Sanam
 
rajkumari dubey
Memories
               Singing Sensation Rajkumari
rajkumari
Rajkumari had zelfs op 80 jarige leeftijd nog niet het minste beetje magie van haar door god gegeven stem verloren waarmee zij langer dan een halve eeuw geleden in het begin van de jaren 40 tot midden 50 luisteraars mee betoverde. Rajkumari was amper 12 jaar oud toen zij haar carrière als actrice begon. Maar Rajkumari moest helaas haar passie voor acteren opgegeven, omdat zij er de buik vol van had steeds aan te moeten horen "veel te doorvoed" te zijn als actrice. Zij besloot zich te concentreren op het Playback Singing wat niet zo'n gek lange periode voor haar aantreden ontdekt was. ( Ik heb bijna geen foto's van haar en zal in mijn site foto's gebruiken die naar haar zal doen herinneren, zoals van voor de films waarin zij gezongen had en de mensen waarmee zij werkte)
rajkumari mortal men immortal melodies
In 1983 vierde de Indiase filmindustrie haar 50 jarig jubileum Film Singing. . Daarvoor was het precies 50 jaar geleden dat er apparatuur was ontdekt waarmee in films gesproken kon worden. Het allereerste Indiase filmlied werd in 1930 opgenomen door actrice Zubeida in de film Alam Ara. De generatie daarvoor kende alleen maar stomme films. De nostalgische momenten werden met veel festiviteiten gevierd. Er werd een speciaal concert gegeven om alle artiesten uit de vervlogen jaren, die lovenswaardige bijdrages hadden geleverd aan het ontstaan van de Indiase filmmuziek, te herdenken en hartelijk te bedanken.
rajkumari dubey in saregamapa
Dat concert is opgenomen en heet Mortal men Immortal melodies.. Samen met talloze andere getalenteerde artiesten zoals Kavita Krishnamurthy en Meena Kapoor werd Rajkumari natuurlijk ook uitgenodigd een ode te brengen aan de geschiedenis van het Indiase filmindustrie. De intentie van het concert was om herinneringen op te roepen aan de vervlogen jaren. Daarvoor werd uiteraard de Pakistaanse chanteuse Madam Noor Jehan, die een zeer groot aandeel heeft gehad in het ontstaan van de Indiase film muziek, hartelijk uitgenodigd om deel te nemen aan het spectaculaire evenement. Het concert werd traditiegetrouw ceremonieel geopend met het
rajkumari dubey lata mangeshkar
aansteken van lichtjes. Uiteraard nam Lata Mangeshkar de honneurs waar en opende met een lofpsalm uit de Srimat Bhagwat Geeta. Daarna was Lata Mangeshkar, die de allergrootste zangeres van India is, niet meer op het podium te bekennen. Zeer waarschijnlijk was dat met opzet gedaan om anderen niet af te schrikken en iedereen evenveel waarde en respect te geven.
kavita krishnamurthy Kanan Devi, Saraswati Rane, Shamshad Begum en Geeta Dutt
Kavita Krishnamurthy
De nieuwe nachtegaal Kavita Krishnamurthy werd naar voren gehaald om vervaagde herinne -
ringen van Kanan Devi, Saraswati Rane, Shamshad Begum en Geeta Dutt weer helder voor de geest te halen.
Enige momenten later, nadat Kavita Krishnamurthy te horen was geweest, introduceerde Shabana Azmi, die de presentatrice van de show was, met heel veel warme woorden de oude Rajkumari. Rajkumari werd uitgenodigd om een ode te brengen aan de black - white periode van de filmindustrie en zong haar altijd jonge Ghabra Ke Je Hum Sar Ko uit de film Mahal. Men bewonderde de oude Rajkumari en in het volgepropte auditorium druiste het aanhoudende applaus voor haar. Haar expressies waren buitengewoon mooi. Rajkumari zong maar een couplet van haar lied. Daarmee herdacht
zij behalve haarzelf ook de schrijver J Nakshab en de grote componist Khemchand Prakash. Rajkumari zong live evenmooi. Men bleef aanhoudend appaludiseren voor de sentimentele ghazal die zij zong. Grabrake jo hum sar ko is weliswaar haar
bekendste lied, maar persoonlijk vond zij het maar
een bizar en volgens haar kan het in moeilijke tijden
aanlijding geven er een eind aan te maken.

mahal
Het zou deugdelijker zijn als ik mijn zintuiglijk besef verlies en hard mijn hoofd molesteer. Dit leven heeft ontzettend veel stront aan de knikker. Het zal beter zijn als ik ad patres ga. Moge hij ook heel even met lede ogen toezien hoe mijn hart het moede hoofd neerlegt. Een floers van tranen van diepe spijt die mij het zicht zullen bemoeilijken zal mij goed doen.
Beter zal zijn als ik me van me zinnen beroof.
