Sanam
 
Sharda
sharda 1
Sharda een uit het geheugen verdwenen Bollywood zangeres - uitgekotst door Lata Mangeshkar. Samen met de zangeressen Suman Kalyanpur, Vani Jairam gaf Sharda aanleiding tot grote controverse. Zij rekenen zich allen tot slachtoffers van Lata Mangeshkar.

.
Lata Mangeshkar is het geweten van Bollywood. Zij is de enige persoon in Bollywood die door een ieder gerespecteerd wordt. Een nederig dienaar van muziek en ondanks haar roem erg bescheiden, maar wanneer zij haar gezag negatief laat gelden is het daarna slechts een kwestie van overleven. Dit overkwam Sharda. Wat maakte Lata zo boos? Sharda raakte bevriend met Shanker. Shanker vormde als een van de allerbeste componisten een team met Jaikishan. Vanaf het begin van hun carrière werkten zij met Lata en stelden hun composities onder haar hoede. Het was zij die met haar zuivere stem en adviezen
de liederen in overstelpende mate dubbel zoveel succes gaf.
sharda
shankar
In 1953 was Shankar getrouwd met een vrouw genaamd Kunda. Over dat huwelijk is niets bekend. Eenmaal toen Sharda ten tonele verscheen werkte Shankar met verdubbelde energie om voor haar de beste nummers te componeren. Er werd gekonkelfoest dat hij zich aangetrokken voelde tot haar. Sharda kreeg de allermooiste liederen te zingen. Wat overgeschoten was kreeg Lata Mangeshkar. Troep volgens Lata Mangeshkar. Wel troep die zal verkopen omdat haar naam er aan verbonden was. Het maakte fans over de hele wereld niet uit wat zij zong als ze maar zong. Troep waar zij extra voor moest werken om het toch nog met haar beste vermogen tot een succes te brengen.
lata mangeshkar
Lata Mangeshkar
Lata Mangeshkar ging op haar achterste benen staan. Het deed de vraag oproepen of Lata al dan niet jaloers was. Nee dat was ze
niet! Lata Mangeshkar is geheel vrij te pleiten van zulke tenlasteleggingen. Zij is altijd een voorstander geweest om nieuwe talenten een kans te geven en weigerde om nog langer onder - scheiden te worden met de in India prestigieuze Filmfare Award in de categorie voor beste zangeres. Zij wilde Bollywood’s rijkdom niet beperken tot slechts twee artiesten; zij en haar zusje Asha Bhosle en maakte het pad vrij voor nieuwkomers. Zij hoopte dat door het afstaan van de Award die aangewend zouden worden
ten faveure van opkomende talenten. In geval van Sharda voelde zij zich bedrogen door Shanker. Achteraf bleek dat zij liederen kreeg te zingen waarvan vanaf het begin duidelijk was dat die onmidde - lijk in vergetelheid zouden raken. Sharda’s liederen voor Shanker bleken mooi. Mooi, maar geen hits, hits. Lata’s tegenargument was - het is prima als je haar laat zingen - maar roep mij dan niet om overblijfselen te zingen. De nachtegaal voelde zich bedrogen. Dit hield enkele jaren aan en uiteindelijk explodeerde zij heftig. Zij schoffeerde Shanker die verliefd was op Sharda en zei: Ik was altijd onder de indruk dat liefde blind maakte, maar nu neem ik waar dat liefde ook doof maakt.
sharda 2
Volgens Lata Mangeshkar was Shanker zo verliefd dat hij niet komt horen dat zijn geliefde vals zong. Over smaken valt niet te twisten. In geval van Lata Mangeshkar hoeft er ook niet getwist te worden. Het antwoord ligt voor de hand. Lata Mangeshkar is een nachtegaal - Sharda een kraai. Lata had gezwegen, maar nu was het gedane zaak met Sharda en Shankar. Zij brutaliseerde hun en veroordeelde beiden tot de prullenmand.


 
 
Shankar en Sharda waren zeker van hun zaken. Shankar had kennis van muziek. Samen met zijn rechterhand Jaikishan verkeerden zij jaren aan de top. Of de rechterhand ook zoveel vertrouwen had  in Shankar zal weldra duidelijk worden. Sharda en ook Shankar gingen ervan uit dat zij mooi zong. Mooi genoeg om op gelijke voet te staan met Lata en Asha. Sharda had ook alle vertrouwen in haar troef; de
koning onder de Bollywood zangers: Mohd Rafi. Die koning bleek een vermomde boer in de carrière van Sharda.
shankar jaikishan
Shankar & Jaikishan
De ruzie liep hoog op. Lata Mangeshkar zong niet meer voor Shankar. Spoedig daarna ging het mis met de carrière van Shanker en Jaikishan. Jaikishan toonde wel ruggegraat. Hij verzocht Lata Mangeshkar om voor hem te blijven zingen. Dat deed ze ook! Immers zij hadden geen geschil met elkaar. Shankar en Jaikishan bleven samenwerken. Jaren waren ze een fenomeen en konden onmogelijk uit elkaar gaan, maar het ging ook goed mis hun carrière. Jaikishan kwam te overlijden. Shanker richtte zijn aandacht op Sharda. Ook dat werd geen succes. Later kwam ook Shankar te overlijden. Sharda probeerde haar hachje te redden. Zij zong en componeerde. Het was gedane zaak met haar. De enige componist die haar vertrouwde was er niet meer. Sharda schijnt een zeer innemend mens te zijn. Dat maakte dat zij een goede kennissenkring had. Zij zette haar carrière voort maar bleef onbekend.
lata mangeshkar shankar
Sharda with Lata Mangeshkar & Shankar
sharda 4
Jaren lang had men niets van Sharda gehoord. Zelden worden haar liederen op de radio uitgezonden. Twee dagen voor haar concert was zij voor een kort interview uitgenodigd door radio Amor in Rotterdam. Het viel meteen op dat de presentator/interviewer over weinig informatie beschikte over Sharda. Herhaaldelijk speelde hij dezelfde liederen af. Het waren slappe vragen en domme opmer - kingen die hij maakte als interviewer. Het ergste was dat hij loog in aanwezigheid van Sharda dat er op de radio veel vraag is naar liederen van Sharda. Dat sloeg echt als een lul op een drumstel. Bij uitzondering zoals nu voor het concert werden haar liederen gespeeld. Ook Sharda deed de waarheid gruwelijk geweld aan op de vraag hoeveel liederen zij gezongen had. Ze antwoordde zonder te haperen dat zij 500 liederen heeft gezongen. Dat zoog ze uit haar dikke duim. Jammer is het dat een artiest zulke foutieve informatie geeft, want eigenlijk haalt Sharda zich daar aanzienlijk naar beneden mee. 500 is een groot aantal. Dan zou zij hits en succes voor het opscheppen hebben, maar de waarheid is dat er een handvol liederen van haar een hit is
sharda 6
geworden. In het half uur durende interview waren de host van de radio, de organisator en Sharda continu bezig de laatste kaarten te lozen. Herhaaldelijk spoorden zij luisteraars aan om de weinige nog beschikbare kaarten meteen te kopen. Even raakte ik achterdochtig. Als er nog zo weinig kaarten over zijn waarom zal je je als artiest daarover zorgen maken. Bereid je maar voor op het succes dat je gaat neerzetten. De laatste kaarten zullen wel makkelijk verkopen. Nee in plaats daarvan bralden zij over de goede kaart verkoop en de weinige nog beschikbare kaarten. Men moest haast maken. Of het gebakken lucht is zal zaterdag duidelijk worden. De radio bood de mogelijkheid aan om naar de studio te bellen en Sharda te spreken. Sharda kwam heel vriendelijk over. Een lief mens zou je kunnen zeggen. Er werd niet druk gebeld. De lijnen bleven vrij onbezet. Een vijftal mensen belden op om haar te verwelkomen. Die schenen allemaal bekenden van de radio te zijn, want de host kende ze allemaal bij hun naam. Ik was er benieuwd naar wat Sharda te zeggen had over Lata Mangeshkar. Hierover
lata
 
belde ook ik de radio op om Sharda naar de bekende weg te vragen - enkel om een bevestigend antwoord van haar te krijgen.
