Sanam
 
suraiya

SURAIYA
suraiya 15 juni 1929
Op een mistige ochtend op 31 januari 2004 verwisselde Suraiya het tijdelijke voor het eeuwige leven. Na een slopend ziekte overleed de beeldschone legende op 75 jarige leeftijd. Suraiya was een succes - volle actrice en zangeres van de Indiase filmindustrie wiens spraak - makende performance nooit na gebootst zal kunnen worden. Zij was een zeer unieke artieste. Ik zal proberen op mijn manier een ode aan haar te brengen, omdat ik van jongs af aan haar adoreer en altijd de droom koesterde haar te ontmoeten.
suraiya 2
SURAIYA
Suraiya werd geboren als enig kind van haar ouders op 15 juni 1929 te Gujranwala dat in de deel -
staat Punjab ligt. Zij heette voluit Suraiya Jamal Sheikh. Suraiya volge haar opleiding op de Girls High School in Mumbay. Thuis werd zij gecatechiseerd in het memoriseren van de Koran. Daarnaast werd zij ook onderwezen in de Perzische taal. Suraiya was een moslima en sprak met en kakkineus accent ‘algemeen beschaafd Urdu’
suraiya 3
Suraiya begon haar carrière met een klein rolletje in film Usne Kya Socha die in 1937 werd gemaakt.
Over de rol die zij in die film speelde is velen niet bekend. Ook wordt er beweerd dat zij zelfs in het jaar daarvoor in 1936 een rolletje had in de film Madam Fashion. Ik kan spijtig genoeg niet aan die beelden komen en er dus niets over vertellen. Het is daarom misschien makkelijker om haar deelname in die film`s te vergeten. Tot in het jaar 1941 was Suraiya nergens meer op het witte doek te bekennen. Maar Suraiya stelde zich altijd op de hoogte van lopende ontwikkelingen in de filmindustrie. Haar oom Zahoor was een zeer beroemd acteur die voornamelijk de rollen van ongure personages vertolkte.
suraiya 4
Over haar rol in de fil Taj Mahal uit 1944 is veel meer bekend. Samen met
haar alom bekende oom Zahoor bezocht zij tijdens school - vakanties de set van de film. Nanubhai Vakil was de producer van Taj Mahal. Steeds wanneer hij naar Suraiya keek (die nog maar een kind van twaalf was) vond hij dat zij de ideale uitstraling had om het karakter van Mumtaz te vertolken. Hij vroeg toe - stemming aan Suraiya`s oom om haar te laten acteren in de film. Suraiya`s moeder en grootmoeder wilden maar al te graag graag dat hun dochter populair zou worden en stemden er mee in. Suraiya werd overgebracht naar Delhi waar zij tien dagen lang in Red Fort de opnames bijwoonde. Van die succesvol verlopen rol volgenden er steeds meer.
suraiya 5
 
Suraiya belandde als twaalfjarige in de droomindustrie waar zij op kwetsbare leeftijd rollen van heldin  -
nen vertolkte. In de film Ishara vertolkte zij op twaalfjarige leefdtijd de hoofdrol. Suraiya was toen erg mager zodat men haar aan alle zijden moest opvullen of aandikken, zodat zij volwassen zou lijken. Het grappige was dat Suraiya als heldin te zien was tesamen met de goede ouwe trouwe held 'Prithviraj Kapoor' Suraiya moest romantische rollen met hem ver - tolken terwijl zij twaalf en hij tegen het einde van veertig liep. Suraiya noemde hem uit respect Papa ( dit vanwege haar vriendschap met Raj en Shammi Kapoor). Prithviraj Kapoor vond het erg moeilijk om in die film romantische scenes op te nemen met een meisje van twaalf en nota bene een meisje die hij als eigen dochter beschouwde.
suraiya songs
Suraiya was een mooie donkergetinte lieftallige lady met prachtige amandelvormige ogen. Daarbij was zij door het lot begunstigd met een hemelse stem. Suraiya was bloed - mooi in haar hele voorkomen. Haar elegance en godde - lijke schoonheid waren zelfs zo groot dat zij met een klein handgebaar men al in vervoering bracht. Suraiya straalde altijd elegantie uit, zelfs wanneer zij zich daar niet bewust van was. Als onervarene pikte Suraiya in de kortste tijd de beginselen van het acteren op. Met grote deskundigheid vertolkte zij de meest van elkaar verschillende rollen in haar carrière. Elke rol vertolkte zij op onnavolgbare wijze.
suraiya hits
Onder begeleiding van meastro componist Naushad Ali heeft Suraiya haar eerste liedje gezongen in de film Sharda die in 1942 werd opgenomen. Zij was toen nog een
tiener en moest op een stoel staan om de microfoon te kunnen bereiken. Zij zong in die film Panchi Ja Peeche Raha Hai Bachpan Mera voor de beeldschone actrice Mehtab die vele jaren ouder was dan zij. Velen twijfelen echter eraan of dat wel haar eerste liedje was. Want enkele maanden daarvoor in hetzelfde jaar had Suraiya een juweel van een liedje dat eveneens gecreeerd was door Naushad Boot Karun Mein
Polish gezongen in de film Nayi Dunia. Ondanks het feit dat er twijfels blijven over wat nu haar eerste liedje was heeft Suraiya onnoemelijk hits gemaakt die door meastro Naushad waren gecomponeerd. Met haar liederen zal Suraiya voor altijd onstervelijk blijven.
suraiya evergreen
Suraiya was in haar kinderjaren goed bevriend met Raj kapoor en haar buurman Madan Mohan. Beiden waren altijd al onder de indruk van haar prachtige stem en haalden haar na veel aandrang over om deel te nemen aan een jongeren programma op All India Radio. De meest gerenommeerde componist van India, wijlen Naushad was een fervent luisteraar van dat programma. Meteen bij het horen van Suraiya besloot hij haar muzikaal te begeleiden en haar te ondersteunen om te kunnen doorbreken als zangeres. Suraiya`s prachtige vertolking in de eerste film al versterkte zijn indruk.
suraiya 7
Hun spectaculiare vertolkingen in de films Sharda, Sanjog en Station Master en Kanoon overtuigde filmmaker Kardar ervan hoe geweldig mooi
Suraiya kon zingen en acteren. Alle films waarin Suraiya acteerde en waarvoor Naushad de muziek componeerde werden door Kardar geregisseerd. Kardar bood haar een jarenlang contract aan. De resultaten van hun vruchtbare samenwerking zijn te bewonderen in de films Dard, Dillagi, Dastaan en Deewana. Het valt erg op dat deze drie grote talenten samen hebben gewerkt in films die met de letter D beginnen. Ik weet niet of daar een speciale reden voor was.