usha mangeshkar asha bhosle
Usha Mangeshkar
Veel hoogbejaarde artiesten die nog op hun eigen benen konden staan kwamen
het podium op. Persoonlijk vond ik het in hoge mate belachelijk dat Rajkumari maar een liedje van haar grote repertoire mocht zingen, terwijl liederen van andere artiesten veelvoudig werden gezongen. Er werd zelfs niks over onze eigen nachtegaal Asha Bhosle gezegd en ook geen liedje van haar ten gehore gebracht. Usha Mangeshkar werd uitgenodigd om een liedje van Melody Queen Lata Mangeshkar's Aaja Re Pardesi uit de film Madhumati te zingen. Dit was uiteraard om een ode te brengen aan Lata Mangeshkar die de icoon van India is. Usha Mangeshkar werd geïntroduceerd als het zusje van de populaire Lataji en Ashaji. Maar daar bleef het bij. Er werd hele -  
maal niet gesproken over
nightingale asha bhosle
Nightingale Asha Bhosle
Asha Bhosle, wat heel erg jammer was, want het is onmogelijk haar bijdrage in de filmmuziek te ont - kennen. Madam Noor Jehan maakte met haar performance alle decepties goed. Noor Jehan glitterde als de meest favoriete artiest van het concert. Zij was bijzonder mooi gekleed in het zwart met glitters en zong zonder geoefend te hebben even prachtig als altijd. Het knaagt wel aan mij dat temidden van anderen genieën, men zich niet realiseerde hoe groot een artiest als Rajkumari was. Een geboren talent die nooit zangles had gehad. Hoe dan ook - Rajkumari houdt een duidelijk aandeel in de geschiedenis van de Indiase muziekindustrie. Nog vlak voor haar overlijden, toen Rajkumari over dit onderwerp aangesproken werd, zei
zij heel fris en monter: '' Ik wenste dat ik toen twintig jaar jonger was, dan had ik ze zeker een ritmische scheet laten ruiken!''
rajkumari dubey actrice premila
Het is opgenomen dat actrice Premila ( een feno - meen uit vroegere tijd) Rajkumari altijd bewon- derd had. Het had de actrice altijd verbaasd dat na jaren Rajkumari even melodieus bleef klinken. Rajkumari`s stem bleef even flexibel en zoet als voorheen. Premila had ooit laten weten dat Rajkumari tijdens het hoogtepunt van haar carrière 12 tot 13 liederen per dag opnam. Zo immens populair was Rajkumari.
De meeste mensen kunnen zich slechts enkele films maar herinneren waarin Rajkumari gezongen had. Maar Rajkumari was misschien de enige actrice die in het begin van jaren veertig voor haar
zelf zong en later voor anderen. Het geval was dat acteurs hun eigen liederen moesten zingen. Velen waren erg knap en bijzonder goed in acteren, maar niet om aan te horen vals als zij moesten zingen. Enkele jaren na de komst van Rajkumari introduceerde de legendarische RC Boral het 'Playback Singing’. Acteurs hoefden zich niet langer te bekommeren om hun vocale capaciteiten en kregen de kans om zich geheel te concentreren op acteren. Playback Singing werd heftiger toen Lata Mangeshkar een stap deed in de filmindustrie. Nadat Rajkumari haar carriere als actrice opgaf begon zij met het zingen voor andere actrices en behoort tot een van de allereerste vocalisten die een lied voor een ander heeft gezongen. Samen met de hartendief Talat Mahmood, Mukesh en GM Durani was Rajkumari een van de weinige artiesten die het acteren afstond voor het playback singing.
bollywood singers Zohrabai Amabalawali - Rajkumari - Amirbai - Hamida Banu - Geeta Dutt - Lata Mangeshkar - Meena Kapoor - Kishore Kumar - G M Durrani - Talat Mahmood - Mohd Rafi - Mukesh
(slechte foto, maar wel zeldzaam.- Zohrabai Amabalawali - Rajkumari - Amirbai - Hamida Banu - Geeta Dutt - Lata Mangeshkar - Meena Kapoor - Kishore Kumar - G M Durrani - Talat Mahmood - Mohd Rafi - Mukesh etc.
rajkumari dubey 5 actrices waren Daana Dushman en Kush Anjaam
Rajkumari begon haar carriere in het theater. Rajkumari interesseerde zich niet voor scholingen en maakte met veel moeite gevraagde opdrachten af. Rajkumari hunkerde altijd naar publiciteit. Zij wilde altijd in het middelpunt van de belangstelling staan en verkeerde daardoor altijd in gezelschap. Ze hing vaak de lolbroek uit en hield van socialisme. Naarmate zij ouder werd begon Rajkumari dat allemaal extreem te missen. Dit is te wijten aan het verliezen van al haar trouwe vrienden, zodat zij alleen overbleef.
saregamapa
Haar twee belangrijke films als actrices waren Daana Dushman en Kush Anjaam. De toneelgroep waaraan zij
deelnam heette Hind Pratap.De oprichter daarvan was Pranshankar Acharya. Zij werd in het theater geïntroduceerd door Firoze Shah. Rajkumari stamt af van een familie die erg ijverig was in het bedrijfs - leven. Haar vader handelde in synthetische weefsels. De familie beschikte over een kraam die veel aan - loop had. Rajkumari wilde daar nooit iets van weten en bracht haar dagen verveeld door. Een keer kondigde een oom van Rajkumari`s van haar vaderszijde aan dat hij wilde gaan handelen in het drukke Mumbai. Op een grappige manier manipu - leerde Rajkumari haar vader om mee te mogen gaan. Tot haar grote verbazing stemde hij daar mee in.
Rajkumari was erg sociaal, mondig en ambitieus. Eenmaal aangekomen in Mumbai maakte zij kennis met de filmindustrie. Daar bemachtigde zij enkele onbeduidende rollen als nederige schoonmaakster. Maar Rajkumari gaf niet op. Haar ambitie om bekend te worden raakte zij desondanks niet kwijt.
