiya with
Asha Bhosle
Dil se majboor the dildaar with
Mahendra Kapoor
Gunehgaar 1967
Ja re ja kahe chhede beiman with
Manna Dey
Hum do daku
1967
Aye haseenon with
Asha Bhosle & Kishore Kumar
Johar in Bombay 1967
Aaj kal ke sabhi naujawan bade with
Lata Mangeshkar
Bachpan ke haseen manzil se with
Manna Dey
Naunihal 1967
Na re na re babu na re baba with
Lata Mangeshkar
Roop ke pujariyo husn ke bikhariyo with
Asha Bhosle
Noor Jehan 1967
Aa gaya lab pe afsana with
Asha Bhosle
Taqdeer 1967
Jab jab bahar aaye aur phool with
Mahendra Kapoor & Usha Timothy
Pyar ki baazi 1967
Bade hassen ho sar ko jhukaye with
Mahendra Kapoor
Sangdil 1967
Badi kafir tumhari nazar nikli with
Kishore Kumar
Professor aur jadugar 1968
Kisi ne na samjha kis ne na jane
O jane jane yeh humne maanaa with
Krishna Kalle
Sadhu aur shaitan 1968
Nandlal gopal daya kar with
Asha Bhosle & Manna Dey
Tatar ki hasina 1968
Aaya shikari hoshiyaat vai vai
Gunda 1969
Main ghabraoon natkhat challiya with
Asha Bhosle
Jeene ki raah 1969
Chanda ko dhoondhne with
Asha Bhosle & Hemlata
Jiyo aur jeene do 1969
Jo khwab saja hai palkon men
Jyoti 1969
Mere shyam mere with
Lata Mangeshkar
Mr Murder 1969
Duniya meri ahon men with
Shamshad Begum
Mujhe seene se laga lo
1969
O mat kariyo koi shor
Sapna 1969
Saanjh bhayi jhanj bhed jiyare ke khole
Toofan 1969
Mera naam shabnam with
Asha Bhosle
Wapas 1969
Aaja dekh bhaal ke sajade teri chal ke
Hamara adhikar 1970
Mere ghungroo hai jadoowale with
Asha Bhosle
Pavitra papi 1970
Shada sadak dil kare dhak dhak with
Asha Bhosle
Saas bhi kabhi bahu thi 1970
Rama kahe main itni jawan ho gayi with
Asha Bhosle
Samaj ko badal dalo 1970
Amma ek roti de with
Lata Mangeshkar
Payal chham chham bole sakhi with
Asha Bhosle
Veer Abhimanyu 1970
Aaj yahan thaher bhi jao chanda with
Mahendra Kapoor
Rambha urvashi jaisa yeh tan with
Mahendra Kapoor
Veer Amar Singh Rathod 1970
Haye re ankhiyan mila ankhiyan with
Asha Bhosle
Yeh khoon rang layega 1970
Zulmi piya yeh kya zulm kiya aaj re
Qayamat hai teri bahon ka jadu with
Krishna Kalle
Chandan 1971
Yeh raat nehin hai sone ki
Chingari 1971
Banwari re meri re kahe ko bhoole with
Asha Bhosle
Kahin aar kahin paar 1971
Lo chal gaya hai with
Asha Bhosle
Pyar ki kahani 1971
Baby too chhoti hai with
Lata Mangeshkar
Parde ke peechhey 1971
Teen kanwariyan with
Asha Bhosle & Shamshad Begum
Sansaar 1971
Maa too ansoo ponchle apni rone ki koi
Umeed 1971
Dil ko bachana babu jee with
Asha Bhosle
Aaja meri jaan tere qurbaan with
Mahendra Kapoor
Achha bura 1972 ?
Soniya jaata hai kahan dil tod ke
Ankhon ankhon men 1972
Gora rang mera gori baahen with
Asha Bhosle
Bhavna 1972
Koi wada nehin hai mulaqat kam with
Asha Bhosle
Gora aur kala 1972
Dhoom mach gayi dhoom with Mohd Rafi
Jangal men mangal 1972
Kyon kyon kur kuku kukoo with
Asha Bhosle
Kundan 1972
Dil ka qarar layi nazron ko pyar layi with
Asha Bhosle
Hathon men botal botal men nasha with Asha Bhosle
Shair e Kashmir Majhoor 1972
Aaja aaja o mere dilbar
Maine naye naye phool chune
Aaj ki tazaa khabar 1973
Aayi aayi aaiyega with
Kishore Kumar
Dhamkee 1973
Humsafar gham na kar pyar ke naam with
Asha Bhosle
Kaun wafadaar hai kaun bewafa with
Asha Bhosle
Dil ki rahen 1973
Apne suron men mere suron ka with
Manna Dey
Do phool 1973
Muaf karo ( 2 parts ) with
Asha Bhosle, Kishore Kumar & Mehmood
Guru aur chela 1973
Sadke tera roop salona with
Asha Bhosle
Hum junglee hain 1973
Jab se dekha hai tujhko with
Mohd Rafi
Jyot jale 1973
O maa o maa aa tujhko khilauna banaoon main
Kora aanchal 1973
Jaanwaron men ek seedha saadha yeh ek
Mera shikar 1973
Dil ki lagi ko koi na jane
Mera desh mera dharam 1973
Dil sambhalo jawani deewani aayi with
Asha Bhosle
Namak haram 1973
Sooni re sajariya sajan bin tere with
Asha Bhosle
Phagun 1973
Mero to girdhar gopal doosro na koi
Sonal 1973
Kahan ho turu turu turu with
Manna Dey
Vishnu puran 1973
Jab tak badi pawan shri ram ki
Daawat 1974
Mero man mere ghamsghyam
Jagga 1974
Haye tauba haye ni mainu ki with
Shamshad Begum
Imtehan 1975
Dekho idhar jaan e tamanna with
Asha Bhosle
Khote sikkay 1974
Pyari pyari suratwale with
Asha Bhosle
Manoranjan 1974
Dulhan maike chali maike chali with
Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
Daku 1975
Deewane hi mujhe kehne lage gali mohalle wale
Mehfil men usne dekha mujhe with
Preeti Sagar
Raat kate na bin tore sanwariya with
Preeti Sagar
Dhoti lota aur chowpatty 1975
Sau baar ki tauba phir bhi kar baitha pyar
Thumak thumak chaal chale with
Mohd Rafi
Do jhoot 1975
Beesveen sadi ki hoon main balaa with
Lata Mangeshkar
Chatri na khol kyon with
Kishore Kumar
Mohabbat ne with Manna Dey & Mahendra Kapoor
Jai Santoshi maa 1975
Main to aarti utaroon ri santoshi mata ki
Madat karo santoshi mata madat karo
Karti hoon tumhara vrat main sweekar karo maa
Jai Maha Lakshmi Maa 1975
Jai hey Maha Lakshmi maa naiya meri paar karo
Jevan jyoti 1975
Suno sunate hain hum tum ko with
Asha Bhosle
Julie 1975
Sancha naam tera tu shaam mera with
Asha Bhosle
Ponga pandit 1975
Jiyajee meri didi hai with
Asha Bhosle & Kishore Kumar
Rafoo chakkar 1975
Chhuk chhuk chhak with
Asha Bhosle & Mahesh Kumar
Dil dena buri buri bala hai with
Kanchan
Romeo in Sikkim 1975
Aa mere saathi tujhko bula rahi with
Mohd Rafi
Qaid 1975
Karale saaf karale kanon ka yeh mail with
Mehmood
Aap beeti
1976
Meri dilruba with
Lata Mangeshkar & Kishore Kumar
Bhagwan samaye sansaar men 1976
Aaj baba ayenge prem ki ganga layenge
Chhota baap 1976
Ek nayan men maa ki mamta
Gabbar Singh 1976 ?