suraiya classical
In 1943 lanceerde Bombay Talkies Suraiya`s optreden in de film Hamari Baat doeltreffender dan in de films daarvoor. In deze film zong zij haar eigen liederen en werd zij bekend als de Singing Star Suraiya. In die jaren waren Khursheed en Madam Noor Jehan enorm geliefd als actrices die hun eigen liederen zongen. Suraiya veroverde in korte tijd een hoog aanzien tussen die sterren.
Suraiya en Madam Noor Jehan waren samen te zien in de  Anmol Ghadi in 1946. Suraiya was te zien in een geweldige bijrol. Haar voordeel was dat het een ijzersterke rol had en in sommige opzichten bezienswaardiger dan de hoofdrol. Suraiya bewees met haar bijrol en zang dat zij niet minder was dan Noor Jehan. Suraiya wedijverde met de grootse zangeres Noor Jehan en bewees dat zij zelfs met een bijrol 
 
een vrees inboezemend concurent kon zijn. Anmol Ghadi was de grootste blockbuster van 1946 en zal ons altijd blijven herinneren aan de 'schepper van de beste muziek'
suraiya anmol ghadi
wijlen Naushad en zijn twee vocalisten Madam Noor Jehan en Suraiya. Madam Noor Jehan was op haar best te horen in Awaaz De Kahan Hai - Jawan Hai Mohabbat - Mere Bachpan Ke Saathi - Kya Mil Gaya Bachwan en Aaja Mere Barbaad Mohabbat Ke Sahare. Ondanks de zojuist opgenoemde megahits van Madam Noor Jehan vergaarde Suraiya een enorme schare aan aanbidders met haar Man Leta Hai Angdai en Main Dil Men Dard Basa layi. Vooral haar Socha Tha Kya werd een kassucces.
Na het definitieve vertrek van de onbeschrijflijk populaire Madam Noor Jehan naar Pakistan was Suraiya in India nog een van de weinige filmsterren die haar eigen liederen ten gehore bracht. Met haar vertrek gaf Madam Noor Jehan haar onbedoeld een krachtige steun in de rug. Suraiya werd overspoeld met duizenden verzoeken die normaliter geheid naar Madam Noor Jehan zouden gaan. Suraiya had als Singing Star geen concurrentie meer. Met haar uitstraling overmeesterde zij alle tegenwoordige en nieuwe talenten. Suraiya beschikte over de begaafd -
heid haar eigen liederen te kunnen zingen. Haar tijdgenoten zoals Kamini Kaushal en Nargis vergaard - den hun populariteit mede dankzij de fluweel zachte stem van Melody Queen Lata Mangeshkar.
omar khayyam
Suraiya behoort tot de gelukkigen die door het lot begunstigd werden om samen te werken met K L Saigal. In aanwezig - heid van KL Saigal was Suraiya een liedje aan het repeteren voor film Samrat Chandragupta. Hij was meteen verkocht en was gegrepen door haar optreden tijdens een repetitie. Heel toevallig was KL Saigal op dat moment in de studio om een lied op te nemen voor zijn film Tadbir. Meteen vroeg hij de maker van die film Suraiya aan te nemen als heldin. Natuurlijk werd een suggestie van K L Saigal altijd ter harte genomen en zonder twijfels besloten de makers op aanraden van K L Saigal Suraiya een contract aan te bieden als heldin in film Tadbir. En wat een gelijk had K L Saigal. Niet alleen Suraiya`s droom om samen te werken met KL Saigal ging in vervulling, maar ook werd haar rol meer gewaardeerd dan
K L Saigal`s optreden in die film.
suraiya
 
