Sanam
 
malavika sarukhai
Malavika Sarukkai
Sanam with malavika sarukhai
Malavika Sarukkai is de meest geprezen danseres van de Indiase dansvorm Bharatanatyam. Zij is geboren in 1959 en is al drie decennia lang de vaandeldraagster van dat oer en schitterende dansvorm. Malavika debuteerde op twaalfjarige leeftijd in Mumbai en maakte zoals toen die indruk met haar persoonlijke invulling van de tempeldans.   In haar choreografieën rijgt zij de traditionele hand -houdingen, uitgekiende mimiek, ritmisch voetenwerk en geometrische patronen aaneen tot een eigen verhaal. Met haar adembenemende perfectie en betoverende gratie weet Malavika de Bharatta Natyam los te dansen van de historische achtergrond en te verheffen tot een universele expressievorm. Vanaf haar eerste optredens zijn de kritieken over haar altijd lovend gebleven. Zij weet in haar dans vernieuwende, moderne elementen te verweven zonder de klassieke vorm af te vallen. Haar creativiteit en virtuositeit komen bij haar optredens zowel in pure dans als in expressie naar voren.
malavika sarukhai bharata natyam
Iedere serieuze danseres in de Bharatta Natyam-stijl ziet zich voor de uitdaging gesteld om dit eeuwenoude genre
een plaats te geven in de huidige tijd. Bharata Natyam is een van de klassieke dansvormen in India en betreft een oude tempeldans. Ongeveer tweeduizend jaar geleden schreef de Indiase wijze Bharata Muni zijn Natya Shastra, een hand - leiding voor het toneel. Hierin legde hij de voorschriften vast voor de dans, de muziek, decors, kleding, make-up en zelfs de architectuur van het theater, zoals die in zijn tijd gangbaar waren. De grote verfijning en detaillering bewijzen dat de Indiase danskunst toen al een lange ontwikkeling achter zich had. Zo worden er bijvoorbeeld bewegingen van het hoofd, ogen, wenkbrauwen, neus, wangen en onderlip beschreven. Ook handgebaren en talloze aanwijzingen voor bewegingen van de buik, borst, taille, flanken, boven en onderbenen staan erin aangeduid.
Dansvormen werden in of bij de tempel uitgevoerd maar ook aan de hoven van de vorsten. De gezelschappen van dansers en musici waren afhankelijk van steun door tempels, hoven of rijke landbezitters. Daarnaast hadden tempels en hoven ook danseressen in vaste dienst: devadasi’s, dienaressen van de goden bij de tempels en rajadasi’s, dienaressen van de vorsten. Hun dansen werden dasi attam (dans van de .
dienaressen) of sadir (zich voorstellen) genoemd. De devadasi’s hadden daarnaast ook rituele functies in de tempels
malavika sarukhai dance
De maatschappelijke verandering die volgden uit de Engelse overheersing en de Indiase reactie daarop, hadden grote gevolgen voor deze gezelschappen. De hoven kon -den niet meer zoveel dansleraren en dansgroepen onder -houden en hetzelfde gold voor de tempels. Men ging ook anders aankijken tegen de relatieve vrijheid die de danse -ressen hadden. Zij werden op jonge leeftijd door een huwelijk met de godheid verbonden, maar gingen ook verbintenissen aan met hun sponsors: vorsten, rijke land -heren en tempelpriesters. ( Uiteraard moet bena -drukt worden dat sommigen het uit vrije wil deden en anderen noodgedwongen eraan moesten toegeven). Men beschouwde al gauw de devadasi’s al prostituees. Na een lange campagne die al aan het eind van de 19e eeuw begonnen was, werd in 1947 een wet uitgevaardigd die het wijden van meisjes en vrouwen tot devadasi’s verbood.
bharata natyam
In de dertiger jaren van de 20e eeuw werd de bharata natyam nieuw leven ingeblazen op concertpodia. De politica en geleerde Rukmini Devi vervulde een beslissende rol in de omvorming van de devadasi - traditie. In India en daarbuiten zijn er ook dansers die de techniek van bharata natyam puur als abstracte bewegingstechniek gebruiken. Bharata Natyam gaat zo met zijn tijd mee. Dit resulteert soms in kritiek op de nadruk op beweging en snelheid, het accent op knappe gezichten en mooie lichamen.
Malavika Sarukkai blijft zich baseren op de traditionele uitgangs - punten. Maar in haar choreografieen weet zij tegelijkertijd de Bharata natyam te vernieuwen en daarmee levend te houden.
malavika
Voorstellingen die uit India komen zijn meestal van goede kwaliteit. De vermaarde artiesten weten altijd toeschouwers te biologeren. Algauw denkt men dat wat men ziet het beste is. Ik heb heel veel shows gezien, maar moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik Malavika de aller
Malavika werd begeleid door een kwartet bestaande uit Srilakshmi Venkataramani op de viool - M. S. Sukhi percussie - Radha Badri zang en Neela Sukhanya op de nattuvangam.

