Sanam
 
Helen Richardson
helen richardson
Helen Ann Richardson
Sexy, verleidelijk, verfijnd, sensueel, aantrekkelijk, geraffineerd, dapper, gewiekst om hanige figuren om haar vingers te winden.
Dat is Helen. De meest sexy en stoutste actrice van Bollywood. Met haar sublieme uitstraling heeft zij wel zes decennia lang alle wetten van de fysica en fatsoen getart. Helen is bij uitstek de koningin van het cabaret op het grote Indiase witte doek. Helen is de enige filmster die in de meest doorlatende kleren in het oerconservatieve India een respectvolle plaats kreeg. Haar optredens hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten op het Indiase witte doek. Haar personages zijn van haast elke film legendarisch geworden.
Piya tu ab to aaja - Ye mera dil yaar ka diwana - Awo na gale lagawo na -
 
teesri manzil
In haar meeste films heeft Helen als danseres opgetreden. De meeste liederen werden voornamelijk toevertrouwd aan Asha Bhosle. R D Burman liet zijn echtgenote Asha Bhosle er lustig op los improviseren op zijn melodieën. Asha Bhosle is alom bekend om haar innovatie en virtuositeit. Maar het is zou deloyaal zijn om alleen Asha Bhosle alle prestige te geven. Helen was met haar performances op al die liederen verbazingwekkend. Zelfs Lata Mangeshkar die uiterst
Helen Khan
Helen Ann Richardson
zijn sexy cabarets waarmee Helen altijd aan de gouden era van Bollywood zal worden herinnerd. Met de liederen van de legendarische Indiase nachtegaal Asha Bhosle is Helen een icoon geworden. 26 jaar na haar laatste film waarin zij verscheen als danseres is Helen nu nog de meest gedroomde droom. Helen bezat de gave om Indiase films op gedistin -geerde wijze een erotisch tintje te geven. Zij kon zich gracieus schaars gekleed vertonen zonder te vrezen voor vulgariteit. India is altijd heel erg complimenteus tegen Helen geweest en koestert een hoffelijke liefde voor Helen. Hoe schaars zij ook gekleed was, hoe bloot zij ook in vele muziekclipjes te zien is - men heeft altijd diepe bewondering voor haar gehad en nooit als goedkoop gezien. Helen de meest succesvolle danseuse van Bollywood die aanzienlijk grote populariteit verwierf met haar gemene en vileine rollen is geboren op 21 oktober 1939 te Burma. Haar volledige naam is Helen Richardson. Zij had een Engelse vader en een Burmese

Helen Ann Richardson
moeder. Na de Japanse invasie in Burma tijdens de Tweede Wereld Oorlog vluchtte zij samen met haar moeder Marlene en haar twee broers Roger & Patrick en zochten hun toevlucht in het toen minder onrustige buurland India. In 1942 hadden de Japanners met geweld Burma overmeesterd, om het te gebruiken als springplank om India binnen te vallen. Om dat duivelse plan te kunnen realiseren zij door dwangarbeiders een spoorlijn aanleggen waarbij honderdduizenden stierven door uitputting en oorlogsgeweld. Uiteindelijk werden de Japanners in 1945 verdreven door de geallieerden. Als Ango-Indiase vluchteling heeft Helen samen met haar familie een hele moeilijke periode doorgemaakt. Haar vader overleed tijdens de oorlog. Het gezin waaruit Helen kwam was niet welgesteld en had geen geld. Hun vlucht was een complete ramp. Wekenlang hadden zij niet te eten. Soms aten zij eetbare bloemen en verschillende soorten gewassen die in het wild bloeiden. Af en toe hadden ze een handvol rijst.
Helen Richardson
Die kookten zij expres met teveel water. Het water werd tijdens de kook afgegoten en opgedronken om op kracht te blijven. Hun situatie bleef zo tot ze de Britten ontmoetten die hun levens redden en op een olifant vervoerden naar het toen nog minder gevaarlijke buurland India.

Helen heeft nog een zusje die Jeniffer heet. Over haar heb ik helemaal geen informatie. Er is zeer weinig bekend over het privé leven van Helen. Helen heeft zelden over haar privé leven verteld. Degenen die meer weten zijn haar directe naasten. En weinig mensen waar zij erg close mee is zoals Asha Bhosle vertellen liever niets over Helen's privé leven. Wat wel bekend is, is dat haar moeder Marlene een zwaar leven. Zij was de enige kostwinner. Samen woonden zij in een kamer zonder enige ruimte voor privacy. Alles gebeurde in dezelfde kamer waar er gekookt werd en gewoon geleefd werd. Dat duurde ongeveer een jaar of vier. Helen had het enorm zwaar. Naast haar school moest zij ook de zorg dragen voor haar jongere
zusje en thuis koken. Helen's moeder was een verpleegster. Zij kon met haar veel te lage inkomen de zorg voor haar gezin financieel niet opbrengen. Op jonge leeftijd gaf Helen noodgedwongen haar school op en zocht een baan in de filmindustrie. Helen had kathak danslessen gevolgd en achtte zich goed genoeg om als danseres te figureren.
cuckoo
Een kennis in de familie, de voormalige danseres en actrice van de witte doek Cuckoo Moray zorgde ervoor dat zij mocht meedansen in haar koor. Cuckoo was de regerende danseres voor Helen aantrad in Bollywood. In de late jaren 40 en 50 was Cuckoo een graag geziene danseres van Bollywood. Het was algemeen bekend dat Cuckoo graag nieuwkomers hielp. Cuckoo hielp ook Helen in het zadel door haar mee te laten dansen in haar dansgroep. Regelmatig was Cuckoo te zien in grote films en uiteraard zorgde zij ervoor dat de camera ook strak gericht werd op Helen. Cuckoo spande zich erg in om Helen bij filmmakers te introduceren. Helen begon als achtergronddanseres in het koor van Cuckoo in films als Shabistan en Awara, beide gemaakt in 1951. Spoedig daarna kreeg Helen rollen in films om duetten te dansen en van daar naar solo. Cuckoo zorgde ervoor dat zij samen dansten in films. Helen is in een van haar eerste solo optredens in de film Alif Laila te zien die in 1953 werd gemaakt waarin de actrice
Helen Richardson
Nimmi de hoofdrol vertolkte. Regelmatig als men verhaalt over Helen heeft men het over de film Hoor e Arab die in 1955 werd gemaakt. Ik heb die film nog nooit gezien. Wel heb ik vernomen dat zij daarin ook als solodanseres te zien is. Het enige wat ik van de film Hoor e Arab weet is dat Lata Mangeshkar daarin een lieflijke solo heeft gezongen Arararam mere dil men sanam. Het is een ritmisch dansliedje, maar of Helen ooit in die film op dat liedje heeft gedanst kan ik niet verifiëren.
Helen kan zich nog vrij goed de eerste momenten herinneren dat zij haar eerste salaris kreeg. Ze kan zich nog wezenlijk het plezier herinneren dat zij ervoer bij het kopen kleine
dingen zoals haar eerste grammofoonspeler. En uiteraard de daarop volgende elpees. Iedere keer weer steeds een nieuwe enz. Er kwam beter voedsel voor hun allen. En uiteraard spaarden zij ook een deel van het geld en verhuisden naar een betere woning. Helen kocht ook voor het eerst een auto wat een geweldige ervaring voor de hele familie was. Het leed van
armoede en oorlog begon zich langzamerhand te verzachten. Helen liet zich fotograferen voor haar auto en liet het
verschijnen in alle tijdschriften. En zo begon er een nieuwe weg voor Helen.
Helen Richardson
Langzamerhand begonnen producers in te zien dat de danspassen van Helen geluk brachten bij het maken van een succesvolle film. In de film Barish in 1957 is Helen te zien in een geweldige rock n roll klassieker Mr John ya baba Khan die Asha Bhosle voor haar gezongen had. Helen danste niet meer in het koor, maar verscheen solo op het filmdoek tijdens succesvollere nummers waarvan Mr John ya baba Khan de trend zette en de mode bepaalde in Bollywood. Door de komst van Helen begon er wel degelijk veranderingen in Bollywood te komen. De camera's werden niet alleen maar gericht op de bewonderenswaardige toiletten van Helen, maar zelfs op de kapsels getooid met veren. Men kon de camera steeds gericht zien op de met zorg gemaakte mitaines en haar opvallend lang gemanicuurde nagels. Helen inspireerde vele opkomende talenten met haar trend. Maar er was toen geen enkele danseres die zich zo schaar gekleed zou durven te vertonen op het witte doek als Helen. Het is zeer te begrijpen dat actrices
daarvoor schroomden. Het was in het begin van de jaren vijftig en nu nog is India niet meteen vooruitstrevend in zulke veranderingen.
