Sanam
 
Uma Devi - Tun Tun
tun tun
tun tun 1
Het was Dilip Kumar die de overtollig kwabbige Uma Devi doopte met de naam Tun Tun. Het bleek een erg passelijke naam bij haar tonronde gestalte en haar koddige persoonlijkheid.
tun tun 2
Dilip Kumar
Het bleek een erg passelijke naam bij haar tonronde gestalte en haar koddige persoonlijkheid. Met die naam werd zij immens populair. Iedere Hindoestaan kent haar
naam. Tun Tun een naam waar men alleen al bij het horen zich een beroerte lacht. De naam Tun Tun brengt het ideaalbeeld van een parodistische pafzak.
tun tun 3
tun tun 4
Naushad
Tijdens het maken van de film Babul introduceerde de gigantisch grote componist Naushad haar aan Dilip Kumar die samen met Nargis en Munawar Sultana een romantische trio vormde.
tun tun 5
De impact die Tun Tun had in die film was zo VET dat zij van de ene op de andere dag een ster werd. Tun Tun behoort tot een van de eerste Bollywood comédiennes waar scenario’s speciaal voor geschreven
werden. Zij vormde geen speciaal paar met andere komedian - dianten, maar werd gekoppeld met alle toen aanwezigen zoals, Bhagwan Dada, Agha, Mukri, Sundar, Jonhy Walker en Keshto Mukherji. Persoonlijk vond ik haar op haar best met Keshto Mukherji in film Lalkar.
tun tun 7
tun tun 9
tun tun 8
Ook in de film Naya din nai raat waarin Tun Tun samen met alle grote comédiennes als de onnavolgbare legendarische dominante duivelin van het witte doek Manorama ( regelmatig te zien als bloedzuigende draak, maar altijd amusant voor de kijker) te zien waren tijdens een komisch liedje van Melody Queen Lata Mangeshkar welke verfilmd werd in een psychiatrische inrichting
zal er altijd aan herinneren hoe veelzijdig Tun Tun was. Tun Tun was te
zien als een volwassen verloren ziel die zich als peuter gedroeg en nog aan de fopspeen zat.
lalkaar
nagin
Er is weinig bekend over Tun Tun werkelijke achtergrond en zelf heeft zij zich daar altijd weinig over uitgelaten.
funny
Tun Tun was gehuwd met een voorlijke moslimman ( naam onbekend) terwijl zij nooit naar school was geweest. Tun Tun heeft vier kinderen,
twee dochters en twee zonen. Zelf zei ze altijd:’’ dankzij God komen wij nergens tekort aan en verdienen op een eerlijke manier ons brood en zijn niemand tot last.’’
tun tun
tun tun
De hoogbejaarde Tun Tun bracht haar pensioen rustig door in haar middle-class statige woning in Versova. Op de naamplaat van haar huis stond Uma Devi Khatri. Dat suggereerde dat zij Khatri heette, maar niets is minder waar. Khatri betekent krentenkakkerig waar Tun Tun zelf onbedaarlijk om moest lachen. Khatri was dus niet haar werkelijke achternaam.
tun tun
Ze gaf eerlijk toe dat zij helemaal geen achternaam
had. Tun Tun was een weeskind en was opgevoed door een godlievende vrouw, die zij mousi (tante) noemde. Of Tun Tun er ooit behoefde aan heeft gehad om haar biologische bloedverwanten op te sporen - daar is niets over bekend. Tun Tun hield haar privé leven strikt geheim.
qurbani
tun tun
De kleine wees betrad de filmindustrie op een jonge leeftijd, maar had er geen connecties. Haar ambitie om te zingen bracht haar uiteindelijk zover dat zij er contacten ging maken.
tun tun
Tun Tun werd gelanceerd in 1945 en verbleef er vier decennia`s om zelf te genieten en kijkers een lolberoerte van het lachen te geven. Tun Tun had een bijzonder leven met een prachtige carriere. Tun Tun had op haar gevorderde leeftijd erg veel last van astmatische aandoeningen, maar was altijd klaar voor een reis naar het verleden.
tun tun
tun tun
tun tun
Tun Tun had altijd eerlijkheidshalve toegegeven dat zij geen delicatesse was, maar wel begiftigd met een mooie stem, die naar haar eigen zeggen zich jammer genoeg geen muzikale trainingen kon permitteren. Desondanks had zij grote ‘zogezegd’ godsonmogelijke dromen.