‘’Sharda, volgde mijn vraag, much have been said and written about the super Mangeshkar monopoly. Did you had any problems with the sisters. Sharda antwoordde kort: well one can see - one can judge. Daaraan had ik voldoende. De vrolijke Sharda liet in begrijpende taal weten dat ze wel degelijk uitgeschakeld werd door de Mangeshkar zussen en bepaald niet gecharmeerd is van Lata Mangeshkar.


LATA
sharda 7
Het is vele lichtjaren geleden dat men iets verneemt van Sharda. Zelden verschijnt er enige informatie over Sharda. Decennia lang  was men vergeten dat er een zangeres bestond die Sharda heette en enkele hits had gezongen. De Hindoestanen in Nederland antwoordden: Oja Sharda joh ja die kennen we nog wel.
Haast geen een tv zender, radio, tijdschrift etc besteedt aandacht aan Sharda. Sharda wachtte niet op de pers. Tegenwoordig is het op vele andere manieren mogelijk om bekendheid te verwerven. Internet biedt de allerbeste mogelijkheid. Zeer gaarne aanvaardde zij de mogelijk - heid om haar eigen website te maken met daarin veel informatie over
haar en hoe haar te contacteren. Dat is haar zeer goed gelukt. Sharda treedt regelmatig op en nu is zij er om voor het eerst hier haar fans te amuseren.
sharda 8
Wie is Sharda en wat was Sharda?
Zodra men Titli udi udd jo chali hoort denkt men aan Sharda. Het is ook het enige liedje waarvan de meeste mensen haar herinneren. Zij heet Shanta Rajan en is geb 1933 is een Bollywood zangeres van de jaren zestig en zeventig. Sharda komt volgens haar eigen zeggen uit een uiterst beschaafde en orthodoxe Brahmaanse familie uit Tamil Nadu. Dat  houdt in dat zij erelid zijn van de hoogste kaste. In haar kinderjaren werd zij onderwezen in Sanskrit. Sanskrit is de taal van de grote klassieke literatuur. Onder de gewone burgerij is Sanskriet een gestorven taal zoals het Latijns. Sharda moest het Sanskriet leren, want dat hoort bij de sociale elite. Van haar grootvader die een wetenschapsman was leerde zij de Indiase filosofie en alles wat tot het

sharda 9
hindoeïsme gerekend kan worden. Vanaf haar jeugd was zij een grote fan van Noor Jehan en pikte haar liederen op. Sharda had een passie voor zingen. Ze zong regelmatig op feestjes en andere bijeenkomsten. Later trok zij met haar familie naar Iran. Het land dat zich ontwikkelde ten tijde van de Shah, waar nu nog maar dromerige fantasieën over zijn gebleven. Sharda ontmoette er de keizerin van Iran Farah Dibah Pallavi. Ze had er zin in om in het land te vertoeven. Om een van zijn films was Raj Kapoor ook in Teheran. Ter ere van hem was er een feest georganiseerd. Sharda was er uitgenodigd en gaf een optreden. Raj Kapoor hoorde haar zingen en vond haar
sharda 10
haar stem uniek. Sharda nam meteen de gelegenheid te baat om hem te verzoeken haar te laten zingen in zijn films. Raj Kapoor nodigde haar uit een stemtest te doen in Mumbay. Shankar vond haar buitengewoon. Volgens Sharda’s eigen zeggen vond iedereen van de R K studio haar stem mooi. Raj Kapoor zond haar naar Shankar en Jaikishan. Sharda spoedde zich naar hun kantoor om een stemtest af te nemen. Daar kwam ze erachter dat dat niet nodig was. Shankar was al onder de indruk van haar, omdat zij aangeraden was door Raj Kapoor. Shankar stuurde muziekleraren naar haar huis die haar trainden. Sharda zag een glorieuze toekomst voor zich. Normaliter beginnen nieuwe talenten in het koor te zingen. Bij haar was dat niet het geval.
Sharda kreeg haar eerste kans om te zingen in de film Suraj met het lied Titli Udi. De film Suraj werd een groot succes met daarin topsterren als Rajendra Kumar en Vyjayanthimala. Ook zong zij nog een solo Dekho mera dil machal gaya die op Vyjayanthimala werd verfilmd. De jaren daarna werd zij gepromoot door Shankar en
shankar jaikshan
Shankar & Jaikishan
Jaikshan. Meer door Shankar. Jaikishan heeft haar nooit een lied laten opnemen. Maar omdat beide componisten een team vormden werd Jaikishan’s naam gebruikt. Sharda zegt op haar website dat zij voor veel opschudding zorgde nadat ze Titli Udi had gezongen. Ze noemt het Thrill of Thrills. Ook be - weert zij dat iedereen haar stem mooi vond. Grote componisten als O P Nayyar, Hemant Kumar en Ravi waren onder indruk van haar stem. Maar toch was het enkel Shankar die geloofde in Sharda. 
Zij zegt dat zij in Teheran voor de fun zong. Het was meer vermakend dan serieus. In Mumbay kreeg zij zanglessen van Jagannat Prasad en Laxman Prasad die zij rekent tot haar goeroes. Ook kreeg zij lessen van Nirmala die de moeder is van acteur Govinda.
sharda 11
Daarnaast was zij altijd aanwezig in de studio’s waar Shankar en Jaikishan werkten. Haar goeroes trainden haar in bekende liederen zoals beginners opgeleid worden in lichte klassieke muziek. Bij Shankar en Jaikishan die steeds nieuwe liederen componeerden was het anders. Shankar liet haar zijn nieuwste composities zingen. Hij leerde haar ook hoe ze live moest zingen om een vergelijkbaar imago te geven.
Sharda ging 2 a 3 keer per week naar de studio. Wel iedere dag waren Shankar en Jaiskishan bezig met muziek. Samen met hun vaste songwriters Shailendra en Hasrat Jaipuri kon men ze vinden tijdens de late middag sessies die duurden van 16.00 tot 20.00. Sharda herinnert zich het duet Yeh munh aur masoor ki daal dat zij met Mubarak Begum had gezongen in de film Around the world. Zomaar zo tijdens een gesprek zei iemand de woorden Yeh munh aur masoor ki daal - Shankar stond op en riep gebruik die woorden in een van mijn liederen en meteen werd dat lied ter plekke gemaakt. Sharda beweert dat weinig van haar eigen liederen haar imponeren, maar als ze een keuze moet maken welke tot haar favourite behoort is dat haar duet 
met Mukesh Chale jane zara tehro uit de film Around the world. Ze vind het een uniek lied in zijn soort. Een soort dat niet meer wordt gemaakt. Het was haar tweede duet met Mukesh. Daarvoor had ze in de film het duet Duniya ki sair karlo gezongen met Mukesh.
indhira gandhi
Sharda with Indira Gandhi
Daarna toen Shankar nog in leven was zong zij in bijna alle films waarvoor hij de componist was. Het gebeurde wel eens dat zij niet zong in een film, maar was dan wel aanwezig. Zij hoorde erbij. Sharda heeft met topartiesten als Asha Bhosle en Mohd Rafi gezongen. De actrices waar Sharda voor zong zoals Vyjayanthimala, Helen, Sharmila Tagore, Hema Malini, Helen, Rajshree,      
Saira Banu, Babita, Nanda en Mumtaz behoorden eveneens tot de bekendste.
sharda filmfare
Sharda with Shankar & Jaikishan
sharda 12
Sharda werd in totaal vier keer genomineerd voor de Filmfare Award waarvan zij er een had gewonnen. In 1969 was Sharda genomineerd voor haar lied Tumhare bhi jai jai dat zij voor Saira Banu had gezongen in de film Diwana. Andere genomineerden waren Lata Mangeshkar voor haar Milti hai zindagi men mohabbat kabhi kabhi uit de film Ankhen en Asha Bhosle voor haar kaskraker Parde men rehne do uit de film Shikar. Welverdiend ging de Filmfare Award naar Asha Bhosle.
