Sanam
 
Mubarak Begum
Mubarak Begum
Welke Bollywood muziekliefhebber  kent haar duet
Mujhko apne gale laga lo met Mohd Rafi niet? Welke Bollywood muziekliefhebber heeft niet teruggeblikt naar zijn eigen verleden en Mubarak Begum’s Kabhi tanhaiyon men yun op dat moment niet een toepasselijk lied gevonden?

Mubarak Begum was ooit een populaire zangeres. Radio programma’s sloten hun programma af met haar lied kabhi tanhaion men yun. De film
Humrahi boekte dubbel succes met haar duet Mujhko apne gale lagalo. Mubarak Begum bleef zingen voor Bollywood films, maar hits scoorde zij bijna nooit. Ondanks dat zij in het
 
 
 
 
 
 
Mubarak Begum
Mubarak Begum
bezit was van een mooie stem prefereerden Bollywood componisten andere vocalisten boven haar. Mubarak Begum kan zich sieren met slechts de twee hierboven genoemde liederen. Alle anderen worden door fans aangedikt als evergreens. Helaas voor Mubarak Begum is dat niet het geval.
Mubarak Begum had een prachtige stem, maar heeft helaas nooit de kans gekregen om zich helemaal te bewijzen. Een prachtige stem die het hart raakt zoals de vele liederen die zij heeft gezongen. Er zijn veel redenen aan te geven waarom haar liederen niet populair werden is haar stem in elk liedje even mooi en heeft haar kwaliteit nooit verloren.


Mubarak Begum
Mubarak Begum weet niet in welk jaar zij is geboren. Men vermoedt dat zij zeer waarschijnlijk in het midden van de jaren 30 is geboren. Zij komt uit Jhunjhunu, een district binnen de bezienswaardige Rajasthan van India.
Toen Mubarak nog vrij jong was verhuisde haar familie naar Ahmedabad. Daar genoot zij op jonge leeftijd onderricht in het klassieke lied. Onder haar leraren was een van de beroemdste Riyazuddin Khan. Hij leerde haar voornamelijk muziek in de Kirana Gharana waar hij uiteraard zelf een meester in was. Gharana betekent school of een bepaalde stijl in Indiase klassieke muziek. Elk oord in India heeft haar eigen stijl en die worden Gharana’s genoemd.

Mubarak Begum
Kirana Gharana ontleent zijn naam aan de stad Kirana in Uttar Pradesh. De stijl van Kirana is distinctief met een vocale kwaliteit die zachtaardig overkomt. Dat zij zeer bedreven was in de kunst van de Kirana Stijl is te horen in al haar liederen waarin zij zong met zachte expressies in haar stem. Muziek die lief en zacht is van
Mubarak Begum had zich de klassieke muziek gauw eigen gemaakt. Dat had wel een nadeel. Te veel klassieke invloeden maakt een vocalist niet altijd geschikt voor Bollywood filmmuziek. Zeker niet in de jaren vijftig en zestig die beïnvloed werden door de rock n roll, twist of andere
Mubarak Begum
Westerse invloeden speelden al langer een rol binnen Bollywood en begonnen verder toe te nemen toen Mubarak Begum haar carriére begon. Mubarak  kreeg dat gauw in de gaten en begon te werken bij All India Radio. Zij streefde ernaar om zich daar verder te bekwamen in velerlei zangstijlen.
In haar jeugd was Mubarak Begum een grote fan van de zangeressen Noor Jehan en Suraiya. Het geluk wilde dat beide artiesten te zien waren in de film Anmol Ghadi. Mubarak Begum kon het niet laten om naar de bioscoop te gaan om haar favorieten te zien. De actrice en zangeres Suraiya was toen zonder meer haar favoriet. Mubarak pikte gauw haar liederen op en zong voortdurend haar liederen. Het begon haar familieleden ook op te vallen dat zij goed kon zingen.
Ook bij All India Radio bleef haar stem niet onopgemerkt. De toenmalige componist Rafique Ghaznavi hoorde op een dag haar stem op de radio en besloot om haar een kans te bieden in een film. Daar zou het allemaal moeten beginnen. Maar niet alle gebeurtenissen hoeven in een succesverhaal te eindigen.
Het lukte Mubarak Begum niet haar droom waar te maken. Haar van nature verlegenheid en de sinistere Haar van nature verlegenheid en de sinistere plankenkoorts van een beginneling hielpen daar een stevig handje bij. Begum versteende voor de microfoon. Zij kon geen noot vasthouden. Inpakken en wegwezen waren de laatste woorden die zij kreeg te horen. Mubarak verbeet zich van woede toen zij met open ogen zag hoe genadeloos de bulldozers van tegenspoed haar dromen plat walsten.
Mubarak Begum
Het begon ernaar uit te zien dat de kans om te zingen voor het grote witte doek verkeken was. Mubarak Begum ging door met haar werk bij de radio. Na lang wachten werd zij benaderd door de componist Shyam Sundar. Waarom Shyam Sundar expliciet in de onbekende en toen absoluut onervaren Mubarak belangstelling toonde is onduidelijk. Het zou goed mogelijk zijn dat hij stront had met Lata Mangeshkar. Maar dat Shyam Sundar die enkel geloofde in de magie van Lata Mangeshkar interesse toonde in de stem van Mubarak Begum was van grote betekenis. Gezien de bekendheid over Mubarak Begum’s verlegenheid acht ik het zeer waarschijnlijk dat zij enorm veel moeite had gedaan om zich voor te bereiden voor de grote dag. 
Ze kwam in ieder geval wel om te repeteren. Ik weet niet om welk lied het ging. Toen zij eenmaal klaar was om voor de microfoon te gaan staan werd haar angst haar noodlottig. Mubarak bleek een angst te hebben voor de microfoon. Om te mogen zingen voor de componist Shyam Sundar betekende toen een gerede kans om bekendheid te verwerven in Bollywood. Shyam Sundar was een kritische meester wiens werk van hoge kwaliteit was. Een grote ramp dus als een kritische meester als Shyam Sundar bereid was een kans te bieden en het vervolgens te verprutsen. Mubarak kon opstappen. Het begon ernaar uit te zien dat de kans om te zingen voor het grote witte doek verkeken was. Mubarak Begum ging wel door met haar werk bij de radio All India Radio.


