Sanam
 
Nimmi
Nimmi (Nawab Banoo 18 feb 1933) werd op het witte doek geïntroduceerd door een van Bollywoods grootste filmmaker Raj Kapoor. Samen met een van de allergrootste acteurs van Bollywood Dilip Kumar heeft zij 5 mega succes films gemaakt. Nimmi behoorde tot een van de meest populaire actirces van de jaren 50 en werkte met Bollywoods grootste talenten. Nimmi excelleerde in de Gouden Era van Bollywood met haar zeer individualistichse stijl. Zij bekwaamde zich in rollen van onderdrukte vrouwen met minnepijn. Hetgeen haar miljoenen aan trouwe fans opleverde. Zij is nu een van de weinig overgebleven sterren van haar tijd.
 
asha bhosle nimmi
 
 
 
 
 
nimmi actress
nimmi nawab banoo
Nimmi werd geboren in Agra, India. Haar moeder Wahidan was een beroemde zangeres en actrice. Haar vader, Abdul Hakim was een militaire aannemer. Haar moeder was goed bevriend met de invloedrijke filmmaker Mehboob Khan en zijn familie. Nimmi was slechts negen jaar oud toen haar moeder plotseling ontsliep.  Haar vader vertrouwde haar toe aan haar oma die toen woonde
 
nimmi bollywood queen
in Abbottabad- een stad in de regio Hazara van de provincie Khyber-Pakhtunkhwa in Pakistan. In 1947 werd India en Pakistan opgesplitst, met alle gevolgen van dien. (armoede, verkrachtingen, gedwongen aanslagen, volkerenmoord)  De situatie was schrijnend en met de dag grimmiger. Tussen de miljoenen migranten en asielzoekers bevonden zich ook Nimmi en haar grootmoeder besloten te vluchten. Met de opdeling van India en Pakistan in 1947, onder de veelheid van migranten en vluchtelingen waren Nimmi en haar grootmoeder. Gelukkig had Nimmi nog een tante Jyoti, ooit een toonaangevend filmster en getrouwd met zanger/ acteur G.M Durrani hadden een huis in Bombay.
Twee jaar na het ontsnappen nam Nimmi contact op met Mehboob Khan. Hij nodigde haar uit om naar de sets van zijn film Andaz te komen. Daar ontmoette zij Raj Kapoor die druk bezig was met zijn nieuwe film Barsaat. Raj Kapoor had de Nargis (gerenomeerde actrice) de hoofdrol gegeven, maar was naarstig opzoek naar een nieuw talent en bleef Nimmi observeren. 


Haar schichtig gedrag trok de aandacht van Raj Kapoor. Zij was het die hij beslist moest hebben voor de tweede rol in zijn eigen film Barsaat. Nimmi werd gecast met de toenmalige hartendief Prem Nath en vertolkte de rol van een onschuldige berg herderin die smoorverliefd is op een harteloze stad man.
  
