Sanam
 
mubarak begum
Mubarak Begum
mubarak begum 1
Mubarak Begum
Welke Bollywood muziekliefhebber  kent haar duet
Mujhko apne gale laga lo met Mohd Rafi niet? Welke Bollywood muziekliefhebber heeft niet teruggeblikt naar zijn eigen verle- den en Mubarak Begum’s Kabhi tanhaiyon men yun op dat moment niet een toepasselijk lied gevonden?
Mubarak Begum was ooit een populaire zangeres. Radio programma’s sloten hun programma af met haar lied kabhi tanhaion men yun. De film
Humrahi boekte dubbel succes met haar duet Mujhko apne gale lagalo. Mubarak Begum bleef zingen voor Bollywood films, maar hits scoorde zij bijna nooit. Ondanks dat zij in het bezit was van een mooie stem prefereerden Bollywood componisten andere vocalisten boven haar.
mubarak begum humrahi
Mubarak Begum kan zich sieren met slechts de twee
hierboven genoemde liederen. Alle anderen worden door fans aangedikt als evergreens. Helaas voor Mubarak Begum is dat niet het geval.
Mubarak Begum had een prachtige stem, maar heeft helaas nooit de kans gekregen om zich helemaal te bewijzen. Een prachtige stem die het hart raakt zoals de vele liederen die zij heeft gezongen. Er zijn veel redenen aan te geven waarom haar liederen niet populair werden. Ondanks het nare feit dat haar liederen geen succes werden, is haar stem in elk liedje even mooi en heeft haar kwaliteit nooit verloren.
In gezelschap van haar prachtige stem zal ik proberen herinneringen aan haar op halen.
mubarak begum kirana gharana
Mubarak Begum weet niet in welk jaar zij is geboren. Men vermoedt dat zij zeer waarschijnlijk in het midden van de jaren 30 is geboren. Zij komt uit Jhunjhunu, een district binnen de bezienswaardige Rajasthan van India.
Toen Mubarak Begum nog vrij jong was
verhuisde haar familie naar Ahmedabad in Gujarat. Daar genoot zij op jonge leeftijd onderricht in het klassieke lied. Onder haar leraren was een van de beroemdste Riyazuddin Khan. Hij leerde haar voornamelijk muziek in de Kirana Gharana waar hij uiteraard zelf een meester in was.  Gharana
betekent school of een bepaalde stijl in Indiase klassieke muziek. Elk oord in India heeft haar eigen stijl en die worden Gharana’s genoemd. Kirana Gharana ontleent zijn naam aan de stad Kirana in Uttar Pradesh. De stijl van Kirana is distinctief met een vocale kwaliteit die zachtaardig overkomt. Dat zij zeer bedreven was in de kunst van de Kirana Stijl is te horen in al haar liederen waarin zij zong met zachte expressies in haar stem. Muziek die lief en zacht is van aard was haar stijl.
mubarak begum all india radio
Mubarak Begum had zich de klassieke muziek gauw eigen gemaakt. Dat had wel een nadeel. Te veel klassieke invloeden maakt een vocalist niet altijd geschikt voor Bollywood filmmuziek. Zeker niet in de jaren vijftig en zestig die beïnvloed werden door de rock n roll, twist of andere westerse invloeden. Westerse invloeden speelden al langer een rol binnen Bollywood  en begonnen verder toe te nemen toen Mubarak Begum haar carriere begon.  Mubarak Begum kreeg dat gauw in de gaten en begon te werken bij All India Radio. Zij streefde ernaar om zich daar verder te bekwamen in velerlei zangstijlen.
 
feroz nizami mubarak begum
Mubarak Begum with Feroz Nizami
In haar jeugd was Mubarak een grote fan van de zangeressen Noor Jehan en Suraiya. Het geluk wilde
dat beide artiesten te zien waren in de film Anmol Ghadi. Mubarak Begum kon het niet laten om naar de bioscoop te gaan om haar favorieten te zien. De actrice en zangeres  Suraiya was toen zonder meer
haar favoriet. Mubarak pikte gauw haar liederen op en zong voortdurend haar liederen. Het begon haar familieleden ook op te vallen dat zij goed kon zingen. Ook bij All India Radio bleef haar stem niet onopgemerkt. De toenmalige componist Rafique Ghaznavi hoorde op een dag haar stem op de radio en besloot om haar een kans te bieden in een film. Daar zou het allemaal moeten beginnen. Maar niet alle gebeurtenissen hoeven in een succesverhaal te eindigen. Het lukte Mubarak Begum niet haar droom waar te maken. Haar van nature verlegenheid en de sinistere plankenkoorts van een beginneling hielpen daar een stevig handje bij. Mubarak
Begum versteende voor de microfoon. Zij kon geen noot vasthouden. Inpakken en wegwezen waren de laatste woorden die zij kreeg te horen. Mubarak Begum verbeet zich van woede toen zij met open ogen zag hoe genadeloos de bulldozers van tegenspoed haar dromen plat walsten.