Mubarak Begum
Haar derde poging om eindelijk eens een keer te zingen slaagde wel. In 1949 bood de componist Shaukat Delvi haar de mogelijkheid om te zingen in de film Aaiye. Mubarak Begum zong onder begeleiding van Shaukat Delvi haar eerste lied Mohe aane lagi angdai. In dezelfde film zong ze ook het  schattig duet Aaiye aao chale chale wahan met Lata Mangeshkar. Mubarak Begum overwon haar plankenkoorts en haar vrees voor de microfoon.
Het schijnt dat Lata Mangeshkar haar aardig in het zadel geholpen heeft.  En wat een geluk voor de kersverse Mubarak Begum om dan meteen te zingen met Lata Mangeshkar die in dat zelfde jaar bejubeld werd  om haar mega kaskrakers.
Het kan met veel aplomb gezegd worden dat Mubarak haar angsten had overwonnen. Ze zag haar toekomst rooskleurig tegemoet. Na haar eerste solo en duet met Lata Mangeshkar had zij er veel meer zin in. Mubarak Begum is een goed voorbeeld van een gemotiveerde artiest die slecht was toebedeeld door het lot. Ze had zich juist sterk gemaakt, maar het frappante was dat grote

componisten haar niet wilden laten zingen in hun films. Verzoeken aan Mubarak Begum bleven weg. Componisten lieten Mubarak Begum links liggen. Hoe is het mogelijk zou men zich kunnen afvragen als zij Mubarak Begum horen. Hoe is het mogelijk dat andere zangeressen die veel minder zangkwaliteiten hadden toch meer kansen kregen? Het antwoord op die vraag lijkt voor de hand te liggen. Onder de componisten was alleen Lata Mangeshkar de koningin. Lata Mangeshkar scoorde megahits in de film Barsaat, Mahal, Andaz, Bazar, Ek thi ladki, Dulari, Laadli, Lahore, Badi bahen etc. Het was voor iedere artiest onmogelijk om haar uit het zadel te werken.