Ze moest een plaats zien te bemachtigen tussen top zangeres als Shamshad Begum, Zohrabai & Amirbai..
phool aur pathar
tun tun
Naushad
Als en wanneer zij wilde zingen moesten haar liederen gecomponeerd worden door Naushad, anders wilde zij voor niemand anders zingen. Tun Tun had veel ontzag en waardering voor de creaties van Naushad, maar hoefde niet veel te worstelen om haar droom te verwezenlijken. Dat was meer dan zestig jaar geleden voor India haar independente verkreeg.
 
Als en wanneer zij wilde zingen moesten haar liederen gecomponeerd worden door Naushad, anders wilde zij voor niemand anders zingen. Tun Tun had veel ontzag en waardering voor de creaties van Naushad, maar hoefde niet veel te worstelen om haar droom te verwezenlijken. Dat was meer dan zestig jaar geleden voor India haar independente verkreeg.
tun tun
tun tun
Tun Tun vroeg Kardar of hij haar wilde helpen door haar te introduceren aan Naushad, omdat zij een enorme afstand had moeten afleggen om bij de studio te komen. Kardar had een frisse stem nodig voor een nieuwe actrice in zijn film Dard en zei:''laat mij eerst de kwaliteit van jouw stem beoordelen voor ik jou introduceer aan Naushad.'' Het liep Tun Tun dun door de broek en werd kroeperig in de keel om te zingen zonder de begeleiding van een 'harmonium'. Maar de devote Tun Tun bad tot haar heiligen en begon lustig te zingen als een lijster.
lata mangeshkar & Noor Jehan
Lata Mangeshkar with Noor Jehan
Madam Noor Jehan was de regerende koningin van de muziek toentertijd. Tun Tun vertelde in een interview dat Noor Jehan werkelijk de ware Malika -e- Tarannum toen was. Het hele land had diepe bewondering voor Noor Jehan. was.
Melody Queen Lata Mangeshkar was nergens op het toneel te bekennen. Maar wanneer Tun Tun refereert aan Lata doet zij dat met veel respect en waardering en noemt haar Lataji, waarmee zij aangaf hoe onmeetbaar groot haar adoratie voor de Melody Queen
Tun Tun bewonderde Melody Queen Lata Mangeshkar als de hoogbegaafdste artiest en een mens met een markante persoonlijkheid.
Tun Tun heeft altijd publiekelijk haar onverholen admiratie voor Melody Queen Lata Mangeshkar bekend gemaakt en vindt dat Melody Queen Lata Mangeshkar een heilige ziel heeft en alle
muzikale successen te goeder trouw enkel aan Lata behoren, omdat zij dat verdient heeft.
tun tun
tun tun
jaal
Om terug te komen op de confrontatie met de betoverende wereld van films, Tun Tun kweelde Madam Noor Jehan`s Aandhiyan gham ki yun chali uit de film Zeenat. Kardar bewonderde haar talent. Een serveerder arriveerde op dat moment en vroeg of Tun Tun een kopje thee lustte, maar zij was alleen geïnteresseerd in het ontmoeten van Naushad. De spanning nam toe bij haar toen zij enkele minuten later merkte dat twee heren de ruimte betraden.
Tun Tun bleef de heren aanstaren. Waarop een van de heren zei: ''waarom staar je me zo aan, ik ben Naushad." In weerwil van haar formaat en gewicht
stond Tun Tun ogenblikkelijk op. Eindelijk zag zij haar idool Naushad. Naushad introduceerde de andere gentleman en dat bleek de gerenommeerde poëet Shakeel Badayuni te zijn.
tun tun
Naushad vroeg haar naar het bereik van haar toonladder. Tun Tun was lamgeslagen van sprakeloosheid, omdat zij nooit eerder de woorden alt, tenor, bas enz eerder had gehoord. Een verontruste Tun Tun fronste haar wenkbrauwen en vroeg:'' Wat is dat?''