mubarak begum shyam sundar
Het begon ernaar uit te zien dat de kans om te zingen voor het grote witte doek verkeken was. Mubarak Begum ging door met haar werk bij de radio. Na lang wachten werd zij benaderd door de componist Shyam Sundar. Waarom Shyam Sundar expliciet in de onbekende en toen absoluut onervaren Mubarak belangstelling toonde is onduidelijk. Het zou goed mogelijk zijn dat hij stront had met Lata Mangeshkar. Maar dat Shyam Sundar die enkel geloofde in de magie van Lata Mangeshkar interesse toonde in de stem van Mubarak Begum was van grote betekenis. Gezien de bekendheid over Mubarak Begum’s verlegenheid acht ik het zeer waarschijnlijk dat zij enorm veel moeite had gedaan om zich voor te bereiden voor de grote dag. Ze kwam in ieder geval wel om te repeteren. Om welk lied het gaat weet ik
niet.  Toen zij eenmaal klaar was om voor de microfoon te gaan staan werd haar angst haar noodlottig. Mubarak bleek een angst te hebben voor de microfoon. Om te mogen zingen voor de componist Shyam Sundar betekende toen een gerede kans om bekendheid te verwerven in Bollywood. Shyam Sundar was een kritische meester wiens werk van hoge kwaliteit was. Een grote ramp dus als een kritische meester als Shyam Sundar bereid was een kans te bieden en het vervolgens te verprutsen. Mubarak Begum kon opstappen.
mubarak begum aaiye
Haar derde poging om eindelijk eens een keer te zingen slaagde wel. De componist Shaukat Delvi bood haar de mogelijkheid om te zingen in de film Aaiye. Mubarak Begum zong onder begeleiding van Shaukat Delvi haar eerste lied Mohe aane lagi angdai. In dezelfde film zong ze ook een duet met Lata Mangeshkar. Mubarak Begum overwon haar plankenkoorts en haar vrees voor de microfoon. Het schijnt dat Lata Mangeshkar haar aardig in het zadel geholpen heeft.  En wat een geluk voor de kersverse Mubarak Begum om dan meteen te zingen met Lata Mangeshkar die in dat zelfde jaar bejubeld werd  om haar mega kaskrakers.
lata mangeshkar mubarak begum
Lata Mangeshkar

Het kan met veel aplomb gezegd worden dat Mubarak haar angsten had overwonnen. Ze zag haar toekomst rooskleurig tegemoet. Na haar eerste solo en duet met Lata Mangeshkar
had zij er veel meer zin in. Mubarak Begum is een goed voorbeeld van een gemotiveerde artiest die slecht was toebedeeld door het lot. Ze had zich juist sterk gemaakt, maar het frappante was dat grote
componisten haar niet wilden laten zingen in hun films. Verzoeken aan Mubarak Begum bleven weg. Componisten lieten Mubarak Begum links liggen. Hoe is het mogelijk zou men zich kunnen afvragen als zij
Mubarak Begum horen. Hoe is het mogelijk dat anderen die veel minder zangkwaliteiten hadden toch meer kansen kregen? Het antwoord op die vraag lijkt voor de hand te liggen. Onder de componisten was alleen Lata de koningin. Lata Mangeshkar scoorde megahits in de film Barsaat, Andaz, Dulari, Badi bahen etc. Het was voor iedere artiest onmogelijk om haar uit het zadel te werken.
mubarak begum shamshad begum geeta dutt asha bhosle
De zangeressen Shamshad Begum, Geeta Dutt en Asha Bhosle waren grote favorieten onder componisten. Mubarak Begum was daar goed van op de hoogte. Zij was immers opgegroeid met de liederen van Shamshad Begum. Terwijl al deze zangeressen wijd en zijd optraden bleven de mogelijkheden voor Mubarak beperkt. Bij tijd en wijle toonden sommige componisten enige belangstelling voor haar. Helaas moest zij zingen in categorie-b films. Die films bleken in haar nadeel uit te vallen. Componisten leken het vanzelfsprekend te vinden dat zij voor categorie-b films zong, terwijl er zoveel meer in Mubarak zat. De mindere kwaliteit films waar - voor Mubarak zong waren niet alleen schuldig aan  haar inferieure positie in Bollywood. Ook de liederen waren flops. De composities van die liederen waren niet bepaald van eerste kwaliteit.
mubarak begum devta tum ho mera sahara
Na vier lange jaren van geduld stond filmmaker Kamal Amrohi haar toe om enkele liederen te zingen in de film Daera in 1953.