Madhbhari ya ya manchali lovely
Aaj behti nadiya dekh ke with
Mahendra Kapoor
Poore sau sau loongi iske badle with
Mahendra Kapoor
Jai jagat janani 1976
Saj aayi nazuk si naari
Sunlo re aajawo hai sada shiva sunlo re
Aeri mahamai aa ke tum kar do daya
Jai Ambe maa 1976
Jay hey maa Ambe maa satiyin ke sat
Jai maha Laxmi maa 1976
Jai hey mahalaxmi maa naiya meri paar karo
Kitna sundar kitna pyara mera sansaar
Hey mahalaxmi maa aayi sharan teri
Krishna Sudama 1976
Suno suno hey Krishna Dudama kahe Jashoda mai
Holi men kaun kanwari with
Aarti Mukherjee & ?
Love in Kashmir 1976
Behkaye mujhe mera dil with
Manna Dey
Phir janam lenge hum 1976
Tune to sab ki maang sanwari o gauri maa
Aaja gori nadiya kinare tujhe tera mitwa with
Mohd Rafi
Raksha bandhan 1976
Jai kailash pati jai jai
Hey jagat ke malik ram
O naag raja re mere paas aaja
Chali dulhaniya mandap ki or
Poonam ki pyari pujari raat
Ab ant ghadi aayi hai meri
Laya brijbala nandlal saas ke man dole
Teri amar ho gayi with
Asha Bhosle
Rakhi aur rifle 1976
Ek museebat khadi ho gayi
Samasya 1976
Humko pyaas lagi hai
Door hoti jaa rahi hai kalpana
Sabse bada rupaiya 1976
Bahi jaiyo na rani raja ki taliya with
Lata Mangeshkar
Yashoda Krishna 1976
Dil kis pe aa jaye ko aisa with
Manna Dey
Aakhri sajda
1977
Kisi se mili hai nasar
Nazar milao pata chalega ke husn kya hai
Aafat 1977
Aye laila tere pyar men majnu rota with
Kishore Kumar
Aap ki khatir 1977
Arre shola shola re arre bhola with
Shailendra Singh & ?
Ankh ka tara 1977
Aye mere ankhon ke tare tu sukhi rehna
O laaj bachaiya hum sab ke khewaiya
Mujhe pyar dedo maa apna dulaar with
Mohd Rafi
Aye maa tu kahan meri andhi ankhen with Mohd Rafi
Bhakt Prahlad 1977
Aa jevan men
Hey prabhi jyot jagha
Vish men hai tu to

Mere liye hi tu
Chaani
1977
Do teen pahaad pahaad wahan maika jahan sasural
Do chehre 1977
Mera chhaila bhanvar angoori piye na
Dhoop chhaon 1977
O ho ek shaheri chhora teer kaleje with
Kalyani Mitra
Duniyadari 1977
Bada hi pyara maika with
Lata Mangeshkar
Farishta ya qatil 1977
Ishq men hum to with
Mohd Rafi, Kishore Kumar & Anuradha Paudwal
Gayatri mahima 1977
Sajna o sajna jab tune mujhe nehin apnaya
Inkaar 1977
Mungda mungda main goor ki dali maangta hai aaja
Janam janam ke saathi 1977
Aawo gori nadine kinare with Mohd Rafi
Jay Vejay 1977
Sab janoon re tori batiyaan mat bol
Maine to lakh jatan kar dala with
Lata Mangeshkar
Sone jaisi tumhari with
Asha Bhosle, Bhupinder & ?
Kacha chor 1977
Dhola dhola sautan sang na jayi with
Asha Bhosle
Khatta meetha 1977
Na na na jane na doongi o ri kanhaiyi with
Mohd Rafi
Khatta meetha yeh jeena hai angoor with Kishore Kumar
Mastan dada 1977
Are are are tauba tauba with
Manna Dey
Naami chor
1977
Gori tore maathe pe saj gayi bindiya with
Asha Bhosle
Parvarish 1977
Yeh oonche mahal suhane sab with
Lata Mangeshkar
Sambhal jaye sara jo humpe with
Lata Mangeshkar
Priyatama 1977
Na na na jane na doongi o re kanhai with
Mohd Rafi
Main jo boloon haan to haan with Kishore Kumar
Sant Ravi Das 1977
Mairi mosun piya bin raiyo na jaye
Jab se mohe nandan nadan brishti paro mayi
Jai mahalaxmi 1978
Jai maa jai maa santoshi maa jai maa
Pehli pehli raat rasiya with
Bhupinder
Jai jai kaar maha kali maa with ?