rajkumari live Radhe Shyam Urf Zulma Kans
Het duurde niet lang voor zij een mega rol kreeg in de film Radhe Shyam Urf Zulma Kans die op poten werd gezet door Imperial Pictures. Daarna hield zij zich nog een tijdje op in theaters waar zij haar faam probeerde staande te houden. Rajkumari werd opnieuw ontdekt door Vijay en Shankar Bhatt. Zij zagen Rajkumari tijdens een theater - voorstelling en waren meteen verkocht door haar mooie stem. Zij lieten Rajkumari weten dat zij haar stem erg zou benadelen als zij haar werk in het theater zou continueren. Daar hadden de twee wijzen wel degelijk gelijk in, want toentertijd bestonden er geen microfoons, zodat men zich luidkeels tot het publiek moest richten opdat iedereen het kon horen. De Bhatts hielpen haar om te werken bij
Prakash Pictures, waar zij een aantal films maakte. Rajkumari was toen nog maar nauwelijks 12 jaar oud, maar leek ouder dan 20 jaar vanwege haar molligheid. Iedereen narde haar daarmee. Zij raakte het kinderachtige lasterlijke getergd beu en besloot permanent aandacht te geven aan het zingen, wat zogezegd haar 'juiste roeping' op aarde was. Playback zangers worden niet gefilmd en dienen alleen om te zingen voor de karakters in films. Rajkumari bedacht dat het een prima manier was om populair te blijven en daardoor niet meer bloot te staan aan het gekwel. De eerste film waarin zij zong voor Prakash Pictures was Sansar Leela Nayi Dunia - een tweetalige film dat in het Gujarti en Hindi was gemaakt. De muziek van de film was gecreëerd door de toen  populaire componist Lallubhai.
shobhna samarth
Shobhna Samarth
Rajkumari zong talloze nummers onder begeleiding van hem. Playback Singing beviel haar goed en kreeg zij de mogelijkheid voor alle grote actrices uit die tijd zoals Ratnamala en Shobhna Samarth te zingen.
Rajkumari heeft met alle grote componisten gewerkt. OP Nayyar, Anil Biswas,Gyan Dutt, Khemchand Prakash, Husnlal - Bhagatram, Roshan, SD Burman, RD Burman, Kursheed Anwar, Sajjad Hussein, Naushad en Master Ghulam Haider om een paar op te noemen.De meest populaire films waarin Rajkumari met succes gezongen heeft zijn: Bazaar, Apna Paraya , Ram Vivah , Nurse, Panna, Nau Bahar, Banwre Nain, Aasman, Babla, Anhonee en uiteraard Mahal. Een van haar allerbekendste hit is Sun Bairi Balam Sach Bol Re Ib Kya Hoga welke zij gezongen had voor de onvergetelijke Geeta Bali in de film Bawnre Nain.
rajkumari dubey 7
Rajkumari was heel jong ten huwelijk gegeven aan Jewahar Dubey uit Benares die in zijn geboorte plaats een welbekende eigenaar van een winkel was. Rajkumari heeft er nooit geheim van gemaakt dat haar huwelijk niet het ideaalbeeld van een koppel was. Haar echtgenoot had het haar nooit ontmoedigd, maar was tegelijkertijd ook lelijk gesteld op haar streven naar een succesvolle carriere in de filmindustrie. Rajkumari was erg stijfhoofdig en wist precies wat zij wilde. Rajkumari vond welbehagen enkel in het zingen. Ze gaf volmondig toe dat zij nooit naar de pijpen van haar man zou dansen, ook al zal zou hij uit goede
bedoelingen haar de bezigheden in de industrie ontraden. Haar echtgenoot wist hoe eigenzinnig zij was een deed nooit een poging haar te weerhouden haar ideaal te verwezenlijken. Omdat hij wist dat er niet te rebelleren viel tegen haar, bracht hij zijn tijd voornamelijk door in Benares waar hij een winkel had, terwijl Rajkumari haar anker liet vallen in het drukke en met werk beladen Mumbai. Later verenigde hij zich weer met haar, maar de doorknede Rajkumari gaf te kennen dat zij er altijd in geloofde nooit geknipt te zijn geweest voor een huwelijk.
Rajkumari with G M Durrani
Rajkumari with G M Durrani
 
Rajkumari heeft vele duetten gezongen met GM Durani en enkele met M Rafi. Ze was gelijkelijk welgeslaagd in haar duetten met de Melody Queen Lata Mangeshkar. Ook heeft zij gewerkt met Shamshad Begum, Geeta Dutt, Nightingale Asha Bhosle, Amirbai Karnartaki en haar goede vriendin Zohrabai Ambalawali. Met de knappe Talat Mahmood heeft zij veel duetten gezongen in het Bhojpuri. Rajkumari kreeg de gelegenheid om met KL Saigal te zingen wat
zij enerverend ervaarde, omdat zij hem van haar welste bewonderde. Samen hebben zij de snoezige  Sar Pe Kadam Ki Chaiyan in de film Bhakt Surdas gezongen. Rajkumari vond hem een charmeur en heeft zich altijd herinnerd wat Saigal haar toe vertrouwde in de jaren veertig: '' Rajkumari ik moet je iets bekennen, ik wil je graag meenemen naar het paradijselijk leven daarboven wanneer ik ter aarde besteld zal worden." Zij betreurde het dat zij door de vroege dood van KL Saigal in het ongeluk gestort was, omdat zij graag meer liederen met hem wilde opnemen
lata mangeshkar rajkumari m rafi asha bhosle zohrabai ambalawali
Ook heeft Rajkumari het bijzonder jammer gevonden dat zij niett veel met M Rafi heeft kunnen zingen. Het was onmogelijk om te concurreren met Melody Queen Lata Mangeshkar en de opkomende Nightingale Asha Bhosle. Alle componisten en muziek maatschappijen en actrices wilden dat Lata Mangeshkar en Asha Bhosle alle liederen voor hun moesten zingen. Door de gouden stem van Lata Mangeshkar waren alle andere uitvoerende artiesten aangewezen op een derderangs plaats.