In die film vertolkten Meena Kumari en Nasir Khan de hoofdrollen. De componist van de film Daera was Jamal Sen die ook bekend is om zijn harmonieuze liederen weliswaar licht klassiek van aard. Onder begeleiding van Jamal Sen zong Mubarak Begum enkele solo’s in de film Daera. Het was haar duet Devta tum ho mera sahara dat alle aandacht trok. Men zou haast vermoeden dat juist door dat liedje haar reis naar succes begon. Devta tum ho mera sahara was een gelukstreffer. Het liedje was gemaakt met Lata Mangeshkar in gedachten. Hoe het kwam dat Mubarak Begum het mocht zingen is mij echter niet bekend. Lata Mangeshkar zou haar niets in de weg leggen. Zij gunde haar alle goeds en was enorm blij dat Mubarak eindelijk een lied van goede kwaliteit kreeg te zingen. Devta tum ho mera sahara wordt door velen betiteld als een godsdienstig lied. Dat komt voornamelijk doordat Mubarak in de openingsstanza zong jij bent mijn heer, mijn toeverlaat’’, maar in de
rest van het liedje waren het de geliefden in de film die in gedachten elkaar hun stemming lieten bepalen door hun amoureuze bevliegingen. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe mooi de compositie van Jamal Sen  in dat duet is. Door dat duet Devta tum ho mera schitterde Mubarak Begum meer dan in al haar andere vorige opnames
humrahi mubarak begum jamuna
Mubarak Begum with veteran actress Jamuna for whom she sung in Humrahi
Na die hit duet Devta tum ho mera was Mubarak Begum niet van alle smetten vrij. Behalve lof oogstte zij ook veel kritiek. Het hardnekkige gerucht ging dat zij geen eigen stijl had. Uitaard is het niet  fair om een jong talent te vergelijken met coryfeeën, maar in het geval van Devta tum ho mera was er direct sprake van dat Mubarak Begum geïnspireerd was door haar jeugd idolen Suraiya en Lata Mangeshkar. Suraiya had een zachte stem en zong ook voornamelijk schattige liederen met zachte expressies. Dat deed Mubarak Begum ook in haar duet Devta tum ho mera sahara. Erger waren de geruchten dat zij Lata Mangeshkar probeerde na te doen. Onder de componisten hadden die geruchten een zekere indruk achtergelaten. Onder de luisteraars was dat niet het geval. De film Daera had ook liederen van andere vocalisten, maar het was Mubarak Begum’s duet dat in de schijnwerpers stond.  Devta tum ho mera sahara is
een directe aanleiding om beroemd te worden. Met zo een lied kun je als artiest niet meer mislukken. Toch was dat wel het geval.
mubarak begum 8
Als je Mubarak Begum nu zou zien kun je je onmogelijk voorstellen hoe verlegen deze zangeres ooit was geweest. Een bekende radiopresentator Amin Sayani verzocht haar een keer na het horen van haar duet Devta tum ho mera om haar op radio te interviewen. Mubarak Begum schrok zich een beroerte en vroeg: Moet ik daar ook tijdens het interview praten dan? Als u me vraagt om te zingen is dat geen probleem, maar ik kan echt niet praten. Dat interview gebeurde alsnog. Amin Sayani zorgde voor een andere optie. Terwijl Mubarak Begum zong was het haar zus  Vijaybala die het woord deed. Vijaybala schijnt toen ook een populaire actrice te zijn geweest. 