Kala aadmi 1978
Raat chhoti hai magar baat bohot with
Asha Bhosle
Karwa chouth 1978
Karwa chouth ka vrat aisa jis ki mahima hai aprampaar
Yeh kya kiya Chouth Mata kahe to tod liya mujhse naata
Jane kahan janma jane kahan aaya wah re mere nanhe
Khazana 1978
Mehfil men sayano ki with
Asha Bhosle & Mohd Rafi
Muqaddar 1978
Suraj se ankhen mila with
Asha Bhosle & Mohd Rafi
Nawab sahab 1978
Ab se pehli to yeh dil ki halat na thi
Tumhare liye 1978
More taras taras gaye naina piya tore daras bina
Ulfat 1978
Chhota sa sansaar with
Mohd Rafi & Sushma Sheshtra
Atmaram 1979
Kya sach hai with
Kishore Kumar & Sulakshana Pandit
Do hawaldaar 1979
Jo bhi chahe aake lele
Mere bhole hawaldaar tum dhoondo to ek baar
O bholua o kaluababu rootha re with
Mahendra Kapoor
Chhath maiya ki mahima 1979
O pinjre ki tote bata bata mere roothe piya
Sab ki god sanwaarnewali meri bhi god
Arre mala japo re with
Mahendra Kapoor
Brahma vishnu mahesh ki laadli with
Mahendra Kapoor
Hamare tumhare 1979
Achcha chalo jee baba maaf kar do with
Kishore Kumar
Iqraar 1979
Hamse nazar to mila aise na ankhen churao
Janta hawaldaar 1979
Badaam onho kate sandokh men chhupa with
Mehmood
Kaala patthar 1979
Mujhe pyar ka tohfa deke with
Mohd Rafi
Kanoon ka shikar 1979
Aaj ka yeh milan to madhur hai milan
Dekhna main yeh kaam kar loonga with
Aziz Nazan
Kartavya 1979
Chanda mama se pyara - happy with
Mohd Rafi
Chanda mama se pyara mera mama with Mohd Rafi
Mahasati Maina Sundari 1979
Arihant dev swani sharan teri aayi
Mr. Natwarlal 1979
Oonchi oonchi baaton se kisi ka pet with
Mohd Rafi
Nagin aur suhagan 1979
Ek nanhi munni bachchi pe karo maherbani
Ganga Jaumuna donon hain bahanen with
Usha Khanna
Chudiyaan lelo chudiyaan with
Dilraj Kaur
Saanch ko aanch nehin 1979
Aaj meri didi ki sagaai ho gayi
Hari hari menhdi ki pattiyaan with
Shailendra Singh
Hum tumhare … I love you with Shailendra Singh
Shaayad 1979
Yeh zuban humse sahi nehin jati
Suraksha 1979
Yeh dunia hai usiki with
Manna Dey & Kishore Kumar
Tarana 1979
Sultana sultana mera naam hai sultana
Hothon pe aaye tere naam
Meri ankh phadakti hai with
Varsha Bhosle
Kais yeh judaai hai with Shailendra Singh
Hum tum dono saath men with
Shailendra Singh
Hone do faisla with
Shailendra Singh
Teen chehre 1979
Kehne pe ghar main aaya with
Mohd Rafi
Who is andaz se with Mohd Rafi & Krishna Kalle
Yuvraaj 1979
O babla o babua dil mera bola are bola
Heroine ek raat ki 1980
Muqabala hai aaj mera with
Mohd Rafi
Hum nehin sudhrenge 1980
Chaad le aaya rani meri barson
Jyoti bane jwala 1980
Tel malish boot polish re baba with
Asha Bhosle
Kal hamara hai 1980
Dar laage hai ram dar laage ho gori
Jao rasiya hata jao re with
Lata Mangeshkar
Morchha 1980
Dil dena hai to aaj dede
Ab ke baras bada zulm hua mori bali umariya gayi
Garam garam parathe with
Bappi Lahiri & Jagdeep
Shaan 1980
Janu meri jaan main teri kurbaan with
Asha Bhosle, Mohd Rafi & Kishore Kumar
Dariya men jahaaz with Asha Bhosle & Kishore Kumar
Shiv shakti 1980
Main hoon badi dukhiyari prabhu
Taxi chor 1980
Jhonka hawa ka jhonka with
Usha Mangeshkar
The burning train 1980
Pehli nazar men hamne to apna dil with
Asha Bhosle, Mohd Rafi & Kishore Kumar
Aao pyar karen 1981
Rajaji khunwarji mohe rajaji sari khabariya hai
Ghadi ghadi mujhse mera kehta hai with
Suresh Wadkar
Tere kajra re salone nainon se with
Suresh Wadkar
Dhanwan 1981
Maro bhar bhar ke pichkari with
Kishore Kumar
Jiyo to aise jiyo 1981
Koyaliya kali hai kali hai with
Bhupinder
Kanoon aur mujrim 1981
Aaj palak jhapki to ghair nehin
Shaam rangeen hui hai tere with
Suresh Wadkar
Khel muqaddar ka 1981
Ankh lade to ladaai ja chhup karke
Babula chhod chali ghar tera aaj ki raat
Khoon ka rishta 1981
Ek cheez hai tumhare paas ?