 
In 1970 werd zij genomineerd voor haar cabaret Tere ang ka rang hai angoori uit de film Chanda aur bijli. Haar concurrent was Lata Mangeshkar die genomineerd was voor haar lied Kaise rahun chupke uit de film Intaqam. Lata Mangeshkar was nog een keer genomineerd voor haar hitlied Aap mujhe achche lagne lage uit de film Jeene ki Raah. Terecht won Lata Mangeshkar.
lataji
Daarop maakte Lata Mangeshkar bekend dat zij afstand wilde nemen van prijzen. In vroegere jaren werden vocalisten niet onderscheiden. Het was Lata Mangeshkar die ervoor streed dat zij ook geëerd werden voor het zweet dat zij offerden. Ter ere van vocalisten die zich rot werkten voor het succes van films en dubbel zoveel aan de
opbrengst bijdroegen kwam Filmfare met een Award voor beste vocalist. Elke jaar ging dat naar Lata Mangeshkar of Asha Bhosle. Lata Mangeshkar realiseerde zich dat het niet juist was. Er moesten nieuwe talenten komen die haar land zouden vertegenwoordigen. Lata Mangeshkar is zeer vaderlandslievend en moedigt velen aan om iets te betekenen voor het land. Bollywood was haar gebied. En die mocht niet arm blijven aan twee namen Lata Mangeshkar en Asha Bhosle. Dus ten faveure van nieuwe talenten wilde zij geen prijzen meer. Later volgde Asha Bhosle haar voorbeeld op.
Lata Mangeshkar
titli udi
In 1971 werd Sharda genomineerd voor haar cabaret Baat zara hai apas ki die zij voor Helen had gezongen in de film Jahan pyar mile in 1971.
Andere genomineerde was Lata 
Mangeshkar voor haar spraakmakende Bindiya chamkegi in de film Do raaste en Ho babul pyare in de film Johny mera naam.
Lata Mangeshkar wilde geen prijzen dus ging de prijs automatisch naar Sharda.
In 1972 werd Sharda voor de laatste maal genomineerd voor haar lied Aap ke peeche padh gayi main dat zij voor Mumtaz had
gezongen in de film Ek nari ek Brahmachari. Asha Bhosle werd genomineerd voor haar lied Zindagi ek safar hai suhana uit de film Andaz. Frappant genoeg was dat gecomponeerd door Shankar - Jaikshan. Maar de prijs ging naar Asha Bhosle voor haar super duper hit cabaret Piya tu ab to aaja uit de film Caravan. Heel Bollywood en Filmfare zou in verdoemdheid belanden als de prijs niet naar Asha Bhosle zou gaan. Welk lied is dynamischer dan Asha bhosle's Piya tu ab to aaja? Alle andere liederen vallen in het niet bij Asha Bhosle’s Piya tu ab to aaja. Het is een eer voor Sharda dat haar lied in de lijst voor kwam als concurrerende lied tegen dat van Asha Bhosle.
sharda 13
Het schijnt dat Sharda de eerste Indiase artiest is die haar eigen popalbum genaamd Sizzlers opnam in 1971 voor de platenmaatschappij HMV. Een eigen album houdt in dat het los staat van Bollywood waarvoor de liederen bedoeld zijn voor films. Dat zij de eerste was wordt door anderen betwist. Sommige vocalisten zoals Usha Uthup eisen die eer voor hun zelf op.
Het begon allemaal met Titli udi.  Sharda was onlosmakelijk verbonden aan het team van Shankar en Jaikishan. Zij werd ook bekend door haar vele optredens met hun samen. In alle shows die Shankar en Jaikishan gaven zij het voor de Filmfare Awards, benefiet concerten, zeemacht enz; Sharda was er. Dan nog slaagde zij er niet in om de klasse te bereiken die vocalisten hebben in Bollywood. Verbitterd begon Sharda verwijten te maken aan succesvolle artiesten zoals de Mangeshkar zussen. Sharda vond dat de zussen haar verstookten van haar kansen door zich in te laten met smerige politiek. Shankar en Sharda maakten hun handen ook vuil aan politieke spelletjes. In vroegere jaren zongen acteurs
sharda 14
hun eigen liederen. Daarna kwamen playback zangers die gespecialiseerd waren in muziek en vervingen dat ambt. Veel van deze vocalisten hadden niet de mogelijkheid gehad om te studeren en gaven zich met onvoorwaardelijke overgave aan de muziek. Sharda had haar hoge school afgemaakt. Shankar kwam met de ridicule eis waar zij beiden, Sharda en hij, zich belachelijk mee maakten. Hij eiste dat als de actrice van de film de rol speelde van een schoolgaande leerling enkel Sharda voor hun mocht zingen, omdat alle andere zangeressen nooit naar school waren geweest. Omdat Sharda naar school is geweest zou zij volgens Shankar recht doen aan die liederen. Zulke morbide uitlatingen werden natuurlijk niet gewaardeerd door anderen. Het is daarom logisch dat zij zich tegen Sharda en Shankar keerden. Jaikishan voelde zich geraakt. Hoe haalde Shankar het in zijn hoofd om zoiets te zeggen? Het ergste was dat hij het meende. Jaikishan werd pisnijdig, omdat beiden Shankar en
sharda 15
Jaikishan niet naar school waren geweest. Alles wat zij ooit geleerd hadden was mager. Nog frappanter was dat Shankar zich keerde tegen de zangeressen om Sharda te bevoordelen, maar liet haar wel duetten zingen met zangers als Mohd Rafi, Mukesh en Kishore Kumar waarvan niet een naar school waren geweest of het hadden afgerond. Om hun eigen doel te bereiken hielden zij hun handen niet schoon van achterkamertjespolitiek. Daarboven Lata Mangeshkar verwijten maken. Nou, daar gaan toch je tenen van krom staan? En mocht Sharda’s verwijt waar zijn dat Lata Mangeshkar en Asha Bhosle het handelsmonopolie speelden - hoe zit het dan met haar en Shankar? Zij maakten zich beiden schuldig aan hetzelfde euvel.
Zo een uitlating jegens andere zangeressen werd Shankar en Sharda fataal. Critici had de pik op haar typisch Zuid Indiase accent en erger nog op haar nasale intonatie. Beide minpunten waren duidelijk aanwezig. De ergste wrok koesterde men tegen
haar nasale stem. In bladen verschenen vernietigende artikelen over haar dat de neusslijm van vocalisten van de jaren 30 en 40 van Bollywood gereïncarneerd was in Sharda en zich als rochel standhield in haar snotkoker. Ze werd bekritiseerd als een kwalster.
george harrison lata mangeshkar
In India bleef het succes van westerse groepen niet ongekend. Shanker en Jaikshan raakten enorm geïnspireerd door hun. Vaak raken componisten geïnspireerd door anderen, en proberen onherkenbaar een lied over te nemen. Shanker en Jaikishan maakten in geval van bv  The Beaatles daar geen geheim over. Er zijn talloze liederen die een directe kopie van The Beatles is, waaronder dat van Sharda.  In het jaar 1959 voor de komst van Sharda maakten Shankar en Jaikishan een lied tegen de westerse invloeden in Bollywood. Teen kanaster peet die door Mohd Rafi was gezongen in de film Love marriage.  In de ogen van de goede burgerij waren westerse groepen wiens invloeden explosief begonnen toe te nemen onder de jongeren als lasterlijk ervaren. Het liedje betekent onsmakelijk rammelen op metalen bakken ( container) de strot wijdverspreid openen en afwijkend vals 
blèren - neem me niet kwalijk vrienden maar dit is muziek maken noch zingen. De tekst van dat liedje paste uitstekend bij Shanker en Sharda, want volgens critici deden zij niets anders dan alles waar zij tegen waren in dat liedje - wrange muziek maken,  goedkoop los gaan op instrumenten en krijsend zingen. Nee, volgens critici was dat inderdaad noch muziek maken noch zingen. Sharda had gedurende haar hele carrière te kampen met kritische uitlatingen.