devdas mubarak begum
Dat interview verliep goed en het werd voor Mubarak Begum weer eens tijd om zich te kronkelen als een slang om haar doel te bereiken. De wegen in Bollywood zijn niet altijd even makkelijk
ook al heb je een succes achter de rug. Het werd een bittere strijd om aan het werk te blijven binnen de industrie. Veel producers en componisten veegden haar aan de kant. De legendarische componist S D Burman stuurde haar naar huis met de boodschap haar stem te polijsten. Later riep dezelfde componist haar terug met het verzoek om te zingen voor de film Devdas. In die film waren de grote acteurs Vyjayanthimala, Suchitra Sen en Dilip Kumar in de hoofdrollen. Mubarak Begum zong onder begeleiding van S D Burman een solo Wo na aaye palat kar. Zingen voor een componist zo groot als S D Burman was een grote droom voor Mubarak Begum, maar niet alle gebeurtenissen hoeven tot succes te leiden. Haar lied werd geen succes.
tanuja hamari yaad aayegi
Devdas had de film moeten worden waarmee zij meer in de schijnwerpers zou komen te staan. De film had een spectaculaire sterrencast en een geniale componist. Maar alweer bereikte zij niet waar zij naar streefde. Mubarak Begum werd weinig in de gelegenheid gesteld om te zingen in grote big banner films. Terwijl haar stem zo
mooi was prefereerden componisten toch anderen boven haar. Maar nog nooit was het daarvoor gebeurd dat door het lied van een artiest de film van naam veranderd werd. Kidar Sharma was bezig zijn film Jawan Mohabbat te verwezenlijken. Snehal Bhatkar was de componist van de film. Het was een low budget film. Uit dien hoofde werden de liederen met Lata Mangeshkar in gedachten gemaakt. Snehal Bhatkar werd erop af gestuurd om Lata Mangeshkar te verzoeken de liederen van de film te zingen. Zoals bekend had Lata het erg druk en vroeg om een dag later te komen. Alhoewel Lata Mangeshkar zich bereidwillig toonde bleef zij de daarop volgende dagen zij de verzoeken uitstellen. Lata Mangeshkar wilde de componist niet teleurstellen en om te bewijzen dat zij het
daadwerkelijk erg druk had nam zij hem mee naar de opnames  C Ramchandra liederen. Lata Mangeshkar beval Asha Bhosle aan.  Asha Bhosle was toen ook heel erg druk bezet. Beiden de zussen hadden dikwijls met Kidar Sharma gewerkt, maar diat keer ontkwamen zij niet aan hun drukke schema. Bijna wanhopig geworden stelde Kidar Shrama voor om Mubarak Begum het lied Kabhi tanhaiyon men yun hamari yaad aayegi te laten zingen. En wat een weloverwogen keuze was dat om Mubarak Begum uit te kiezen na de mangeshkar zussen. Dat liedje werd zo populair dat de film naam Jawan mohabbat veranderd werd in de titel van het liedje. In Devdas was haar Woh na aayeghe palat kar op de achtergrond te horen tijdens een scene van Vyjayanthimala. Kabhi tanhaiyion men yun zong zij voor de knappe actrice Tanuja
Tanuja
bollywood singers
Mubarak - Kamal Barot - Meena Kapoor - Geeta Dutt - M Rafi - Mukesh - Kishore etc.
Na die hit zong zij voornamelijk liederen die anderen weigerden. Ze zong ook in films waarvan de titels zo onbekend zijn dat men zich haast niet kan voorstellen dat die bestaan. Ofschoon het de allergrootste componisten waren die haar lieten zingen bleef succes uit.
Decennia lang had men niets van Mubarak Begum gehoord. Tot voor kort had de grootste platenmaatschappij van India HMV een cassette van haar uitgebracht met enkele bekende liederen van haar. Die cassette verkocht ontzettend goed. Men kon zich Mubarak weer herinneren. Dat gaf een zekere voldoening bij de tamelijk verdrietig ogende zangeres. Misschien in mindere mate dan de spirit van Mubarak treedt zij steeds vaker naar buiten, maar haar leven blijft gecshonden.
jamuna mubarak begum mujhko apne gale laga lo
Veteran actress Jamuna with Mubarak Begum
Velen kunnen zich haar verschijnen herinneren tijdens een populaire zangcompetitie Saregamapa. Dat programma werd geopend met haar onwijs populaire duet Mujhko apne gale laga lo uit de film Humrahi. De host van Saregama, Suno Nigam vergezelde de zangeres. Als het om de zangkwaliteit van Mubarak Begum gaat sloeg zij een flater.  Dat scheen niemand te deren. Mubarak maakte veel indruk door haar verschijnen. Lang had men niets van haar vernomen en of ze dan nog goed optrad maakte niet uit. Zij was er! In Saregama kregen alle deelnemers punten. Mubarak Begum maakte meer indruk dan alle anderen voor haar en daarna verschenen juryleden door af te zien van de bestaande
regels. Zij wilde de artiesten horen en daarop beoordelen zonder punten te geven, omdat volgens haar muziek geen punten kent. Sonu stemde met haar in. Het programma werd  afgesloten met, hoe kan het ook missen, haar Kabhi tanhaiyon men. Meteen na haar verschijnen dacht India weer aan haar.