Abhi kya dekha hai with
Mohd Rafi & Jagdeep
Laparwah 1981
Mehfil men aakar sakhi banoo ya mehbooba
Naseeb 1981
Rang jamake jayenge with
Asha Bhosle, Mohd Rafi,
Shailendra Singh & Kishore Kumar
Hu tu tutu tu tu tu  pakdo jakdo with Kishore Kumar
Naari 1981
Geeta ki kasam seta ki kasam main naari hoon
Pyase rishtey 1981
Ladka ho ya ladki with
Mohd Rafi
Raaste pyar ke 1981
Gokul ki galiyon ka with
Asha Bhosle & Kishore Kumar
Sahhas 1981
Kayi ghat ka paani piya raha phir bhi pyasa
Shakka 1981
Mohabbat hui mere saiyan with
Mohd Rafi
Shama 1981
Hum tum dono rahenge sadaa with
Asha Bhosle
Ustadi ustad se 1981
Saathi tere naam jevan with
Asha Bhosle & Bhunpinder
Wardat 1981
Sare jahan chhod ke tujhe maine with
Mohd Rafi
Aadat se majboor 1982
Ank dil ki zubaan hoti hai with
Mahendra Kapoor & Shabbir Kumar
Disco dancer 1982
Goron ki na kaalon ki with
Suresh Wadkar
Kasam durgha ki 1982
Nachoongi sari raat chandni payal lade re
Aawoongi doli chhadke chhadke rahoongi main na
Pakhandee 1982
Itna haseen tujhsa with
Amit Kumar
Sugandh 1982
Ae chhokra gayega ae babu with
Kishore Kumar
Sun sajna 1982
Bichhua ne dunk mara sulage aise tan sara
Woh jo haseena 1982
Lag ja gale se aye tanhai with
Nitin Mukesh
Achcha bura 1983
Tum bhi hanso with
Usha Khanna, Suresh Wadkar &
Jaspal Singh
Dard e dil 1983
Hathkadiyan lagwa doonghi chhabili tohe
Bheega bheega mausam hai with
Nitin Mukesh
Yaar mera pyar mera bachke kahan with
Bhupinder
Sanam ho khuda ho suno mere kya ho with Bhupinder
Ek din bahu ka 1983
Adi tappa adi tappa gol gappa gol with
Shabbir Kumar
Pakhandee 1983
Itna haseen koi kahin hai doosra nehin with
Amit Kumar
Sati Naag kaniya
1983
Deen bandhu jaagiye
Jise main pyar karoon
Sang sang reh kar with
Suresh Wadkar
Teri jeet hamen praanon se with
Chandrani Mukherjee
Sun meri laila
1983
Tere bin Laila kaise jiyega yeh with
Shailendra Singh
Andar bahar 1984
Mungda main goor ki dali maangta hai to aaja

Door desh
1984 (also Gehri chot)
Bhaiya meri mat rona with
Usha Khanna
Hare rama hare Krishna with K J Yesudas
Haisiyat 1984
Jis ke paas hai daulat with
Chandrani Mukherjee & Shailendra Singh
Jai Maa Vindhyavasini 1984
Leela aprampaar Vindhyavasini maa too
Patthar men bhagwan base hai with
Qayum Ahmed
Tere charnon men aasha ke chahd with Qayum Ahmed
Jeene nehin doonga 1984
Gali gali men baat chali with
Asha Bhosle
Maan maryada 1984 ?
Thoda sa parda hata de with
Sapna Mukherjee
Uii amma kahe main bazar gayi with Sapna Mukherjee
Mahananda 1984
Tere mere naam nehin hai with
Manas Mukherjee
Oonchi udaan 1984
Apni hai oonchi udaan with
Suresh Wadkar & Shailendra Singh
Yeh desh 1984
Yaar ko salaam pyar ko salaam with
Suresh Wadkar
Captain Barry 1985
Dil de do dil le lo with
Usha Khanna
Inteqam ki aag 1986
Sambhal jao bade aate with
Asha Bhosle & Mohd Rafi
Qayamat kisko kahte hai with
Asha Bhosle, Manna Dey & Mohd Rafi
Jhooti 1986
Bas ek tohda sa uff tohda sa aa hoti with
Asha Bhosle
Jumbish 1986
Hariyali mohe raasta jane de
Aulad 1987
Raste ka maal saste men
Deewana tere naam ka 1987
Haseen hum jawan with
Mahendra Kapoor & Dilraj K
Ghunghat 1987
Chodd ke maa tere pyar ka aanchal kaise piya ke ghar
Aage ki soch 1988
Calcutta ki kalavati main sab ko nachaoon ungli pe
Sapna o sapna mujhe banale apna with
Kishore Kumar
Heeron se moti se gahaon se with
Kishore Kumar
Ghar ghar ki kahani 1988
Dulhe raja ki surat dekho with Alka Yagnik

Gareebon ka daata
1988
Meri dulari jaan se pyare with
Mahendra Kapoor
Woh mili thi
1988 (also kaun hai khooni)
Main majnu tu laila hoye hoye with
Kishore Kumar
Joshilay 1989
Hillori - Dhak dhak jiya kare with
Asha Bhosle
Maine pyar kiya 1989
Antakshari with
Lata Mangeshkar,
S P Balasubramanium & Shailendra Singh
Ayaa mausam dosti ka with
Lata Mangeshkar,
S P Balasubramanium & Shailendra Singh
Is paar ya us paar 1990
Sharara with
Meena Khadilkar & Khokan Chowdhury
Lohe ke haath 1990 (also Sone ka dil lohe ka haath)
Humne suna hai tu hai daku with
Asha Bhosle
Phoolwati 1992
Behna ki ankhon men
Baja leke nikle hum with
Udit Narayan
Gadi men gadi men lal maruti with
Kumar Sanu
Mahima Kashi Vishwanath ki
2002
Hey jai mahadev shiv apna vachan - Tandav
        Incomplete songlist of Usha Mangeshkar 

subah ka tara
jhumroo
taxi stand
jai singh
sakhi robin
ek hi raasta
honeymoon
patrani
kabuliwala
benazir
burma road
cobra girl
rocket girl
ghar basa ke dekho
chor darwaza
chitralekha
samson
gogola
alladin
king kong
alibaba and 40 thieves
husn aur ishq
hum kahan jaa rahe hain
maikhana
sawan ki ghata
johar in bombay
tatar ki hasina
mr murder
wapas
samaj ko badal dalo
hamara adhikar
umeed
jangal men mangal
dil ki rahen
phagun
sonal
jagga
vishnu puran
do jhoot
romeo in sikkim
gabbar singh
love in kashmir
rakhi aur rifle
aap ki khatir
inkaar
ankh ka tara
bhakt prahlad
farishta ya qatil
khazana
ulfat
tumhare liye
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
phoolwati
usha mangeshkar
lohe ke haath
ghunghat
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar 6
De Mangeshkar’s met name Lata en Usha Mangeshkar hebben de diepgewortelde gewoonte om zich in het wit te kleden. Geheel afwijkend van een witte sari met rode kanten verraste Usha Mangeshkar het publiek door zich uit te dossen in een oranje sari. Usha Mangeshkar werd ontvangen met een nogal bescheiden applaus. Bescheiden is misschien niet de juiste omschrijving. Bevreesd zou meer recht doen. Slechts een enkeling stond op voor een warm onthaal. Het applaus stierf af nog voor zij zich voor de microfoon installeerde. Ik bestookte mezelf met een spervuur van vragen. Waarom zo’n bescheiden applaus? Ziet men haar als een godheid, waar  niet voor geapplaudisseerd mag worden? Komt het omdat men een bepaald idee over haar heeft en over de Mangeshkar’s? Zien mensen haar als een klassieke zangeres die liever haar kunsten wil tonen in plaats van een luid applaus te krijgen. Waar niet over te twijfelen valt is, dat er rond de Mangeshkar zussen een enorm mysterie hangt. Zo zijn velen ervan overtuigd dat Lata Mangeshkar er niet van houdt als men luid applaudisseert. Zou men dat ook denken van Usha Mangeshkar?