Lata Mangeshkar with George Harrison
sharda 17
Ondanks alles redde Sharda zichzelf door toch een bepaald aanzien voor haarzelf te creëren. Zij het al dan niet aangemoedigd door een groepje fans. Shankar bleef er alles aan doen om Sharda te promoten. Hij begon overal bekend te maken dat Sharda de Lata Mangeshkar was (plaatsvervanger) van de moderne tijd - de jaren zestig. Zijn plannen mislukten jammerlijk. Slechts een handvol componisten zoals Dattaram, Iqbal Qureshi en Usha Khanna lieten haar zingen. Usha Khanna staat er bekend om nieuwe talenten een mogelijkheid te bieden. De anderen die haar lieten zingen heeft men geen weet over en zeer waarschijnlijk heeft Sharda voor hun gezongen, omdat anderen het te druk hadden of er geen profijt in zagen.
De geruchten, haar rivaliteit en de negatieve ladingen in tijdschriften maakten haar bekender dan haar liederen. Ze begon een prominent figuur te worden. Algauw zag ze dat er geen brood zat in haar zang. Ze had kennis van muziek en begon tegen het eind van de jaren zeventig te componeren voor films als Mandir Masjid - Kshitij - Tu meri main tera - Maila aanchal en volgens haar eigen zeggen nog een paar andere. Al deze films en hun liederen zijn onbekend en onbemind. Haar liederen liet zij zingen door grote zangers als Kishore Kumar en uiteraard Mohd Rafi. Met  Mohd Rafi had zij een goede vriendschap. Hij kon niet missen in haar films. Volgens vele bronnen waren zij beiden anti Lata Mangeshkar Anderen waren openlijk tegen haar. Rafi verbloemde zijn nijd, omdat zijn succes ook lag in de duetten die hij met Lata Mangeshkar opnam. Met die duetten waren niet alleen succes, maar ook geld mee gemoeid.
sharda mirza ghalib
Sharda deed ook goed werk. Zij moedigde nieuwe talenten aan als Suresh Wadkar, Preeti Sagar enz. om te zingen. Sharda eist de eer op dat vele zangers hun carrière begonnen onder haar begeleiding. Allen die zij opnoemt spreken haar tegen en geven de eer aan Usha Khanna of anderen. Haar carrière als componiste bracht ook niet veel goeds. Samen met haar muziek flopten ook de films. Sharda beweert dat componisten als Shankar en Jaikishan sterren maakte door hun muziek. Op de schouders van de componisten rustte de zware taak van hun algehele succes. Hoe zit het met haar? Zij faalde.
In 1991 zong Sharda in alle waarschijnlijkheid haar laatste filmlied. Daarna begon ze aan huis
muzieklessen te geven aan kinderen en ambitieuze zangers. Sharda krabbelde op. Zij begon zich te richten op concerten binnen en buiten India.
Op 21 juli 2007 bracht zij een ghazal album uit Andaz e Bayan waarin ze het prachtige dichtwerk van de meest gerenommeerde poëet Ghalib heeft gezongen en het zelf heeft  gecomponeerd. In het radio-interview beweerde Sharda dat zij onlangs dat album had uitgebracht, terwijl het dateert uit 2007.  Het album werd gelanceerd op Juhu Jagriti in Mumbay. Shanbana Azmi en componist Khayyam waren de belangrijkste aanwezigen. Shabana Azmi presenteerde haar album. Waarom zij dat deed is echter een raadsel, want ook zij behoort tot de Asha Bhosle clan. Wat een aparte wereld is de filmindustrie? Sharda zong enkele ghazals uit haar album. Niet eens om haar stem, maar meer om nieuwsgierigheid naar een artiest uit vroegere jaren luisterenden de aanwezigen verrukt naar haar.
shankar & jaikishan
sharda 18
Shanker en Jaikishan hebben voor vrijwel alle Bollywood artiesten de mooiste liederen gecomponeerd. Van al die artiesten is Sharda de meest controversiele. Enkele jaren geleden verscheen er een boek over Shanker en Jaikishan. Het betrof een discografie voorafgegaan door een introductie en talloze interviews. Sharda toonde zich meteen bereid om mee te werken met de biograaf. Onmisbaar is natuurlijk haar visie op het gebeuren en haar ervaringen die zij van dichtbij had meegemaakt. In een artikel schreef zij het volgende:
    Herinneringen aan sublieme composities
Shanker
- Jaikishan is een fenomeen, twee namen aan elkaar verbonden,  die melodieuze trillingen creëeren - een herinnering aan hemelse melodieën pulserend van emoties, ritmes en noten geweven tot perfectie om Indiaas meest heugelijke muziek te maken. Het is muziek die de tand des tijds met veranderende trends heeft doorstaan. De makers hebben een ongeëvenaarde status ver - worven. Shankar en Jaikkishan waren sterren wier prestaties hun tot Indiaas meest geliefde muzikale persoonlijkheden heeft gemaakt. Uiteraard was hun grote faam al lang gevestigd toen de wereld en het ethos van de industrie anders waren. Componisten namen niet makkelijke routes door
het geluid achteraf te bewerken zoals dat tegenwoordig gebeurt. Alles gebeurde in een keer.
Toentertijd werden producers niet bekend door hun films, maar door het aantal bezoekers. Hetzelfde gold voor de regisseurs. Fijngevoelige films die slechts een week in vier a vijf in theaters draaiden maakten hen niet succesvol. Die regisseurs werden ingehuurd door gevestigde producenten die van hen verwachtten dat zij populaire films zouden maken die een lang leven beschoren zouden zijn. Veel sterren van die tijd waren nauwelijks getalenteerd of geboren artiesten. Het feit dat die films lang draaiden maakte hun populair. Evenzo konden vocalisten legendes worden als ze maar gesteund werden door grote componisten die hun grote hits gaven en die door mooi jong talent op het witte doek werden geplaybackt. ( En hoe zit dat met jou Sharda?) Het was voor een componist moeilijker om een sterrenstatus te verkrijgen. Er werd verwacht van componisten dat zij evergreens componeerden. En dat is wat Shankar en Jaikishan zo mooi deden en zo consequent door de vele jaren heen. Ook toen waren er oprecht originele en creatieve componisten met composities tussen oprechte talenten. Het wedijveren was ook tussen echt geweldige en mooie liederen.
Shankar & Jaikishan
India heeft een lange traditie aan rijke en gevarieerde muziek. Onze filmmuziek tot 1950 zweefde tussen de muren van conservatisme. De stijlen waren beperkt tot folklore, godsdienstige liederen, ghazals en gewone liederen, maar ook lichte klassieke stijlen en puur klassiek. Shankar en Jaikishan braken met die traditie, bevrijdden muziek en gaven het een nieuwe dimensie. Hun muziek leefde, had spanning en bonsde van trillingen die snel een weg vonden in de harten van luisteraars en daar voor altijd bleef.