Ook de componist van Tadbir wijlen 'Lal Mohammed' had zichtbaar plezier aan de smanwerking met Suraiya. Suraiya was spraakmakend in die film. De film zelf was geen succes,
maar haar liedje Jaagh Ya Sonewale trok nieuwsgierige toeschouwers naar
de film. Suraiya en K L Saigal werden een bemind koppel op het witte doek. In snelle vaart verschenen de twee grote talenten in het jaar daarop in twee andere muzikale successen. Zij waren te bewonderen in de films Omar Khaiyam en Parwana. Haar prachtige Jab Tum hi Nehin Apne uit de film Parwana is een lied waarvan de ziel overal rond dwaalt en altijd aan Suraiya zal laten denken.
gregory peck
Een andere droom van Suraiya kwam uit in 1954. Suraiya was in haar jeugd
smoorverliefd op Hollywoods heart throb Gregory Peck. Greory Peck die korte tijd verbleef in Mumbay en op weg was naar Ceylon om daar zijn film Purple Plain op te nemen, verraste Suraiya, die zijn mooiste fan was met een bezoekje. Gregory Peck huurde zelfs een fotograaf om zijn ontmoeting met Suariya vast te leggen.
Gregory Peck
suraiya with gregory peck
Suraiya & Greagory Peck
In de jaren 1948 en 1949 bereikte Suraiya het hoogtepunt in haar carrière met de films Dillagi en Badi Bahen. Met die twee films werd zij de best betaalde actrice van haar tijd. Haar prachtige lied  Woh Paas Rahe Ya Door in de film Badi
Bahen werd een kaskraker en wordt beschouwd als een van haar mooiste nummers waar zij altijd door herinnerd zal worden. Haar sensationele Murli Wale Murli Baja uit de film Dillagi behoort tot een
dillagi
een van haar bekendste successen. Het enige nadeel voor Suraiya was dat in de film Badi Bahen Melody Queen Lata Mangeshkar liederen zong voor de actrice Geeta Bali die in een bijrol figureerde en welke wereldwijd alle harten veroverden. Melody Queen Mangeshkar`s Chale Jana nehinJo Dil Men Kushi en Chup Chup Khade ho deden op een enorme manier afbreuk aan Suariya`s fantastische deelname aan de film. Niettemin zal Suraiya hoe dan ook altijd in vele harten blijven voortleven.
suraiya
Al in de vroege ochtend dromden vele fans en vrijers samen voor haar woning. Onnoemelijk veel waren geobsedeerd van haar. Er was er zelfs een bij, die in hongerstaking ging in de hoop dat zij hem weldaad zou bewijzen door met hem te trouwen. Een andere krankzinnige (in een waan -
wereld) kwam met een huwelijksstoet met vrolijke feestvierende volge - lingen naar haar huis. Sommige gingen zelfs zover dat zij in hun tempels Suraiya`s foto tussen de goden plaatsten en haar vereerden als een godin. Velen aten niet voor dat zij haar eerbiedig aanbeden hadden. Straat - muzikanten verdienden enorm goed door haar liederen te zingen. Zij kwamen voor haar woning en zongen haar liederen. Suraiya`s oma en
moeder waren daar erg mee ingenomen en voorzagen de muzikanten rijkelijk van aalmoezen.
suraiya rajesh
Haar liederen uit de film Pyar Ki Jeet werden waanzinnig populair waar - door miljoenen mensen zich ophielden voor haar woning. Dat ergerde Suraiya en haar huisgenoten mateloos. Zij beklaagden zich daarover bij de president die ervoor zorgde dat agenten voor haar woning voor de goede orde zorgden. Maanden hielden strenge agenten daar post.
dhramendra
Dharmendra
Dharmendra steekt niet onder stoelen of banken dat hij met geestdrift Suraiya vereert en na het horen van haar beeldschone  Tere Nainon Ne Chori Kiya een grote fan van haar werd. Dharmendra spaarde met veel moeite wat zakcentjes om voor het eerst zijn idool in film Dillagi te zien. Suraiya`s mooie O Door
Janewale in de film Dillagi had meteen het eeuwige leven gevonden op Dharmendra's lippen. In elke hoek van het grote India was Suraiya`s  O Door Janewale te horen. Dharmendra behoorde tot een van miljarden vurige aanbidders van Suraiya die zich verdrongen om haar enorme penthouse aan
de Marine Drive in Mumbay om maar een glimp van haar op te kunnen vangen. Dagenlang hield Dharmendra zich als een bezetene op rond Suraiya`s woning en was als het ware bereid na haar gezien te hebben tevreden te sterven met een lach op zijn gezicht.
suraiya rustam sohrab
Jammer genoeg bracht het begin van de jaren 50 erbarmelijke tegenspoed met zich mee. De meeste van haar filmen begonnen aan een stuk door te floppen. Het was haar samenwerking met Naushad die schitterende liederen voor haar componeerde en uiteraard haar hemelse stem dat haar overeind hield. Aan haar acteren scheelde niks. De filmen waarin zij te zien waren sprak men gewoon niet aan. In het privé leven had Suraiya sterke ontberingen te verduren. Suraiya had een liefdevolle verhouding met Dev Anand die haar ten huwelijk vroeg met een kostbare ring. Suraiya`s zeer streng gelovige oma opperde gewetensbezwaren tegen hun huwelijk. Suraiya`s oma was als de duivel tegen hun samenzijn en de aangeboden ring van Dev Anand kreeg een trieste plek in een diepe onrustige zee waar Suraiya`s oma dat kostbare juweel als vuil in dumpte. Maar haar liefde voor Dev Anand nam niet af. Hij was haar enige grote liefde. Haar redder. Zij ontmoeten elkaar voor het eerst in 1948 tijdens de sets van film Vidya. Suraiya was toen 19 jaar oud. Tijdens het verfilmen van Suraiya`s nummer Kinare Kinare Chale Jayenge, kapseisde het korjaal waarop zij stond.
suraiya
Dev Anand waagde zijn leven in het diepe water om Suraiya uit de mond van de dood te halen. Suraiya betuigde hem haar erkentelijkheid en was ervan overtuigd haar metgezel in hem te vinden. Zij werden hals overkop verliefd op elkaar. Haar liefdes leven begon als een sprookje en eindigde als een ware hel. Suraiya`s oerconservatieve oma moest er niks van weten dat haar kleindochter in het echt zou treden met een Hindoe. Zij verbood Suraiya om telefonisch contact met hem op te nemen of liefdesbrieven met elkaar uit te wisselen. De strenge oma was zo star bekrompen dat zij Suraiya zelfs veterde om tijdens opnames met elkaar te communiceren. De hele affaire rondom Suraiya en Dev Anand werd besproken in clandes - tiene omgevingen met vrienden als Durgha Khote en Kamini Kaushal. Zij gingen door het vuur om geheime rendesvous voor de arme tortels te organiseren. Tijdens de opnames van film Jeet vroeg Dev Anand haar ten huwelijk en gaf haar een diamanten ring ter waarde van 3000 rupees. het was een
dev anand suraiya
Dev Anand
De jacht op een moslim echtgenoot voor Suraiya was in volle gang, maar trouwen was niet weggelegd in Suraiya`s lot. Ik geloof dat het niet echt om discriminatie ging, maar eerder onwetendheid. Suraiya`s oma en andere naasten waren goed bevriend met Hindoes. In die tijd deden zich weinig gemengde huwelijke voor. Ook Jaddan Bai een grote ster uit de jaren 30 deelde Suraiya`s oma`s mening. Zij mengde zich en vond dat de huwelijk van Suraiya met Dev Anand een bloedige opstand zou creëren. Enkele jaren daarna legde Dev Anand zich neer bij het treurige feit en trouwde met de adorabele Kalpana Kartik die eveneens een succesvolle actrice was. Uit respect voor haar oma die haar commandeerde buiten pijn en banden alle contacten met Dev Anand verbreken, besloot Suraiya zich nooit meer met een ander te binden en stierf ongehuwd.
vorstelijk bedrag voor hem als nieuweling.
De acteur Rehman was stapel verliefd op haar, maar zij wilde daar niets van weten. Ondanks haar mislukte pogingen tot het aantreden naar het altaar met de man die zij wilde, zette Suraiya haar carrière ongemoeid door. Haar vertolking in Mirza Ghalib bezorgde haar een baanbrekend carrière. Zij was meesterlijk en bewees dat zij de kunst van acteren volmaakt beheerste. In een melodramatische stemming zong zij Ye Na Thi Hamari Kismat dat een van de meest bekende gedicht is van de legende Ghalib. Ook Kwinkeleerde zij Ghalibs bekende Nuktacheen Hai Gham -e- Dil. Vrolijk als een lijster vocaliseerde zij Aah Ko Chahiye Ek Umar en haar duet Dil -e- Nadaan Tujche Hua Hai met charmeur Talat Mahmood werd waanzinnig geliefd. Haar gekweel in Mirza Ghalib was volgens vele componisten beter dan het werk Suraiya eerder presteert had. Ongelooflijk mooi vertolkte zij de poëzie`s van Ghalib die met die film gecelebreerd werd. Bharat Bhusan die met zijn vertolking in de huid kroop van Ghalib werd niet eens zo geacht als Suraiya. De toenmalige
talat mehmood suraiya
Talat Mehmood & Suraiya
President van India Jwaharlal Nehru uitte publiek met vleiende complimenten zijn lof voor haar vertol -  in Mirza Ghalib. Jawaharlal Nehru was zeer onder indruk en prees haar voor een grote massa. Uit zijn hart stroomde de schone woorden dat Suraiya nieuw leven had geschonken aan de legende 'Ghalib'.
Taj mahal 1941
Ranaji ki jai jai se
Aao aao hilmil kar khushiyan manayen
Nayi dunia 1942
Boot karoon main polish babu