Helen Richardson
Helen Richardson
Afgezien van in artistieke films is zoenen in gewone Indiase films nog maar net begonnen. Waarom Helen het wel durfde en nooit te kampen heeft gehad met agressieve conservatieven zal wel liggen aan haar persoonlijkheid buiten haar werk om. Op de screen deed Helen gewoon haar werk, daarnaast was zij een gewone burger als een ieder. Na de mode die Helen lanceerde is het zeer opmerkelijke dat vanaf dien Nightingale Asha Bhosle de meest aangewezen zangeres was die voor Helen zou zingen. Filmmakers begonnen in te zien hoe goed de stem van Asha Bhosle bij Helen paste. Helen op het witte doek betekende publiek trekken, maar met de stem van Asha Bhosle lukte dat nog vele malen beter. Het is duidelijk vast te
stellen dat Helen uiteindelijk doorbrak in de film
Howrah Bridge. Onder begeleiding van de legendarische componist O P Nayyar zong de zangeres Geeta Dutt de swingende rock n roll klassieker
Mera naam chin chin choo voor Helen. De populariteit van dat liedje is te danken aan O P Nayyar, Geeta Dutt en de briljante performance van de geweldige Helen. Het werd een super grote kaskraker. Gekleed in Chinese klederdracht zag Helen er verrukkelijk uit. Helen's solo performance in die film, enkel met dat lied overschaduwde de legendarische hoofdrolspeelster Madhubala. Madhubala één van meest bekendste Bollywood actrice wist nog maar net te tippen aan Helen met het lied Aayi ye meherban die Asha Bhosle voor haar gezongen had. Het had even geduurd, maar na het kassucces Mera naam chin chin choo hoefde Helen nooit meer terug te kijken. In een klap werd zij een fenomeen. Men noemde haar naar de titel van het liedje dat zij vertolkte in films zoals in Howrah brigde the Chin chin choo girl. Later kwamen er meer namen bij. Vaak titels van liederen waarmee men refereerde aan Helen. Na haar overweldigende dans in de film Howrah Brigde overspoelde filmmakers haar met aanbiedingen om op te treden in films als cabaretdanseres of om rollen van gemeneriken te vertolken. In oude Bollywood films hadden danseressen in de dans een
Helen Richardson
een negatieve bedoeling. Zij proberen vaak de droevige held die in een neerslachtige bui is en zijn toevlucht zoekt in een bar te verleiden tot alcoholgebruik. Helen was regelmatig in zulke scènes te bewonderen. Met dank aan Asha Bhosle, de stem achter haar succes, Bhosle werd Helen bekend als de Cabaret Queen. Producers, regisseurs creëerden express situaties in films voor Helen. In onnoemelijk veel films is het onduidelijk wat Helen`s aanwezigheid te maken heeft met het thema van de film. Filmmakers moesten gewoon Helen in films hebben. Zij wisten dat door Helen te casten films veel kijkers zou trekken. En in combinatie met Asha Bhosle konden makers er gif op innemen dat films succesvol zou worden. Helen was zo ongelooflijk gewild dat zij geen moment rust voor haar zelf vond. Logisch is het daarom dat Helen in de meeste films heeft geacteerd.
Asha Bhosle en Helen ontrokken zich beiden aan de moraal van
Helen Richardson
de Indiase samenleving en gaven extra dimensies aan moderne opvattingen waarmee zij een enorme bijdrage leverden aan vrouwen emancipatie. Nightingale Asha Bhosle ontrok zich geheel aan de distinctie van haar illustere zuster Lata Mangeshkar en excelleerde even uitmuntend met haar optredens. Na voormalig danseres Cuckoo was Helen de grootste hartendief. Algauw raakte Cuckoo haar faam kwijt. Het reuze Indiase film domein was enkel voor Helen. Met de puurheid en passievolle stembanden van Asha Bhosle ontstond een onvergetelijke chemie. Je rangeen mehfil gulabi gulabi in de film Shikari in 1963, Bhaite hai kya uske paas in de film Jewel thief in 1967, Karle pyar karle in de film Talash 1969, de ene kaskraker na de andere waarin Helen praalde en met enorm succes
de vleugels uitsloeg en zelfs internationaal waardering oogstte.
Helen kende haar gouden periode in de jaren zestig. Zij domineerde Bollywood in die jaren met behulp van Asha Bhosle. In haast elke grote hit film was zij te bewonderen. Er werden liederen, in het
Helen Richardson
cabaret gemaakt naar de uitstraling van Helen. Filmmakers wisten hun films tot succes te maken met als grootste ingrediënt het energieke lichaam van Helen en de inspirerende geestdrift van de legendarische Asha Bhosle die geen rust kent zonder de microfoon. Asha Bhosle had net als haar zus Lata Mangeshkar al een gevestigde naam en werd al beschouwd als de topzangeres van India. Asha Bhosle hoefde dus niet perse voor Helen te zingen om haar populariteit te behouden. Over Helen daarentegen kan zonder meer beweerd worden dat zij haar succes niet alleen door haar gewaagde personages verwierf maar met name door de super sexy evergreens van Asha Bhosle.
Helen wordt beschouwd als een van de meest succesvolle Indiase
Helen Richardson
supersterren. Men gaat er voornamelijk van uit dat alleen acteurs in hoofdrollen een aanzienlijke plaats kunnen verwerven. De meeste sterren zouden de slechts enkele minuten durende rollen van Helen resoluut weigeren zichzelf afvragend wat voor profijt zij eraan hebben. Helen in haar kleinste rollen van slechts enkele tellen heeft daarmee bewezen dat een lange of grote rol in de film niet veel uitmaakt om populair te worden. Het gaat om de impact. Door haar cabaret performances en voornamelijk bijrollen behoort Helen nu tot de icoon van Bollywood. Elke ster denkt en verheugt zich op
Helen Richardson
grote rollen. Helen heeft het tegenovergestelde bewezen.
Helen begon haar dag door s morgens vroeg een half uur lang yoga oefeningen te doen. Daarna ging zij gewoonlijk wat hardlopen, kwam terug nam een bad en maakte zich klaar voor het make uppen. Als de hairdresser lang werk had aan haar kapsel maakte zij haar make up af in studio.
Al vroeg in de ochtend was zij in de studio,dat ging door tot diep in de avond.
Vanaf het begin stonden zang en dans centraal in Helen's geweldige carriere. Het doet er zeer weinig toe wie voor Helen allemaal gezongen had. Van Shamshad Begum tot Kavita Krishnamurthy hebben vocalisten altijd gedroomd en gestreden om voor Helen te mogen zingen. Niet alleen
Helen Richardson
omdat Helen een geweldige actrice was, maar zangeressen wisten dat als hun liederen op Helen verfilmd zouden worden, zij daarmee ook immens populair zouden worden.
In de jaren zestig componeerden de populaire duo Shanker en Jaikishan veel liederen die op Helen verfilmd werden. Lata Mangeshkar behoorde tot de meest vooraanstaande zangeres van de gebroeders Shankar en Jaikishan. Later verslechterde hun verstandhoudingen. Sharda een vergeten zangeres die de eega was van componist Shankar probeerde van de gunstige gelegenheid te profiteren en zong regelmatig voor Helen. Hoe het ook zij - er is slechts een naam die zal herinneren aan de gouden periode van
Helen en dat is de enige echte nachtegaal op de hoogste tak: Asha Bhosle. Asha Bhosle is een fenomeen die altijd gekoppeld zal blijven worden aan Helen. Als er over Helen gesproken wordt is Asha Bhosle's deelname aan haar glorie periode niet weg te denken.
Behalve haar uitzonderlijke mooie lichaam en dans heeft Helen haar heuse populariteit voornamelijk aan Asha Bhosle te danken. Het deed er ook niet toe wie de liederen componeerde. Het was steeds Asha Bhosle die met haar sensuele stem de meeste hits voor Helen zong.