veteran actress Nimmi


De muziek van Barsaat werd gecomponeerd door de duo Shankar en Jaikishan. Alle liederen uit deze film werden megasuccessen. Melody Queen Lata Mangeshkar had op een na alle liederen van
Barsaat gezongen voor zowel Nargis als Nimmi. Melody Queen Lata zong met haar helderschone stem de onvergetelijke juweel: Jiya beqarar hai - Pattli kamar hai - de sentimentele Hasmukh phoolon ye mat
bhoolon en de evergreen title song van de film Barsaat men hum se mile
voor Nimmi. Alle andere liederen die zij zong voor Nargis werden eveneens super hits. Het duurde niet lang voor zij werd uitgekozen als heldin tegenover Raj Kapoor die haar regisseerde in Barsaat. Zij waren te zien als koppel in
Banwara. Haar gezamenlijke optreden met Dilip Kumar was haar grootste succes. Samen maakten zij na de grote kaskraker Deedar een aantal andere films als Udan Khotala, Daag en Aan die erg populair werden. Wat
ontzettend contribueerde aan het succes van Nimmi, waren de evergreens
van Lata Mangeshkar. In Deedar song Lata '
Le ja meri duaen le ja', 'Tu kaun hai mera'. In Udan khatola had Lata wel negen super hits voor Nimmi gezongen waaronder 'Mera salaam le ja en O door ke musafir' Onvergtelijk
is Lata's
Aaj mere man sakhi bansuri voor Nimmi in de film Aan.
nimmi in aan 1952
Bekomen van het succes van zijn film Andaz met als  hoogtepunt de prachtige ghazal Uthaye ja unka sitam door Lata Mangeshkar, besloot Mehboob Khan in 1952 om zijn nichtje Nimmi te casten in zijn magnum opus Aan. Daarin vertolkte zij de rol van een gejaagd platteland schone die verliefd wordt op Dilip Kumar. Net als in haar vele andere films is in Aan haar  minnaar haar ook niet gegund, want in de film is Dilip Kumar dol op de krengerige prinses Rajshree. De rol van pinses Rajshree was bedoeld voor de actrice Nargis, maar het liet afweten en uiteindelijk werd toevertrouwd aan de uit Irak afkomstige Joodse actrice Nadira die hiermee haar debuut maakte.
nimmi mere mehboob sadhana rajendra kumar ameeta
nimmi mehboob khan dilip kumar premnath lata mangeshkar naushad shamshad begum
Aan was de eerste Indiase kleurenfilm die gemaakt werd in Technicolour. Aan werd ontzettend populair in het buitenland. In America werd het gelanceerd als The Savage Prinses en in Afrikaanse/Arabische landen/Midden-Oosten/Frankrijk als Mangala fille des Indes. Aan werd een wereld hit en werd zowat over de hele wereld vertoond.

In Londen had een exclusieve premiëre en de media gooiden alle remmen los toen het on Nimmi ging en gaven haar de bijnaam the unkissed indian beauty. Door de film Aan zal de naam van Nimmi voor altijd verbonden blijven aan de liederen Aaj mere man sakhi bansuri bajaye en de holie lied Khelo rang hamare sang welke Melody Queen Lata Mangeshkar met haar fluweel zachte stem voor haar had gezongen. De film Aan is tevens een mijlpaal in Bollywood film geschiedenis.

nimmi madhubala dilip kumar amar
In haar films vertolkte Nimmi herhaaldelijk de rollen van 'slachtoffer' en zo uitmuntend ook dat Mehboob Khan haar alweer benaderde in een tweede film Amar waarin zij geportretteerd werd als een zielig geknakt personage. In de hitfilm Amar die in 1954 werd gemaakt is Nimmi te zien als een behoeftig provinciaal melkmeisje dat verleid en aangetast wordt in haar eer door de rijke 'Dilip Kumar'.

Net als in vele andere kaskrakers nam Mehboob Khan de Master Composer Naushad als componist voor Amar. Het was geen wonder meer dat films zonder meer een succes zouden worden als Naushad de componist zou zijn. Naushad vormde een team
met de schrijver Shakeel Badayuni die een passie had voor hartverscheurende poëzie. Lata Mangeshkar zong met haar gouden stembanden voor Nimmi het emotionele ghazal
Na milta gham to barbaadi ke afsane kaha jate.
Een andere bijzonder gebeurtenis van de film Amar was dat Naushad voor het eerst de nieuw gekomen Nightingale Asha Bhosle een tweetal nummers liet zingen voor Nimmi. Lata Mangeshkar was onwel geworden en Nightingale Asha Bhosle viel voor haar in. Prachtig is het folkloristische Ek baat kahoon mere piya sun le aghar too, dat Nightingale Asha Bhosle met zoveel bravoure voor Nimmi had gezongen. Bijzonder mooi was Asha Bhosle's Radha ke pyare Krishna Kanhayi welke dat zij eveneens voor Nimmi en deels voor Madhubala had gezongen. Zoals bij ieder andere actrice droegen de liederen van de geniale Mangeshkar zussen in grote mate bij aan de populariteit van Nimmi.