Usha Mangeshkar verwelkomde het publiek en vertelde over haar relatie met het Nederlandse publiek. Usha Mangeshkar is vele malen hier geweest. Misschien wel het meest van alle oude artiesten. Usha begon haar concert met een plechtige lofzang op Ganesh die bekend is als de godheid van kennis en wijsheid. Men aanbidt Ganesh alvorens ergens een nieuwe start mee te maken. Zo ook de godsdienstige Usha Mangeshkar die altijd voorafgaand aan ieder concert hecht aan de traditie om eerst een godheid te vereren.
Usha Mangeshkar begon met haar meest populaire lied Main to aarti utaaron ri dat zij had gezongen voor de film Santoshi Mata. Usha Mangeshkar vertelde dat de film Santoshi Mata een goedkoop geproduceerde religieuze film was die een gigantische hit was geworden. Usha Mangeshkar is erg bescheiden en liet de successen van haar liederen in die film achterwege. De godin Santoshi op wie de film gebaseerd is, was voor het uitkomen van de film nog een vrij onbekende godin, maar door de liederen van Usha Mangeshkar werd zij daarna vereerd als een van de meest populaire
godinnen. Maandenlang draaide de film volop in alle bioscopen over het hele land. Men kwam met een onverklaarbare devotie naar de film kijken. Dat uitte zich door de duizenden schoenen en slippers voor de deuren van de volgepropte bioscopen. Uit respect voor de godin trokken alle bezoekers hun schoeisels uit alsof zij niet een bioscoop, maar een tempel betraden. Usha is 76 jaar, maar dat was niet te merken aan haar stem. Misschien was zij de oudste in de zaal. De oudste met de jongste stem.
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar zong na het vereren van de godin Santoshi mata dat eveneens bij de traditionele opening van haar concerten hoort een kaskraker van haar zus Lata. Bollywood is de grootste filmindustrie van de wereld met honderden legendarische artiesten. In Bollywood, te midden van alle acteurs e.d, in geheel India is er slechts een iemand de ster en dat is haar zus Lata Mangeshkar.
Usha had haar concert kunnen voortzetten met haar eigen liederen. Usha staat er om bekend dat zij graag liederen van haar zus Lata zingt. Ze kan maar niet wachten tot dat moment zich voordoet. Het zingen van een lied van Lata ziet zij merendeels als een heilige plicht. Even mooi als Lata zong zij de kaskraker
Dil deewana bin sajna mane na uit de film Maine pyar kiya. Ook die film stond maanden op nummer 1 door de liederen van Lata . Haar vertolking van dat liedje werd verwelkomd met een gigantisch groot applaus. 
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar schitterde met Lata Mangeshkar’s Bindya chamkegi churi khankegi. Een lied dat een super kaskraker werd in 1972. Zodanig populair dat Lata Mangeshkar besloot het tijdens haar eerste concert in de Royal Albert Hall zong. Het blijft een lastige klus om het allerbeste liederen van Lata Mangeshkar uit te kiezen. Lata Mangeshkar zingt meer dan 60 jaar en wat het beste lied aller tijden uit haar oeuvre is is eenvoudigweg niet aan te geven. Usha Mangeshkar polste natuurlijk van tevoren naar het enthousiasme in de zaal voor het lied Bidiya chamkegi churi khankegi uit de film Do raaste. Uit eerbied voor haar zus Lata  die de moeder is van alle legendes in Bollywood zong Usha Mangeshkar het stukgedraaide Bindiya chamkegi. Tijdens haar vertolking bewees zij gelijkwaardig te zijn aan haar zus. Niet op het refrein alleen of op een couplet, maar elk woord kwam zodanig tot uiting dat ook zij het originele ervan gezongen kon hebben.
usha mangeshkar
usha mangeshkar
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar vervolgde met haar absolute kaskraker Mungda mungda uit de film Inkaar. Usha Mangeshkar’s Mungda mungda swingt uit de pan. Tijdens elk concert schreeuwt men once more once more. Mungda mungda is bekend
geworden als het once more lied. Ook tijdens concerten van Lata Mangeshkar lijkt Usha Mungda me meest het populaire lied. En nu tijdens dit concert bleef magie niet weg. Usha Mangeshkar is een fenomeen die generaties
betoverde. Ouden van dagen zitten clichématig gezegd achter de geranium. Gedwongen door ouderdom kunnen zij niet anders. Maar Usha Mangeshkar zet haar betovering voort. Dat Usha Mangeshkar drie uur lang en zo hemelsmooi nog kan zingen is onverklaarbaar. Wel deed zij met haar spectaculaire show ongelovigen twijfelen of er toch niet iets bestaat waarvan zij met een eervolle plaats is gezegend en begenadigd met zoveel andere mooie kwaliteiten.