Helen Richardson
Helen Richardson
Helen Richardson
Meghva gagan Harishchandra Taramati singer Lata Mangeshkar
Ui maa ui maa je kya Parasmani singer Lata Mangeshkar
Jameela Jameela Night in London singer Lata Mangeshkar
Aa jaan e jaan Intaqam singer Lata Mangeshkar
Mehfil soyi aisa koi
Intaqam singer Lata Mangeshkar
Mujche dekhiye main koi Lootera singer Lata Mangeshkar
Jeenewale jhoonke mastana hoVaasna singer Lata Mangeshkar
Kahoon kya tumse Ginny & Jonhy singer Lata Mangeshkar
Deewane tum deewane hum
Bezuban singer Lata Mangeshkar
Kata lago re Khote sikkay singer Lata Mangeshkar
Peele peele Mastana singer Lata Mangeshkar
Matwali akhon wale Chhote nawab singer Lata Mangeshkar
Nighteen fifty six Anari singer Lata Mangeshkar
Gham chod ke manao Gumnaam singer Lata Mangeshkar
Chhod kar tere pyar ka Wo kaun thi singer Lata Mangeshkar
Woh ek nighah kya mili Half ticket singer Lata Mangeshkar
Mere dil kabhie Main chup rahungi singer Lata Mangeshkar
Tera jadoo na chalegha Guest house singer Lata Mangeshkar
Hum pyar kiye jaaenge Aaya Toofan singer Lata Mangeshkar
Jare gokul ke natkhat chor Lal qila singer Lata Mangeshkar
Tera jadu na chalegha Guest house singer Lata Mangeshkar
Tu hi tu hai main dekha Sunehri nagin singer Lata Mangeshkar
Dono haathon se dil kyon Sunehri nagin singer Lata Mangeshkar
Milke bhi hum milna sake
Sunehri nagin singer Lata Mangeshkar
Been na baja na ke dekhega
Sunehri nagin singer Lata Mangeshkar
Tujhe chand kahoon ya
Sunehri nagin singer Lata Mangeshkar
Dil ka na karna eitbaar
Halaku singer Lata Mangeshkar
Nighteen fiftysyx nighteen
Anari singer Lata Mangeshkar
Rasa sayang e rasa sayang
Singapore singer Lata Mangeshkar
Tumko piya dil diya Shikari singer Lata & Usha Mangeshkar
Bachain nasar
Yahudi singer Lata Mangeshkar & Geeta Dutt
Holi song Unglimaal singer Lata Mangeshkar & Meena Kapoor
Muqabala humse Prince singer Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
Main haseena
Baazi singer Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
Eid ki raat pyar layi Baghi singer Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
Maara re maara woh maara Aab e Hayat singer Geeta Dutt
Mera naam chin chin choo Howah bridge singer Geeta Dutt
Are tauba ye teri ada 12'o clock singer Geeta Dutt
Dil se dil takraye Love marriage singer Geeta Dutt
Dekha na jae socha na jae Mr India singer Geeta Dutt
Mausam ki sargam
Khamoshi singer Kavita Krishnamurthy
Maathe ki bidiya bole
Lahu ke do rang singer Anuradha Paudwal
Ek se badkar ek Ek se badkar ek singer Runa Laila
Badkamma badkamma Shatranj singer Sharda
Aath ko aath men jama karo Elaan singer Sharda
Kahan chala re Hare kanch ki chudiyan singer Sharda
Le ja dil hai tera Hare kanch ki chudiyan singer Sharda
Mungda main gur ki dali Inkaar singer Usha Mangeshkar
Are shola are shola Aap ki khatir singer Usha Mangeshkar
Ye akhen
Kab kyon aur kahan singer Asha & Usha Mangeshkar
Meri mitti men Khandan singer Asha & Usha Mangeshkar
O mere gore badan Shikandar e Azam singer Asha & Usha Mangeshkar
Baje mori payal Dus Lakh singer Asha Bhosle & Usha Mangeshkar
Peeke hum tum Gumnaam singer Asha Bhosle & Usha Mangeshkar
Huzoor wale
Ye raat phir na ayeghi singer Asha Bhosle & Minoo
Aihai dilruba papa jamarlo Dr Vidiya singer Asha Bhosle & Geeta Dutt
Kya ho phier jo Nau do gyarah singer Asha Bhosle & Geeta Dutt
Dil dede nehin nehin
Jaal singer Asha Bhosle
Piya tu ab to aaja
Caravan singer Asha Bhosle
Gulabi chhehra sabhie ne dekha Madhosh singer Asha Bhosle
Kitni haseen hai meri pyar Maharaja singer Asha Bhosle
Maine peeli mera dil kiya Maharaja singer Asha Bhosle
Kenia Uganda tanganika Hong Kong singer Asha Bhosle
Hong Kong China Hong Kong singer Asha Bhosle
Dekhti hoon jidhar Hong Kong singer Asha Bhosle
Yeh zulfen awara luta zamana Hong Kong Singer Asha Bhosle
Honolulu
Hong Kong singer Asha Bhosle
Ho jo hukuam
Hong Kong singer Asha Bhosle
Rangeen baharon ki
China town singer Asha Bhosle
Itni badi mehfil Dil apna aur preet parai singer Asha Bhosle
Tikirikitakori bolo bolo Wo kaun thi singer Asha Bhosle
Meri jawani kare ishare Deewangee singer Asha Bhosle
Night is lovely Pyar ka sapna singer Asha Bhosle
Sambhalo sambhalo apna dil Kala bazar singer Asha Bhosle
Ho meherban Waqt waqt ki baat singer Asha Bhosle
Aaj ki raat Anamika singer Asha Bhosle
Maine dil abhie diya nehin The train singer Asha Bhosle
Meri jaan maine kaha The train singer Asha bhosle
Baar baar bagiya men Sampoorna ramayana singer Asha Bhosle
Sharab nehin hoon Adhikar singer Asha Bhosle
Hai re paas to aao Shikar singer Asha Bhosle
Main albeli pyar jatakar
Shikar singer Asha Bhosle
Dil ka lena dena humne Maryada singer Asha Bhosle
Karle pyar karle
Talash singer Asha Bhosle
Mera kya hai sanam Talash singer Asha Bhosle
Ek chameli ke mandhve Cha Cha Cha singer Asha Bhosle
Nikle the kahan jane ke Babu begum singer Asha Bhosle
Mr John ya baba Khan
Baarish singer Asha Bhosle
Bhaite hai kya uske paas Jewel thief singer Asha Bhosle
Mohabbat ho gayi hai Noor Jehan singer Asha Bhosle
Aa gaya lab pe afsana Noor Jehan singer Asha Bhosle
Kasam hai tujche mere in Noor Jehan singer Asha Bhosle
Bachke kahan jaoghe Yakeen singer Asha Bhosle
Meri jaan cheenk Tum haseen main jawan singer Asha Bhosle
Dekho mera jadu
Jhoota kahin ka singer Asha Bhosle
O haseena zulfon wali
Teesri manzil singer Asha Bhosle
Chale ladkharake kadam
Parwana singer Asha Bhosle
Meri jawani ko pyar ko tarse
Upaasna singer Asha Bhosle
Hamar kaha
Dulhan ek raat ki singer Asha Bhosle
Je rangeen mehfil gulabi
Shikari singer Asha Bhosle
Aaja aaja aaja sanam
Rakhi aur hadkari singer Asha Bhosle
Mera naam jinny
Sindbad Alibaba Alladin singer Asha Bhosle
Allah maherban to Sindbad Alibaba Alladin singer Asha Bhosle
Ab to ram jaan bachhaye
Ram Balram singer Asha Bhosle
Neeli neeli ghata
Hum hindustani singer Asha Bhosle
Jashne bahaar
Abdullah singer Asha Bhosle
Anari hai shikari
Shabnam singer Asha Bhosle
Dhadka dil dhak se
Bawaqoof singer Asha Bhosle
Ghungarwa mora cham
Zindagi singer Asha Bhosle
Kya pila diya mujche
Ek saal pehle singer Asha Bhosle
Brahmachariji o brahmachari
Sau saal pehle singer Asha Bhosle
Hum bhie shikari
Preetam singer Asha Bhosle
Do din ki hai yeh Chala murari hero banne singer Asha Bhosle
Meri hai jawani mera hai Shivcharan singer Asha Bhosle
Keeche babi
Rajkumari singer Asha Bhosle
Baat bhadti hai bhad jane de singer
Asha Bhosle
Je mera dil yaar ka
Don singer Asha Bhosle
Ye pal chanchal koh na
Kalicharan singer Asha Bhosle
Yaar badshah yaar dilruba
C.I.D 909 singer Asha Bhosle
Lavleena lavleena
Agent Vinod singer Asha Bhosle
Mujche maar dalo Geeta mera naam singer Asha Bhosle
Rangeen baharon ki hai
China Town singer Asha Bhosle
Yamma yamma yamma
China Town singer Asha Bhosle
Aap ki adaon pe fida
Nishan singer Asha Bhosle
Agre ka lala angrezi dulha
Dus Lakh singer Asha Bhosle
Du du ni ni ya ya duniya
Dus Lakh singer Asha Bhosle
Itni badi mehfil
Dil apna aur preet parai singer Asha Bhosle
Tora man bada papan
Ganga Jamuna singer Asha Bhosle
Ek to boshu chole jeona
Trojee singer Asha Bhosle
Hum tere bin jeena
Thakur Jarnail Singh singer Asha Bhosle
Ek nasar men chahoon
Bikhre moti singer Asha Bhosle
Botal sharab ki aa peele Sachaai singer Asha Bhosle
How sweet daddy ji Saazish singer Asha Bhosle
Hoga so hoga re aisa kyon dikhta Pistolwali singer Asha Bhosle
Hello hello hello hydrabadi Bada Bhai singer Asha Bhosle
Zindagi naach aye dil gaa aye dil Nadaan singer Asha Bhosle
Yeh gora badan Teen eekay singer Asha Bhosle
Sagar ko choom choom ke masti Biradari singer Asha Bhosle
Sar pe chunariya kali Reshmi roomal singer Asha Bhosle
Humpe ilzaam yeh kyon hai Kahin din kahin raat singer Asha Bhosle
Mohabbat ho gayi jinse
Kahin din kahin raat singer Asha Bhosle
Gait ki gali men piya Main nashe men hoon singer Asha Bhosle
Meri khata huzoor ke kuchh kuchh Sagaai singer Asha Bhosle
Mere dil zindagi safar hai Killers singer Asha Bhosle
Yeh jo dil maangte hai bade dgabaz hai Killers singers Asha Bhosle
Mujhko deewana na kar aa mere kareeb Nasihat singer Asha Bhosle
Kitni hai albeli zulfen teri saheli Afsana singer Asha Bhosle
Saiyan bijli hai mere badan men Pyasi shaam singer Asha Bhosle
Baharon ki kahani Pyar kiya to darna kya singer Asha Bhosle
Helen Khan
Dit waren slechts een paar voorbeelden, wat duidelijk vaststelt dat Asha Bhosle de meeste nummers voor Helen gezongen.