Asha Bhosle liet op haar beurt weten voor niemand te zijn ingevallen. Ze werd uitgenodigd door de componist Naushad, ze heeft haar werk gedaan and that's it. Tijdens een bezoek in India bij Asha Bhosle thuis vertelde ik haar dat ik een artikel had gelezen over Nimmi die een ontzettende grote fan van haar is, en dat het haar grootste wens is om een keer te komen dineren bij haar. Nimmi heeft vernomen dat Asha ontzettend lekker kan koken en verweet ook het lot dat haar niet gunstig gezind is, want u heeft haar nooit uitgenodigd. Asha Bhosle wist niet hoe zij hierop moest reageren. Ze vertelde dat Nimmi's echtegnoot onlangs is heen gegaan en het misschien beter is om haar even met rust te laten. Ik heb geen idee of zij elkaar daarna ooit nog ontmoet hebben 
Barsaat werd kaskraker. De verlegen tiener die Nimmi was paste perfect bij de rol van de film. Na Barsaat hoefde Nimmi niet meer hoefde terug te kijken.
nimmi dilip kumar udan khatola
De film Udan Khatola uit 1955 was de laatste film waarin zij een paar vormde met Dilip Kumar. Nimmi was sprookjesachtig mooi in deze film. Een serafijn met papillotjes. In de film was Nimmi een tijdje te zien als man. Zij was hoorndol op haar geliefde die alweer verliefd was op een andere. Maar algauw deden zich kenschetsende gebeurtenissen voor in de film. Om haar minnaar te redden moest zij haar leven opofferen welke te zien is tijdens de verfilming van het mooie lied O door ke musafir. Dit liedje wordt vooral herkend in de mannelijke versie. Maar de film begint met een korte sprookjesachtige versie van hetzelfde lied waarin Nimmi te zien is als een serafijn in een koets.
Naushad componeerde de muziek voor Udan Khatola en zoals gewoonlijk werden alle nummers een succes. De populariteit van Udan Khatola heeft alweer te maken met de goddelijke stem van Lata die kijkers als het ware dwong de film te gaan zien. Lata Mangeshkar zong de evergreens Ghar aaya mehmaan - Mera salaam leja - More saiyanji uthrenghe paar - Na ro ae dil - Dooba tara umeedhon ka en het hartverscheurende Hamare dil se jana dhoka na khana - Sitaron ki
mehfil saji tum na aaye - voor de mooie Nimmi. Udan Khatola is ook in het Tamil gemaakt.Uiteraard heeft Melody Queen Lata Mangeshkar ook in het Tamil gezongen voor Nimmi.
nimmi ashok kumar
nimmi bharat bhushan
Nimmi was verleidelijk fief in de films Basant Bahar en Bhai Bhai die in 1956 gemaakt werden. Deze films zijn eveneens opmerkelijk door de klassiekers welke Melody Queen Lata Mangeshkar voor haar zong. In film Bhai Bhai werd zij gekoppeld aan Kishore Kumar. Ook waren Ashok Kumar, Nirupa Roy en de beeldschone Shyama te erin bewonderen. De muziek werd gecomponeerd door Madan Mohan wiens creaties elke ziel raakt. Melody Queen Lata Mangeshkar zong het dynamische en misschien naar waarheid geschreven Is dunia men sab chor voor de speelse Nimmi.