Mubarak Begum
De zangeressen Shamshad Begum, Geeta Dutt en Asha Bhosle grote favorieten onder componisten. Mubarak was daar goed van op de hoogte. Zij was immers opgegroeid met de liederen van Shamshad Begum. Terwijl al deze zangeressen wijd en zijd optraden bleven de mogelijkheden voor Mubarak beperkt. Bij tijd en wijle toonden sommige componisten enige belangstelling voor haar. Helaas moest zij zingen in categorie-B films. Die films bleken in haar nadeel uit te vallen. Componisten leken het vanzelfsprekend te vinden dat zij voor B films zong, terwijl er zoveel meer in Mubarak zat. De mindere kwaliteit films waarvoor Mubarak Begum zong waren niet alleen schuldig aan  haar inferieure positie in Bollywood. Ook de liederen waren flops. De composities van die liederen waren niet bepaald van eerste kwaliteit.
Mubarak Begum
Mubarak Begum samen met de zangeres Sharda waarmee zij het schattig duet Yeh moonh aur masoor ki daal in de film Around The World had gezongen.
Mubarak Begum
Na vier lange jaren van geduld stond filmmaker Kamal Amrohi haar toe om enkele liederen te zingen in de film Daera in 1953. In die film vertolkten Meena Kumari en Nasir Khan de hoofdrollen.  Componist van de film Daera was Jamal Sen die ook bekend is om zijn harmonieuze liederen weliswaar licht klassiek van aard. Onder begeleiding van Jamal Sen zong Mubarak Begum enkele solo’s in de film Daera waaronder Deep sang jaloon main, Jali jo shama zamane ko bhi gham en het schattige lied Suno more naina dat zij voor de actrice Roopmala in dezelfde film had gezongen.

Het was haar duet Devta tum ho mera sahara dat alle aandacht trok. Men zou haast vermoeden dat juist door dat liedje haar reis naar succes begon. Devta tum ho mera sahara was een gelukstreffer. Het liedje was gemaakt met Lata Mangeshkar in gedachten. Hoe het kwam dat Mubarak Begum het mocht zingen is mij echter niet bekend. Lata Mangeshkar zou haar niets in de weg leggen. Zij gunde haar alle goeds en was enorm blij dat Mubarak eindelijk een lied van goede kwaliteit kreeg te zingen. Devta tum ho mera sahara wordt door velen betiteld als een godsdienstig lied. Dat komt voornamelijk doordat Mubarak in de openingsstanza zong jij bent mijn heer, mijn toeverlaat’’, Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe mooi de compositie van Jamal Sen in dat duet is. Door dat
duet Devta tum ho mera schitterde Mubarak Begum meer dan in al haar andere vorige opnames.
Mubarak Begum
Na dat hit duet Devta tum ho mera was Mubarak Begum niet van alle smetten vrij. Behalve lof oogstte zij ook veel kritiek. Het hardnekkige gerucht ging dat zij geen eigen stijl had. Uitaard is het niet  fair om een jong talent te vergelijken met coryfeeën, maar in het geval van Devta tum ho mera was er direct sprake van dat Mubarak geïnspireerd was door haar jeugd idolen Suraiya en Lata Mangeshkar. Suraiya had een zachte stem en zong ook voornamelijk schattige liederen met zachte expressies. Dat deed Mubarak ook in haar duet Devta tum ho mera sahara. Erger waren de geruchten dat zij Lata Mangeshkar probeerde na te doen. Onder de componisten hadden die geruchten een zekere indruk achtergelaten. Onder de luisteraars was dat niet het geval.

De film Daera had ook liederen van andere vocalisten, maar het was Mubarak Begum’s duet dat in de schijnwerpers stond.  Devta tum ho mera sahara is een directe aanleiding om beroemd te worden. Met zo een lied kun je als artiest niet meer mislukken. Toch was dat wel het geval.
Mubarak Begum
Mubarak Begum
Als je Mubarak Begum nu zou zien kun je je onmogelijk voorstellen hoe verlegen deze zangeres ooit was geweest. Een bekende radiopresentator Amin Sayani verzocht haar een keer na het horen van haar duet Devta tum ho mera om haar op radio te interviewen. Mubarak Begum schrok zich een beroerte en vroeg: Moet ik daar ook tijdens het interview praten dan? Als u me vraagt om te zingen is dat geen probleem, maar ik kan echt niet praten. Dat interview gebeurde alsnog. Amin Sayani zorgde voor een andere optie. Terwijl Mubarak Begum zong was het haar zus Vijaybala die het woord deed. Vijaybala schijnt toen ook een populaire actrice te zijn geweest. 
Dat interview verliep goed en het werd voor Mubarak Begum weer eens tijd om zich te kronkelen als een slang om haar doel te bereiken.
De wegen in Bollywood zijn niet altijd even makkelijk ook al heb je een succes achter de rug. Het werd een bittere strijd om aan het werk te blijven binnen de industrie. Veel producers en componisten veegden haar aan de kant. De legendarische componist S. D. Burman stuurde haar naar huis met de boodschap haar stem te polijsten. Later riep dezelfde componist haar terug met het verzoek om te zingen voor de film Devdas. In die film waren de grote acteurs Vyjayanthimala, Suchitra Sen en Dilip Kumar in de hoofdrollen. Mubarak Begum zong onder begeleiding van S. D. Burman een solo Woh na aaye palat kar. Zingen voor een componist zo groot als S. D. Burman was een grote droom voor Mubarak Begum, maar niet alle gebeurtenissen hoeven tot succes te leiden. Haar lied werd geen succes.
Mubarak Begum
Devdas had de film moeten worden waarmee zij meer in de schijnwerpers zou komen te staan. De film had een spectaculaire sterrencast en een geniale componist. Maar alweer bereikte zij niet waar zij naar streefde. Mubarak Begum werd weinig in de gelegenheid gesteld om te zingen in grote big banner films. Terwijl haar stem zo mooi was prefereerden componisten toch anderen boven haar.