Dit zijn voornamelijk cabarets die in rendez-voushuizen en bars werden verfilmd. Asha Bhosle laat zich weinig uit over filmsterren. Maar zij praat wel graag en vaak over Helen. Zo vertelt Asha Bhosle dat wanneer zij een lied moest opnemen voor Helen zij al in het begin van de ochtend een telefoontje kreeg van Helen die zei: 'Ashaji alsjeblieft denk erom het is mijn lied, zingt het goed'. En zodra Asha Bhosle de studio binnen kwam arriveerde er een doos met fondant gevuld pralines die Helen met zeer veel zorgvuldigheid speciaal voor de stem achter haar succes liet bezorgen.
nightingale Asha Bhosle
Hierover belde ik de levende legende Asha Bhosle op om meer informatie te krijgen. Asha Bhosle was erg blij dat ik over Helen aan het schrijven was en zei: 'Helen heeft een speciale plaats in mijn hart, ik raak nooit moe om over haar te vertellen. Wat een grote actrice was zij. Welke kleren zij ook aanhad, ze leek nooit goedkoop of vulgair. Ik herinner mij nog vele nummers die ik voor haar gezongen heb. O haseena zulfon wali, Piya tu ab to aaja, Aaj ki raat koi aane ko hai re baba en Awo na gale laga wo na zijn mijn favorieten.
Ik: Herinnert u zich nog Meri jawani pyar ko tarse en Yeh mera dil yaar ka diwana?
Asha: Natuurlijk herinner ik me Yeh mera dil yaar ka diwana, maar die andere niet zo. Zing het eens?
Ik: nee ben je mal? Ashaji lacht. Ik: Helen stopte met acteren, jij ging gewoon door met je carriere. Asha: Ja natuurlijk, muziek is mijn leven, of ik nou voor Helen zing of wie dan ook. Ik doe het omdat ik er niet zonder kan en natuurlijk om het geld, lacht ze vrolijk. Ik: Helen maakte haar come back in de film Khamoshi en er werd zelfs een liedje op haar verfilmd. Het zoetsappige Mausam ki sargam ko sun. Men ging ervan uit dat de makers sterk gefixeerd zouden zijn om U voor Helen te laten zingen. Helen zou haar stem terugkrijgen. In plaats daarvan zong Kavita Krishnamurthy voor haar. Hoe komt dat zo?
Asha: (geërgerd) Waarom vraag je het aan mij, vraag het aan hun. (wat hierna volgde, hou ik geheim) Maar zei de nachtegaal: Helen was fantastisch. Ik heb met veel plezier voor haar gezongen. Sommige mensen denken dat ik mij extra inzette voor Helen, maar dat is niet waar. Cabaret, jazz enz waren allemaal nieuw. Ik moest mij ook bewijzen. Ik richtte mij meer op de stijl dan op de actrice voor wie ik zong. Als het gaat om de typische film liederen dan probeerde ik ook iets van mezelf toe te voegen. Ja en het kwam wel regelmatig voor dat ik op de hoogte werd gebracht wie het liedje zou playbacken. Helen belde mij van tevoren op. Dat weet jij allemaal wel. Rekening houdend met de stijl en wat de componist van mij verwachtte was ik ook erop gebrand te weten hoe Helen erop zou dansen. In gedachten met haar zong ik vaak. Maar ook voor anderen. Asha Parekh kwam vaak in de studio. Madhubala ook. Deze actrices hadden veel interesse in de liederen welke op hun verfilmd zouden
sanam van voorthuijsen
worden. Het maakte het voor mij makkelijker. Zo wist ik waar ik een bepaalde expressie moest uiten. Maar er is niets van waar dat ik extra veel moeite deed voor Helen alleen. Ik heb nooit gewild dat alleen mijn liederen die ik voor Helen zong een hit zouden worden. Het is de droom van elk artiest dat alles een hit wordt. Maar Raju dit weet je allemaal, vraag nou eens een keer iets nieuws. Waarom verbras jij je vaders geld. Je belt voor wat je al weet. Ik: Ik wilde het bevestigd hebben. Asha: Ach hou toch op. Wanneer ga je over mij schrijven lol. Ik: ik doe niet anders. Asha: Ja maar jouw taal begrijp ik toch niet. Mijn schoondochter heeft me ooit iets laten zien. Het zag er aardig uit.
Ik: Okay is goed ik zal binnenkort mijn aandacht richten op u. Bereid u zich maar voor.Asha: grote goden, help! Ik:(slot) heeft u foto's met Helen? Asha: Ja die zullen er ongetwijfeld zijn, maar waar weet ik niet. Je hebt zelf gezien wat een chaos het hier allemaal is. Nee Raju ik beloof je niets. Wil je het hebben kom het dan maar zelf halen hoor. Maar erg leuk dat je over Helen schrijft. Dan moet ik geheid in het verhaal voorkomen. Lol. Raju onthoudt: Doe het met dezelfde liefde en concentratie waarmee ik het gedaan heb. Ik heb er jaren over gedaan voor ik de Asha werd die ik nu ben. Of het wat op levert of niet, je weet nooit wie je ermee blij maakt. Dat is ook een vorm van kunst. Wees altijd trouw aan kunst en cultuur.