Maar behalve Nimmi's fantastische vertolking was de populariteit van de film aan de muziek toe te schrijven. Madan Mohan bracht nieuwe invloeden door het creëren van ghazals. Madan Mohan liet Lata het zeer ontroerende
Kadar jane na mora balam bedardi voor Nimmi zingen die zich in de film in een aangrijpende



lata mangeshkar
situatie bevond. Dit werd een veelbesproken liedje. Ghazal zangeres Begum Akhtar kwam regelrecht uit Pakistan terug om uit te zoeken wie de componist was van deze wonderschone ghazal. Uiteraard ging alle eer naar Lata Mangeshkar, maar het was Madan Mohan die het bedacht. Begum Akhtar werd zeer vereerd door Madan Mohab en ze deelden ook een muzikale band. Lof van haar was zeer verheugend voor hem. Ook zij hield hem in hoog aanzien, zolang ze leefde. Madan Mohan was de belangrijkste gast bij haar eerste sterfdag ceremonie in Lucknow, en zelf overleed hij een paar maanden later. Nimmi was erg geliefd, maar helaas trok Shyama die de rol van een xantippe vertolkte meer aandacht. Dat kwam door het uitgelaten jolig Aye dil mujhe bate de die de zangeres Geeta Dutt voor haar gezongen had in dezelfde film.
lata mangeshkar the melody queen
nimmi lata mangeshkar manna dey
In de film Basant Bahar was Nimmi te zien als beminde geliefde van Bharat Bhusan, waarmee zij een aantal hitfilms maakte. Nimmi was zeer inspirerend in haar rol in Basant Bahar. Haar vertolking was zo waanzinnig goed dat schrijvers begonnen om soortgelijke rollen voor anderen te schrijven. Ook werd de muziek van die film welke gecomponeerd werd door Shankar en Jaikishan ontiegelijk populair. Het duet van melody Queen Lata Mangeshkar en Manna Dey Nain mili chain kahan welke zij zongen voor Nimmi en Bharat bhusan deed harten in lichterlaaie staan. Melody Queen Lata Mangeshkar's duet met haar zusje Nightingale Asha Bhosle Kar gaya re mujhpe jadoo sanwariya en haar andere solo's voor Nimmi zoals de klassieke Ja Ja re ja balamwa worden tot op heden met veel passie beluisterd. Maar het zal vooral Lata Mangeshkar's oorstrelend
b r chopra
nimmi
Na de film Basant Bahar besloot de goedgevestigde Nimmi om iets kieskeurig te zijn voor rollen die zij aangeboden kreeg. Strategisch gezien bleek dat vooralsnog geen juiste keuze voor de markante persoonlijkheid die Nimmi was. Zij weigerde te acteren in BR Chopra`s memorabele film Sadhana, omdat ze niet de rol van een meisje van plezier wilde vertolken. Ongewtijfeld zou zij in die film ook moeten dansen, wat niet haar sterkste kant was. Uiteindelijk werd de rol vertolkt door de onnavolgbare en weergaloos wonderschone Vyjayanthimala die geknipt was voor de rol.


De film werd een enorm succes en zorgde voor veel verandering in het denkpatroon van mensen als het om het horizontale beroep ging. De film Sadhana is een van de meest informatieve artistieke films van Bollywood. Ik vraag me af of zij haar beslissing achteraf niet betreurd heeft, want later in haar carrïere vertolkte zij wel dergelijke rollen van vergelijkbare aspecten, zoals in de film
Mere mehboob waarin zij optreedt als danseres voor mannelijke toeschouwers wat in het oude India erg eerbiedloos was.



veteran actress nimmi in char dil char rahen
De film Mere Mehboob werd een groot succes, maar boven alles werden de liederen van Lata Mangeshkar enorme kaskrakers. De  hyperkritische poëet Shakeel Badayuni schreef het tot droefheid stemmend ghazal Mere Mehboob tujche mere mohabbat ki kasam, voor deze film. Uiteraard heeft Lata Mangeshkar met haar uitzonderlijk bekoorlijke en lieflijke stem alle nummers voor zowel Nimmi en Sadhana in die film gezongen welke zeer romantisch en aangenaam voor een goed gemoed zijn.