Maar nog nooit was het daarvoor gebeurd dat door het lied van een artiest de film van naam veranderd
Mubarak Begum
veranderd werd. Kidar Sharma was bezig zijn film Jawan Mohabbat te verwezenlijken. Snehal Bhatkar was de componist van de film. Het was een low budget film. Uit dien hoofde werden de liederen met Lata Mangeshkar in gedachten gemaakt. Snehal Bhatkar werd erop af gestuurd om
Lata Mangeshkar te verzoeken de liederen van de film te zingen. Zoals bekend had Lata het erg druk en vroeg om een dag later te komen. Alhoewel Lata Mangeshkar zich bereidwillig toonde bleef zij de daarop volgende dagen zij de verzoeken uitstellen. Lata Mangeshkar wilde de componist niet teleurstellen en om te bewijzen dat zij het daadwerkelijk erg druk had nam zij hem mee naar de opnames van de door Chitalkar Ramchandra's liederen. Lata Mangeshkar beval haar zusje Asha Bhosle aan. Asha Bhosle was toen ook heel erg druk bezet. Beiden de zussen hadden dikwijls met Kidar Sharma gewerkt, maar dit keer ontkwamen zij niet aan hun drukke schema.
Bijna wanhopig geworden stelde Kidar Shrama voor om Mubarak Begum het lied
Kabhi tanhaiyon men yun hamari yaad aayegi te laten zingen. En wat een weloverwogen keuze was dat om Mubarak Begum