Helen Khan
Een inclomplete film lijst van Helen:
Shabistan - Awara - Badnam - Amber - Malika Soloni - Khoj - Alif Laila - Lal pari - Pilpili saheb - Mayurpankh - Kasturi - Alibaba and 40 thieves - Veer rajputni - Shah Behram - Sitara - Flying man - Hatimtai ki beti - Teerandaz - Santosham - Miss Coca Cola - Abe Hayat - Jagadguru Shankaracharya - Mast qalandar - Hoor e Arab - Sailaab - Naya aadmi - Takshaal - Khul ja Sim Sim - Guru Ghantaal - Fifty fifty - Baghi sardar - Patrani - Ankh ka nasha - Taj - Somewhere in Delhi - Sipahsalar - Mr. Lambu - Kismet - Insaaf - Inquilab - Halaku - Delhi darbar - Char meenar - Amarsingh Rathod - Sher e Baghdad - Shahi bazar - Changez Khan - Chamak chandni - Begunah - Yahudi ki ladki - Qaidi - Neelofar - Naag mani - Mr. X - Chhote bahu - Coffee house - Baarish - Taqdeer - Night club - Sim Sim Marjeena - Yahudi - Bhookailas - Sitamgar - Piya milan - Milan - Khazanchi - Karigar - Kabhi andhera kabhi ujala - Howrah bridge - Chalti ka naam gaadi - 12 0'clock - Pyar ki rahen - Gali theke rajpath - Zara bachke - O tera kya kehna - Naach ghar - Mr. John -  Main nashe men hoon - Love marriage - Kangan - Jawani ki hawa - Keechak vadh - Insaan jaag utha - Heera moti - Huest house - Duniya na mane - Commander - C.I.D. Girl - Bus conductor - Bedard zamane kya jane - Bazigar - Anari - Return of Mr. Supermen - Nache nagin baje been - Lal Quila - Tu nehin aur sahi - Trunk call - Superman - Singapore - Road no. 303 - Police detective - Kala bazar - Jaali note - Hum hindustani - Ghunghat - Dr. Shaitan - Chhabili - Dil apna aur preet parai - Bewaqoof - Bahana - Baghdad - Angulimaal - Abdulla - Modern girl - Miss Chalbaaz - Lucky number - Hurricane express - Howrah express - Elephant Queen - Ramu dada - Zamana badal gaya - Warrant - Wanted - Shola jo bhadke - Sapne suhane - Sampoorna ramayana - Saaya - Warrant - Wanted - Shola jo bhadke - Reshmi rumal - Pyar ki dastan - Passport - Umar qaid - Mr. India - Main aur mera bhai - Junglee - Gunga Jumna - Flat no. 9 - Do bhai - Chhote nawab - Babasa ri laadi - Sachche moti - Madam Zorro - Jadoo Mahal - Hong Kong - Hawa Mahal - Isi ka naam duniya hai - Neeli ankhen - Main chup rahoongi - Jadugar daku - Hariyali aur raasta - Half ticket - Gyarah hazaar ladkiyan - Ganga maiya tohe piyari chadhaibo - Dr. Vidya - China Town - Bombay ka chor - Bezuban - Tarzan and Gorilla - Patal nagri - Ek tha Alibaba - Been ka jadoo - Awara Abdulla - Ustadon ke ustad - Taj Mahal - Sunheri nagin - Shikari - Raja - Pyar ka bandhan - Parasmani - Mulzim - Maya Mahal - Kabli Khan - Harishchandra Taramati - Dekha pyar tumhara - Captain Sheroo -  Bidesiya -  Maharani Padmini - His Highness - Cha cha cha - Zindagi - Woh kaun thi - Shabnam - Hercules - Baghi - Awara badal - Aaya toofan -  Sindbad Alibaba and Aladin - Shahi raqasa - Sant Tukaram - Sab ka ustad - Chor darwaza - Bhakt Prahlad - Baghi haseena - Gumnaam - Tarzan comes to Delhi - Shikar e Azam - Shankar Sita Ansuya - Rustom e Hind - Nishan - Namaste ji - Mohabbat isko kehte hain - Lootera - Khandan - Kaajal - Hum diwane - Faraar - Faisla - Ek saal pehle - Vidyarthi - Spy in Goa - Spy in Goa 2 - Sarhadi lutera - Kunwari - Jadoo - Do matwale - Chaddian di doli - Street singer - Tasveer -
Yeh raat phir na aayegi - Thakur Jarnail Singh - Teesri manzil - Smuggler - Sagaai - Love and murder - Labela - Insaaf - Dus lakh - Dada - Chale hain sasural - Biradari - Badal - Afsana -  Rajoo - Raat andheri thi - Mohabbat aur jung - Jewel thief - Shamsher - Sardar - Night in London - Nasihat - Lambu in Hong Kong - Jaal - Hare kanch ki chudiyan - dulhan ek raat ki - Dilruba - Dil ne pukara - Chand par chadayi - C.I.D. 909 - Bahu begum - Lady killer - Vaasna - Shikar - Kahin din kahin raat - Har har gange - Golden eyes secret agent 077 - Ek raat - Ek phool ek bhool - Baazi - Aulad - Anjaam - The thief of Baghdad - The killers - Satranj - Kismat - Jiyo aur jeene do - ek sriman ek shrimati - Badmash - Yakeen - Toofan - Talash - Samay bada balwan - Sachaai - Road to Sikkim - Pyasi shaam - Pyar ka sapna - Pyar hi pyar - Prince - Jaal saaz - Intaquam - Hum ek hain - Gunda - Bhai bahen - Anjaan hai koi - Aansoo ban gaya phool - Rajkumari - Taqat aur talwar - Sau saal beet gaye - Inspector - Dagabaaz - Begunah - The train - Kab kyon aur kahan - Tum haseen main jawan - Bombay Talkie - Yeh khoon rang layega - Truck driver - Puraskar - Pagla kahin ka - Maharaja - Ishq par zor nehin - Ek nanhi munni ladki thi - Ehsan - Bhagwan Parshuram - Aag aur daag - Ustad Pedro - Behrupia - Upaasna - Adhikar -  Jane anjane - Elaan - Preetam - Nadaan - Humgama - Shree Krishna Arjun Yuddh - Parwana - Maryada - Man mandir - Kathputli - Kahin aar kahin paar - Hum tum aur woh - Hulchul - Haseenon ka devta - Caravan - Bikhare moti - Kaun sachcha kaun jhoota - Doctor X - Apradh - Victoria - Yaar mera - Sultana daku - Sazaa - Sangey muzhangu - Raakhi aur hathkadi - Raja jani - Pistolwali - Mome ki gudiya - Mere jevan saathi - Do gaz zameen ke neche - Dildaulat duniya - Dharkan - Bindiya aur bandook - Khoon khoon - Chimni ka dhuan -  Pyasi nadi - Taxi driver - Shareef badmaash - Mehmaan - Heera - Dharma - Dhamkee - Chhalia - Barkha bahar - Bada kabutar - Anamika - Aaj ki taza khabar - Kshitij - Geeta mera naam - Jab andhera hota hai - Amir garib - Call girl - Benaam - Ujala hi ujala - Sacha mera roop hai - Madhosh - Jurm aur sazaa - Fasla - chhote sarkar - Kaam shastra - Dharmatma - Zakhmee - Kala sona - Sholay - Zindagi aur toofan - Sanyasi - Mere sartaj - Dhoti lota aur chowpatty mere sajna - Apne rang hazaar - Harfan maula - Kalicharan - Raeeszada - Shankar dada - Ek se badhkar ek - Yamla yatt - Sikka - Rakhi aur rifle - Raees - Ginny aur Johny - Deewangi - Bairaag - Ali Baba - Aap beati - Aaj ka yeh ghar - Hunterwali - Agent Vinod - Imaan dharam - Amar Akbar Anthony - Khoon pasina - Khel khilari ka - Aap ki khatir - Be-sharam - Pandit aur pathan - Yaaron ka yaar - Thief of Baghdad - Khel kismat ka - Kachcha chor - Jagriti - Inkaar - Duniyadari - Darling darling - Chalu mera naam - Aakhri sajda - Sampoorna Sant Darshanam - Karwa chouth - Jalan - Bandi - Don - Phandebaaz - Phool khile hain gulshan gulshan - Apna khoon - Chor ke ghar chor - Swarg narak - Parmatma - Kala aadmi - Prem bandhan - Naya bakra - The great gambler - Jhoota kahin ka - Guru ho ja shuru - Duniya meri jeb men - Lahu ke do rang - Do shikari - Kanoon ka shikar - Rakhi ki saugandh - Magroor - Alavuddinum athbutha Vilakkum - Main intaqam loonga - Be-reham - Dostana - Andhera - Humkadam - Ram Balram - shaan - Teen ekkey - Jaye to jaye kahan - Bombay 405 miles - Billa - Angaar - Abdullah - Bhula nehin dena - Arati - Bulandi - Sannata - Chhupa chhupi - Shakka - Raaz - Josh - Kachhe heere - Chorni - Teesri ankh - troyee - Sawaal - Aladin and the wonderful lamp - Ayaash - Waqt waqt ki baat - Sultana daku - Shiv charan - Dial 100 - Daulat ke dushman - Hadsaa - Pakhandi - Bond 303 - Akayla - Aansoo bane angarey - Khamoshi - Aakhri sanghursh - Saazish - Hum dil de chuke sanam - Mohabbatein - Do lafzon ki kahani (TV Series) Shararat - Ab tak Chappan - Dil ne jise apna kaha - Anjaane: the unkown - Hum ko deewana kar gaye - Marigold - Dunno y na jane kyon - Jodi breakers - Heroine.