Tegen het eind van de jaren 50 werkte Nimmi samen met grote filmmakers als Chetan Anand die haar een fantastische rol aanbood in de film
Anjali. Nimmi maakt er geen geheim van dat Anjali haar favouriete film is. Het was regisseur Vijay Bhatt een groot genoegen om haar als heldin te nemen in zijn film Unglimaal. K.A Abbas wilde perse Nimmi als heldin in zijn film Char dil chat rahen waarin Nimmi te zien was als de hoer van Babylon. De laatste film had een mega starcast met super populaire acteurs als de voormalige actrice en
danseres Kum Kum, Meena Kumari, Raj en Shammi Kapoor.



Nimmi's rol in de film was erg enerverend. Behendig speelde zij de rol van een vrouw die tegen betaling seksuele handelingen verricht en een rijke grondbezitter dumpt voor zijn eigen arme chauffeur, maar vervolgens wijst zij die ook af, omdat hij weigert haar moeder te accepteren. Ondanks de selectie onovertroffen acteurs werd de film super flop. Maar de liederen werden redelijk goed ontvangen.
veteran actress nimmi with kumkum, meena kumar, raj kapoor
Met de aantocht van nieuwe sterren ging jammer genoeg Nimmi's carrïere in de jaren 60 schuil achter de wolken. Nimmi was een grote idool van Ashok Kumar. Met geestdrift vereerde zij hem van jongs af aan. Maar het was Nimmi nooit gegund om romantisch met hem als doffer en wijfje een koppel te zijn op het witte doek, ondanks het feit dat zij wel samen acteerden in succesfilms als Deedar en Bhai Bhai. Nimmi genoot ervan om een deel te zijn van de grote blockbuster Mere Mehboob een film met alweer een mega starcast met beroemde acteurs als Ameeta, Sadhana, en Rajendra Kumar en Ashok Kumar. Zielsblij was zij toen zij eindelijk de mogelijkheid kreeg om een  romantische rol met Ashok Kumar te vertolken. Samen waren zij in een bezienswaardige rol te zien. Een rol die de bevolking van India wakker schudde om afstand te doen van het eeuwenoude kastenstelsel en maatschappelijke rangen. In die film had zij een lagere stand dan
haar geliefde, met als boodschap dat haar positie er materieel niet veel toe doet, maar liefde, respect en humane streven de beste manier van leven is.
love and god
De onbeschrijfbaar grote regisseur K Asif begon met de verfilming van zijn film Love and God (welke zijn versie was van de Arabische legende Laila en Majnu ook wel bekend als Laila ull Keish) zelfs voordat hij zijn tour de force Mughal e Azam af had. Het was deze grote regisseur K Asif die de duurste en misschien meest bezienswaardige film van Bollywood maakte en Indiaas voormalige schoonheid Madhubala in zijn film Mughal e Azam vereeuwigde. Behalve de aanbiddelijk en poesmooie Vyjayanthimala zou geen enkel ander actrice de rol van Madhubala kunnen nabootsen.
Dit komt vooral door het feit dat K Asif haar regisseerde.
K Asif kreeg het zover dat de drukbezette acteur en regisseur Guru Dutt in de rol van Keish zou vertolken en Nimmi die de rol van de droevige Laila. Men ging ervan uit dat de film Love and God  Nimmi de meeste succesvolle Indiase actrice zou maken en alle
anderen in het niets zou laten lijken. Nimmi zou uiterst populair worden met die film. Maar jammer genoeg maakte de te vroeg gestorven Guru Dutt een eind aan de verfilming. Later verving acteur Sanjeev Kumar de rol, maar alweer een fiasco omdat de bekwame regisseur overleed tijdens de verfilming.
nimmi
Nimmi was al twee decennia lang gestopt met acteren toen eindelijk film Love and God uitgebracht werd in de jaren tachtig. De film was eigenlijk een schaduw van wat het werkelijk geweest had moeten zijn. Desalniettemin zal Nimmi altijd herinneren aan de Gouden Era van Bollywood. Naushad componeerd de muziek van de film Love and God. Zeer romantisch en erg dromerig was het duet Ya habibi mohabbat khuda hai van Melody Queen Lata en Manna Dey welke zij zongen voor Nimmi en Sanjeev Kumar. Ook steunden Nightingale Asha Bhosle, Mohd Rafi en Talat Mahmood de film met hun gouden stemband. Melody Queen Lata Mangeshkar teerhartig ghazal Pyar kehte hai jise shola hai shabnam nehin hai, paste als een kostbare sieraad op de tot droefheid stemmend karakter van Nimmi in de film.
Het had niet zo mogen zijn, maar de film, het verhaal, op één na alle liederen, de karakters van alle acteurs, werden een gigantische flop.
nimmi
nimmi
nimmi
Nimmi was de producer van de film Danka waarin zij de hoofdrol vertolkte met Amarnath. Een pikante bekentenis is dat de Oscar winnaar Ismail  Merchant toegeeft dat hij als tiener geobsedeerd was van Nimmi en vreselijk jaloers was op haar verhouding met een cameraman. Wat velen niet weten is dat Nimmi ook goed kon zingen. In de film Bedardi heeft zij de vrijwel onbekende Nandiya jane na de mori janam janam ki preet gezongen, maar nam daarna nooit meer een lied op. Films produceren was niet haar ding. Alhoewel zingen wel besteed was aan haar kon zij dat ook maar beter overlaten aan de zussen Lata Mangeshkar en Asha Bhosle.
Net als alle andere acteurs, werd Nimmi ook vreselijk over de tong gehaald. De media besteedden veel aandacht aan het gerucht dat zij mogelijkerwijs een verhouding had met Dilip Kumar. Nimmi stoorde zich daar mateloos aan. Dilip Kumar had destijds een heimelijke liefdesverhouding met haar collega Madhubala. Maar haar ergernis kwam meer door haar conservatisme. Nimmi had tijdens haar carrière ontzettend veel
bekendheden ontmoet, waaronder de super populaire Hollywood icoon Errol Flynn. Uit westerse beleefdheid, toen zij elkaar een keer een hand gaven, wilde Errol Flynn haar een handzoen geven. Nimmi schrok zich een beroerte en reageerde onthutst: 'maar dat kun je niet maken, ik ben een Indiaas meisje'. Dit incident haalde de voorpagina's van alle kranten en tijdschriften. Nimmi the 'unkissed girl of India'.