uit te kiezen na de Mangeshkar zussen. Dat liedje werd zo populair dat de film naam Jawan mohabbat veranderd werd in de titel van het lied Hamari Yaad Aayegi. In de film Devdas was haar lied Woh na aayeghe palat kar op de achtergrond te horen tijdens een scéne van de bloedmooie actrice Vyjayanthimala. Kabhi tanhaiyion men yun zong zij voor de knappe actrice Tanuja.
Mubarak Begum
Mubarak Begum samen met de componist Jaikishan en zanger Mohd. Rafi tijdens het reperteren van het duet Mujhko apne gale lagalo aye mere humrahi voor de film Humrahi.
Mubarak Begum
Na Hamari Yaad aayegi zong zij voornamelijk liederen die anderen weigerden. Ze zong ook in films waarvan de titels zo onbekend zijn dat men zich haast niet kan voorstellen dat die bestaan. Ofschoon het de allergrootste componisten waren die haar lieten zingen bleef succes uit.
Decennia lang had men niets van Mubarak Begum gehoord. Tot voor kort had de grootste platenmaatschappij van India HMV een cassette van haar uitgebracht met enkele bekende liederen van haar. Die cassette verkocht ontzettend goed. Men kon zich Mubarak weer herinneren. Dat gaf een zekere voldoening bij de tamelijk verdrietig ogende zangeres. Misschien in mindere mate dan de spirit van Mubarak treedt zij steeds vaker naar buiten, maar haar leven blijft gecshonden.
Velen kunnen zich haar verschijnen herinneren tijdens een populaire zangcompetitie Saregamapa. Dat programma werd geopend met haar onwijs populaire duet Mujhko apne gale laga lo uit de film Humrahi. De host van Saregama, Suno Nigam vergezelde de zangeres. Als het om de zangkwaliteit van Mubarak Begum gaat sloeg zij een flater.  Dat scheen niemand te deren. Mubarak maakte veel indruk door haar verschijnen. Lang had men niets van haar vernomen en of ze dan nog goed optrad maakte niet uit. Zij was er! In Saregama kregen alle deelnemers punten. Mubarak Begum maakte meer indruk dan alle anderen voor haar en daarna verschenen juryleden door af te zien van de bestaande regels. Zij wilde de artiesten horen en daarop beoordelen zonder punten te geven, omdat volgens haar muziek geen punten kent. Sonu stemde met haar in. Het programma werd  afgesloten met, hoe kan het ook missen, haar Kabhi tanhaiyon men. Meteen na haar verschijnen dacht India weer aan haar.
Mubarak Begum
Wat opzienbarend is onder de vele gepeperde Bollywood filmcritici was Mubarak Begum's deelname aan concerten ter ere van haar collega Mohd Rafi. Behalve verzoeken van fans sissen critici dat haar optredens financiële bedoelingen hebben. Mubarak prijst in aanwezigheid van volle zalen haar collega Mohd Rafi en is graag bereid om een toespraak over hem te houden. De waarheid heeft altijd twee kanten. In afwezigheid van camera’s kraken artiesten elkaars werk  dikwijls af.
Overeenkomstig de terneergeslagen mimiek van haar gezicht zegt Mubarak Begum in afwezigheid van camera’s dat de zanger Mohd Rafi haar veren heeft verbrijzeld. Ergens is haar cynisme te begrijpen. Mubarak Begum leeft een armoedig bestaan. Haar zoon is taxichauffeur. Voor wie het niet weet; taxichauffeur is na het besturen van een riksja het grootste hondenberoep dat iemand kan hebben in India. Dat beroep bestaat niet alleen uit het vervoeren van mensen. Taxichauffeurs worden daar schofterig gecommandeerd om allerlei andere opdrachten te doen plus daarbij niet te vergeten de hondsbrutale kritieken van bazen. Mubarak Begum’s  zoon kan zich
onmogelijk beroepen op het feit dat hij de zoon is van de ooit populaire zangeres, want wie kent haar nog en wat betekent zij nog? Mubarak heeft genoeg gezongen en zou nu een hoge positie in Bollywood moeten hebben. Zij zou een rustig van haar pensioen moeten kunnen genieten. Helaas is daar helemaal geen sprake van. Verbitterd vertelt de zangeres bij gelegenheden zonder aanwezigheid van Rafi fans en camera's hoe hij haar benadeeld heeft. Het ging om de royalty kwestie wat betekent dat na elke lied de vocalisten recht hebben op een deel van de opbrengst. Mohd Rafi stak daar een stokje voor. Als gelovige moslim distantieerde hij zich ervan om de opbrengst van een lied na uitbetaald te zijn geweest te delen. Het is ieders goed recht om zich te beroepen op wat hij wil. ( God zegene zijn ziel! Ik acht Mohd Rafi heel hoog en wil hem helemaal niet in een kwaad daglicht stellen) Artiesten als Mubarak Begum kwamen zonder werk te zitten. Zij zouden moeten kunnen leunen op het werk wat ze gedaan hebben. In Bollywood is daar geen sprake van. En het kwam uiteindelijk zo ver dat samen met Mubarak Begum ontzettend veel vocalisten, schrijvers en muzikanten in financiële problemen kwamen. Ooit was zij een welbekende zangeres, daarna betekende zij niets meer !
Mubarak Begum geeft wel aan dat Lata Mangeshkar altijd voor de rechten van anderen op kwam. In haar tijd van nood steunde Lata Mangeshkar haar door dik en dun. Er was een tijd dat Mubarak Begum geen fatsoenlijke maaltijd meer in huis kon krijgen. Lata Mangeshkar stopte haar geld toe en zorgde dat haar voorraadkasten vol waren. Dagelijks liet Lata Mangeshkar eten vanaf haar huis bezorgen naar Mubarak Begum. Jarenlang heeft Lata Mangeshkar voor haar gezorgd. Tot haar zoon begon te werken. Heel weinig mensen zijn hiervan op de hoogte. Lata Mangeshkar heeft er een bloedhekel aan om iets prijs te geven over de gunsten die zij verleent aan anderen. Het zijn vaak alleen naasten die van alles op de hoogte zijn.
Mubarak Begum
Een incomplete filmografie van Mubarak Begum
Aaiye 1949
Mohe aane lagi angdai aaja aaja
Aaiye aao chale chale wahan with
Lata Mangeshkar
Basera 1950
Prem kahani chhed jawani
Janam janam hum sang rahenge
Dekho ji baat suno with
B.S. Nanji
Shaam hui aur deep jale with
Sulochna Kadam
Dolti naiya 1950
Maathe pe bindiya kanon men jhumke with
?
Phoolon ka haar 1951
Ek do teen chaar paanch che
Bach bach ke jawani pagh dhare
Jinke preetam sang hai unki diwali hai
O zalim bedardi dil men dard tumhare hai
Lapak jhapak aay meethi meethi nindiyan
Mohabbat hote hote ho gayi with
Devendra
Jhoom jhoom kar door gagan pe with
Devendra
Mamta 1952
O sitamgar aasmaan jaoon kahan
Mordhawj 1952
Lekh vidhaata ka likhna with
Khan Mastana
Sheesha 1952
Jal jal ke maroon kuch keh na sakoon
Char chand 1953
Kisi ki jeb se babe paise nikalte hai with
Shivram
Daaera 1953
Suno more naina
Deep sang jaloon aaj main
Jail jo shama zamane ko bhi gham
Devta tum ho mera sahara with 
Mohd Rafi
Dharma patni 1953
Raat kaise kati bata na sake
Africa 1954
Dil ki duniya pe chhaa gaya koi
Kab tak bane rahenge zulmo k hum nishana
Ameer 1954
Lakh lakh taren liye jaise soya
Jo koi dil se mohabbat ke with
S. Balbir
Aulad 1954
Aaj ghar wale ghar nehin jiya with
Shamshad Begum
Chandni chowk 1954
Aye khuda mazdoor ki fariyaad hai
Dak babu 1954
Ek pardesi man bhaya mere
Ghir ghir aaye badarva kare with
Talat Mahmood
Gawaiya 1954
Apni barbadi mujhe manzoor hai
Gul bahar 1954
Is haath de us haath le
Kaliyon ko choomu taron se kheloon
Haar jeet 1954
Bchain hai betaab hai with
Geeta Dutt
Maan 1954
Kya bataen cheen kar tere dildaar pe with
Kalyani
Rishta 1954
Ek hi rishta maa ka yug men
Kya khabar thi yun tamanna khaak men
Shabab 1954
Mehlon men rehnewale with
Mohd Rafi & Bande Hasan
Sangam 1954
Tera bachpan ek kahani bhool na with
Talat Mahmood
Tatar ke chor 1954
Na manzil hai na with
Asha Bhosle & Talat Mehmood
Baradari 1955
Dil hamse woh lagaye with
Lata Mangeshkar
Devdas 1955
Woh na aayenge palat ke
Jasoos 1955
Dil toot gaya ulfat ki kasam
Main hoon nisaar tujhpe dil hai nisaar
Khandan 1955
Baba ban gaya gentlemen with
Yashodara
Kundan 1955
Mera bhola balam jee ki batiyaan
Post master 1955
Tu hi meri zindagi hai with
Om Prakash Varma
Patit pawan 1955
Jevan ka tu ujiyara hai with
Sudha Malhotra
Rukhsana 1955
Bhari mehfil men loot jate hai
Dil ko laga ke huzoor tum to with
Asha Bhosle
Sau ka note 1955
Kurban ho gaye tujhpe with
Shamshad Begum
Sakhi lutera 1955
Sajan ke nainon se dil kyon na khele
Shahi chor 1955
Mukhda khola yaar ne with
Asha Bhosle
Aan baan 1956
Aji is fani dunia men mohabbat ke with
Asha Bhosle
Awara shahzadi 1956
Ae ji dekho dekho ji dekho
Dilwalo pyar karlo humse with
Shashikant
Badal aur bijli 1956
Raat kitni haseen with
Talat Mehmood
Kaisa zamana aaya with
Madhubala Jhaveri
Bagdad ka jadoo 1956
Aaj aayi bahakr leke dil ka qarar
Allah keh rahi hai yeh zameen with
Mohd Rafi
Chand muskayi sanam with Khurshid Bawra
Baghi sardar 1956
Yeh mausam suhana rut hai suhana
Do shahzade 1956
Dhadakte hue dil ki awaaz sunle
Aye gham e dil tera chara main karoon
Dhola maru 1956
Sawan aaya hai ri sakhi with
Lata Mangeshkar
Figthing queen 1956
Aye sakhi chhed zara ulfat ka rang
Nazrein uthao hum bhi tumhare hai
Jhanan jhanan baaje payal with
Nisar
Harihar bhakti 1956
Dekho dekho nihaar ritu aaye
Meri nazaron ki theeki maar
Chanda ka rang liye taron ke sang with
Talat Mahmood
Chori chori aayi gori with
Sulochna Kadam
Jungle queen 1956
Dil bechara pyar ke maara
Dilwalo lo aaye din bahar ke
Chatki hai chandni gunje hai ragini
Lal e yaman 1956
Dil leke nighahon ka churana
Rangeen raaten 1956
Ghoonghat hataai ke nazrein with
Sudha Malhotra
Sultana daku 1956
Maharaja khivariya khol ras ki
Tirchhi nazar se na dekho hamen
Bada aadmi 1957
Qismat ne gham diye hai armaan the
Fashion 1957
Bharat ke log geet with
Sulochna Kadam
Gateway of India 1957
Jalwa jo tera dekha hamne
Mirza sahiban 1957
Chhod ke teri duniya le hum with
Mohd Rafi
Patal pari 1957
Kya kya khel dikhaye qayamat with
Asha Bhosle
Pak daman 1957
Jalwa bhi dikhaya jata hai with
Mohd Rafi
Jungle prinses 1958
Adaayen teer hain andaz nirale hain
Madhumati 1958
Ham haal e dil sunayene
Sim sim marjina 1958
Musafir hai hum tumwith
Mohd Rafi & Sudha Malhotra
Behram daku 1959
Tere sitam ki dastan ham na zuban pe
Circus queen 1959
O dilwale nighahen mila le
Chini jadugar 1959
Nazren meri bharpur with
S Balbir
Teri chaal pe sanam main with
S Balbir
Maa ke ansoo 1959
Chala chal musafir with
Mohd Rafi
Raaz 1959
Aye zindagi rulaye ja
Mast nazar mori patli kamar
Heer Sayal 1960
Tur gaiyan beriyan te