De variaties waren eindeloos. Verschillende van hun opening stanza’s begonnen met hoge tonen. Hun speciale expressies, gejodel dat Shankar en Jaikshan erin introduceerde, het mengen van diverse klassieke stijlen, het veranderen van de akkoorden, hun vermogen om recht te doen aan muziek voor iedere stemming en iedere persoonlijkheid, spreekt boekdelen over hoe afwijkend en allesomvattend zij waren. Denk maar terug aan hun muziek van plezier en stoutmoedigheid,  pijn en komedie, lichte liedjes of die doordrongen waren van raga’s, om maar niet te spreken van hun eigen merk van swing dat haast onmogelijke hoogtes bereikte.
Het is een feit dat hun muziek heeft bijgedragen aan de enorme populariteit van vele sterren, vocalisten, songwriters, producers en regisseurs. Vaak waren de films waarvoor zij  componeerden goed of slecht en dat gold ook voor de sterren, producers en regisseurs. Maar Shankar en Jaiksihan’s bijdrage duurde onverminderd voort en op de vleugels van hun muziek voeren vele sterren producers enz mee. Zo populair waren ze dat ik vaak heb meegemaakt dat sterren terzijde werden geschoven als grote groepen fans naar voren spoedden om hun idolen Shankar en Jaikishan te ontmoeten.
Dat soort populariteit trekt zeker nijd aan, want zeer zeker waren zij idolen en iconen voor het bewonderende publiek. Maar in de filmwereld werden zij met schele ogen aangekeken. Aan de ene kant waren zij de meest populaire componisten van het hele land en industrie, maar aan de andere kant ging in de industrie zelf nijd over in blinde haat. Jaiskishan’s plotselinge dood was een klap voor Shanker. Het kwam als een donderslag bij heldere hemel - en het gebeurde allemaal toen Shankar leed aan ernstige tegenslagen. Dat was toen vele vrienden hem de rug toekeerden. Het is heel triest om herinneringen over die periode op te roepen. Er waren zoveel mensen die hun carrières, en hun entree in de filmindustrie aan Shankar te danken hadden. Hoe al die beroemdheden waar Shankar zich het apelazerus voor gewerkt had hem de rug toegekeerden en zich verenigden in een venijnige haatcampagne. De enkelingen die hem loyaal waren gebleven waren machteloos om iets te doen en konden alleen stilzwijgend met gevoelens van medelijden toekijken wat hem overkwam. Het is triest maar waar dat relaties en vriendschappen in de filmindustrie net zo lang (of kort) duren dat men behulpzaam en bruikbaar is. Alle gevoelens van dankbaarheid worden geofferd op het altaar  van zelfzuchtige belangen.
Shankar was zonder zijn maat Jakishan erg kwetsbaar. Toegegeven, hij was sterk zelfstandig scherp en gevoelig. Hij was geslepen in het beoordelen van mensen en omstandigheden en kon met grote nauwkeurigheid veranderingen of de houding van mensen inschatten. Shankar kwam langzaam bij van de schok, maar de pijn en onwisbare littekens die het overlijden van Jaikishan bleven hem bij tot zijn laatste adem evenals de achterbakse streken van zijn relaties. De onvermurwbare en onwrikbare aard die ik van hem ken uit de vroegere jaren verliet hem echter niet.
Laten we denken aan de gelukkige dagen toen Shanker en Jaikishan de keizers waren van hun vakgebied. We weten allemaal dat Shankar een genie was. Ik kan daar aan toevoegen dat hij ook een magiër was. Muziek stroomde niet alleen door zijn aderen, zoals men zegt - Nee hij was zelf muziek. Voor Shankar en Jaikishan was muziek heilig. Dikwijls gebeurde het dat zij een lied opnieuw wilden opnemen, terwijl alle anderen die eraan meewerkten zoals regisseurs e.d. het uitmuntend vonden. Hun muziek kan omschreven worden als een perfecte melange van diverse stijlen die levendig is en vele generaties zo zal blijven.
Ik herinner me dat songwriter Shailendra gezellig naast Shankar zat te roken, muziek aan het inhaleren, verloren in zijn eigen wereld om geschikte regels te bedenken voor Shankar’s liederen. Het deed me denken aan een duiker die grote diepe duiken in de oceaan maakt en naar boven komt met een handvol magnifieke parels. Shailendra’s woorden net als parels, werden dan samen geweefd  met een zijden draad van melodie. En welke gedachte dan ook, het liedje zou naar boven komen als een eenvoudige melodie alsof de woorden en muziek waren samengesmolten vanaf het begin. 
Shankar en Shailendra waren dik bevriend. Shailendra begreep iedere noot die hij creëerde.
Beiden waren heel close en hadden enorme bewondering voor elkaaar. Ik geef openhartig toe, er waren ook moeilijke momenten. Beiden waren  onvermurwbaar. Als zij het niet met elkaar eens waren volgden er verhitte discussies. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat Shankar het regelmatig voor zijn broek kreeg.
De andere smid in woorden was Hasrat Jaipuri. Hij was altijd opgeruimd van humeur, maakte scherpe intelligente opmerkingen, maar ook gewonen kletspraatjes en was een geweldige verhalenverteller. Al het plezier dat zij met elkaar hadden, de stoeipartijen van Shailendra met Shankar leken verreweg van echt werken. Voor een bezoeker in de studio was het allemaal vreemd - toch was het werken wat zij deden.
Jaikshan was de oogappel van het team. Hij was knap, joviaal en geneigd om van te houden. Shankar behandelde als een klein broertje. Terwijl Shankar eindeloze uren doorbracht in de studio spendeerde Jaikishan zijn tijd bij de Gaylords of bij Bombelli waar grote groepen jonge fans hem aanbaden.
Tijdens de laatste dagen werkten Shankar en Jaikshan afzonderlijk van elkaar. Het was niet zo dat zij uit elkaar waren, maar hun verschillende karakters werkten tegen de wil van producenten. Zij waren altijd een geweest, maar voor ze het openlijk konden vertellen sloeg het noodlot toe voor Jaikishan.
In al die jaren had ik Shankar niet eenmaal zien wenen. De dood van zijn maat Jaikishan greep hem enorm aan. Hij kon zijn tranen slechts onderdrukken door zijn ogen te sluiten.
Daar eindige een schitterende periode.
Het huis van Jaikishan werd overspoeld door een rouwende menigte. In de straat Marine Drive waar hij woonde had onstond een enorme file. Fans, vrienden en familie blokkeerden door hun toestroom alle wegen rondom zijn woning. Het was een chaos.
Na de dood van Jaikshan ging Shankar zowel persoonlijk als professioneel door een traumatische fase.’Door zijn zelfverzekerdheid en levendigheid kwam Shankar die rampzalige periode te boven. Alras nam hij een paar filmprojecten op  zich en werd het werk in volle hevigheid hervat. Vanzelfsprekend zong ik in de nieuwe films waarvan hij de muziek schreef.  
Een keer was ik een lied aan het opnemen in de studio Supertracks Sound Recordings. Shankar belde me op en inviteerde mij voor het avondmaal van die dag. Hij wilde perse dat ik het gezelschap bestaande uit producers die hij had uitgenodigd zou bijwonen. Heel beleefd sloeg ik zijn uitnodiging af. Ik had het heel erg druk en zou mijn werk voor het diner niet afhebben. De volgende ochtend vernam ik dat Shankar was overleden en ook nog eens al gecremeerd. Dat was het!