Nimmi was smoorverliefd op de scenarioschrijver S. Ali Raza die haar dialogen schreef in de film Barsaat, Aan en Amar, maar hield haar liefde geheim. Haar collega's spoorden haar aan om te trouwen. De komediant Mukri moedigde haar aan te trouwen met S. Ali Reza. Haar haarstylist vroeg haar een keer waarom ze niet trouwde met S. Ali Reza. Nimmi, zoals eerder gezegd was erg conservatief. Zij wilde beslist via de Islamitische gebruiken
trouwen. Haar grootste afschuw was om een getrouwde man te huwen en als tweede vrouw een huwelijk te  moeten delen. Ook wilde zij beslist geen gescheiden man trouwen. S. Ali Reza bleek uiteindelijk toch haar grote passie. In 1965 na haar laatste film Akashdeep nam zij hem tot haar echtgenoot. Beiden waren 42 jaar lang gelukkig getrouwd tot hij op 1 november 2007  overleed aan de gevolgen van een hartaanval op de leeftijd van 85.
sublieme Main piya tere too mane ya na mane zijn dat eeuwig Nimmi zal doen herinneren als de grote actrice welke zij was op het witte doek. De meeste actrices danken een groot deel van hun populariteit aan de Super Mangeshkar zussen. Dit is een voldongen feit.
nimmi
Nimmi brengt haar dagen door als weduwe van 81 in haar Juhu Beach appartement in Mumbai met uitzicht op de zee. Na haar huwelijk heeft Nimmi zich helemaal teruggetrokken uit de filmwereld. In 1991 kwam ze door een gerucht weer in de spotlights. Er werd beweerd dat de actrice Kimi Katkar haar dochter zou zijn. Dit kwam omdat de roddelpers enigszins vergelijkingen meenden te bespeuren in hun voorkomen.