Haar zeer geliefde vriendin de industrie was de welbekende chanteuse Zohrabai Ambalawali. Samen spendeerden zij veel mooie momenten. Rajkumari een artiest zo groot als zijzelf was, heeft het nooit geheim gehouden dat zij een vurige aanbidster van Zohra was. Ze hield ontzettend veel van Zohra’s Kook Papihe Kook, een liedje dat hun bij elkaar bracht en tot de treurige dood van Zohra onafscheidelijk van elkaar waren.
Hun duet Chun Chun Ghungarwa Baje Chun uit de film Mahal werd een groot succes. Helaas is Rajkumari er nu ook niet meer,
maar steeds wanneer er herinneringen van Zohra ter sprake kwamen was het nevel in Rajkumari ogen duidelijk zichtbaar. Toen de top zangeres van de voorgane jaren uit Pakistan Zeenat Begum India bezocht informeerde ook zij naar Rajkumari. Ze vroeg waar is de Bombay zangeres? Het was toentertijd een enorme eer als Zeenat Begum naar iemand vroeg. Rajkumari liet in een interview weten dat 'dat' de soort 'liefelijke affectie' was dat artiesten in die glorieuze dagen voor elkaar hadden.
Zohrabai Ambalawali with Rajkumari
Zohrabai Ambalawali with Rajkumari
Rajkumari regeerde waren Zohrabai, Juthika Roy, Shamshab Begum en Amirbai allemaal
 
Toen Rajkumari regeerde waren Zohrabai, Juthika Roy, Shamshab Begum en Amirbai allemaal even hoog aan de top. De een iets minder dan de ander. Ze hadden allemaal hun eigen duidelijk herkenbare identiteit en werden erkend als individuele. Terwijl Shamshad Begum en Zohra een bredere reikwijdte hadden, was Rajkumari`s stem zacht en haar bereik was ook gelimiteerd. Nu worden artiesten met elkaar vergeleken of critici joelen opkomende talenten uit, omdat zij even sereen als de Melody Queen Lata Mangeshkar proberen te zingen wat onmogelijk is. In het ergste geval proberen zij de nachtegaal Asha Bhosle te evenaren wat helemaal
een onmogelijk doel is te bereiken. Hoe beperkt Rajkumari vocaal ook was, zij was heel erg goed in het bemeesteren wat componisten aan de dag legden, terwijl zij nooit op enige manier zangles had genoten. Ze had haar eigen stijl.

H M V
Rajkumari zong sinds 1934 op de radio en was in dienst genomen door HMV om liederen in het Gujarati te zingen. Twaalf jaar lang had zij daar gewerkt, maar kreeg na haar vertrek geen royalty van de platenmaatschappij. 'Royalty' - een deugdzame strijd wat Lata Mangeshkar voerde met de platen maatschappijen ten behoeve voor artiesten, maar het was Mohd  Rafi die daar een stokje voor stak. Het was voor  Lata Mangeshkar een heldere feit dat sinds zij aangetreden was, alle andere artiesten in de steek werden gelaten. Ook was zij ervan bewust dat ook zij om wat voor redenen dan ook een dag niet meer in staat zou kunnen zijn om te werken. Daarom vroeg zij om royalty. Al haar collega`s waren het maar eens, maar M Rafi 
verleende geen medewerking aan haar humane streven.
Lata Mangeshkar/Mohd Rafi
Lata Mangeshkar/Mohd Rafi
Mohd Rafi vond dat alleen werkende artiesten betaald moesten worden. Lata Mangeshkar op haar beurt hekelde zijn egoïsme en zei: "De platenmaatschappijen verdienen tonnen aan ons - onze liederen worden dagelijks als zoeten broodjes over de toonbank verkocht - het zijn onze liederen dat de maatschappijen draaiende houden - het kan gebeuren dat wij een dag niet in staat zullen zijn om te kunnen werken, daarom is het nodig dat wij een soort pensioen moeten krijgen." Rafi kon zich niet vinden in haar streven waarop Lata Mangeshkar weigerde met hem te zingen. Om deze desastreuze verkondiging van de machtige Lata Mangeshkar hebben alle andere artiesten maar alles hun beloop gelaten om de zaak niet verder te laten escaleren, want wie wilt nu in onreine komen met de Melody Queen?! Tot nu toe is Melody Queen Lata Mangeshkar de enige Indiase artiest die een royalty ontvang voor elk liedje dat zij
gezongen heeft en zingt. Mubarak Begum, een zeer getalenteerde zangeres deelt nog altijd de rechtvaardigheid van Lata Mangeshkar. Zo zouden alle artiesten net als Rajkumari ook van een goede pensioen kunnen genieten als Mohd Rafi wat medeleven zou tonen. rajkumari die ooit een grote artiest was stierf in arren moede.
rajkumari dubey gulzar r d burman kitaab
Na een lange tijd in de jaren zeventig toen Gulzar film Kitaab maakte, had RD Burman de blijgeestige oude Rajkumari benaderd om een slaapliedje Hari din to beeta in de film voor Dina Pathak te zingen. Na een lange kloof vond Rajkumari eindelijk haarzelf weer voor de microfoon waar zij erg in haar sas mee was. Zo verrukt als Rajkumari zelf, waren ook luisteraars toen dit liedje veel bekendheid verwierf.
In film Pakeezah had Rajkumari enkele liederen gezongen die op de achtergrond verschenen, terwijl Melody Queen lata Mangeshkar alle liederen voor de hoofdrolspeelster ,'de immens geliefde Meena
pakeezah
Kumari zong die allemaal kaskrakers werden en tot op de dag van vandaag met veel toewijding beluisterd worden. Maar Rajkumari`s lied Nazariya Ki Maari Mari Mori Guyiyaan ook al was het op de achtergrond verschenen dat het leven in een bordeel vertegenwoordigde, bleef niet achter. Dat liedje werd zo populair dat het zelfs opnieuw gebruikt werd in de film Mirch Masala in de originele versie. Naseeruddin Shah de hoofdrol speler van die film bleef gedurende alle opnames van de film naar dat liedje luisteren alsof hij het nooit eerder gehoord had.