Tun Tun vond Naushad een profeet en vroeg zich na jaren af hoe zij op dat moment overkwam op Naushad. Naushad op zijn beurt gaf altijd te kennen dat hij haar amusante persoonlijkheid apprecieerde   en haar ook daarom had geholpen haar droom te verwezenlijken. Ze verzocht Naushad het harmonium te spelen waarop zij dezelfde evergreen van Noor Jehan zingend herhaalde. Naushad stopte halverwege het liedje waardoor haar hart Tun een slag oversloeg. Zij dacht dat haar kansen verkeken waren. Maar Naushad wilde alleen maar weten van wie zei zangles had genoten. Daar begon ze ter plekke met haar komedie en loog dat de gerenommeerde Pankaj Mullick, KL Saigal en Noor Jehan haar mentoren waren. Naushad wist dat zij met spek schoot en smulde om haar naïviteit.
uma devi
uma devi 1
uma devi 2
Hoe dan ook. Hij verschafte Tun Tun haar allereerste kans. Maar daarvoor moest er nog een ander kwestie opgelost worden. In die dagen waren alle artiesten, muzikanten enz gebonden aan de filmmaker studio die hen ook betaalde. Naushad kon haar niet helpen tenzij Kardar haar registreerde als lid van de studio. Naushad stond op en wenste haar verder een goede dag.
Tun Tun chanteerde de respectabele Naushad en zei dat zij alleen voor hem wilde zingen en als dat niet mogelijk
was dreigde zij zichzelf zelf te verdrinken in een woeste zee waar de studio pal tegenaan gevestigd was. Naushad raakte verslaafd aan haar dramatische gedrag en kreeg meteen een zwak voor haar. Hij leerde haar hoe zij een microfoon moest vasthouden en vooral haar hoofd stil te houden, want ADHD bezat zij in overmaat.
uma devi 3
suraiya
Suraiya
munawar sultana
Munawar Sultana
Naushad liet de razend enthousiaste Tun Tun haar eerste liedje Afsana likh rahi hoon zingen welke verfilmd werd op Munawar Sultana die de tweede hoofdrol speelster van de film Dard was waarin dit liedje voorkomt. Dat liedje werd een mega mega hit. Suraiya was de heldin in de film Dard.
uma devi 4
uma devi 5
Tun Tun begon op te trekken met alle leden van de unit van Kardar Studios. Iedereen hield van haar. Ze gedroeg zich als een ondeugende schooljongen. Tun Tun was onrustig, ongedurig en altijd in voor ondeugende kattenstreken. Tun Tun had een dynamisch karakter. Ze kon geen tel zitten luieren. Naushad suggereerde dat Tun Tun geschikt was om te acteren. Naushad vertelde haar dat zij een geboren actrice was.
uma devi 6
Weer kwam de grappige Tun Tun in het prille begin van haar carriere met allerlei onverteerbare condities.
Normaliter zou iemand die nieuw is alle kansen aangrijpen en zeker niet emmeren, maar Tun Tun was een geval apart.
uma devi 7
Zij wilde perse dat superster Dilip Kumar haar co-star moest zijn en droeg Naushad op een rol te schrijven welke geschikt zou moeten zijn voor hun. Dat was eigenlijk ook het moment dat Tun Tun overwoog te
trouwen, maar Naushad was daar fel op tegen, omdat hij vond dat een huwelijk in de fase waarin Tun Tun zich bevond haar ontwikkeling zou belemmeren.. SU Sunny was bezig de film Babul met Dilip Kumar en Nargis te realiseren en vroeg de schrijver van de film om een scenario voor Dilip Kumar en Tun Tun. Haar tweede 'onmogelijke ' droom werd bewaarheid.
uma devi 8
Beiden verschenen in een hilarische scène. Aan Tun Tun werd de opdracht gegeven Dilip Kumar achterna te zitten. In de film probeerde zij de jonge en knappe Dilip Kumar het hof te maken die uiteraard niks van een onverzadigbare vleesklomp als haar moest hebben. Maar Tun Tun die de scène niet begreep, rende ondanks haar dubbeldikke postuur zo snel dat zij Dilip Kumar ver achter haar liet.