Sharda
1942
Panchhi ja peeche raha hai bachpan mera
Mere dil ko sajan samjhalo with
Nirmala
Station master 1942
Yeh rail hamari with
Rajkumari
Chalo chalo ri sakhi madhuban with
Rajkumari & Kaushalya
Tamanna 1942
Jaago aayi usha panchhi bole with
Manna Dey
Hamari baat 1943
Bistar bichcha diya hai with
Arun Kumar
Karwatein badal raha hai with Arun Kumar
Saqi ki nighahen sharab with
Arun Kumar
Jevan jamuna paar milenge with Arun Kumar
Ishara 1943
Panghat pe panghat pe muraliya baje
Rang rangeela phagan aaya with
Parul Gosh
Baghon men koyal boli with
Satish Batra
Kanoon 1943
Ek tu ho ek main hoon
Aaye jawani jaye jawani with
Shyam
Toot gaye ek tara man ka with
Shyam
Ek dil tera ek dil mera with Shyam
Sanjog 1943
Aa more sanwre sajan
Koi chutki si mere dil men liye jae 
Mori gali mori raja mori kasam aaja
Ek dilwala ek dilwali with
Charlie
Udte hue panchhi with
Charlie
Main kya karun 1945
Aankh mila ke balma
Suno more raja najariya milai ke
Aaj hans hans ke with
Hamida Banu
Bachpan gaya jawani with Hamida Banu
Phool 1945
Naina bawre pee bina
Yeh dil kya hai
Ab dwar pe aayi hai ek abla
Kahin dil lene wala

Samrat Chandragupt 1945
Piya piya rat ke main to
Chakori chanda ke angna
Pee gore gore hathon men

Tadbir 1945
O udne wale panchhi
Tumne na suna jisko
Jaag aye sonewale koyi jagane
Rani khol de apne dwar with
K L Saigal
1857 1946
Meri ho gayi unse baat
Ummeedon ka tara
Gham e ashiana satayega kab tak
Teri nazar men main rahun with
Surendra
Anmol Ghadi 1946
Main dil dard basa layi
Man leta hau angdai
Socha tha kya kya ho gaya
Jagbiti 1946
Hum hai dukhiya
Bigdi hui taqdeer banayi nehin jati
Gulshan pe hai bahar
Humko bhool na jana o pardesia
Omar Khayyam 1946
Omar hai allah wala
Aye sufi allah wale
Jal ke kuchh kehta hai
Bedard sara sunle
Shama 1946
Dil thandi hawa men
Hum gareebon ka bhi
Uljhan dil ki kya suljhe
Woh chal diya phir aag
Dak bangla 1947
Aiso se jee na lagaye koi
Jiya bhar aaya mora nain
Ghir ghir aaye badal with
Mukesh
Peepal ki chhaon men with Indravadan Bhatt
Dard 1947
Chale dil ki duniya jo barbaad karke
Dil dhadke ankh mori phadke
Hum the tumhare
Beech bhanvar men aan phansa ( naath)
betaab hai dil with
Uma Devi
Do dil 1947
Din din joban dhalta hai
Phir hamen koi yaad aaye hai
Phir nain bawre bhar aaye
Chanda ki chandni men hai ram
Maati ka bhut bhaa gaya with
Mukesh
Kagaz ki meri nav with Mukesh
Natak 1947
Kale kale aaye badarwa
Parwana 1947
Jab tumhi nehin apne
Toot gaye sab sapne mere
Paapi papiha re pee pee na bol bairi
Aaja balam rain andheri lage
Mere mundere na bol kaga ja
Aaj ki raat 1948
Aaj ki raat mohabbat hai
Kyon le chale hai aye dil mujhko
Saath tumhare choot gaya
Ro ro ke sari raat kati intezaar men
Din khushi ka chhip gaya
Mere aansuon meri witg
G M Durrani
Kyon dil men mere with G M Durrani
Gajre 1948
Door papiha bola raat aadhi reh gayi
Jalne ke siwa yahan kya rakha hai
Reh reh kar tera dhyaan satata hai
O dupatta rand de mera rangrej