Een televisie bekendmaking van zijn overlijden, een paar keren de nieuwsberichten en enkele artikelen. Dat was alles. Het einde!  Aldus Sharda
sharda with jaikishan
Sharda with Jaikishan
De filmindustrie is een keiharde wereld. Artiesten hebben zand in het hart. Veel sterren hebben zand in het hart. Daar heeft Sharda gelijk in. Maar elk verhaal heeft twee of meerdere kanten.  Sharda zei op de radio dat men zelf kan nagaan hoe Lata Mangeshkar haar achterstelde. Laat ik eens kijken of Lata Mangeshkar valide argumenten heeft tegen de insinuaties van Sharda.
Terwijl Sharda in haar interviews graag vertelt over Shankar, heeft Lata Mangeshkar het juist graag over Jaikishan. Critici beweerden dat Sharda juist de kink in de kabel was tussen Shanker en Jaikishan. Beiden componisten waren goed bevriend met elkaar. Beiden waren  tegenpolen van elkaar. Shankar was gereserveerd en religieus, dronk geen alcohol.
lata manegshkar with asha bhosle
Shankar with the Mangeshkar sister
Jaikishan was alles behalve dat. Hij hield van showen, was sportief en bezat veel dyna - miek. Shankar gaf de voorkeur aan het klassieke lied of folklore. Jaikishan dartel als zijn aard bracht westerse invloeden in Bollywood. Shankar was een kathak danser en had veel kennis van de dholak. Jaikshan was goed met de accordeon. Dit maakte hun combinatie super. Ze vulden elkaar goed aan. Behalve typische Indiase liederen brachten zij van Umme Kalsoum tot Fairuz, van Jim Reeves tot Elvis Presly invloeden in Bollywood. Alles aan hun was verfrissend. Hun samenwerking met Lata was uniek. Maar er zijn bijna geen componisten in 
barsaat
 
Mohd Rafi ging gemoedelijk met Sharda om en bleef voor Shankar zingen alhoewel hij zijn ondergang niet kon aanzien. Mohd Rafi probeerde te bemiddelen. Hij verzocht Lata Mangeshkar om weer voor Shankar te zingen en zei tegen Lata: Shankar is een goed mens, blijf het geraamte niet in de kast bewaren en zing dan toch weer voor hem. Volgens Lata had Mohd Rafi gelijk. Shankar was ook een goed mens. Belangrijker was dat hij een mens was die ook fouten kan maken. Het nam wel wat tijd in beslag, maar uiteindelijk kwam het goed tussen Lata en Shankar. Lovenswaardig is dat Sharda niet alleen zong of componeerde maar ook songteksten schreef. De liederen schreef zij onder pseudoniem Singhaar. Waarom zij onder een pseudoniem schreef is mij echter niet
Bollywood wier carriere zo excellent was. Maar ineens gleden zij af naar de meest goedkope vorm van kunst. Het is volgens kenners en critici ook teleurstellend dat hun zwakte simpel verklaarbaar is. Stelt u het zich eens voor. De componisten die magie creëerden in films als Barsaat, Awaara, Anari, Love in Tokyo, Dharti die zwenkten ineens uit naar weinig hoogstaande kunstzin - nigheid in films als Dur nehin manzil. Het is maar beter om niet de moeite te nemen om de liederen van Shanker en Jaikishan na de komst van Sharda te beluisteren. Ja, hun van elkaar verschillende karaktereigenschappen bracht dikwijls strubbelingen met zich mee, maar was lang niet zo erg. De componisten begonnen steeds
shankar jaikishan 1
verder uit elkaar te groeien, maar werkten nog wel samen. Shankar richtte zijn aandacht merendeels op zangers en Jaikishan op zangeressen. Wel nam Shanakar alle moeite om voor Sharda apart te componeren. In geval van duetten kwamen de twee tot elkaar. Alles was totaal omgeslagen. Aanvankelijk deden ze alles samen. Shankar prefereerde Sharda boven alle anderen als zijn belang - rijkste zangeres en nam een groot aantal liederen met haar op. Jaikishan had nooit haar stem gebruikt. Volgens insiders vond Jaikshan haar stem gruwelijk. Weinig andere compo - nisten zagen iets in Sharda. Zij waren het allen met elkaar eens: Sharda’s stem is afschuw - wekkend. Met de komst van Sharda leken de jaren 30 van bollywood zich te herhalen toen actrices hun liederen zelf moesten zingen. Sharda beweert dat men haar stem apart vond - enig in zijn soort in Bollywood. Anderen waren het totaal niet met haar eens. Het leek volgens hun gewoonweg een actrice uit de jaren 30 die op moderne muziek zong. Duidelijk is dat de meeste liederen die Shankar componeerde voor Sharda grote fiasco’s waren.
Jaikishan stoorde zich mateloos aan Shankar.
Hij begon Shankar te verwijten voor het herhaaldelijke floppen  van films. Zijn composities bleken echter wel van goede kwaliteit. Jaikishan had er in het begin geen moeite mee dat Sharda zong. En waarom zou hij ook? Iedereen verdient een kans en bovendien was het zijn maat die iets in haar zag. Later kon hij het niet meer uitstaan. Eerst hadden zij beiden enorme problemen met Lata Mangeshkar, maar dat loste zich in de loop van de tijd geleidelijk op. Nu stonden ze voor een ander dilemma - Sharda. Daarna ontstond er weer een ander probleem - broodnijd en achterdocht. Afzonderlijk van elkaar componeerden zij de liederen voor de film Sangam. Jaikishan componeerde het zoetsappige duet Yeh mera prem patra padhkar en Shankar de hartverscheurende solo Dost dost na raha.
sharda 20
Jaikishan with Sharda
Jaiksihan’s compositie versloeg alle hitlijsten. Shankar kreeg argwaan. Het vervulde hem met wantrouwen dat zijn ooit zo goede kameraad Jaikishan valse stemmen had ingezonden naar radiozenders om zijn lied populairder te maken. Ooit bewonderden zij elkaars werk. Daarna was er sprake van naijver. Waarom vertrouwde Shankar zijn maat niet meer? Is het niet dat zo dat zoals de waard is hij zijn gasten vertrouwd? Wat was Shankar’s aandeel in de Filmfare Award die aan Sharda uitgereikt werd voor beste zangeres voor haar lied Baat zara hai apas ki in de film Jahan pyar mile. Waarom was het lied überhaupt genomineerd?  Had hij de juryleden niet omgekocht? Velen beweren van wel. Lata Mangeshkar beweert dat het een gemaakte hit was. Lata Mangeshkar zweeg niet, zij kon de dood van muziek niet aanzien. Het is onvoorstelbaar dat de prijs naar Sharda ging. In dezelfde film had Melody Queen Lata Mangeshkar een mooier lied gezongen. Maar goed zij wilde geen prijzen meer. Suman Kalyanpur had de titel - song van de film gezongen. Opmerkelijk is dat zij niet de prijs kreeg. En was Sharda’s lied nou werkelijk de hit van het jaar? Wie kent haar lied Baat zara. Verdient de platenmaatschappij ook maar een cent aan dat lied? Heeft men ooit gezien dat Sharda’s lied in een compilatie album is verschenen? Voor sommigen blijft het een raadsel, voor anderen was het duidelijk. Duidelijk was zeker de openlijke kinnesinne tussen beide componisten. Producers waarschuwden Jaikishan en ootmoedig verzochten zij hem te letten op zijn maat. Volgens hun bracht Sharda ongeluk.
De platenmaatschappij HMV begon ook te balen van de vele flops.
melody queen lata mangeshkar
Lata Mangeshkar with Jaikishan
De ene rampspoed na de andere overviel hun. Hun vaste songwriter Shailendra kwam te overlijden. Shailendra was een van het meest belangrijke ingrediënten van hun team. Dat allemaal en de veranderende trends, hun lange relatie, Sharda en hun wederzijdse wantrouwen bracht enorme schade toe aan hun carrière tegen het eind van de jaren zestig. Als klap op de vuurpijl kregen zij te maken met afwijzingen. Tien tot vijftien jaar daarvoor was bijna alles wat zij componeerden alsof het in de hemel gemaakt was.