Helen Khan
Helen Khan
Helen Khan
Helen Khan
Helen Khan
Helen Khan
lata mangeshkar
selectief is met het zingen van een liedje was wel overtuigd van Helen's populariteit. Ook Lata Mangeshkar heeft zich dikwijls gewaagd aan cabarets voor Helen. Echter is er een groot verschil in de cabarets welke Lata Mangeshkar en Asha Bhosle voor Helen zongen. Terwijl de cabarets met duidelijke taal van Asha Bhosle forceren tot dans en in vele opzichten lustopwekkend zijn, zijn de cabarets van Lata Mangeshkar erg gedistingeerd. Luisteraars die het niet nauw nemen met de tekst vinden vaak de cabarets van Lata Mangeshkar lief en onschuldig.
Lata Mangeshkar wist met haar zoetsappige stemband cabarets waardig te presenteren aan conservatieven. Uiteindelijk bevatten zulke
cabarets wel degelijk dubieuze teksten. Filmmakers wilden het liefst Helen in gewaagde kleding en pasjes zien. Wat meteen opvalt in de liederen die Lata Mangeshkar gezongen heeft voor Helen dat ze minder
Helen Khan
in strijd zijn met de ethiek van India. Tijdens een concert van Lata Mangeshkar moest Helen de immens populaire zangeres introduceren. Helen was erg nerveus en dat zei ze ook tijdens haar speech. En juist met die zenuwachtigheid en bevende trillingen in haar stem is dat een memorabele moment geworden.
Met zeer veel respect kondigde zij Lata Mangeshkar aan The songstress of all time Lataji. Ook Lata die vele succesvolle hits voor haar heeft gezongen had speciaal voor haar een lied gezongen - Aa Jaan e jaan uit de film Inteqam. In de film Inteqam had Lata Mangeshkar twee nummers voor Helen gezongen. Het briljante Aa jane jaan en Mehfil soyi. Helen had in die film niet zomaar een rol van een cabaret danseres maar een ongelooflijk goede bijrol. Na de succesvolle kaskrakers van
Asha Bhosle is Aa jane jaan van Lata Mangeshkar zonder meer een van de meest populaire hits die op Helen is verfilmd. In de clip is te zien hoe een moordlustig persoon die opgesloten zit in een kooi en bewaakt wordt, met man en macht hijgerig verlangt naar Helen. Helen totaal gekleed in molan roushe style met een sigaar in haar handen, lange nagels en veren om haar avondtoilet, uiterst uitdagend danst met sensuele bewegingen naar de monsterlijke figuur in de kooi toe. Express zingt zij hem toe. De man wordt wilder en wilder. Zoals een ieder die verliefd zou worden bij het zien van Helen is de man niet meer te bedaren. Breekt de deur open snelt op Helen af. Zulke scènes zijn vaak de situaties in films waarvan Helen de rol als danseuse vertolkte. Ongeloof mooi en aanlokkelijk.


Helen Khan
Aa jane jaan is overigens naar velen zeggen een cabaret met een dubieuze tekst. Het is algemeen bekend dat Lata Mangeshkar vulgaire teksten weigert te zingen. Toch is het heel erg opvallend dat Lata Mangeshkar dit sensuele cabaret als een van haar favorieten beschouwt en regelmatig in haar concerten zingt. Volgens kenners is dit een lied welke Asha Bhosle zou moeten zingen. Vanwege haar goede vriendschap met de componisten Laxmikant & Pyarelal, het aandringen van filmmaker R K Nayyar en actrice Sadhana die de hoofdrol vertolkte in de film Inteqam had Lata Mangeshkar dat zijdezachte cabaret gezongen. Met uiterste zorgvuldigheid heeft zij elk woord in het lied met superzachte en verleidelijke expressies getooid. Schoonheid wordt vaak gezien als een element dat men kan zien. Door Lata Mangeshkar is schoonheid zelfs te horen. Aa jane jane is daarvan een goed voorbeeld.



caravan
Hoe kan men het over Helen hebben en niet praten over Piya too ab to aaja uit de film Caravan. Het meest bekendste cabaret welke Asha Bhosle voor
haar gezongen heeft. Een cabaret alweer met en zeer dubieuze tekst. Letterlijk en figuurlijk vertaald komt het lied erop neer dat het over een bepaalde lustbevrediging gaat, maar men heeft het nooit als vulgair betiteld. Het prachtige cabaret wordt nu nog door jong en oud gezongen. Een lied waarvan het succes de wijten is aan Asha Bhosle en haar echtgenoot RD Burman. In de film Caravan hangt Helen
aangeschoten en verveeld aan een bar. Zij is het beu om te wachten op haar geliefde en zuipt zich bijna een orgasme. Helen begint te dansen. Haar jurk blijft haken aan een danspaal en scheurt eraf. In een minirok en een dun bustehouder voor haar weelderige boezem komt Helen tot actie. Piya too ab to aaja letterlijk: oh mijn geliefde, kom nu toch eindelijk eens. Mijn gloedhete hart dat heter wordt en door warmte verteerd, blus het uit door te komen. Neem mij zo in de armen opdat de hitte van het hartstochtelijk lichaam meteen afkoelt. Aan mijn smachtende dorstige lippen heeft jouw mond talloze beloftes toegezegd. Jij bent kort van memorie, maar
hoe moet ik verder met de aanhoudende warmte die zich verergert in mij. Schenk weldaad aan mijn toestand. Oh mijn schatje kom nou toch :-) Helen danst elk cabaret danseres met gemak uit. Helen overtreft de stoutste sloerie (karakter) van Bollywood. Vergezeld door een karakter van een stierenvechter is Helen in de film Caravan te zien in een van de meest sexy nummers van Asha Bhosle. Volgens fans is dat het meest bekende nummer van Asha Bhosle. Een nummer dat Helen populairder dan ooit maakte. Nightingale Asha Bhosle Kreeg voor dat liedje de Best Playback Singer Award en in elk concert zingt zij die kaskraker. Een concert van Asha Bhosle zonder Piya too ab to aaja is niet mogelijk. Hitsig en met een hijgend geluid van een klaarkomende vrouw begint Asha Bhosle het lied.
Helen Khan
Helen Khan
In India is het zelfs onmogelijk en ondenkbaar dat geliefden hand in hand met elkaar lopen. Op het witte doek maakte Helen van alles mogelijk. In kapot gescheurde rokken betrad zij danszalen. Omringd door opgewonden mannen kleedde Helen zich uit op de nummers die Asha Bhosle voor haar zong. India accepteerde zulke goddeloze diep bedorven gebaren wel op het witte doek. Asha Bhosle's obscene stijl werd ook geaccepteerd. Maar Asha Bhosle is een geval apart. Niemand rekent het haar aan. Kijkers raakten opge - wonden van Helen. Vrouwen wilden de vrijheid die Helen vertolkte. Helen reflecteerde op het witte doek de dromen van vele vrouwen. Helen maakte dromen waar. Zo is cabaret in India begonnen. Cabaret dat zijn oorsprong vindt in Frankrijk heeft een totaal ander begrip in India dan in Nederland of menig ander land. Als men het heeft over Cabaret in Bollywood wordt er steevast gedacht aan lustopwekkende nummers, hitsig gezang, bar dans - Helen en Asha Bhosle. Nightingale Asha Bhosle is per definitie de koningin van pop muziek in India en wordt
Helen Khan
beschouwd als The Cabaret Queen. Helen was altijd de vooraanstaande actrice om zulke nummers te vertolken op het witte doek. Asha Bhosle zette zich op een bepaalde manier veel meer in wanneer zij cabarets moest zingen. Ook is meteen opvallend dat Helen er dynamischer uitzag in nummers welke Asha voor haar zong. Wat de makers wilden boeide Asha Bhosle niet veel. Behalve zich te richten op de verfilming van de liederen heeft Asha Bhosle het altijd zeer belangrijk gevonden dat cabaret in de juiste literaire vorm werd gecreëerd. Rondom het jaar 1881 kreeg cabaret zijn geboorte in het levendige Parijs. Oorspronkelijk is cabaret een Franse aanduiding voor de kroeg. Cabaretartiesten in Parijs waren zeer intellectueel en brachten met hun uitvoeringen cabaret op zeer hoog niveau. Het publiek dat naar zulke voorstellingen kwam bestond eveneens uit intellectuelen. Op elegante of juist zeer komische manier
probeerden cabaretiers verlichting te brengen in de onverenigbare denkbeelden in de maatschappij. Bollywood had zijn eigen visie op cabaret. Liederen met komische teksten werden gewoon Parody genoemd. Hitsige liederen met een dubbele moraal verfilmd in rokerige bars werden cabarets genoemd.