 
mubarak begum mohd rafi
Mubarak Begum with Jaikishan & Mohd Rafi
mohd rafi mubarak begum
Mohd Rafi
Wat opzienbarend was onder de vele gepeperde Bollywood filmcritici was Mubarak
Begum's deelname aan concerten ter ere van haar collega Mohd Rafi. Behalve verzoeken van fans sissen critici dat haar optredens financiële bedoelingen hebben. Mubarak prijst in aanwezigheid van volle zalen haar collega Mohd Rafi en is graag bereid om een toe - spraak over hem te houden. De waarheid heeft altijd twee kanten. In afwezigheid van camera’s kraken artiesten elkaars werk 
dikwijls af. Overeenkomstig de terneergeslagen mimiek van haar gezicht zegt Mubarak Begum in afwezigheid van camera’s dat de zanger Mohd Rafi haar veren heeft verbrijzeld. Ergens is haar cynisme te begrijpen. Mubarak Begum leeft een armoedig bestaan. Haar zoon is taxichauffeur. Voor wie het niet weet; taxichauffeur is na het besturen van een riksja het grootste hondenberoep dat iemand kan hebben in India. Dat beroep bestaat niet alleen uit het vervoeren van mensen. Taxichauffeurs worden daar schofterig gecommandeerd om allerlei andere opdrachten te doen plus daarbij niet te vergeten de hondsbrutale kritieken van bazen.  Mubarak Begum’s  zoon kan zich onmogelijk beroepen op het feit dat hij de zoon is van de ooit populaire zangeres, want wie kent haar nog en wat betekent zij nog? Mubarak heeft genoeg gezongen en zou nu een hoge positie in Bollywood moeten hebben. Zij zou een rustig van haar pensioen moeten kunnen genieten. Helaas is daar helemaal geen sprake van. Verbitterd vertelt de zangeres bij gelegenheden zonder
 
mubarak begum rafi
aanwezigheid van Rafi fans en camera's hoe hij haar benadeeld heeft. Het ging om de royalty kwestie wat betekent dat na elke lied de vocalisten recht hebben op een deel van de opbrengst. Mohd Rafi stak daar een stokje voor.  Als gelovige moslim distantieerde hij zich ervan om de opbrengst van een lied na uitbetaald te zijn geweest te delen. Het is ieders goed recht om zich te beroepen op wat hij wil. ( God zegene zijn ziel! Ik acht Mohd Rafi heel hoog en wil hem helemaal niet in een kwaad daglicht stellen) Artiesten als Mubarak Begum kwamen zonder werk te zitten. Zij zouden moeten kunnen leunen op het werk wat ze gedaan hebben. In Bollywood is daar geen sprake van. En het
kwam uiteindelijk zo ver. Mubarak Begum kwam in financiële problemen. Ooit was zij een welbekende zangeres in Bollywood, daarna betekende zij niets meer
lata mangeshkar the melody queen
Melody Queen Lata Mangeshkar
Mubarak Begum geeft wel aan dat Lata Mangeshkar altijd voor de rechten van anderen op kwam. In haar tijd van nood steunde Lata Mangeshkar haar door dik en dun. Mubarak had geen fatsoenlijke maaltijd in huis. Lata Mangeshkar stopte haar geld toe en zorgde dat haar voorraadkasten vol waren. Dagelijks liet Lata Mangeshkar eten vanaf haar huis bezorgen naar Mubarak Begum. Jarenlang heeft Lata Mangeshkar voor haar gezorgd. Tot haar zoon begon te werken. Heel weinig mensen zijn hiervan op de hoogte. Lata Mangeshkar heeft er een bloedhekel aan om iets prijs te geven over de gunsten die zij verleent aan anderen. Het zijn vaak alleen naasten die van alles op de hoogte zijn.