Jaiskishan nipte graag aan een borrel en begon steeds vaker zijn heil te zoeken in alcohol. Dat liep erg uit de hand. Al die 
trubbels maakten van hem een probleemdrinker. Hij kreeg te kampen met levercirrose dat veroorzaakt werd door overmatig alcoholgebruik. Jaikishan overleed op 39 jarige leeftijd op 12 september 1971.  In de periode daarna slaagden  zijn vrouw en dochter erin om naam te maken in het ontwerpen van kleren en runden ook een buitenlands confectiekledingbedrijf. Het praten over Jaikishan’s muzikale carrière en de ondergang van het duo maakte hun kopschuw.
melody queen
Wat Shankar betrof - hij had meer tijd en maar weinig vrienden. Hij was vaak eenzaam te vinden terwijl hij zijn middagthee nuttigde. Hij ging verder en componeerde voor meerdere films. Daarbij bleef hij de naam van zijn partner Jaikishan gebruiken in de hoop op een wonder. Dat wonder kwam nooit. Het klopt wat Sharda beweert in haar artikel hierboven. Velen keerden Shankar de rug toe. Waarom Sharda zich daarvoor ook maar niet een klein beetje verantwoordelijk voelde geeft aan hoe ongelooflijk tuk zij op haar eigen voordeel was. Lata Mangeshkar had het veld geruimd. Zij wilde geen strubbelingen. Wat maakt het Sharda uit dat Lata Mangeshkar niet meer zong voor Shankar? Ze had het hele domein voor haar zelf. Waarom legde Sharda niet de vinger op de werkelijke zere plek? Filmmakers vertrouwen Lata Mangeshkar. Shankar vertrouwde alleen Sharda. Het was een obsessie voor hem geworden om van Sharda een icoon te maken. Wat kon Lata Mangeshkar daar aan veranderen? Feit is wel dat filmmakers Shankar’s wens niet steunden gelet op de tig-tallen flops met Sharda.
Shankar with Lata Mangeshkar
sharda 21
Sharda noemt dat iemand de rug toe keren! Als zij daad - werkelijk een heilig ontzag had voor de meester die Shankar ooit was had zij het veld moeten ruimen ten behoeve van hem, opdat filmmakers weer vertrouwen zouden krijgen in zijn werk. Dat ze deed ze niet! Het was alleen Shankar en Sharda en niets anders. Daarmee ondermijnden zij hun eigen posities.

madan mohan
Sharda with Madan Mohan
bekend.  Een lied van zeer goede kwaliteit was de ghazal Ek chhehra dil ke kareeb aata hai uit de film Garam khoon uit 1980 welke Sharda had geschreven. Wat een prachtig liefdeslied is dat. Shankar kwam terug - zijn muziek was van hoog niveau - Sharda’s tekst was uitermate mooi en wat Lata Mangeshkar betreft; tja wat goed is behoeft niet geprezen te worden.

Alle andere liederen die Sharda schreef en waarvoor Shankar de muziek componeerde wordt men depressief
van. Duizenden vragen reizen naar de oorzaak van deze bagger. Je kunt niet spreken over een bergafwaarts gaande carrière, want dat was allang het geval. Shankar overleed op 26 april 1987. Ooit waren zij, Shankar en Jaikishan de allerbesten, hun namen roepen herinneringen op aan successen, maar ze zijn bitter aan hun einde gekomen.
sharda live
mohd rafi
Mohd Rafi with Sharda
Discography of Sharda
Gumnaam
1965
Aayega kaun yahan kisko sadaayein
Jaan e chaman shola badan with
Mohd Rafi
Suraj 1966
Titli udi udd jo chali phool ne kaha
Dekho mera dil machal gaya
Pyar mohabbat 1966
Sun sun sun re balam dil tujhko pukare
Tere siva kaun hai mera
Street singer 1966
Bana ke aashiyan apna tujh par nisaar
Aa aa gale laga aise men too to kahan chala
Yeh zindagie o hamsafar tere bina sooni
Jigar ka dard bahta jaa with
Mohd Rafi
( Deze liederen had Shankar gecomponeerd voor de film Suraj - uiteindelijk zijn die gebruikt in de film Street singer).
An evening in Paris 1967
Le ja leja mera dil teri duniya teri mehfil
Around the world 1967
Jane bhi de sanam mujhe abhi jane de
Chale jana zara tehro kisi ka dum - solo
Chale jana zara tehro kisi ka dum with
Mukesh
Duniya ki sair karlo with Mukesh
Yeh munh aur masoor ki daal with
Mubarak Begum
Diwana 1967
Tumko ko sanam pukaar ke
Tumhare bhi jai jai
Taron se pyare dil ke ishare
Gunahon ka devta 1967
Hum ko to barbaad kiya hai
Hare kanch ki chudiyan 1967
Le ja dil hai tera le ja dil hai tera
Khushi ke rang khilti hui bahar rahe
He kahan chala kahan chala re
Duniya 1968
Duniya isi ka naam hai with
Mukesh
Sapnon ka saudagar 1968
Door khada dil na jala mudke dekh zara
Tum pyar se dekho hum pyar se with
Mukesh
Bhai bahen 1969
Ae dil karoon main kya saamna tera hua
Chanda aur Bijli 1969
Tere ang ka rang hai angoori tauba
Jahan pyar miley 1969
Baat zara hai apas ki sari duniya ho gayi meri
Satranj 1969
Batkamma batkamma with
Mohd Rafi & Mehmood
Tumse achha kaun hai 1969
Pyar ka lekar udan khatola with
Mohd Rafi
Mera naam Jokar 1970
Mere alibaba too albela jadoogar (niet gebruikt)
Tee mee navhech 1970 Marathi film
Kashi mee sango raya jagaacha rivaaj
O meri jaan ke dushman dil ko dhadakna
Lajo naka muli mulkhachi mee bholi gavasale
Hiravya rangachi jhadi with
J Abhisheki & Jayawant Kulkarni
Pehchan 1970
Woh pari kahan se with
Suman Kalyanpur & Mukesh
Ek nari ek brahmachari 1971
Aapke peeche pad gayi main
Arre tu hai with
Asha Bhosle, Manna Dey & Kishore Kumar
Elaan 1971
Aath men aath ko jama karo us men dalo do
Janaab e man salaam hai Zarina mera naam hai
Aap ki rai mere bare men kya hai with
Mohd Rafi
Jane anjane 1971
Jane anjane yahan sabhi hai diwane
Jeevitha chakram 1971 - Telegu movie
Kallalo kallu petti chudoo gundelo with
Ghantasala
Kal aaj aur kal 1971
Kisi ke dil ko sanam leke yun nehin
Seema 1971
Jab bhi yeh dil udaas hota hai with
Mohd Rafi
Beimaan 1972
Main chali hoon wahan with
Asha Bhosle
Dil daulat duniya 1972
Masti aur jawani ho with
Asha Bhosle & Kishore Kumar
Rivaaj 1972
Phoolon sa mahka hua yeh reshmi tan mera
Dur nehin manzil 1973
No behave yourself no no aisa na karo
Naina 1973
Albele sanam too laya hai kahan
Man ke panchi kahin door chal door chal
Jane mujhe tune yeh kya cheez with
Kishore Kumar
Pyar ka rishta 1973
Mera naam hai flory uderstnd with
Asha Bhosle
International crook 1973
Husn e iran o meri jaan tujhpe nisaar ho gaya
Vachan 1974
Kaisi padi with
Mohd Rafi, Kishore Kumar & Krishna Kalle
Dil ka guldasta bahon ka haar with
Kishore Kumar
Saazish 1975
Haye phir zara zara koi teer sa chubha
The gold medal 1979
Dheere dheere mere dil ke paas aaya hai too
Papi pet ka sawal hai 1984
Hotel men botal kohlegi har shaam
Wohi pyar ke khuda with
Anuradha Paudwal
Kanch ki deewar 1986
Bichhad gaye hain jo raaste men
Ayyo na maaro teer ka nishana with
Kishore Kumar
Na khuda hi mila na visaal e sanam with
Suresh Wadkar
Jalwon ko hamare with Anuradha Paudwal
Ari o sakhi bata with
Anuradha Paudwal, Alka Yagnik, Chandrani Mukherjee & Dilraj Kaur
Krishna krishna 1986
Sajan tum hamen yun hi sataya na karna
Sanwala salona shyam with
Chandrani Mukherjee
Ghanshyam mere pran chhote na with
Anwar
Gori 1991
Tum meri jaan ho kaise tumhen jane with
Shabbir Kumar
Unreleased
Nain mile chain kahan
Naino men sapne machalte machalte rahe
Naseeb ki baat
Aap hile aur mohe hilaye with Alka Yagnik, Dilraj Kaur & Chandrani Mukherjee.