uma devi 9
Tja als Dilip Kumar die haar verstootte achter haar blijft, wie ging zij dan achterna? Sunny de regisseur van de film monkelde en legde Tun Tun uit wat er van haar werd
verwacht in de scène. De scène werd voortgezet. Tun Tun rende achter Dilip Kumar aan en trok met haar stevige armen zo hard aan hem dat de slanke Dilip Kumar sprakeloos voor haar enorme gestalte stond. Maar Tun Tun kon haar evenwicht niet bewaren en viel keihard neer op de grond en trok Dilip Kumar over haar heen. De camera stond aan en die scène werd vastgelegd.. Omdat het zo ongedwongen echt en uitgelaten luimig was, besloten de filmmakers de scène te behouden. Het was tijdens die film Babul dat de filmmakers besloten haar naam te veranderen. Dilip Kumar kwam met de fantastische en passende Tun Tun.
uma devi 10
uma devi
Als zangeres in films gebruikte men Tun Tun echte naam 'Uma Devi' en als actrice haar pseudoniem Tun Tun. ‘Drie In Een’. Haar carriere was met de eerste film al tot volle ontplooiing gekomen, maar op het thuisfront kreeg zij te kampen met levensgrote problemen.
uma devi
Haar echtgenoot hield ontzettend veel van haar. Tijdens de opsplitsing van India weigerede hij zelfs terug te keren naar
Pakistan - het land waar de meeste moslims toen naar emigreerden. Tun Tun betekende alles voor hem. Helaas was hij er niet gecharmeerd van dat zijn echtgenote zo gehecht was aan haar mentor Naushad en verbood haar nadrukkelijk enig contact met hem te hebben. Zij was er teleurgesteld over, want zij zag Naushad als mentor en oudere broer.
uma devi
Velen jaren later verscheen een film die Abhimaan ( eigenwaan) heette. Tun Tun kon haar eigen leven een beetje terug
vinden in die film en vertelde aan een ieder die het maar wilde weten dat haar levensbeschrijving op een bepaalde manier te zien was in die film. Wel had de film zelf niks te maken met het leven van Tun Tun - het was geen biografie. Ze beschreef het als de situatie in de film Abhimaan.
uma devi
t r rajakumari
T R Rajakumari
uma devi
Op een dag in 1948 kwam SS Vasan de producent- regisseur van Gemini Productions (Zuid- India) naar Mumbay om Tun Tun op te zoeken. Hij vond dat Tun Tun stem uitstekend paste bij zijn hoofdrolspeelster, de beeldschone en in hoge mate betoverende Zuid Indiase actrice T R Rajakumari. in de film Chandralekha.
Aan de film Chandralekha was meer dan 30 miljoen Indiase rupees besteed en werd oorspronkelijk in het Tamil gemaakt, daarna verscheen er een Hindi
versie. Chandralekha was een van de grootste uitgebrachte films van die tijd en werd zelfs in het buitenland vertoond met engelse onder - titeling. Tun Tun verdiende destijds 500 rupees per liedje. In die film moest zijn wel zes liederen zingen. Omdat Chandralekha een grote productie was en met grote ambitie gemaakt werd, werd haar salaris verdubbeld
 

Ze ontving duizend rupees per lied. De componist van Chandralekha was S Rajeshwara Rao een welbekende componist uit de zuid Indiase
film industrie. Naushad adviseerde Tun Tun om dat offer niet aan te nemen, omdat het zeer waar - schijnlijk de deuren voor haar in Bombay zou sluiten.