 
Een incomplete filmografie van Mubarak Begum
Aaiye 1949
Mohe aane lagi angdai aaja aaja
Aao chale sakhi wahan with
Lata Mangeshkar
Basera 1950
Dekho ji baat suno
Janam janam hum sang rahenge
Prem kahani chhed jawani
Shaam hui aur deep jale with
Sulochna Kadam
Dolti naiya 1950
Maathe pe bindiya kanon men jhumke
Shaam hui aur deep jale
Janam janam ham sang rahenge
Prem kahani chhed jawani
Phoolon ka haar 1951
Bach bach ke jawani pagh dhare
Ek do teen chaar paanch che
O zalim bedardi dil men dard tumhare hai
Lapak jhapak aay meethi meethi nindiyan
Jinke preetam sang hai unki diwali hai
Jhoom jhoom kar door gagan with
Devendra
Mohabbat hote hote ho gayi with
Devendra
Mamta 1952
Naam tere bhool jaoon
Mordhawj 1952
Lekh vidhaata ka likhna
Gupchup un sang ho gayi ankhian
Sheesha 1952
Jal jal ke maroon kuch keh na sakoon
Char chand 1953
Tera mera jod nehin hain
Daaera 1953
Paale soz e gham
Deep sang jaloon aaj main
Jail jo shama zamane ko ho gaya maloom
Suno more naina
Devta tum ho mera with 
Mohd Rafi
Dharma patni 1953
Raat kaise kati bata na sake
Africa 1954
Dil ki duniya pe chha gaya koi
Ameer 1954
Lakh lakh taren liye
Aulad 1954
Aaj ghar wale ghar nehin with
Shamshad Begum
Chandni chowk 1954
Aye khuda mazdoor ki fariyaad
Dak babu 1954
Ghir ghir aaye badarva kare
Gawaiya 1954
Nehin achha pyar bhare dil ko satana
Gul bahar 1954
Kaliyon ko choomu main
Is haath de us haath le
Haar jeet 1954
Ho gaya ho gaya unse pyar thoda sa
Zamane ka gila with
S Balbir
Maan 1954
Kya bataen tere dildaar pe
Rishta 1954
Kya khabar thi yun tamanna
Ek hi rishta maa ka
Sangam 1954
Tera bachpan ek kahani bhool na jana
Tatar ke chor 1954
Na manzil hai na with
Asha Bhosle & Talat Mehmood
Baradari 1955
Dil hamse woh lagaye with
Lata Mangeshkar
Devdas 1955
Wo na aayenge palat ke
Jasoos 1955
Main hoon nisaar tujhpe dil hai nisaar
Dil toot gaya ulfat ki kasam
Khandan 1955
Baba ban gaya gentlemen
Kundan 1955
Mera bhola balam dil ki batiyaan
Patit pawan 1955
Jevan ka too ujiyara hai with
Sudha Malhotra
Rukhsana 1955
Dil ko laga ke huzoor tum to
Bhari mehfil men
Sau ka note 1955
Kurban ho gaye tujhpe with
Shamshad Begum
Sakhi lutera 1955
Sajan ke nainon se
Aan baan 1956
Aji is fani dunia men mohabbat ke with
Asha Bhosle
Awara shahzadi 1956
Ae ji dekho dekho ji dekho
Dilwalo pyar karlo humse
Badal aur bijli 1956
Is duniya ka khel
Raat kitni haseen hai with
Talat Mehmood
Kaisa zamana aaya with
Madhubala Jhaveri
Baghdad ka jadoo 1956
Chand muskuraye sanam
Kurban sanam
Yeh zindagi ka caravan with
Mohd Rafi
Baghi sardar 1956
Yeh mausam suhana rut hai suhana
Ae jaan e wafa nazrein to mila
Dhola maru 1956
Leherdaar bichhuade
Sawan aaye re with
Lata Mangeshkar
Figthing queen 1956
Aye sakhi chhed zara
Nazrein uthao pyar ki
Jhanan jhanan payal baaje with
?