Kajal 1948
Din guzra raat aayi
Mohe mera bachpana lade
Mere dil men koi na aaye
Din pe din beet jayein
Pardesi re jate
Taron bhari raat hai wtih
Mohd Rafi
Pyar ki jeet 1948
Tere naino ne chori kiya mera chota sa
O door janewale wada na bhool jana
Na tadapne ki ijaazat hai
Rut rangeeli hai suhani with
Meena Kapoor & Surendra Kaur
Kabhi panghat pe aaja with
Meena Kapoor & Surendra Kaur
Rang mahal 1948
Us waqt kya kare koi
Janewale zara
Rootho na tum bahar men with
Mohd Rafi
Shakti 1948
Jhan jhanan baje dil ka
Pardesi piya tose laga
Armaan bhara dil bhait gaya
Kali ghatao jao
Vidiya 1948
Kinare kinare chale jayenghe jevan naiya
Aaj mera dil kisi pe aa gaya
Jhoom rahi khushion ki naav aaj
Kise maloom tha din men sawan
O Krishna kanhai aashaon ki duniya
Laayi khushi ki duniya with
Mukesh
Amar kahani 1949
Yaad aa raha hai dil ko
Khushion ka zamana
Beeti hui raat din
Umangon par jawani chha gayi
Diwali ki raat piya ghar aanewale
Balam 1949
Pyar men do dil mile
Aise men agar tum aa jate
Jo bhoole hain tujhe aye dil
Dekhli o duniya wale teri duniya dekhli
O pardesi musafir with
Lata Mangeshkar
Duniya walon mujhe batao with
Lata Mangeshkar
Aate hai zindagi men with Mohd Rafi
Badi Bahen 1949
Woh paas rahe ya door rahe
Tum mujhko bhool jao
Likhne wale ne likh
Bigdi banane wale
Char din 1949
Kaise bedardi se pala pada
Kismat ki baat hai
Koi jeenewale se kehdo
Anjaam e mohabbat kuchh bi nehin
Dillagi 1949
Leke dil chupke se kiya majboor
Char din ki thi chandni phir andhera
Dunia kya jane mera afsana
Murliwale murli baja sun sun mulri
Nirala mohabbat ka dastoor dekha
Tera khayal dil se bhulaya na jae
Zalim zamana mujhko tumse with
Shyam
Tu mera chand main teri with
Shyam
Duniya 1949
Kitni zalim hai
Badi bedard hai
Mere dil men aao aur bas jao
Woh aaye aur dil men
Amaan loote dil toot gaya
Tere mere pyar ki baat
Haay yeh tune kya kiya with
Mohd Rafi
Kismet ke likhe ko with Mohd Rafi
Jeet 1949
Ban jao hindustani ab kaisi manmani
Kaam karo bhai jag men apna naam
Kuchh phool khile armano ke
Tum man ki peeda kya jano
Tum meet mere tum pran mere
Chahe kitni kathin with
Shankar Das Gupta
Lekh 1949
Seene pe mere barf gira kar
Dil ka qarar loot chuka
Hum hanste hue aaye the
Sawan ki ghataon mere sajan ko

Badra ki chhaon tale with Mukesh
Naach 1949
Aye dil kise sunaoon yeh dukh
Jo tum badle jahan badla
Tere gham ke sahare jee rahi hai
Baat takun men teri kothe
Chhaya sama suhana with
Mohd Rafi
Aye ishq hamen with Mohd Rafi
Shair 1949
Aaj koi hai aanewala
O kismat tera ho bura
Kya cheeez hai mohabbat
Humen tum bhool baithe ho
Dil ki duniya ujar gayi aur janewale

Singaar 1949
Woh din kidhar gaye kaho
Aye bhoolne wale tujhe kaun bataye
Naya nainon men rang
Dhadak dhadak tere bin mera jiyara
Aye dard e mohabbat tune with
Surinder kaur
Afsar 1950
Nain diwane ek nehin mane
Man more hua matwala

Gun gun bole re bhanwar
Pardesi re jate jate jiya mora liye ja
Aji preet ka naata jodne wale with
Geeta Dutt
Dastan 1950
Nainon men preet hai hothon pe geet hai
Yeh mausam aur yeh tanhai
Naam tera hai zubaan par
Mohabbat bhada ke juda ho gaye
Aaya mera dil men banke dil ke aarzoo
Aye shama tu bata tera parwana kaun
Tarari tarari with
Mohd Rafi
Dil ko teri tasweer se with Mohd Rafi
Dil dhadak dhadak with Mohd Rafi
Kamal ke phool 1950
Koyi dil men samaya chupke chupke
O bedardi janewale dil ki aag
Sun mere shyam sun mere shyam
Saza mili hai yeh kisi se dil lagane ki
Mita sake to mita de dunia
Khiladi 1950
Mast hawaon men thandi thandi chhaon men
Chahat ka bhulana mushkil hai
Dil e nashaad na ro
Main raat ko udt udt roti hoon
Mohabbat men nazar milte hi with
Mohd Rafi
Yeh pyar ki manzil se with Mohd Rafi
Nilli 1950
Chori chori aana
Ulfat ka adhura afsana
Barbaad meri duniya
Haay yeh judaai ki chot buri
Yeh qaide hai zamane men
Teri jalim nighahon with
G M Durrani & Ojha
Shaan 1950
O pardesi balam ab na tadpa
Tadap aye dil tadapne se sara aram
Kahoji kiski sachchi shaan
Majboor hoon main nashad hoon
Dil ke dhoke man na with
Mohd Rafi
Hum bhi akele tum bhi with Mohd Rafi
Hum tumse wafa karte with Mohd Rafi
Do sitare 1951
O sajan dekh
Mere dil ki dhadkan
Soja re soja re bete
Mujhe tumse mohabbat hai