Zalim jadugar
1960
Kaisi been bajai tune sanwariya
Sipahiya jhuk jhuk karoon salaam  with
? Khurshid Bawra
Mughal e Azam 1960
Husn ki baraat with
Lata Mangeshkar & Shamshad Begum
Return of Mr Superman 1960
Mohabbat kisko kehte hain
Veer Durgadas 1960
Piye ja jaam e ulfat zindagi with
Sudha Malhotra
Arab ka sitara 1961
Shama gul karke na ja
Daku Mansoor 1960
Yeh yaad rakhna sanam pyar ki dastan
Dekhi teri Bombay 1961
Raja se bikhari tak chor se pujari tak with
S Balbir
Hamari yaad aayegi 1961
Kabhi tanhaiyion men yun hamari yaad
Farishton ki nagri men with
Mukesh
Kabhi to poora tol prani with Suman Kalyanpur
Lucky number 1961
Inki dosti se to inki dushmani achhi with
Shankar Dasgupta
Piya milan ki aas
1961
Gham chhodo yeh zare zamane ka
State express 1961
Daiya chori chori kare waar balma
Zindagi aur khwab 1961
Phool bagiya  men bhanvre aaye
Cobra girl 1963
Nighahon se dil ka salaam with
Suman Kalyanpur
Humrahi 1963
Mujhko apne gale lagalo with
Mohd Rafi
Sunehri nagin 1963
Main to ho gai re badnaam with
Kamal Barot
Yeh dil kisko doon 1963
Hamen dam daike with
Asha Bhosle
Aandhi aur toofan 1964
Chand gagan men ek hai chamke
Balma bada nadan 1964 (Bhojpuri film)
Payaliya chhankat
Fariyad 1964
Tune teri nazar ne to kafir bana with
Mohd Rafi
Bharat ke naujawanon with Suman Kalyanpur
Hameer haath 1964
Nighahon se dil men chale aaiyega
Khooni khazana 1964
Ae dil bata hum kahan aa gaye
Laal paathor 1964
Ruke ruke se kadam ruk ke baar baar chale