Helen Khan
Helen Khan
Gelachen en gespot wordt er altijd. Zelfs in nood -toestanden kan er een lachje vallen. Asha Bhosle en Helen zijn de pionieren die cabaret met een duidelijke boodschap introduceerden in het femelachtige India. In hun cabarets werden satirische levensliedjes vermeden. De nadruk werd gelegd op vrijheid. Met hetzelfde streven van het in Parijs ontstane cabaret creëerden Bollywood filmmakers cabarets die Asha Bhosle vertolkte. In Parijs waren het maatschappijkritische kanttekeningen in allerlei opzichten, in Bollywood was het enkel de kuisheid doorbreken. Velen verlangen naar nachtelijk uren in cafés. Dit werd niet geaccepteerd in
het oerconservatieve India. Alleen welgestelden konden zich zulk vermaak veroorloven. Het was juist de elite die veel respect kreeg van de gewone burgers die zich in kroegen bevonden omringd door cabaret danseressen. Met dank aan Asha Bhosle en Helen. Als gevolg van cabaret op het witte doek is er wel degelijk verlichting gekomen in de vastgeroeste leefstijl van India.
Helaas kreeg Helen ook te kampen met tegenslag. In de liefde wilde het haar niet lukken een geschikte wederhelft te vinden. En in haar carriere begon het steeds verder bergafwaarts te gaan. Velen zullen zich verwonderen hoe ik hierbij kom. Men kan zich haast niet voorstellen dat uitgerekend Helen ook te kampen had met zorgen in haar carrière. Tegen het einde van de jaren 70 begon haar geluk om te draaien. Met de tijd begon de Indiase filmindustrie ook te veranderen. Men gaf gewaarwording aan nieuwe trends en mode. In de zeventiger jaren kwamen een reeks aan cabaret danseressen in de industrie. Hoofdrolspeelster merkten op dat cabaret danseressen evenveel populariteit begonnen te krijgen. Misschien zelfs meer dan de hoofdrolspeelster zelf. Het kwam vaker voor dat films slaagden enkel om de cabaretdanseres
en de liederen. Steeds vaker eisten hoofdrolspeelsters de rollen van het cabaret danseres op. Bollywood wilde ook de hoofdrolspeelster in uitdagende rollen zien. Bollywood kende dus een tijd dat actrices zich ook waagden aan cabarets. Helen belandde daardoor in financiële moeilijkheden.
Helen Khan
Twintig jaar lang domineerde Helen als 'Cabaret Queen of Bollywood' met pulserende nummers van Asha Bhosle. Schrijnend voor Helen hield zij helaas het rijk niet alleen voor zichzelf. Helen kreeg te kampen met veel tegenslag. Actrices in de glorieperiode van Helen begonnen mettertijd steeds meer aan populariteit te winnen en fungeerden in films waarvan men steevast zou uitgaan dat die rollen geknipt waren voor Helen. Ook nieuwe introducés op het witte doek bleken een moordende concurrentie voor Helen. Haar grootste rivaal was actrice Bindu die debuteerde met de film Anpadh in 1962. Met een nietszeggende rol leek zij nog geen partij voor Helen. Maar in 1971 met de film Kati patang
veranderde zij totaal van karakter. Bindu was zeer gewaagd en even losbandig gekleed als Helen in films tijdens het hitsige cabaret van Asha Bhosle Mera naam hai shabnam. Men raakte buiten zichzelf van verrukking door dit meeslepende cabaret en Bindu's vertolking daarvan op het witte doek. Meteen valt het op dat het achteruit begon te gaan met Helen. Asha Bhosle daarentegen kende geen oponthoud in haar carrière. Of zij voor Helen zong of anderen - zij bleef samen met haar zus Lata Mangeshkar de regerende koningin van het lied.
Helen Khan
Daaropvolgend kreeg Helen te kampen met ijzersterke concurrentie van danseressen als Padma Khanna, Madhumati, Jayshree T, Bela Bose, Lakshmi Chhaya, Aruna Irani, Kum Kum, Faryal, Sonia Sohani en Jeevankala. De actrices/danseressen Bindu, Padma Khanna en Aruna Irani zaten haar het meest op de hielen. Padma Khanna begon haar carrière met de film Bombay Town in 1966.
Ook zij werd niet beschouwd als kwaaddoener. Maar eveneens in het begin van jaren zeventig was zij de begeerde danseres van heel Bollywood. In kapot gescheurde kleuren bijna naakt slechts in een directoire stripte zij op het geile
Husn ke lakhon rang dat Asha Bhosle voor haar zong in de film Johny mera naam. En dan Aruna Irani waarvan critici zegt dat zij de meest perfecte actrice van Bollywood is die zelden fouten maakte tijdens de opnames en meteen haar rol
begreep. Ook zij begon haar carriere in 1969 in de film Ganga Jamuna met een nietszeggende rol. Maar Aruna Irani groeide uit tot een van beste actrices. In 1969 in de film Tumse accha kaun hai danste Aruna Irani op een swingend cabaret Ankhon men ankhen na dalo van Lata Mangeshkar. Aruna Irani kreeg zeer veel waardering voor haar performance tijdens die scène. Al met al zou men kunnen zeggen dat een overmaat aan rampen Helen ten dele viel in de jaren zeventig. Maar hoe het ook zij, opmerkelijk is dat Helen toen en zelfs nu nog de allerpopulairste Bollywood danseres is. Zij overtreft de allerstoutste karakter op het witte doek.
Helen Khan
Helen probeerde natuurlijk van alles om haar plaats te
behouden. Zij nam zelfs kleine karakter rollen en verscheen in films waarin zij niet eens danste. Ook begon men Helen steeds vaker te zien in fielterige rollen. Frappant is dat niemand Helen te hulp schoot toen zij in de penarie zat. Toen het geluk met haar was droeg zij haar naasten op handen. Helen kocht de nieuwste modellen auto's voor haar vrienden en gaf de duurste cocktailparty's. Nadat haar carriere begon te wankelen keerden haar vertrouwelingen haar de rug toe. In de glitter en glamour wereld is niemand een vriend van een ander. Vandaag ben je er, morgen lig je eruit. Een goed voorbeeld om aan te
geven hoe keihard de filmindustrie is de door Madhubala geproduceerde film Mahlon ke kwab in 1960, waarin voormalig actrice Leela Chitnis in het begin van de film alle nieuwkomers die hun geluk komen beproeven voor de deuren van de filmindustrie schreeuwend waarschuwt voor de gevaren van de industrie. De enige die Helen te hulp schoot was assistent schrijver Salim Khan.
Salim Khan bracht een lichtpuntje in Helen's leven. Salim Khan was assistent van schrijver Javed Akhtar die bezig was met de film
Imaan dharam, Don en Dostana te realiseren. Hij hielp haar met geschikte rollen om aan de top te blijven. En wat een geweldige keuze van Helen om te acteren in de film Don. Asha Bhosle zong het sensationele cabaret Ye mera dil yaar ka diwana voor Helen. Een super grote cabaret hit die in de lijsten van beide Asha Bhosle en Helen moet voorkomen als het
Helen Khan
meeste prestigieuze behaalde succes. Helen is in die clip te bewonderen in een prachtig avondtoilet die haar ronddingen goed tot haar recht brengen. In de clip probeert zij de held van de film te verlokken tot alcohol waarin slaapmiddelen zijn opgelost. Helen's performances tijdens Ye mera dil yaar ka diwana zullen Bollywoodfilm liefhebbers altijd bijblijven. Haast in elk concert zingt Asha Bhosle de kaskraker 'Yeh mera dil yaar ka diwana'. Helen werd gigantisch geroemd om haar performance tijdens dat liedje. Ook heeft Asha Bhosle Best playback Singer Award voor dat lied gewonnen. Het lied is zelf zo populair geworden dat huidige popgroepen van het westen als Black Eyed Peep nu nog
na 25 jaar de melody van Ye mera dil yaar ka diwana als opening tunes gebruiken in hun muziek waar zij een Grammy mee wonnen. Na het enorme succes van de
film Don was Helen te zien in filmmaker Mahesh Bhatt's Lahu ke do rang. Die film werd gemaakt in 1979. Helen rol was graag gewild door anderen. Helen vertolkte daarin de rol van een Japanse vrouw die zwanger raakte van een Indiase vluchteling en die terugkeert voor de vrede in zijn land. In de film dwingt Helen haar partner Vinod Khanna terug te keren naar zijn land om op te komen voor de duizenden verwaarloosde kinderen daar. Vinod Khanna wilde in zijn rol niet meer terug gaan nadat hij lucht ervan kreeg dat zijn gezel in verwachting was. Maar Helen in haar rol als vredelievend en begripvolle echtgenote dwong hem weldra te vertrekken. Zijn eigen kind mocht hem niet beletten in zijn strijd voor vrede. Helen won voor haar geweldige rol in de film Lahu ke do rang voor het eerst de prestigieuze Filmfare award in de categorie Best Supporting Actress
Helen Khan
Salim Khan en Helen waren ondertussen smoorverliefd op elkaar
geworden. Meteen na de film Lahu ke do rang huwden zij elkaar. Hun huwelijk bracht de nodige ellende met zich mee. Salim Khan was al getrouwd en had al kinderen met zijn eerste vrouw. Zijn zoons uit zijn eerste huwelijk zijn de welbekende Khan broeders, Sohail Khan, Arbaaz Khan en de grote harten veroveraar Salman Khan. Daarbij
hebben ze een dochter Alvira. Samen met zijn eerste vrouw Salma (een hindoe vrouw die oorspronkelijk Sushila heette en zich later bekeerde tot het Islam) heeft hij ook een dochter Arpita geadopteerd. De afgelopen jaren is Helen in een aantal films te zien geweest waarin zij de rollen van Salman Khan's moeder vertolkte. Helen had zich teruggetrokken van de glamour wereld. Salman Khan dwong haar om zich toch weer te wagen aan films. Helen werd meteen geaccepteerd in haar come backs. Het is 
dus allemaal uiteindelijk goed gekomen. Salman en zijn broers hebben een goede verstand - houding met hun stiefmoeder Helen en gaan gemoedelijk met elkaar om. Tijdens film ceremonies verzamelen de kinderen van Salim Khan zich om hun stiefmoeder Helen bij te staan en liefde te betuigen. Salma Khan en Helen hebben een goede vriendschap met elkaar opgebouwd en zijn vaak samen te zien.