Rajput 1951
Yeh kiski yaad aa gayi
Raste pe hum khade hain
Raat suhani chanda chamki
Main kya mera afsana kya
Sanam 1951
Duniyawale teri duniya
Iska kya matlab hai
Mera dil todke janewale
Badard shikari with
Lata Mangeshkar
Dil le gaye jee koi with Shamshad Begum
Bolo re bhagwan with Shamshad Begum & Amirbai Karnataki
Naya naya hai pyar with Shamshad Begum & S D Batish
Mere chane wale hazaar with S D Batish
O sanam main tujhe pukaroon with Mohd Rafi
Main keh doon tumko chor with Mohd Rafi
Shokhiyan 1951
Tu to aaja re
Raaton ki neend cheen li
Aawo sajan nayan men tu aaja
O door des se aaja re with
Lata Mangeshkar
Deewana 1952
Mora nazuk badan
Dil men aa gaya
Lagi hai man mandir men aag
Mere chand mere laal with
Lata Mangeshkar
Goonj 1952
Aa gaye aa gaye jinko dekh dekh
Dil men umangen sajan nainon men
Chale ja rahe ho jo nazren churaye
Meri zindagi men tum kyun aaye
Kyon khel preet ka kheli
O meri pyare mona with
Mohd Rafi
Khubsurat 1952
Yeh chand sitare kya jane
Jab chaloon main balam sang
Ho ji zara dil ko tadpane wale
Kab talak mujhko rulaoghe
Lal kunwar 1952
Tum jo mile arzoo ko
Aayi hoon main raja
Agar yun chhod jana tha
Nighahen kyon milyai thi agar yun
Preet sataye teri yaad na jaye
Moti mahal 1952
Kabhi na bigde kisi ki motor
Preet sataye teri dil deke gham le liya
Kismet ne hamen rone ke liye dunia men
Chee chee rona kaam hai with
Shamshad Begum
Resham 1952
Ro ro hare nayan hamare
Hum dono jahan apne ulfat men luta
Ek tu hai ek aas teri re murliwale
Koi mere sapno men aa gaya
Mashuqa 1953
Mere man uthe umang piya
Mere bachpan wapas aaja
Aaja sanam aaja der na lagana
Aawo shyam sundar ab to
Holi khele nandlala with
Mukesh
Jhilmil taren karen ishare with Mukesh
Bilwamangal 1954
Hum itna tumse keh ke chale aayenghe
Hum ishq ke maaron ko do dil diye
Jake nain pyare pyare hain
Pyar ke peer suhani
Parwane se preet seekh li
Ab sooni bhayi re atariya with
C H Atma
O diwali ke diye with C H Atma
Mirza ghalib 1954
Aah ko chahiye ek umr asar hone
Nuktacheen hain gham e dil
Yeh na thi hamari kismat
Rahiye ab aisi jagah jahan koi
Dil e nadaaan with
Talat Mahmood
Shama parwana 1954
Mera dildaar na milaya main kya janu
O parwane shama ko apne ruswa na
O jaan e tamanna alvida alvida
Tuhi bharosa tuhi sahara
Jake lage naina with
Asha Bhosle & Mohd Rafi
Sari mehfil jo jala with Mohd Rafi
Beqarar hai koi with Mohd Rafi
Sham e bahar aayi with Mohd Rafi
Waris 1954
Taron ki nagri men
Duniya ko nehin manzoor tera
Rahi matwale tu chhed ek baar
Ghar tera apna ghar lage with
Talat Mahmood
Door hote nehin jo with Talat Mahmood
Rahi matwale too aaja with Talat Mahmood
Inaam 1955
Tadbeer ka ho teer aur taqdeer nishana
Hum chale tere dil ke makaan se
Najoomi hoon main, yeh hai kismet
Zara tehro main hal e dil suna loon
Mr Lambu 1956
Soyi hai kahan ja kar taqdeer mobabbat ki
Yaad karoon tori batiyaan
Too zara si baat pe with
Mohd Rafi
Maalik 1958
Bhagwan bhagwan bigdi hui taqdeer
Albele saiyan jhulna jhula with
Shamshad Begum
Sajna ja main nahi boloon with Bande Hasan
Man dheere dheere gaye re with Talat Mahmood
Miss 1958 1958
Ab teri yaad hai
Taqdeer 1958
Hawa uda kar layi sawan ke sapne
O bewafa karke jafa