uma devi
De echtgenoot van Tun Tun verzekerde de Zuid Indiase filmmakers dat Tun Tun voor de film zou zingen zonder dat zij ervan afwist. Tun Tun heeft zes hele mooie liederen voor de film Chandralekha gezongen, waarvan twee mij erg dierbaar zijn man bhavan sawan aaya rang jamaya en oh sajana kya kiya welke een prachtige wals voor ieder zeisoen is. Helaas werden Naushad woorden bewaarheid. Tun Tun s ware leven achter de schermen werd toonloos. Hoe de Indiase film industrie precies werk weet ik niet. En waarom je geen kans krijgt om
te zingen als je je eenmaal gewaagd hebt aan de Zuid Indiase films is mij erg onbekend, maar voor Tun Tun was het afgelopen als zangeres.
uma devi
Maar sowieso zou Tun Tun onmogelijk kunnen doorgaan als zangeres met artiesten zoals Melody Queen Lata Mangeshkar en Nightingale Asha Bhosle die erg bekwaam zijn in het klassieke lied en daarbij erg veelzijdig in alle genres, terwijl Tun Tun geen hoge tonen kon zingen en een middelmatige zangstem had. Na ongeveer een twaalftal hitnummers kwam Tun Tun carriere als zangers abrupt tot een einde.
uma devi
uma devi
Haar carriere als comédienne kende geen ophouden. Men verwonderde zich om haar, omdat zoals zij zelf grapte: “ik ben noch jong noch aantrekkelijk,toch zitten ze achter me aan.” Tun Tun
geloofde er simpelweg in dat het lot haar gunstig was gezind. Tun Tun vond het altijd wel erg teleurstellend dat de super populaire komedian - ten waarmee zij samenwerkte zoals Bhagwan, Keshto en de bolle Dhumal naast het werk geen contact met haar hadden. Zij geloofde erin dat zij zich geremd voelden omdat zij toch een senior voor hun was.
Tun Tun had altijd bijzondere herinneringen aan de film Aar Paar waarin zij een stel vormde met Jonhy Walkar. De regisseur Guru Dutt
ontfermde zich over haar en liet haar maar doen waar zij zin in had. Hij stond haar toe niet de geschreven dialogen te leren en voor de vuistweg te improviseren. Aar paar werd een kaskraker, maar dat kwam vooral door componist OP Nayyar`s meestercomposities. De liederen van Geeta Dutt met name Babuji dheere chalna, die geïnspireerd was op het lied Perhaps perhaps perhaps van Doris Day werd een superhit. Shamshad Begum`s Punjabi folklore Kabhie aar kabhie paar vormde het hoogtepunt.
uma devi
kavita krishnamurthy
hema malini
Hema Malini
Kavita Krishnamurthy
Tun Tun maakte overuren en werkte soms tot diep in nacht als het haar gevraagd werd. Dat deed zij dan, omdat zij er flink voor betaald kreeg. Tun Tun heeft verscheidene shows gegeven met Kavita Krishnamurthy, Manna Dey, Asit Sen en Mahendra Kapoor.
Binnen een mum van tijd waren al haar shows stuk voor stuk uitverkocht. Er ontstond zonder uitzondering een run op de kaarten. Tun Tun kwam en naar de prijs werd er niet gekeken.. Men lachte zich dubbel om haar grappen op het podium
waar zij zich jong en onschuldig voordeed en ook als zij aan het publiek vroeg of zij iets weg had van de beeldschone actrice Hema Malini. Tun Tun zal herinnerd worden als de grootste comédienne van Bollywood.