In film Anhonee heeft Rajkumari een hele mooie duet gezongen met Melody Queen Lata Mangeshkar. Zindagi Badli Mohabbat Ka Mazaa Ane Lage kende vrolijke als sombere coupletten. Rajkumari zong de vrolijke coupletten. De fantastische Nargis vertolkte een dubbele rol in die film. Rajkumari zong voor de ene en Melody Queen Lata Mangeshkar voor de andere.
madan mohan
Tot enorme leedwezen van Rajkumari heeft zij nooit mogen zingen voor haar favoriete componist Madan Mohan. Ze hield ontzettend veel van zijn muziek. Rajkumari had nooit haar welluidendheid in haar stem verloren. Rajkumari reisde over de hele wereld met jongere artiesten zoals de nieuwe regerende nachtegaal Kavita Krishnamurthy met wie zij samen toeschouwers in nopjes brachten. Toen Rajkumari optrad tijdens een concert in Londen viel zij neer, waardoor zij een gecompliceerde fractuur opliep. Ze had een verschrikkelijke pijn, maar weigerde de show af te lasten en zong noodgedwongen aan haar eigen liefdevolle
karakter de hele show zittend op een stoel. De moedige Rajkumari genas nooit meer aan haar been.
Madan Mohan
Ramayana 1934
Bhool gaye kyon avadh bihari
Sakhi kaisi ajab chhaye rahi chandni
Insaaf ki tope 1934
Kaisi preet nibhaayi sudhbhud mori bisraayi
Shamshir e arab 1935
Gham na kha ishq e mazaazi ki jo duniya
Pyari gulshan ki gulkaari kaisi phool
Sitam hote rahenge gham
Devdas 1935
Nehin aayenghe ghamshyam
Bombay mail 1935
Baaton baton men dil e zaar
Ho gaya dil dushman dilbar ke jane se
Kaaga re jaiyo piya ki galiyan men
Kiski amaad ka yun intezaar with
Esmaile
Snehlata 1936
Hai dhanya too bharat naari
Moorakh man bhar mane
Tum kisi ke ghar ke ujale
Kulvadhu 1937
Tera koi nehin rokanhaar magan
Jagirdar 1937
Auron ke kyon pag padta hai aap laga de paar
Kyon chale gaye us paar

Captain Kirti Kumar
1937
Kyon chale gaye us paar dukhiyari ram
Khwab ki duniya 1937
Aao aao pran pyare sansaar ek
Hajamat hai duniya men
Kali kali par hai bhramar
Insaaf 1937
Duniya garebon ki duniya badi hai
Mere dil koi na aaye
Nainan men koi chhaye kyon
Gorakh aaya 1938
Aisi nagariya jana humko
Alaakh niranjan bolo milkar
Gaati hoon main mujhko gaana hai
Le chal re piya apni nagar men
State express 1938
Banale apne bigdi baat
Chhote sarkar 1938
Jo suhag banke ujar gaya main woh 
Sukh chain ke din sab beet gaye
Toofan express 1938
Dole dole re dagmag mori jevan naiya
The secretary 1938
Karoonghi aaj piya sang
Professor Waman M. Sc 1938
Kaun lagaye paar mori naiya
Punar milan 1940
Suni sejariya saiyaan tu ek
Aaj ki duniya 1940
Jisko amrit samjhi thi main
Jadoo nagri 1940
Hanste hanste jana preetam
Prem nehin kisi ot jagat men
Jhoolan ke din aaye aali jhoolan
Papihara tu pee pee pukare
Suhaag 1940
Aaj suhaag ki raat sej meri ban gayi
Chhod chale moonh mod chale
Pyar 1940
Aaja aaja ek duniya aur basa
Ulfat ki khel nirale
Anjam 1940
Man pakshi udta jae azadi ke gun gaye
Chhalko chhalko na ras ki gagariya
Sajanwa man bhaye ri swapna men
Yeh duniya daare fani hai
Torpedo 1941
Chal sajan ek chhotisi duniya
Safed sawar 1941
Ae ankhen milane ki
Mera jevan phoolwari
Manthan 1941
Jevan ki aashayen badi badi thi
Pat rakho bhagwan meri
Naya sansaar 1941
Aaja mangal ka tyoihaar mere mandir ke dware
Main harijan ki chhori with
Arun Kumar Mukherjee
Chitralekha 1941
Neel kamal mushkaye
Swami 1941
Birhan jaagi aadhi raat
Kali kali chun chun maine kali
Phoolon ne raas rachaayi
Chandan 1941
Babul ke dware jhuk aayi re badariya
Ek maina thi mastani
Chandni chand hai with
Ashiq Hussain
Sasural 1941
Ek meethi nazar banke
Wo apna jadu nighahon se
Ek raat 1942
Jazba e dil ajmaa ke dekh liya
Woh phir mujhse dil
Ankh macholi 1942
Maar gayo ek teer hai ram
Dukh sukh 1942
Hai aaj tujhko fikar hi kya
Yaad 1942
Ho gayi raat ki neend haram
Khuda ne mande chadha di
Yaad jab bechain karti hai
Chudiyaan 1942
Chudi hoon main ek kahani hoon
Jaase lagan hai nain woh to banka kisaan
Mehmaan 1942
Bana na taan gori baan na taan
Kya chain se bhaite hain bechain
Meri jholi men hai with
Kesari
Akele honghe ri chal with Kesari
Bolti bulbul 1942
Aan basa mehmaan mere ghar
Aye bhoolne wale mujhe itna bata de
Haan mere haath men reshmi roomal
Apna paraya 1942
Anjaan bane mehmaan bade nadaan
O pardesi ghar aaja mere sajan
Goonj 1942
Ari who ghadi ghadi main loon angdai
Iqrar 1942
Jawani meri chand taron ki duniya
Zindagi kya hai ek kahaani
Kisi ko dard na dena ram
Main hoon pooja ka phool