Usha Mangeshkar live in Holland
sumeet kumar
amit kumar live
Amit & Sumeet Kumar
usha mangeshkar
grihish
rashmi
 
usha mangeshkar
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar zong haar eigen Sultana sultana uit de film Tarana waarmee zij uitgroeide tot het gezicht van de hitformatie. Het lied was een gigantische hit geworden.  Eind jaren zeventig en de jaren tachtig kunnen zonder meer aangewezen worden als de hoogtijdagen van Usha Mangeshkar. Het was een periode waarin Lata Mangeshkar wereldwijd vele concerten gaf. Uiteraard vergezelde Usha Mangeshkar haar overal. Sultana Sultana zong Usha Mangeshkar in ieder concert over de hele wereld. Het zou onredelijk zijn als Usha Mangeshkar Sultana niet voor haar Nederlandse fans zou zingen. Een hit welke beschouwd mag worden als een van haar populairste liederen waarmee zij jong en oud om de vingers wond.
Amit Kumar hield het publiek aangenaam bezig met zijn eigen liederen en natuurlijk de gouden ouwe van zijn vader waar de meeste mensen voor komen als hij optreedt. Amit Kumar begon met zijn hitnummer Yaad aa rahi uit de film Love Story. Voorafgaand vertelde hij dat hij zichzelf met dit liedje gelukkig mag prijzen, omdat er ook een duet versie van is die hij met niemand anders dan Lata Mangeshkar had gezongen. Amit Kumar vertelde dat hij extra hard zijn best moet doen om gelijkwaardig te blijven aan Lata Mangeshkar. Amit Kumar zong zijn romantische Bade achche lagte hain uit de film Balika badhu. Adembenemend mooi zong Amit Kumar zijn lied. Er volgde een storm van applaus voor Amit Kumar tijdens zijn eerste twee liederen. Daarna was het gedaan. Amit Kumar komt heel erg verstrooid over. Hij vertoont hetzelfde gedrag op het podium als zijn vader. Van zijn vader kunnen mensen het wel accepteren dat hij zo maf deed. In veel films acteerde hij als komediant en was in het echt een
grappenmaker. Van Amit Kumar kan men dat niet hebben. Amit Kumar zong zijn vader’s populaire Roop tera mastana uit de film Aradhana, maar daarvoor sprak hij ellenlang over het maken van dat lied. Men schreeuwde naar hem om op te schieten met zijn preek. Zijn danspasjes leken als van een krankzinnige. Amit werd meer uitgelachen dan dat men om hem moest lachen. Hij introduceerde zijn broertje Sumeet Kumar en samen zongen zij het komische Babu samjho ishare uit de film Chalti ka naam gaadi. Sumeet was nog een kind toen zijn vader overleed. Het was zijn wens om te zingen met zijn vader. Dat was natuurlijk onmogelijk. Sumeet heeft de mogelijkheid gekregen om te zingen voor de film Bachna ae haseeno waarin de knappe acteur Ranbir Kapoor speelt. En waarom Sumeet ? Dat bleek toen hij naar de studio kwam en hem verteld werd dat hij een lied van zijn vader moest zingen voor die film. De makers van de film hebben de film genoemd naar een lied van zijn vader Bachna ae haseeno. Sumeet’s geluk kon niet meer op en vertelde dat hij o zo graag met zijn vader gezongen zou willen hebben. De componisten van die film bedachten een manier om toch nog enigszins aan zijn wens te kunnen voldoen en maakten er een duet van door enkele coupletten van de originele versie opnieuw te maken. Amit Kumar is nog een paar keer op het podium geweest en ik moet eerlijk toegeven dat ondanks zijn krankjorume gedrag hij super goed zong.
Na een korte pauze kreeg Grihish een zanger uit de groep van Rashmi Orchestra de mogelijkheid zijn kunsten te tonen. En dat wel in Nederland samen met Usha Mangeshkar. Hij koos de in het Bhojpuri gezongen Chalat musafir moh liya re pinjre wali uit de film Teesri kasam. Waarschijnlijk gingen de artiesten tijdens het selecteren van de liederen er vanuit dat het publiek uit zijn dak zou gaan op dat lied, vanwege zijn folkloristische stijl en tekst. Helaas bleek daar niets van waar. Het lag niet aan Grihish zelf. De zanger gaf het allerbeste van zichzelf. Het merendeel van het publiek was gewoon geestdodend. O ja ze willen zich voordoen alsof zij de heilige zelf zijn.  En jawel Usha Mangeshkar heeft inderdaad iets sereens, iets heiligs in haar voorkomen. Het werd mij ineens duidelijk dat dat het is waarom er zo weinig geapplaudisseerd werd.
Rashmi werd geïntroduceerd die een
potpourri van Asha Bhosle’s meest gewaagde liederen zong. Rashmi zong ( krijste, neem me niet kwalijk) Asha Bhosle’s Duniya men logon ko uit de film Apna desh - Piya too ab to aaja uit de film Caravan en Jab andhera hota hai uit de film Raja Rani. Men had zich verheugd op Rashmi. Usha Mangeshkar neemt iemand mee die de liederen van haar zus, Asha Bhosle nota bete zou zingen. Nou die moet dan wel steengoed zijn. Lata Mangeshkar heeft in allerlei stijlen gezongen. Waan je niet in een hoge ivoren toren, kies het simpelste uit en perfectioneer je daarin. Maar om Asha Bhosle’s liederen te zingen heb je guts nodig. Ballen heb je nodig! Met de opeenvolging van Asha Bhosle’s meest energieke liederen pleegde Rashmi verraad. En de teleurstelling bij het publiek was weliswaar onjuist, want het verwachtte dezelfde kwaliteit als van Asha Bhosle die echter niet te evenaren is.