Harihar bhakti 1956
Dekho dekho nihaar ritu aaye
Meri nazaron ki theeki maar
Chanda ka rang liye taron ke sang
Chori chori aayi gori with
Sulochna Kadam
Junle queen 1956
Dil bechara pyar ke maara
Chatki hai chandni
Dilwalo lo aaye din
Lal e yaman 1956
Dil leke nighahon ka churana
Rangeen raaten 1956
Ghoonghat hate ke nazren mile
Sultana daku 1956
Maharaja khivariya khol
Tirchhi nazar se hamen na dekho
Fashion 1957
Biduwaash daao more hote
Bharat ke log geet with
Sulochna Kadam
Gateway of India 1957
Jalwa jo tera dekha hamne
Maharani 1957
Dunia ke diwane kya peer parai jane
Jumna nahaao ri sapne men sajan
Kamsini mein karti thi lakhon duaen
Patal pari 1957
Kya kya khel dikhaye qayamat dhaye
Paisa 1957
Khatma bil kar apna ho chukka
Parvin 1957
Ahmed paak jinka naam
Mashoor hai rawaayat rehte the peer
Ya khuda karim
Chetak Rana Pratap 1958
Haay saiyan ne baiyan marod dali
Jungle prinses 1958
Adaayen teer hain andaz nirale hain
Madhumati 1958
Ham haal e dil sunayenghe
Sim sim marjina 1958
Musafir hai hum tum yeh dunia sare
Behram daku 1959
Tere sitam ki dastan
Chini jadugar 1959
Nazren meri bharpur with
S Balbir
Teri chaal pe sanam main with
S Balbir
Maa ke ansoo 1959
Chala chal musafir
Jalim jadugar 1960
Kaisi been bajai
Karoon salaam jhuk with
?
Mughal e Azam 1960
Husn ki baraat with
Lata Mangehskar & Shamshad Begum
Return of Mr Superman 1960
Mohabbat kisko kehte hain
Veer Durghadas 1960
Piye ja piya ja piye ja
Arab ka sitara 1961
Shama gul karke na jao yun
Salam tujhpe with
Minoo Purshottam
Daku Mansoor 1960
yeh ye yaah rakhna sanam
Dekhi teri Bombay 1961
Raja se bikhari tak with
S Balbir
Gipsy girl 1961
Jhumo mastiyaon men gawo
Hamari yaad aayegi 1961
Kabhi tanhaiyion men yun hamari yaad
Farishton ki nagri men with
Mukesh
Piya milan ki aas 1961
Gham chhodo yeh zare zamane ka
Shahi farman 1961
Aisa chalu jadu dil par rahe na kabu
Kaliyon ne suna with
Seeta Agarwal
Zindagi aur khwab  1961
Phool bagiya  men bhanvre aaye
Cobra girl 1963
Nighahon se dil ka salaam aa raha hai
Humrahi 1963
Mujhko apne gale lagalo with
Mohd Rafi
Sunehri nagin 1963
Wafaon ka alam mitne laga
Main to ho gai re badnaam
Yeh dil kisko doon 1963
Hamen dam daike with
Asha Bhosle
Aandhi aur toofan 1964
Chand gagan men ek hai chamke
Balma bada nadan 1964( Bhojpuri film)
Payaliya chhankat
Fariyaad 1964
Bharat ke naujawanon bharat ke kaam aao
Delhi se do bahane aai
Tune teri nazar ne to kafir bana diya
Hameer haath 1964
Nighahon se dil men chale aaiyega
Kab ho hain gawana hamaar 1964
Aail barkha bahar
Sautan jin laiha
Magic carpet 1964
Husnwalon se na milna ye daga dete hai
Marvel men 1964
Ankhon ankhon har ek raat guzar jati hai
Naihar chutal jai 1964 ( Bhojpuri film)
Chadela asaadha bharela sab nindiya
Pahadi nagin 1964
Dil ki na jane anari balma
Gore gore mukhde pe teel kala with
Ambar Kumar
Punar milan 1964
Chah karni thi chah kar bhaite with
Asha Bhosle
Shagoon 1964
Kuchh ajnabi si aap hain
Itni bi kareeb aake bhi kya  with
Talat Mehmood
Tarzan and Captain Kishore 1964
Aise hum barbaad hue koi sahara na
Pyar ki raat aur yeh tanhai
Qawali ki raat 1964
Aye jane nazar chilman se agar
Dekh kar meri taraf khamosh ho jana
Arzoo 1965
Jab ishq kahin ho jata with
Asha Bhosle
Black arrow 1965
Nazar aate ho tum
Khooni khazana 1964
Ae dil bata hum kahan aa gaye
Main hoon jadugar 1965
Abhi abhi nazar mili
Dekha jo hamne aap ko armaan machal gaye
Mohobbat isko kehte hain 1965
Mehfil men aap with
Suman Kalyanpur & Jagjit Kaur
More man mitwa 1965
Mere aansuon pe na muskura
Tarzan and King Kong 1965
Haseenon ke dhoke men aana na aye dil
Gagola 1966
Pyar kare pyar kare jise chahe
Zara kehdo fizaon se hamen
Neend hamaro khwab tumhare 1966