surya dev
Geboorte en dood, het heilige en het alledaagse, ontmoeting en afscheid: iedereen kent die ankerpunten in het leven. Maar niet zoals danseres Malavika Sarukkai ze in dans weet te treffen! In deze voorstelling neemt Sarukkai het publiek mee langs de Ganges. De 'eeuwige rivier' is getuige van het wel en wee van de mens, generatie na generatie. Traditie is haar basis, maar Sarukkai schuwt de vernieuwing niet. Resultaat: een danstaal die direct aanspreekt, ook zonder voorkennis over de vormen en symbolen van de Indiase dans.
Op 51 jarige leeftijd beschikt Malavika over de spierbundels van een atleet. Haar optreden was uitermate krachtig. Slechts een 6 a 7 minuten durende vertolking richtte zij op gezicht -expressies. Al het andere was dynamisch. Zeer beziens -waardig was haar openingsdans door een ode aan de
Zonnegod Surya Dev waarin ze alles zoals dat wordt weergeven in zijn afbeelding afbeeldde. Suryadev wordt gevoerd door een zevental paarden. Malavika liet in haar dans het draven van paarden horen. Het auditorium leek een paardenstoet. Over Malavika kan zonder meer gezegd worden dat zij beschikt over paardenkracht. Onmogelijk waar is zij!
Malavika liet zich inspireren door een stukje van de Mahabharata waarin machtswellust een bijzondere rol speelt. In haar dans waarin zij despotisme vertolkt, beeldt zij uit hoe dom en verwerpelijk dergelijk gedrag is en probeert toeschouwers tot het besef te brengen dat wanneer zij ook maar een vleugje van dergelijk gedrag bij zichzelf gewaarworden, dit onmiddellijk de kop in moeten drukken. Haar dans was goed afgestemd op de
malavika sarukhai 4
krachtige geluiden van de mridangan. Het is de allerbeste uitvoering die ik ooit gezien heb. Malavika overtreft alle danseressen. In India worden vanaf 1930 jaarlijks 800 films gemaakt. In Bollywood films komen veel Bharata natyam danspasjes voor. Vele actrices die deze scènes in films vertolken zijn bekwame danseressen. Hoewel je filmdans niet zondermeer kunt vergelijken met de artistieke dansvorm die op het podium wordt uitgevoerd, beweer ik dat Malavika hun allen glansrijk overtreft zowel wat bekend is van films als van de  podia.
Een andere uitvoering van haar was zoals zij het noemde A dream with a difference. Ze vertelde vooraf dat de dans gaat over een meisje dat zich nog een koppel waande in haar dromen, maar na het ontwaken zichzelf eenzaam vond. Malavika wist haar toeschouwers diep te ontroeren, want wie herkent haar thema’s niet. Met haar vernieuwende choreografie en haar overtuigingskracht zet
ze deze zeer levendige traditie voort en geeft ze de dynamische heilige hindoedansen gestalte. Malavika Sarukkai is zeer trouw aan de voorschriften van de Natya Shastra, een heilig traktaat over dramatische kunst en dans die in haar optreden een bijzonder sacraal karakter heeft.
natya shastra
 
malavika sarukhai india
beste vind. Dat is ook niet
vreemd. zij is een meester in perfectionisme.