Raat bhayi balam aaye re
Bhakt surdas 1942
Sar pe kadan ki with
K L Saigal
Station master 1942
Are o raja bade jatan se seechoon tori phulwari re
Kis aas pe din kaante an kaun
More pardesi sajan lagi hai lagan
Banni tera jhoola with
Amirbai Karnataki
Chalo chalo ri sakhi madhuban with Suraiya
Sajan ghar aaye with Suraiya
Yeh rail hamare ghar ki with Prem Adeeb
Kirti 1942
Gaa gaa gaare jiya gaane
Pehle jo ishq ka anjaam bata de
Nayi duniya 1942
Nachat hai sansaar sakhi ri
Preetam tum dhan man ban aao
Sewa 1942
Dil ko dilaase diye jaa
Gaa re bulbul gaa re bulbul
Jhankar 1942
Kahe ko bhayi hi vides lakhi babul mere
Naino men aaja balam
Lalaji 1942
Sunlo hamri praathana he har
Barat 1942
Meri tooti jevan sitar
Paar laga jaa paar laga jaa
Faryaad 1942
Saiyaan na jaiyo na jaiyo
Nari 1942
Nachat hai sansaar sakhi ri
Savera 1942
Naina bawre kyon dil se bair
Suno suno hey nand ke shyam
Society 1942
Tum nehin paas to duniya meri
Armaan 1942
Kaun hai jo leta hai chutkiyaan jigar

Badalti duniya 1943
Tu mujhe bana le rani main
Yeh badalti duniya hai
Vijay Laxmi 1943
Is beqarar dil ko with
G M Durrani
Hum jaan gaye re with G M Durrani
Bhataraj 1943
More rajaji ho more raja
Dawat 1943
Dard badhakar fugon na ho jae
Ishara 1943
Dheere dheere bol mere raja

Mohabbat ki jeet 1943
Ankhon masti chhayi
Peelo ae aane jaanewalo with
Khan Mastana
Panghat 1943
Amma mori ho mohe kishan kunwar
Main hoon kali matwali
Mori gagri ka neer
Panghat ko chali panihaari
Tum mere jevan naiya ho
Nagad narayan 1943
Main to nachoonghi haan
Mere soone mandir men yeh kisne
School master 1943
Nehin aayi piya ki patiyaan
Woh hamse rootthe ham unse rootthe
Nurse 1943
Woh gaye nahin hame mil ke
Police 1944
Chori jaan gayi pechaan gayi
Ghar ki shobha 1944
Main aansoo lena aayi hoon
Main duniya ki rani firti hoon

Maya nagri 1944
Aye nath daya karke bandhan chhuda dena
Chale prem ki desh with
G M Durrani
Khole re kaun man with G M Durrani
Dr Kumar 1944
Aye kismet bata kya bigada hai tera
Chachi chachi mere nanhi munne chachi
Maa baap 1944
Jate ho to jao musafir
Badi baat 1944
Jaoon main kaise beech bazaar
Mera balma bada harjai re
Panna 1944
Jo humpe guzarti hain
Lelo lelo malaniya se haar
Har cheez jahan ki fani
Kali ghta chhayi ho raja
Taqdeer ne jo aag lagayi hai
Kadambari 1944
Main hoon piya ki joganiya
Patharon ka saudagar 1944
Pee sharab kyon hisaab
Yateem 1945
Qayamat hai ke hum ek bewafa se pyar
Soja mere pyare mere jevan ke
Ghar 1945
Mere ankhon ke aansoo
Pannadai 1945
Neele gagan par laali chhaay
Ratnavali 1945
Jhoom raha aaj mera ang ang
Mere pranon men pagdhuni jaagi
Meri pukar sunle o jag ke rakhwale
Kul kalank 1945
Ghar ghar men mere jaa ke yeh paigham suna
Naseeb 1945
Haal e dil tumko sunaya
Unhe yaad aaya guzra zamana
Se jiya sobat mori rani
Village girl 1945
Kanhaiya bansiwala re haan maina
Tulsi maat pyari tum sati ho
Piya milan 1945
Lo doob gaya khurshid
Din raat 1945
O peenewale peele peele
Sakhi kaise kahoon man ki baat
Rupa 1946
Sajan aao man ki nagariya
Maharani Minal Devi 1946
Main sajan ko man men
Darbaan 1946
Bali umar mori giuyaan
Do dil 1947
Hamare saiyan daroo peeke aaye
Diwani 1947
Jawani aayi madh bhari mastani
Tumne jaga di meri jawaani

Chalte chalte 1947
Aaya mausam naya rut badalne lagi
Chalte chalte raste men hum dekhe
Main kya karoon main kya karoon
Gaaye jaa gaaye jaa with Meena Kapoor
Paroo 1947
Bedard zamana hai bedard zamana
Chandni raat piya pardes gaye mora
Bhakt ke bachwan 1947
Aaj hai pratham milan ki raat
Aye chand tu bata de
Rooth gaye hansi ke do din
Sajni chhotisi hai baat dekho
Neel kamal 1947
Kal jamuna tat par awaoghe
Rowoghe pachtaoghe the with
Mukesh
Bolo bolo sajan bolo with Mukesh
Samrat Ashok 1947
Do din ki hai zindagani
Hatim tai 1947
Har shai pe jawani aayi
Shokh nazaron ke machalne ka zamaana
Andhon ki duniya 1947
Is ishq ke daman men hai phoolon ka khazana
Gaon 1947
Kehdo kaali badri daraye na
More rote naina ro ro marenghe
Parwana 1947
Saiyan ne ungli maror di
Doosri shaadi 1947
Dekhoji aayi suhani
Suhaag raat 1948
Yeh buda kiya jo saaf keh diya
Aap biti 1948
Yug yug jiye ho lalla hamara
Woh poochte rahe ham haal e dil
Toote tare 1948
Chhota sa yeh mandir hai kahin bhool
Man men lagi aag sajanwa
Na kisi ki ankh ka noor hoon
Satyanarayan 1948
Main jhooloonghi jhoola
Main to ho gayi deewani tori
Amar prem 1948
Bhayi vrindaban men bhor utha ke
Basant chhaya charon or with
Amirbai Karnataki