uma devi songs
Wamag Azra 1947
Haye haye do dil milte milte (first song)
Dard 1947
Afsana likh rahi hoon
Aaj machi hai dhoom
Yeh kaun chala haye
Betaab hai dil with
Suraiya
Natak 1947
Dilwale jal jal ke yunhi mar jana
Chand ki sundar nagri men with
Mohd Rafi
Anokhi ada 1948
Kahe jiya dole ho kaha nehin jaye
Dil ko laga ke humne kuchh bhi na paaya

Chandralekha
1948
Man bhavan sawan aaya
Oh sajna kya kiya
Maiyi ri main to madhuban men
Kesariya angiya na pehan sajaniya
O chand mere kyon door khada
Sham ki bela jiya akela with
Moti B A
Bichde dil aaj mile with Moti B A
Satyanarayan 1948
Bachwan bata hamne tera kiya hai
Heer Ranjha 1948
Shehron men se shehr with
Kavita Gandhari
Anokhi ada 1949
Dil ko lagake humne kuchh bhi na
Kahe jiya dole ho kaha nehin jae
Bhakt Pundalik 1949
Meri ankhen kajrari
Ankhon ne kaha dil ne suna
Bhikhari 1949
Bhagwan bata kya hai tera
Chandni raat 1949
Chandni raat hai hai kya baat hai
Dillagi 1949
Meri pyari patang chale with
Shamshad Begum
Hamari kismat 1949
Pag pag thokar kahye jawani
Yeh bhi hai koi reet anokhi
Hamari kismat men jo likha hai
Jiyo raja 1949
Kanon ne jo kaha wohi dil ko
Hazrat yahi hai mar jayen

Ae kaga tujhse mila with Nisar Bazmi
Ilzam denewale badnaam with Yaswant Bhatt
Pyar ki raat 1949
Pyar ki raat - Title song
Unki ankhon ka ishara mil gaya
Dekhe tumhe ab mujhse kaun juda kare
Hansta hai mujhe dekh ke bedard zamana
Hothon pe jo gareebon ke gham ka tarana
Kyon meri akhen tere deedar ke kaabil
Roop lekha 1949
Duniya hai haseen dil hai jawan
Bhakta Pundalik 1949
Ankhon ne kaha dil ne suna
Meri ankhen kajrari
Bikhari 1949
Bachwan bata humne ( used twice)
Akhri paigham 1949
Jhoom jhoom lehraye taranga
Manwa uda jae with
Sudha Malhotra
Pyar ki raat 1949
Pyar ki raat - title song
Dekhe tumhe ab mujhse juda kaun kare
Hansta hai mujhe dekhe bedard zamana
Hoton pe jo gareebon ke gham ka tarana
Unki ankhon ka ishara mil gaya
Jio raja 1949
Hasrat hai yahi mar jayen kahin
Kanone jo suna wohi dil ko sunayenghe
Ilzaam denewale badnaam karnewale with
?
Hamari kismet 1949
Hamari kismet men jo likha hai
Pag pag thokar khaye jawani
Yeh bhi hai koi reet anokhi yeh naaz dikha
Maang 1950
Na jane kyon ghabra with
Lata Mangeshkar
Aahuti 1950
Ab to hand men hand hai with
Shanti Varma
Bhagwan Shri Krishna 1950
Deep jale to aaye patanga
Kali khili phuli phulwari
Deepak 1951
Aa ri aa ri ninidiya ri aa
Ashiqon ka caravan chala
Dil ko bhaya man ko bhaya
Gaoon main filmi tarana with
Shailesh Kumar
Saudamini 1951
Dukh dard bhare dil ka kahen kisse fasana
Jungle ka jawahar 1952
Yeh dil men do baaten
Jungle ka gawahar 1953
Yeh dil men do baatein
Raj mahal 1953
Tumko main bade maze ki
Rangeen raaten 1956
Main ek shola aag ka with
Shamshad Begum & Geeta Bali
Khufia mahal 1964
Vai vai kurbaan o meri jaan with
Mohd Rafi
Sumitra ?????????
Teri preet ne tadpaya pardesiya
Fariyaad meri sunle krishna kanhaiya
Khushiyon ka geet suhana hai with
?
Mera naam Tun Tun - This song is based on her wich she ussually sung during her live shows with Kavita Krishnamurthy & Manna Dey.
11 juli 1923 - 24 november 2003
Suraiya was een van de grootste en best betaalde actrices van haar tijd. Zij zong haar eigen liederen. In de film Dard zong ze een aantal hits. Haar rol was goed en haar liederen waren fantastisch. Ook zong zij een prachtige duet met Tun Tun Betaab hai dil. Maar met haar Afsana likh rahi dil e beqaar ka deed de nieuw
aangetreden Tun Tun zelfs de beeldschone en veelzijdige Suraiya de baard af en overschaduwde al haar liederen in die film. Een ander klassieker die Tun Tun eveneens zong voor Munawar Sultana is de schattige Aaj machi hai dhoom.