Marvel men
1964
Ankhon ankhon har ek raat guzar jati hai
Magic carpet 1964
Husnwalon se na milna with
Jani Babu Qawwal
Naihar chutal jai 1964 ( Bhojpuri film)
Chadela asaadha bharela with Minoo Purshottam
Pahadi nagin 1964
Dil ki na jane anari balma
Gore gore mukhde pe teel kala with
Ambar Kumar
Punar milan 1964
Chah karni thi chah kar bhaite with
Asha Bhosle
Shagoon 1964
Kuchh ajnabi si aap hain
Itni bi kareeb aake bhi kya  with
Talat Mehmood
Tarzan and Captain Kishore 1964
Aise hum barbaad hue koi sahara na
Pyar ki raat aur yeh tanhai
Qawwali ki raat 1964
Dekh kar meri taraf khamosh with
Mohd Rafi
Aye jane nazar chilman se agar with
Mohd Rafi
Arzoo 1965
Jab ishq kahin ho jata with
Asha Bhosle
Main hoon jadugar 1965
Abhi abhi nazar mili with
Meena Patki
Mohobbat isko kehte hain 1965
Mehfil men aap with
Suman Kalyanpur & Jagjit Kaur
More man mitwa 1965
Mere aansuon pe na muskura
Shakespeare wallah 1965
Dil dhadke chunariya sarke payal with
Prayag Raj
Tarzan and King Kong 1965
Haseenon ke dhoke men with
Asha Bhosle
Gogola 1966
Aaja aaja pyar karen with
Mahendra Kapoor
Zara kehdo fizaon se with
Talat Mahmood
Neend hamaro khwab tumhare 1966
Saqiya ek jaam with
Asha Bhosle
Professor aur jadugar 1966
Khub ba khud ishq ka izhaar hua jaata hai
Sushila 1966
Bemuravat bewafa begane dil aap hain
Bohot khubsurat hai ankhen with
Mohd Rafi
Teesri kasam 1966
Main sunati hoon ek majra with
Shankar Shambhu
Zimbo finds a son 1966
Ae dil tere muqaddar ka with
Bhupinder Singh
Mera bhai mera dushman 1967
Hum to dil bechte hain
Humne tumhen sikhlaye with
Amar & Bhooshan
Around the world 1967
Yeh moonh aur masoor ki daal with
Sharda
Kade dhoop kade chhaan 1967
Ek tum ko paake sare zamane with
Suman Kalyanpur
Juari
1968
Neend ud jaye with
Suman Kalyanpur & Krishna Bose
Saraswati chandra 1968
Wada hamse kiya dil kisi ko diya
Murder on highway 1970
Woh jo ankhon se pila de to maza
Chandan 1971
Yeh raat nehin hai sone ki
Ek bechara 1972
Rama o rama humne gaon ke panghat pe
Chattan Singh 1974
Balma tu har wade par karta hai
Narad leela 1972
Pahen ke nau gaz ki main sari
Subah zaroor aayegi 1977
Dard e dil dard e wafa dard e tamanna kya hai
Ramu to diwana hai 1980
Aao tumhe pyar karoon phir
Sanwariya teri yaad men ro ro marenge hum
Sister 1980
Zindagi ham tere had se guzar gaye hote
Ganga maang rahi balidan 1981
Ho sanam tere liye with
Shamshad Begum
Karlo jitna sitam kar with Shamshad Begum
Hamen mitane aaya jo with
Shamshad Begum