Aao chale manwa more with
Mohd Rafi
Rangeen zamana 1948
Deewane bana dala ho deewana
Hamari baat ka kyon tumko aitbaar
Premi ka yahi nishani raaton ko
Hua savera 1948
Chaar dinon ka mela sajan zara
Mope daro na tirchhi nazariya
Jaan pehchaan 1949
Zamaana ulfat ke gun gaaye
Parda 1949
Sakaar e madina mukhtare madina
Dhoom dham 1949
Aaye jo more sanwariya main kuchh na samjhi
Kyon dil mera tadpaati hai
Wo aaye aaye aaj zamane
Dil ki duniya 1949
Sham e gham ki kasam too na aaya
Rangeela rajasthan 1949
O jangle mangel desh mhan bolo
Peepal ki ot chandrama chamke tara
Neki aur badi 1949
Ram duhai haay ram duhai
Jamna tat pat natwar
Dilwalo o dilwalo
Hamen bhane lagi dil
Singaar 1949
Ari ho mohe chhed gaya with
Pushpa Hans
Bazar 1949
Zara sunlo hum apne
Ram kasam main ghoonghat ke pat
Mahal 1949
Ghabrake ke jo hum sar ko
Ek teer chala dil pe laga
Main who hansi hoon

Chun chun ghungarwa with Zohrabai Ambalewali
Thes 1949
Hum bhi asir gham hai
Bolo bolo sajan
Rowoghe pachtawoghe
Chup chup ke teer chalaye jaa
Baat to kuchh bhi nehin
Dhak dhak dhadke dil mera with
Shamshad Begum
Jigar 1949
Bahaar baagh men aayi bhi aur
Mere dil ki duniya hai jinke hawale
O laddoo khanewale o pede khanewale
Panghat pe jaate der with
C Ramchandra
Roop sundari 1949
Base hain jo man banenghe wo
O raat saloni saloni badal men
Janmapatri 1949
Mohe baandh prem ki dor sajan
Ram vivah 1949
Hey chandravadan chandra ki kiran
Tara 1949
Hello hello pyar karna ho raaron kar
Bikhari 1949
Main jhooloonghi jhoola (used twice)
Main to ho gayi deewani tori
Beqasoor 1950
Phir chahe to na aana
Hanste aansoo 1950
Dil rote rote so gaya
Maine sapna jo dekha aadhi raat ko
Ram darshan 1950
Ram ram ram rooth gayo re
Dolti naiya 1950
Main sajan ki albeli naar
Duniya men raha aaj nehin koi
Ankhiyan re more neer bahayen
Beet gaye dukh ke sab with Premlata
Bawre nain 1950
Mere roothe hue chanda
Sun bairi balam sach bol
Kyon mere dil men dard basaya
Ghir ghir ke aasman par chane
Mujhe sach sach bata do with
Mukesh
Alak niranjan 1950
Mat jaa jogi
Nishana 1950
Ishq men hum mar with
Shamshad Begum
Bhola shankar 1951
Dim dim dim
Dekho dekho kuhu kuhu kaali kaali koya
Main hirni si ban ban ban phiroo
Badi bahu 1951
Nindiya aayi ri
Ramaiya bin neend na aaye
Sagar 1951
Sehnaai baje aur dulhaniya saje
Saudagar 1950
Yeh pyaar bada beimaan hai
Shokiyan 1951
Payaam e ishqdaar hui kaliyaan
Apni izzat 1952
Tumhe apna banaya tha
Hydrabaad ki nazneen 1952
Nazron men saamne se qarar
Hamari duniya 1952
Chanda ki chandi ho
Raat armaan ki saji hai
Anhonee 1952
Sharifon ki mehfil men
Zindagie badli with
Lata Mangeshkar
Aasman 1952
Mori nindiya churai gayo
Anandmath 1952
Dil ka paimana hai ankh ka maikhana
Nau bahar 1952
Kajrari matwari madbhari do ankiyan
Usha kiran 1952
Badi mushkil se do din bhi
Uthati jawani
Jhoom jhoom balkhaye with
Zohrabai Ambalawali
Goonj 1952
Are wo ghadi ghadi main lun angdai
Raag rang 1952
Kahin dil lagane ka saman karle
Tamasha 1952
Ghunghat nehin kholoonghi
Saloni 1952
Mohabbat ne badal di halatein
Mujhe dard tumne kya diya
Resham 1952
Rona faryaad na kar toofan to
Naulakha haar 1953
So le mere rajkumar
Sachcha sapna 1952
Ujiyara faila beeta andhera din hua
Tarang 1952
Kabhie khushion ke naghme kabhie gham ka
Aye raunaq e mehfil der with
Shamshad Begum
Gunah 1953
Chitthi ho teri zalim hum pahd nehin paate
Na main dil ki baat karoonghi
Lat uljhi hai suljha de more balma
Jalainwala bag ki jyoti 1953
Khamosh jaamon se seekho jo ankhon se peena
Tumhaare kaaaran hamaar jiya jae
Naghma 1953
Aao ke tumhe dil ke armaan bulate hain
Bahadur 1953
Kagwa re balma ke deswa
Aabshar 1953
Mujhko hai tumse pyar kyon
Firdaus 1953
Aisi nazar se na dekho budi baat hai
Dekhi re tere anadi preet
Taqdeer mujhe teri mehfil men
Babla 1953
Mere mundere bole kaga sakhi ri
Dana pani 1953
Jevan kya hai dhalta suraj
Gharbaar 1953
Meri shokh adayen dil loote
Dankaa 1954
Nazrein milakar wo with
Shamshad Begum
Waris 1954
Gazab kiya tere wade pe aitbaar kiya
Aurat teri yahi kahani 1954
Kisse kahoon mera man hai magan
Tujhe apna sapna bana na sakoon
Ghamand 1955
Jab se uljhe nain mujhe din rain

Ankh ka nasha
1956
Daiya ri chhayi kaari badariya
Gao gao hilmil sajni kaari badadriya
Pakeezah 1971
Nazariya ki maari mare more guiyaan
Kitaab 1977
Hari din to beeta shaam hui
Dit is een incomplete lijst. Het is opgenomen dat Rajkumari ongeveer 280 nummers had gezongen.