Sharda for other composers:
Mera naam Johar 1967 - music Usha Khanna
Jo bhadkati hai jawan nazare fiza men
Raat andheri thi 1967 - music Usha Khanna
Zindagi pyasi hai pyas bujha with
Asha Bhosle
Simla raod 1969 - music Usha Khanna
Yeh mahfil yeh meena yeh paimane mere
Choron ka chor - 1970 music Dattaram
O bandhu suno patli kamar with
Mahendra Kapoor
Nanhi kaliyan 1971 music Surendra Kohli
Kahan gaya too dil mera todke
Yeh chor yeh lutera 1974 - music Shankar Ganesh
Kuchh to ham pagal hai kuchh mausam diwana
Bombay by night 1979 music Iqbal Qureshi
Husn e bahara tauba
Sanj ki bela 1980 - music Ravi
Jevan ki sooni rahon men
Kurukshetra - no information
Man suhaag man bhoosan tumhi ho
Mere nayan ko paar kar dena banke
Lieutenant - no information
Main to tadpoongi aur tadpaoongi
Sharda composer
Maa bahen aur biwi 1973
Achha hi hua dil toot gaya -
Sharda
Achha hi hua dil toot gaya -
Mohd Rafi
Asal ko chhod ke nakal ke - Mahendra Kapoor
Raghupati raghav raja ram -
Kishore Kumar
Maza lelo maza le lo meri jaan - Kishore Kumar
Ya mujhe nazdeek aana de -
Krishna Kalle
Tu meri main tera 1973
Kahan pe nasar hai dekhta kidhar hai
Tu meri main tera -
Sharda with Kishore Kumar
Chal pade jawan badan - Sharda with Mohd Rafi
Sooryamukhi hai muhkda tera bijli - Kishore kumar
Zamane se puchho 1976
Ae ishq kahin le chal rangeen fizaon -
Sharda
Dekho dekho baaten karti main - Sharda
Roothoge mana loongi badi raat padi - Sharda
Kahin chaman khila diya - Mohd Rafi
Aji ek sang - Sharda, Mohd Rafi & Kishore Kumar
Aap ke qareeb aap ke hi paas - Krishna Kalle
Hum bhanvar men kinare banaya - Krishna Kalle
Mandir masjid 1977
Dard men doob gayi shaam -
Mohd Rafi
O chali aa dil tujhko hardam -
Sharda with Kishore Kumar
Dama dum masta qalandar -
Jani Babu Qawwal
Hum tumpe mar - Jani Babu Qawwal, Anuradha Paudwal & Dilraj Kaur
Kshitij 1978
Pyar ke eshawaram pyar ke mandiram -
Sharda
Andhe safar men hum bhi tum bhi -
Kishore Kumar
Anjaan nehin awara nehin nadaan nehin - Suraj ?
Par itni si iltaja hai -
Mohd Rafi, Manna Dey, Krishna Kalle & Preeti Sagar
Garibi hatao 1979
Yeh anjuman yeh khushiyan yeh rang -
Mohd Rafi
Kabhi khili dil ki kali - Sharda with Kishore Kumar
Pyari beti rani beti - Kishore Kumar
Raat haseen hai pyar jawan - Krishna Kalle
Maila aanchal 1981
Pyar jab tera milna tha -
Mukesh
Andaz e bayan aur 2007
Koi umeed bar nehin aati
Aah ko chaiye ek umr
Hazaron khwahishen aise
Nukta cheen hai gham e dil
Dil hi to hai na sanh o khisht
Yeh na thi hamari kismat
Ibne Mariam hua kare koyi
Woh firaaq woh visaal kahan
Koi din gar zindagani aur hai
Dil e nadaan tujhe hua kya hai
Ghair len mahfil men bose jaam ke
Ishq mujhko nehin wahshat hi sahi
Phir mujhe deeda e taar yaad aaya
Husn ghamze ki kashakash se chhota
Bazicha e atfaal hai duniya mere aage
Rone se aur ishq men bebaak hote hain
Muddat hui hai yaar ko mehmaan kiye hue
Dayam pada hua tere dar par nehin hoon
Har ek baat pe kehte hai tum ke too kya hai
Hai bas ki har ek unke ishare men nishaan
Sharda pseudoniem Singhaar. Waarom zij onder een pseudoniem schreef is mij onbekend. Sharda heeft zowel voor films geschreven als voor liederen die niet voor films bedoeld zijn.
Garam khoon 1980
Ek chehra dil ke qareeb aata hai -
Lata Mangeshkar
Paina loopi kahke pukaro main chali -
Asha Bhosle
Padesiya tere desh men -
Mohd Rafi & Sulakshana Pandit
Chorni 1981
Haye dekha hai tumhen kahin -
Kishore Kumar
Waqt ka sikandar - unreleased
Come on hirls lets start love me more -
Sudha Madera
Niet voor films:
Baar baar mujhko aazmaayi mere dil ko -
Aadil Bhesadia
Yaad karta hoon -
Aarti Mukherjee & Shailendra Singh
Humse koi pyar karo jee - Chorus
In totaal heeft Sharda 71 liederen voor Shankar gezongen. Voor andere compononisten tel ik er 11. Sharda heeft volgens mijn telling 10 liederen gezongen die zij zelf gecomponeerd heeft. In haar ghazal album heeft zij 24 ghazals opgenomen.  Ik heb geen idee hoeveel nummers zij in haar album Sizzlers had opgenomen. Als je alles bij elkaar optelt kom je absoluut niet aan 500 liederen - de totale hoe -veelheid die Sharda valselijk op de radio beweerde gezongen te hebben.
radjesh
sharda Gumnaam 1965
sharda Jigar ka dard bahta jaa with Mohd Rafi
sharda Hare kanch ki chudiyan 1967
sharda Batkamma batkamma with Mohd Rafi & Mehmood
sharda Hiravya rangachi jhadi with J Abhisheki & Jayawant Kulkarni
sharda Masti aur jawani ho with Asha Bhosle & Kishore Kumar
sharda Kaisi padi with Mohd Rafi, Kishore Kumar & Krishna Kalle
sharda Ari o sakhi bata with Anuradha Paudwal, Alka Yagnik, Chandrani Mukherjee & Dilraj Kaur
sharda Aap hile aur mohe hilaye with Alka Yagnik, Dilraj Kaur & Chandrani Mukherjee
Sharda for other composers:
Maa bahen aur biwi 1973
bombay by night
mandir masjid
the gold medal Andaz e bayan aur 2007
sharda Koi din gar zindagani aur hai
around the world