Een ander duet dat Usha Mangeshkar uitkoos was het energieke zestiger jaren hitduet O meri maina uit de fim. Pyar kiye jaa. Het was een eer voor Girish Kumar om samen met Usha Mangeshkar te mogen optreden. Vergelegen en angstig verstopte hij zich achter de stand en realiseerde zich zijn geluk. O meri maine overlaadde Usha aan toegewijde fans. Normaliter is dat een genre dat Asha Bhosle zou zingen. In de film Pyar kiye jaa zongen alle drie Mangeshkar’s Lata, Asha en Usha. Niet een gaf zich op wat voor manier dan ook gewonnen en bewezen dat zij alledrie ongeëvenaard zijn. Men genoot van Usha Mangeshkar’s vervolg. Men schreeuwde het uit van vermaak en klapte uitbundig mee. Veel liederen tijdens Usha Mangeshkar’s concert waren luisterliederen. Usha Mangeshkar wil beslist niet dat men haar met een stijl identificeert en bewees met haar O meri maina dat zij een echte Mangeshkar is.
Als een artiest bestempeld kan worden als de degene die het meest lijkt op Lata Mangeshkar is dat Usha Mangeshkar.
melody queen lata mangeshkar
Melody Queen Lata Mangeshkar
Als een artiest bestempeld kan worden als de degene die het meest lijkt op Lata Mangeshkar is dat Usha Mangeshkar. Usha Mangeshkar is onder een gelukkig gesternte geboren. Zij is de jongste dochter van de Mangeshkar dynastie die de meeste liefde kreeg. Zij kon zich richten op wat zij wilde - Een fenomenaal portretschilder. En het allerbelangrijkste: zingen als Lata Mangeshkar en daar toch niet mee vergeleken worden. Nee Usha Mangeshkar verdiende haar eigen naam en roem. Usha zong Lata Mangeshkar’s Chhup gaye sare nazare uit de film Do raaste. Het betreft een duet met Mohd Rafi. Usha Mangeshkar nam Girish Kumar met haar mee om haar te vergezellen tijdens enkele duetten.

Usha Mangeshkar bracht levendigheid in de zaal met Lata Mangeshkar’s
Didi tera devar deewana uit de film Hum aap ke hain kaun. De film stond maanden aan de top merendeels vanwege de liederen van Lata Mangeshkar en die allerlei prijzen in de wacht sleepte. Zoals aangegeven stond Usha
niet alleen op het podium, maar met haar bezielende stem was zij  temidden van allen de ster. Men genoot van Usha Mangeshkar’s vertolking van Didi tera devar deewana. Het betreft een lied waarin het zusje van de bruidegom plagend refereert aan het broertje van de bruid. De treiterige expressies van Usha Mangeshkar bij het zingen van Didi tera devar deewana is het ultieme bewijs waarom zij zo hoog wordt aangeslagen.
lata usha
Usha Mangeshkar werd vergezeld door Rashmi. Het werd duidelijk dat zij het duet Aplam chaplam chap layi re duniya ko chhod uit de film Azaad zouden zingen. Aplam chaplam is een persoonlijke favoriet van Usha Mangeshkar. Zij heeft daar veel goede herinneringen aan. Het is haar tweede lied - een duet en dat wel met haar zus Lata Mangeshkar. Het leuke van aplam chaplam is dat het verfilmd was op de twee zussen Sai en Subulakshmi. Die twee waren twee gerenommeerde danseressen uit Sri Lanka die magie brachten met hun dans in veel Bollywood films. Hun choreografie en uitmuntende synergisme is zo zeldzaam dat alleen de allerbesten der aarde zoiets spectaculairs kunnen presenteren. Tijdens alle concerten heeft Usha Mangeshkar dit duet met Lata Mangeshkar gezongen. Het was dan ook even wennen om het te horen in de vertolking met Rashmi.
usha mangeshkar
Rashmi bleef nog om Usha Mangeshkar te vergezellen met het duet Ganga maiya tohe piyari chadhayibo. Usha Mangeshkar vertelde dat zij dat als een solo lied had opgenomen. Het was de bedoeling dat Lata Mangeshkar het zou opnemen, maar zij was om de een of andere reden daar niet toe in staat. De film was compleet en Usha Mangeshkar’s lied was al verfilmd. Usha Mangeshkar vond het een prachtig lied en vertelde dat aan haar zus. Lata Mangeshkar betreurde het dat zij dat lied niet had kunnen zingen. Ze had al een aantal liederen voor die film gezongen. Usha Mangeshkar stond erop dat haar zus de titelsong van de film moest zingen. Lata Mangeshkar weigerde, omdat het al in Usha stem was opgenomen. Usha bleef maar door hameren en dat hielp, want ook Lata vond het een schitterend lied. Samen besloten zij met de componist van die film Chitragupta om er een duet van te maken. De publicatie van de film werd heel even
opgehouden voor het opnieuw verfilmen van dat lied. Het is een in het Bhojpuri gesproken film. De taal van de Hindustanen hier en vanuit Suriname. Usha Mangeshkar achtte het een geschikt lied voor de aanwezige fans. En wat een geweldige keuze. Er werd luid  geapplaudisseerd voor Usha. In dat lied vond men iets terug wat bij hun hoort - hun taal en cultuur. En dat Usha Mangeshkar ook een Bhojpuri lied zong maakte haar een met de aanwezigen.
amit kumar
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar werd vergezeld door Amit Kumar om het romantische duet Gata rahe mera dil uit de de film Guide te zingen. Usha Mangeshkar hemelde Amit Kumar op. Zij vertelde dat zij regelmatig samen gewerkt hebben. Ook heeft Amit Kumar veel duetten opgenomen met haar zussen Lata Mangeshkar en Asha Bhosle. Dikwijls heeft Usha Mangeshkar hem horen zingen, maar zo volmaakt als tijdens dit concert had ze hem nooit eerder meegemaakt. Dat gold eveneens voor Usha Mangeshkar. Hemelsmooi zong zij. Vooral tijdens het zingen van Gata rahe mera dil was zij in de hoogste mate uitmuntend.