rajkumari dubey saregamapa sonu nigam
Een ieder heeft het verkeerd als zij zouden denken dat Rajkumari haar laatste dagen door gebracht heeft met het wegdromen naar de nostalgische momenten van haar carriere. Zij was enkele jaren geleden uitgenodigd door de zuid Indiase filmmaker K Vishwanath om een slaapliedje te zingen voor een film. Ze moest er zelf bij lachen dat zij na twintig jaar nog in staat was een lied op te nemen. Voor het allerlaatst was Rajkumari te zien geweest op de bekende Indiase zang competitie SARAGAMA dat toen gepresenteerd werd door Sonu Nigam. Rajkumari was er in goede conditie vele malen te zien geweest om de opkomende talenten te jureren. Ze was heel levendig als altijd en plaagde de senior
rajkumari 8
componist Anil Biswas. Anil Biswas informeerde aan het begin van de show naar haar gezondheid. Dat liet hij weten aan het publiek, waarop Rajkumari reageerde: '' Wat doe het jou er toe hoe het mij nu vergaat, waarom vroeg je daar niet naar toen wij beiden nog jong waren?” Het getreiter en gegiechel tussen de twee oude van dagen gingen naar tevredenheid van alle toe -  schouwers lang door. Rajkumari die ooit ene topzangeres was en een van allereerste Palyback zangeres van Bollwyood had een moeilijk leven. Zij schitterde waar ze ook was en hield haar
waardigheid hoog. Men was haar vergeten. Rajkumari die ooit

luxe had verloor alles. Rajkumari Dubey
was een van de gedupeerde die geen royalty kreeg. Ze leefde heel simpel en reisde met tweede klas in
de locale trein. Jaren later kwam ze door Sonu Nigam weer ten tonele en men realiseerde zich hoe groot zij een artiest was met een innemende persoonlijk. Ze was altijd uit om lol te trappen. Helaas had Rajkumari Dubey een armoedig leven en stierf in 2000 op hoge leeftijd bij gebrek aan beter.
radjesh
rajkumari dubey shamshir e arab 1935
rajkumari dubey bombay mail 1935
rajkumari dubey captain kirti kumar 1937
rajkumari dubey khwab ki duniya 1937
rajkumari dubey state express 1938
rajkumari dubey the secretary 1938
rajkumari dubey suhaag 1940
rajkumari dubey torpedo 1940
rajkumari dubey Arun Kumar Mukherjee
rajkumari dubey ashiq hussain
rajkumari dubey ankh macholi 1942
rajkumari dubey chudiyaan1942
rajkumari bolti bulbul 1942
rajkumari dubey with K L Saigal
rajkumari dubey with amirbai karnataki
rajkumari dubey nayi duniya 1942
rajkumari dubey faryaad 1942
rajkumari dubey badalti duniya 1942
rajkumari dubey with g m durrani 1943
rajkumari dubey with khan mastana
rajkumari dubey school master 1943
rajkumari dubey maya nagri 1944
rajkumari dubey panna 1944
rajkumari dubey patharon ka saudagar 1944
rajkumari dubey ghar 1945
rajkumari dubey village girl 1945
rajkumari dubey maharani minal devi 1946
rajkumari dubey with meena kapoor
rajkumari dubey neel kamal 1947
rajkumari dubey with mukesh
rajkumari dubey doorsri shaadi 1947
rajkumari dubey toote tare 1948
rajkumari dubey with mohd rafi
rajkumari dubey parda 1949
rajkumari dubey rangeela rajasthan 1949
rajkumari dubey with pushpa hans
rajkumari dubey with shamshad begum
rajkumari dubey with c ramchandra
rajkumari dubey beqasoor 1950
rajkumari dubey with premlata
rajkumari dubey bawre nain 1950
rajkumari dubey alak niranjan 1950
rajkumari dubey hydrabaad ki nazneen 1952
rajkumari dubey with lata mangeshkar
rajkumari dubey with zohrabai
rajkumari dubey saloni 1952
rajkumari dubey jalainwala bag ki jyoti 1953
rajkumari dubey firdaus 1953
rajkumari dubey babla 1953
Rajkumari