Saqiya ek jaam with
Asha Bhosle
Professor aur jadugar 1966
Khub ba khud ishq ka izhaar hua jaata hai
Sushila 1966
Bemuravat bewafa begane dil aap hain
Teesri kasam 1966
Main sunati hoon ek majra with
Shankar Shambhu
Zimbo finds a son 1966
Ae dil tere muqaddar ka aaj faisla hoga
Mera bhai mera dushman 1967
Hum to dil bechte hain
Humne tumhen sikhlaye with
Amar & Bhooshan
Awara ladki 1967
Manwa nehin meet
Around the world 1967
Yeh moonh aur masoor ki daal with
Sharda
Poonam ki chand 1967
Kaise zulmi se naina hamara laga
Juari 1968
Neend ud jaye with
Suman Kalyanpur & Krishna Bose
Saraswatichandra 1968
Wada hamse kiya dil kisi ko diya
Hum ek hain 1969
Matwaare sanwariya ke naina
Chetna 1970
Main to har mod par tujhko doongha sada
Chandan 1971
Suno haal meri zindagi ka
Huns ko kar be naqab kar raha sab ko salaam
Annadata 1972
Nain hamara saanjh sakare dekhen
Ek bechara 1972
Rama o rama humne gaon ke panghat pe
Chattan Singh 1974
Balma tu har wade par karta hai
Subah zaroor aayegi 1977
Dard e dil dard e wafa dard e tamanna kya hai
Ramu to diwana hai 1980
Aao tumhe pyar karoon
Sanwariya teri yaad men ro ro marenge hum
Sister 1980
Zindagi ham tere had se guzar gaye
Ganga maang rahi balidan 1981
Hamen mitane aaya jo - with
Shamshad Begum
Karlo jitna sitam kar - with
Shamshad Begum
Ho sanam tere liye - with
Shamshad Begum
Nai imarat 1981
Pahenke main nau gai ki men sadi
 
Religious songs
Pyar ki raahi madine kan chalenge
Waqiya tumko sunata hoon nabi kiaal ka
Zara momino ko dars dikha do kamli
Sarkar shah e abrar khuda
Rabbe akbhar ka nabi humraaz nikla
Panchi banu madni piya
Man ki baaten men men rakha
Larzate hai dil khauf se aate hai paseene
Bula le ae mere khuada
Qaramar ajmat khaja
Dar pe bulanaa bhool na jaana
Kibriya ko pyar hai madine ke habib men 
Aye shah e zeeshaan, aap ke sadqe jaaoon

 
mubarak begum songs
Ondanks dat Mubarak Begum in mindere mate toebedeeld werd met succes denkt zij toch met veel weemoed terug aan haar jeugdige dagen. Een periode waarin hard werken de nodige schijnwerpers met zich mee bracht. Haar glorie - periode waarin zij werkte met de allerbeste kunstenaars. De tijd toen zij als voorbeeld diende voor nieuwe talenten. Een tijd van roem en zeggenschap. Helaas is haar behalve de nodige eer waar zij naar streefde ook andere tegenslagen in het leven ten deel gevallen. Haar echtgenoot  is van haar
weggelopen. Haar zoon is taxichauffeur. Dat is niet waar de begaafde zangeres Mubarak Begum op hoopte. Een erg bezig leven had zij sowieso toen al ook al niet,  maar het was beter dan achter de geraniums te zitten. Er is vrij weinig bekend over het leven van Mubarak Begum. Door de vele films waarin zij gezongen heeft kunnen Bollywood geschiedschrijvers makkelijk alles uit hun duim zuigen. Sommige feiten zijn bezwarend voor Mubarak Begum, maar ook al zal het waar zijn dat haar veren zijn gekortwiekt - haar geld en hulpmiddelen minder zijn - slechts een eenpersoonswoning van de staat heeft gekregen in een armoedige wijk, Mubarak Begum houdt haar waardigheid heel hoog.
Sanam with Melody Queen Lata Mangeshkar
india lata mangeshkar
mubarak begum filmography
mubarak begum 1952
mubarak begum shamshad begum
mubarak begum s balbir
mubarak begum lata mangeshkar
mubarak begum talat mahmood
mubarak begum mohd rafi
mubarak begum 1956
mubarak begum 1957
mubarak begum madhumati 1958
mubarak begum lata mangeshkar & shamshad begum
mubarak begum with mukesh
mubarak begum yeh dil kisko doon 1963
mubarak begum with asha bhosle
mubarak begum with suman kalyapur
mubarak begum teesri kasam 1966
mubarak begum with sharda
mubarak begum 1972
mubarak begum 1980
mubarak begum religious songs