Stiekempjes heeft Nimmi wel eens toegegeven dat zij er spijt van heeft afstand genomen te hebben van films. Zij weigerde kaskrakers als
Woh kaun thi, omdat ze in de film Mere Mehboob de rol van een zus vertolkte. Filmmakers wilden haar nog het liefst als heldin zien en niet in bijrollen. 'Stel je eens voor dat ik Woh kaun thi wel aangenomen zou hebben, dan zou Lata Mangeshkar's ghazal Lag ja gale se van mij zijn', betreurt ze. In Mere mehboob was haar juist de hoofdrol aangeboden die later door de actrice Sadhana werd vertolkt. Nimmi's rol was toevertrouwd aan de knappe actrice Bina Rai.
Toch koos Nimmi voor de bijrol, omdat zij vond dat juist haar rol de ruggengraat was van het verhaal. De film Mere Mehboob werd een van de meest succesvolle films van het jaar. Samen met haar collega Ameeta die eveneens een waanzinnige bijrol had in dezelfde film werd Nimmi  genomineerd voor haar schitterende vertolking.  Helaas verloren zij beiden en ging de Filmfare Award for Best Supporting Actress naar hun concurrent Shashikala.
nimmi, dilip kumar, nadira, mukri, sapru in mangala fille des indes
Nimmi had haast, ze wilde zo gauw mogelijk trouwen en aan familie beginnen. Zij verlangde  er wanhopig naar om een kind te krijgen en wilde dat niets dat in de weg stond. Zij hield van kinderen, maar helaas besliste het lot anders en was het haar niet gegund een kind te baren. Na haar tweede miskraam was zij de moed der wanhoop nabij. Uiteindelijk adopteerde zij het zoontje van haar zus die op haar sterfbed Nimmi smeekte het jongetje onder haar hoede te nemen, mocht haar echtgenoot een nieuw huwelijk aansluiten. 

Nimmi betreurt het dat zij geen betere rollen heeft kunnen vertolken. Zij had meer in zich dan men gezien heeft. Prachtige liederen zijn door haar verfilmd, maar als ze er één uitkiest prefereert zij het onbekende Mauiw miauw meri sakhi van Lata Mangeshkar boven alle anderen. Dit tot verbazing van al haar fans. In de
film Deedar vertolkte Nimmi de rol van een blind dorpsmeisje. Ze vond dat erg goed bij haar passen. Jaren later in 1964 kreeg zij een soort gelijke rol in de film Pooja ke phool. Tijdens de verfilming van het lied Miauw miauw mere sakhi gaf Nimmi het beste van zich. Haar wens om haar capaciteiten om te acteren te bewijzen kwam uit.
nimmi
Een keer nam Subhas Ghai een aktentas met zich mee en vroeg Nimmi om op te treden in zijn film voor welk bedrag dan ook. Het was zijn droom een film te maken met Nimmi en Dilip Kumar. Nimmi bedankte hem, maar ging niet in op zijn aanbod. Nimmi geeft toe dat ze een best saai leven heeft. Maar in tegenstelling tot haar oudere collega's gaat Nimmi er wat vaker op uit. Zij is dikwijls te bewonderen tijdens bijeenkomsten, prijs uitreikingen en allerlei evenementen gerelateerd aan de filmindustrie. Af en toe drijft acteren haar tot waanzin, maar weet zij zich uit haar euforie te redden. Ze troost zich met de gedachte dat het werk van voorbijgaande is, wat er ook gebeuren zal.