Trolley driver 1958
Ek zakhmi dil faryaad kare
More man ki baat haay
Yeh raat yeh nazare with
Mohd Rafi
Shama 1961
Mast ankhon men sharat kabhi aisi
Dhadakte dil ki tamanna ho
Aap se pyar jua jata hai
Rustom Sohrab 1963
Yeh kaisi ajab dastaan ho gayi hai
Main kya karun 1945
Samen met haar jeugdvriendje Raj Kapoor acteerde zij in de film Dastan. Raj Kapoor tergde haar voortdurend om haar donker getinte uitstraling en noemde haar schertsend Kallu wat Zwarte betekent. Suraiya was niet op haar mondje gevallen en had een bundel aan beledigende woorden in haar schat, waarmee zij Raj Kapoor terug plaagde. De twee mochten elkaar graag en namen de pesterijen niet serieus.In film Dastan was Suraiya in de prachtige rol van een wees die het hart probeerde te veroveren van de held, maar wiens zus het licht niet gunde in de ogen van de arme wees. Met een zweempje ironie is dat vergelijkbaar met Suraiya`s eigen leven. De liederen van de film werden zeer populair. Vooral het wonder schone wals Tarari Tarari met M Rafi. Onder begeleiding van de prachtige klanken van een vleugelpiano zong Suraiya de lieflijke Ye Mausam Aur Ye Tanhai. Het is een geschikte liedje om te beluisteren tijdens strenge wintermaanden wanneer er ongeduldig gewacht wordt op een geliefde..
suraiya
In 1953 maakte Suariya film Waris met Talat Mahmood. De componist van de film was Anil Biswas. De actrice Nadira was in dezelfde film te zien als helleveeg. Nadira prees zichzelf hemelshoog dat zij de eer kreeg om met Suraiya te acteren. Nadira`s vader was enorme fan van Suraiya en ging herhaaldelijk naar de bioscoop om haar  Socha Tha Kya te horen. Nadat het liedje afgelopen was verliet hij de bioscoop en verheugde zich op de volgende voorstelling enkel om Suraiya te horen zingen. In Waris heeft Suraiya een klank - volle duet met Talat Mahmood Rahi Matwale gezongen. Dat liedje heeft zij ook in een beeldschone solo - versie gezongen. Ook zong Suraiya het mooie wiegeliedje Taron ki nagari men.
suraiya
In een aantal films vormde zij een succesvolle team met de gebroe - ders Husnalal en Bhagatram. Ook met de hun oudere broer Pt Amarnath heeft  Suraiya mee gewerkt. Persoonlijk vind ik dat haar samen werking met Husnalal en Bhagatram een perfecte team vormde. Zij kleuren elkaars werk fantastisch. Een exquitsiete collectie van mooie liederen dat getuigen van honingzoete lieflijkheid in haar stem, zijn naar mijn mening vooral in de liederen te vinden die Husnlal en Bhagatram voor haar gecomponeerd hadden zoals Wo paas rahe ya door rahe.
lal kunwar
Naushad componeerde hits voor haar in de film Dillagi, waarvan het meest populaire Muarwali wale murli baja is. Opvallend maar lof -
waardig is dat Suraiya ook klassieke liederen heeft gezongen. De meeste klassieke liederen werden voornamelijk door de super Mangeshkar zussen gezongen. Omdat Suraiya haar eigen liedjes zong, had zij ook klassiek moeten zingen. Compisten wisten dat zij niet bekwaam was klassieke muziek en probeerden liederen te maken welke bij haar zou passen. SD Burman heeft haar in film Afsar een buitengewoon mooie klassiek liedje laten zingen Manmor hua matwala wat zeer zeldzaam beluisterd is. Ondanks Suraiya geen meester was in klassiek muziek heeft zij nooit een compositie geweigerd en zong tot grote verbazing van sommige componisten beter dan zij van haar verwacht hadden.
lata mangeshkar noor jehan
Suraiya`s liederen zijn nog steeds even populair als ze toen waren. Zij was een grote fan van Lata
moeten accepteren dat Melody Queen Lata Mangeshkar`s liederen populairder werden. Een grote voorbeeld is film Rustom Sohrab. Een Perzisch georiënteerde film waarin Suraiya in de rol van prinses Tehmina te zien was. Die film dat in 1963 was gemaakt was tevens haar laatste film. In die film heeft zij de onvergetelijke klassieker Yeh Kya Ajab Dastan Gayi gezongen. Zij zou als afscheid van het witte
Mangeshkar. Het was haar grootste droom dat Lata Mangeshkar voor haar zou zingen, maar op advies van compisten en Lata zelf ging dat niet door. Heelas heeft ook Suraiya net als alle andere vocalisten
suraiya
doek Yeh kya ajab dastan als eeuwige herinnering kunnen na laten ware het niet dat Lata Mangeshkar ook in die film zong. Hoe mooi Suraiya`s lied ook is en aangenaam klinkt in ieders oor, bood het geen weerstand aan de veelzijdigheid van de Mangeshkar zussen. Nightingale Asha Bhosle had een bijzonder moeilijke Arabisch getinte liedje Ab Der Ho Gayi Wallah voor Mumtaz in die film gezon- gen. Noch Suraiya noch een andere artiest kan tippen aan dat liedje. Dat liedje was al goed genoeg om alle andere vocalisten ( behalve Lataji) inclusief Suraiya in vergetelheid te doen
moti mahal
raken. Maar het was Lata Mangeshkar`s Aye Dilruba Nazrein Mila die de ondergang werd van alle liederen in die film. Volgens de legendarische componist van die film Sajjad Hussain behoort Melody Queen Lata Mangeshkar nummer tot haar mooiste meesterwerken die geen enkel ander artiest kan nazingen. Het is daarbij een lied met zeer moeilijke expressies dat enkel Lata alleen kan zingen. Maar Suraiya`s pensioen na Rustom Sohrab had niks te maken met Melody Queen Lata Mangeshkar. Integendeel zelfs, de twee waren al jaren daarvoor dik bevriend en zagen elkaar regelmatig. Een van redenen waarom zij een eind maakte aan haar carreire was de tragische dood van haar vader Aziz. Het duurde voor zij over de dood van haar moeder in 1986 was. Het verlies van haar vader was een grote klap voor haar. De grootste reden was dat zij wilde herinnert worden als een heldin op het witte doek en besloot dat het de juiste moment was. Suraiya hield na de film Rustam Sohrab ver van de filmindustrie. Alleen voor een enkelingen zoals Naushad en Lata Mangeshkar maakte zij uitzonderingen.
suraiya
In 1979 was ze te zien tijdens een bijeenkomst dat georganiseerd werd om de Pakistaanse nachtegaal Madam Noor Jehan welkom te heten. Samen met Melody Queen Lata Mangeshkar en talloze andere artiesten was Suraiya erbij om Noor Jehan te verwelkomen  Daarna was Suraiya nergens meer te bekkenen en schepte alweer een sfeer van mysterie om zich heen.
suraiya
Suraiya had gewoon genoeg van de spotlights en wilde een rustige bestaan hebben. Helaas was dat haar nooit gegund. Fans bleven haar achter na volgen. Haar schoonheid was gewoon niet te vergeten of te vermijden. Suraiya kwam slechts op geselecteerde bijeenkomsten. maar eenmaal haar te hebben gezien
was het gewoon onmogelijk te bedwingen haar niet tot last te zijn. Na Rustom Sohrab bleef zij een super ster ondanks zij niet meer te zien was op het witte zoek. Voor zij aan Rustom Sohrab begon had zij al te kennen gegeven dat zij haar carrière zou beëindigen. Suraiya trok zich
terug, maar  haar liederen waren overal te horen waren en steeds weer in nieuw geselecteerde cd `s kwamen ze voor. Zo ontsonden er meer vruige aanbidders, die smeekten om haar. Suraiya hield zich aan haar besluit en hield zich op grote afstand van schijnwerpers.
suraiya