Toeschouwers vielen in katzwijn toen Usha Mangeshkar het passievolle Aaja aayi bahar dil hai zong uit de film Raj Kumar. Zo mooi als ware het Lata Mangeshkar zelf die het zong. Men herleefde zijn of haar jeugd. Hormonen sloegen op hol. Het zijn vaak spullen die romantiek weergeven, zoals bloemen, brandende kaarzen enz. In de Dr Anton Phillipszaal was het Usha Mangeshkar die met haar prachtige stem de hele ambiance doopte in romantiek.
usha mangeshkar
usha mangeshkar
In een interview vertelde Usha Mangeshkar over haar concert en had het daarin over een verfrissend programma. Ik heb Usha Mangeshkar een brief geschreven en gevraagd wat zij precies bedoelde met een verfrissende show. Steeds vaker zingt zij in haar concerten dezelfde liederen. Tegenwoordig kunnen mensen met hun mobiele telefoons clipjes opnemen van live shows en die op verschillende internet sites plaatsen. Mensen willen niet meer naar shows gaan om dezelfde liederen te horen die een artiest al eerder in een show gezongen heeft. Ik heb voorafgaand aan het concert Usha Mangeshkar een lijst opgestuurd van de liederen die zij zou kunnen zingen. Het waren liederen van verschillenden allures. Usha Mangeshkar had duidelijk begrepen wat ik bedoelde. Ook had ik haar door de telefoon gesproken. Maar tijdens het live concert zong zij bijna niet wat ik haar verzocht had. In plaats daarvan koos zij wel soortgelijke nummers. Wel zorgde zij ervoor dat de volle zaal in beweging kwam en luid applaudisseerde toen zij Lata Mangeshkar’s Inhi logon ne uit de film Pakeezah zong. Zij vertelde voorafgaand dat zij veelal moderne liederen had gezongen, maar nu een typisch Indiaas lied ging zingen.
usha mangeshkar
Inhi logon ne is een evergreen. Lata Mangeshkar had er persoonlijk voor gekozen om haar eerste concert in de prachtige Royal Albert Hall te openen met Inhi logon ne. Het lied Inhi logon ne gaat over een prostituee die op een treiterige manier prostituanten verwijt dat die haar defloreerden. Deze lieden hebben mij ontdaan van mijn sluier  is de letterlijke vertaling van het lied. Thans refereert de schrijver niet naar het maagdenvlies zoals het ook geïnterpreteerd kan worden, maar naar een sluier die Hindostanen dragen welke getuigt voor respect en eerbaarheid. Anderen denken op hun beurt dat het lied gemaakt is om de Britten verwijten te maken voor het introduceren van moderniteit binnen India waarop velen hun voorbeeld navolgden en de hoofddoek van zich wegkeilden. Wat de waarheid precies is moet een ieder voor zichzelf bepalen. In de film is het in ieder geval verfilmd op een prostituee die het in aanwezigheid van haar klanten zingt om hun te vermaken.
Deze mensen hebben mij m’n sluier afgenomen. Mocht je
usha mangeshkar
lata mangeshkar
mij niet geloven, vraag het dan aan mijn kleermaker - die een gouden munt cadeau deed voor de binnenkant van mijn sluier. Twijfel je eraan - vraag het aan de specialist die mijn sluier rozig kleurde. Trek je mijn verhaal nog in twijfel vraag het dan maar aan de politiebeambte die mijn sluier afpakte in de bazar.
Lata Mangeshkar - Inhi logon ne le lina duupatta mera pittig lied gecomponeerd door Ghulam Mohammed, die helaas niet meer leefde toen het uitkwam zodat hij niet meer heeft kunnen meemaken hoe grandioos zijn compositie was geworden. Er is geen twijfel aan dat de film pakeezah het grootste succes was van de vergeten componist Ghulam Mohammed. Vergezeld door de klanken van de ghungroo en de stevige klanken van de tabla biologeerde Usha Mangeshkar het publiek. Er werd niet alleen voor Usha Mangeshkar gejuicht, maar ook voor de schitterende tabla speler. Men had niet verwacht dat Usha Mangeshkar dat lied zou zingen en was het daarom inderdaad zoals Usha Mangeshkar beloofde een show vol verrassingen met een totaal nieuw karakter.
usha mangeshkar
Usha Mangeshkar sloot haar concert af met Melody Queen Lata Mangeshkar’s Aye mere watan logon. Melody Queen Lata Mangeshkar heeft met dat patriottistische lied het nationaal bewustzijn van India tot een eenheid gemaakt. Een lied gemaakt voor allen die vielen voor hun vaderland. Een lied dat geschiedenis maakte, waarvan zelf het ontstaan  geschiedenis is geworden. Aye mere waten ke logon is geschreven door de gerenommeerde poëet Pradeep en gecomponeerd door C Ramchandra. Het schijnt dat Pardeep zijn tekst voor de gouden stembanden van Lata Mangeshkar alleen had geschreven, maar de componist C Ramchandra ook Asha Bhosle wilde laten zingen. Lata Mangeshkar zou fel uitgehaald hebben tegen Asha Bhosle om zich er niet aan te wagen. In alle waarschijnlijkheid kan aangenomen worden dat het lied Lata Mangeshkar erg na aan het hart lag. En later bleek dat niet alleen te gelden voor Lata Mangeshkar. Samen met de hele natie liet ook de vader der natie de toenmalige president Jawaharlal Nehru zijn tranen de vrije loop bij het horen van het lied. Tijdens Usha Mangeshkar’s vertolking hielden velen hun tranen in bedwang, maar bij velen biggelden de tranen over de wangen.
Men bezwoer als eerste kaarten te zullen bemachtigen als
Usha Mangeshkar nog eens zou komen. Usha Mangeshkar behoort tot een van de laatste ware vocalisten uit Bollywood waarvan men zich geprezen mag voelen haar concert meegemaakt te hebben. Vergeleken met wat er na Usha Mangeshkar nu is, gaat elke vergelijking met Usha mank. Met een staande en vooral warme ovatie die alleen gold voor Usha Mangeshkar werd het programma afgesloten.
Sanam with Usha Mangeshkar
usha mangeshkar live in concert
usha mangeshkar live in holland
usha mangeshkar hindi film songs
usha mangeshkar lata mangeshkar asha bhosle