Ondanks dat Mubarak Begum in mindere mate toebedeeld werd met succes denkt zij toch met veel weemoed terug aan haar jeugdige dagen. Een periode waarin hard werken de nodige schijnwerpers met zich mee bracht. Haar glorie - periode waarin zij werkte met de allerbeste kunstenaars. De tijd toen zij als voorbeeld diende voor nieuwe talenten. Een tijd van roem en zeggenschap. Helaas is haar behalve de nodige eer waar zij naar streefde ook andere tegenslagen in het leven ten deel gevallen. Haar echtgenoot is van haar weggelopen. Haar zoon is taxichauffeur. Haar dochter is ernstig ziek.
Dat is niet waar de begaafde zangeres Mubarak Begum op hoopte. Een erg bezig leven had zij sowieso toen al ook al niet, maar het was beter dan achter de geraniums te zitten. Er is vrij weinig bekend over het leven van Mubarak Begum. Door de vele films waarin zij gezongen heeft kunnen Bollywood geschiedschrijvers makkelijk alles uit hun duim zuigen. Sommige feiten zijn bezwarend voor Mubarak Begum, maar ook al zal het waar zijn dat haar veren zijn gekortwiekt - haar geld en hulpmiddelen minder zijn slechts een eenpersoonswoning van de staat heeft gekregen in een armoedige wijk, Mubarak Begum houdt haar waardigheid.
Sanam van Voorthuijsen