Zij weigerde ook interviews te geven. Haar woning 'Krishna Mahal' met haar hoge muren en enorme handbewerkte begla - zingen aan de Marine Drive getuigden nog voor de legende die erin zetelde. Ze brak voor eénmaal haar zelf opgedwongen ballingschap met een zeldzame verschijning tijdens de Screen Videocon Awards uitreikingen waar Sunil Dutt haar de Lifetime Achievement Award ter handen stelde. Stralend in witte kle- dracht, getooid met onbetaalbare sieraden torste Suraiya zichzelf met de elegantie van een jongere dame dan zij was. Haar gra- cieuze bewegingen en het sierlijke voorttrekken met haar benen getuigden nog van haar delicate stijl van dansen. Boven alles viel het meteen op zelfs na veertig lange jaren haar stembanden totaal niet aangetast waren. Sidderend van emotie - Suraiya`s stem was vastgeklemd met emoties toen zij haar prijs in ontvangst nam. Suraiya sprak over haar lange associatie in de filmwereld en was
diep geraakt dat de duizenden aanwezigen zich haar nog konden herinneren. Javed Jaffery de host  van de show drong haar hartelijk aan te zingen of desnoods te neuriën, maar Suraiya sloeg dat af.
suraiya
Suraiya was een ster die de Indiase bevolking in complete waanzin dreef op een manier dat geen enkel andere ster dat kon. Met haar schoonheid en verbluffende stem werd zelfs de president een vurige aanbidder van haar. Suraiya was dol op poppen. Zij vulde haar woning met allerlei soorten poppen van de wereld. Bij het bezoeken van haar naaste buren verkleedde Suraiya zich als een vorstin. Zij was in haar echte leven even gracieus als in haar films. Ze tutte zich graag op en was erg netjes. Na iedere maaltijd spoelde zij haar mond en bracht haar lippenstift opnieuw aan. Zij heeft altijd haar eigen tanden behouden die sprankelden als parels. Zelfs toen zij in het ziekenhuis lag vroeg zij om haar lippenstiften, nagellak en removers.
suraiya
Suraiya hoefde vanaf haar huisdeur slechts drie stappen te nemen om bij haar auto te komen. Dat ging niet moeiteloos vanwege de enorme drukte en belangstelling rond haar woning. Een keer moest zij met de trein naar Ajmer om een film op te nemen. Het hele station liep over van de fans. De regisseur van de film was daar aanwezig en vroeg haar te zwaaien naar de steeds groeiende massa mensen. Volgens hem was dat de enige manier om ze uit een te drijven. zij stond bij de deur van de treincoupe te zwaaien. Tijdens het zwaaien vloog haar sjaal met de wind mee de menigte in. De wanordelijkheden, die zich toen voor deden, zijn onbeschrijflijk. Er ontontstonden flinke rellen. Binnen enkele seconden verscheurde men haar sjaal in flarden. Iedereen wilde een stukje van haar sjaal.
suraiya
Tijdens haar carrière werd zij door haar moeder en oma op onchristelijke tijdstippen wakker gemaakt waar zij een hekel aan had. Na het beëindigen van haar carrière sliep ze tot wanneer het haar uit kwam en zelden kwam zij haar bed voor de middag uit. Ook begon zij zich te verlustigen aan rijst. Toen zij nog acteerde lette haar oma daar erg op, omdat zij vond dat rijst haar figuur zou benadelen. Meestal schotelde haar oma haar vegetarische gerechten voor, want zij vond dat zulke maaltijden haar figuur ten goede zou komen. op haar boekenplanken staan eindelose edities van
Oxford woordenboeken. Als Suraiya er tijd voor vond, bladerde zij uren lang in de woordenboeken en besteedde aandacht aan de juiste uitspraak van de woorden. PG Wodehouse en diverse andere klassieke schrijvers vonden een plaats op haar boekenplanken. Velen dachten dat zij
lichtgelovig en analfabeet was. Daar was niets van waar. Suraiya was zeer zeker niet lichtgelovig en sprak verfijnd Engels. Suraiya kon mensen verbazen met haar intelligentie.
ashok kumar with suraiya
Suraiya with Ashok Kumar
Suraiya was de hoogst betaalde actrice van haar tijd. Als een acteur 25,000 rupee per film verdienden, kreeg zij een ton salaris. Als acteurs steeds groeiden en een salaris van 40.000 rupees ontvingen, kreeg zij 2 ton. Suraiya had een comfortabel leven.
Suraiya was verzot op The Bold And The Beautiful (serie) en mopperde eindeloos wanneer het niet in het weekend uitgezonden werd. Zoals bekend, ging zij zelden de deur uit en als ze dat deed, droeg zij altijd een burqa. Zij beantwoorde nooit de
telefoon als die overging en als zij opnam sprak zij geen woord.. Een ander moest eerst een gesprek beginnen. Suraiya genoot ervan om eenzelvig en afgezonderd te leven. Mensen konden uren lang aan haar deur bellen, maar Suraiya deed niet open tenzij men  telefonisch een afspraak met haar maakten..
suraiya & shammi kapoor
Suraiya with Shammi Kapoor
Naast poppen hield Suraiya ontzettend veel van antieke lampen. Zij hield veel van kunst en er waren diverse schilderijen en antiquiteiten in haar huis te vinden. Suraiya had het regelmatig over haar goede vriendin Nargis (top actrice) die enkele deuren verder woonde. Suraiya was een sterke vrouw. Tijdens het maken van film Taj Mahal, toen zij nog maar twaalf was, moest de gespierde Prithviraj Kapoor haar van de trap dragen. Dat hield hij slechts één keer vol en zei dat hij haar niet kon dragen. Suraiya was een echte diva. Suraiya`s moeder genaamd Mumtaz Begum was een fantastische kokkin. Nadat zij overleed nam Suraiya een dienstmeisje die voor het eten zorgde. Suraiya was dol op de Chinese keuken en bezocht graag de China Garden (een restaurant) en de Willingdon Club in Mumbay. Ook is bekend dat zij dol was op verschillende soorten Biryani;s.
Suraiya kookte zelf nooit. Suraiya wist niets hoe je water moet koken.
suraiya
In de laatste dagen van haar leven kwakkelde zij met haar gezondheid. Suraiya had enorm te kampen met diverse stoornissen van het hart. Ook was haar suikerspiegel gedaald en begon zij zich steeds meer suizelig te voelen. Suraiya belande in een coma en werd voor een intensieve behande - ling 5 dagen lang opgenomen in het Harkishandas Ziekenhuis dat zich in het zuiden van Mumbay bevindt. Maar alle medi -  caties en kundigheid van behandelende artsen mocht niet baten. Suraiya`s verslechterende gesteldheid benam haar haar eetlust en kreeg zij te kampen met weekheid. Ze kwam wel uit haar coma. Drie dagen ging het goed met haar en plots daarna kwam de smerige, genadeloze dood beslag leggen op haar leven. Zij belandde weer in een coma en genas niet meer aan haar aandoeningen. Suraiya kwam haar inzinking niet te boven en blies haar laatste adem uit om 5 voor half 10 in de ochtend van 31 januari 2004. Het stoffelijk
overschot van Suraiya werd door naaste vrienden en familie leden vanaf haar woning 'Krishna Mahal' afgedragen naar het Chandanwadi begraafplaats waar zij plechtig bijgelegd werd in het familiegraf.
radjesh
suraiya rajkumari
suraiya hamari baat
suraiya tadbir
suraiya anmol ghadi
suraiya dard
suraiya mukesh
suraiya g m durrani
suraiya pyar ki jeet
suraiya amar kahani
suraiya badi bahen
suraiya mohd rafi
suraiya jeet
suraiya surinder kaur
suraiya kamal ke phool
suraiya nilli
suraiya do sitare
suraiya shamshad begum
suraiya lata mangeshkar
suraiya songs
mirza ghalib
bilwamangal
mr lambu
miss 1958