Helen Khan
Salim Khan
Toch houdt Helen Richardson Khan zich nog op de achtergrond. Haar optreden naar buiten is sporadisch. Ook geeft zij haast geen interviews. Asha Bhosle had mij enige tijd geleden uitgenodigd. Ik vroeg haar naar Helen en of het mogelijk was haar op te zoeken. Asha vertelde mij dat Helen niemand ontvangt. Uiteraard zou Helen nooit Asha Bhosle weigeren, maar Asha Bhosle wilde Helen liever niet tot last zijn en haar manier van leven respecteren. We reden langs haar woning, maar bedachten ons. Het was zeer indrukwekkend om Helen enkele jaren geleden te zien tijdens een concert van Asha Bhosle. Dat Helen daar tijdens het mega grote spektakel van Asha Bhosle aanwezig was, was erg voorspelbaar. Asha Bhosle memoreerde haar bijzondere momenten met Helen. Asha Bhosle vertelde over een lied dat zij onder begeleiding van componist S D Burman zong. Dat liedje zong zij overigens niet voor Helen. Maar een lied dat in de stijl van Helen was gemaakt. Asha Bhosle repeteerde het
Helen Khan
het liedje dagen lang, maar S D Burman vond het maar niets. Na enkele mislukte pogingen zei S D Burman tegen Asha Bhosle: Asha denk dat jij Helen bent! De toen goed doorvoede Asha Bhosle trok van grote verbazing haar wenkbrauwen op, bekeek zichzelf in een spiegel en zei lachend: ' Dada in dit
leven zal ik nooit Helen worden'. Burman dada zei: 'Ja Asha dat zie ik ook wel, maar denk dat jij Helen bent'. En met die gedachte dat zij Helen zelve was heeft Asha Bhosle enorme kassuccessen voor Helen gezongen. Asha Bhosle was niet te overtreffen in haar eerbied voor Helen. En om Helen hoger aanzien te verlenen dan herinneringen op te rakelen zong Asha Bhosle een speciaal uitkozen sensationele super hit Awo na gale lagawo na uit de film Mere jevan saathi. Een ontzettend verleidelijk speels liedje dat Asha Bhosle onder begeleiding van haar echtgenoot wijlen R D Burman met haar gouden stembanden voor Helen had gezongen. Tijdens dat concert waren ook super grote actrices als Rekha en Kajol te zien. Helen en Kajol hebben een strikte regel voor niemand op podium te komen. Beiden Helen en Kajol
Helen Khan
vergezelden de nachtegaal wel op het podium. Asha riep Helen op het podium. Beiden omhelsden elkaar. Asha vertelde verheugd dat er onnoemlijk veel mensen speciaal voor Helen waren gekomen. Helen was uiterst verbaasd en zei: 'nee niet voor mij, iedereen is gekomen om alleen u te zien'. Hoe het ook zij Helen zal altijd in herinnering blijven door de geweldige nummers van Asha Bhosle.
Helen Khan
In de films waarin Helen niet als cabaretdanseres
alleen verscheen, maar waarin zij ook een bijrol vertolkte was zij voornamelijk te zien als een zeer heerszuchtig heibei. In de film
Teesri manzil had zij typisch zo een rol. Als cabaretdanseres fungeerde zij in de film Teesri manzil waarin Asha Bhosle het spraakmakende hit duet met Mohd Rafi O haseena zulfon wali jaan e jahan voor haar en Shammi Kapoor zongen. Asha Bhosle was briljant in haar vertolking en met dit liedje werd het uiterste van de kwaliteiten van een danseres geëist. Voor Helen was het allemaal een eitje. De film werd een groot succes. Mede dank zij de muziek van RD Burman en de imposante cast. Helen was in de film smoorlijk verliefd op de Shammi Kapoor en zat hem voortdurend op de hielen. Zij begon hem hinderlijk te stalken, opdat hij haar affectie voor hem zou beantwoorden. Ondanks haar bekwaamheid in
valsheid krijgt de kijker toch medelijden met haar wanneer zij tijdens het redden van haar geliefde doodbloed in zijn armen. Dit is een fenomeen dat men vaker zag in films waarin Helen acteerde. Hoe gemeen zij in haar rollen ook was men had haar meer dan ooit lief. Teesri manzil zal behalve de sterren cast altijd herinneren aan de prachtige duetten van Asha Bhosle en Mohd Rafi waaronder O haseena zulfon wali , O mere sona re , Dekhiye sahibo wo koi aur thi & Aaja aaja main hoon. Asha Bhosle zingt in haast al haar concerten de hit Aaja Aaja main hoon pyar tera. Dat zingt zij overigens als solo versie. Zelden zingt de nachtegaal O haseena zulfon wali, maar wanneer ze dat doet zingt zij daarmee haar overeden echtgenoot R D Burman en de legendarische cabaretdanseres Helen toe.
shammi kapoor
Helen Khan
Helen heeft weinig prijzen gewonnen in haar carrière. In India is de Filmfare Award de meest prestigieuze Award welke uitgereikt wordt aan sterren. In veel gevallen is het winnen van de Filmfare Award bepalend voor hoe lang een acteur nog meegaat in de van concurrentie vervulde filmindustrie. Alhoewel Helen enkele malen genomineerd is voor de Filmfare Award heeft zij maar slechts twee keer de respectievelijke Awards in ontvangst mogen nemen. In 1965 was Helen genomineerd als Best Supporting Actress voor de film Gumnaam. Helaas voor Helen ging de Award naar de geweldige actrice Nirupa Roy voor haar rol in de film Shehnai. Drie jaar later in 1968 werd Helen weer genomineerd voor haar rol in de film Shikari. De actrice Jamuna versloeg alle genomineerden met haar fantastische rol in de film Milan. En dan in het jaar 1971 behaalde Helen weer de nominatie voor haar rol in de film Elaan. Ook die zag zij weer aan haar
voorbij gaan. De Award ging naar Chand Usmani voor de film Pehchan. Maar in het jaar 1979 was het geluk met haar en won Helen eindelijk de Best Supporting Actress Award voor de film Lahu ke do rang. Helen maakte haar come back in 1996 en werd zij meteen weer genomineerd voor de Best Supporting Actress Award voor de film Khamoshi. Deze prijs werd weggesleept door de actrice Farida Jalal voor haar rol in de film Dilwale dulhania le jayenge.
Helen Khan
Helen heeft zich nooit druk hoeven te maken voor het winnen van Awards. Zij is ontegenzeglijk de enige ster van India die zo geliefd is. Is het niet door haar films dan wel door de vele kaskrakers die op haar verfilmd zijn en herinneringen aan haar oproepen. Ik durf te beweren dat Helen de enige Indiase Actrice is die nooit in de vergetelheid zal raken. In veel muzikale compilaties moet er een clip voorkomen waarin Helen is te bewonderen. Makers van dvd en cd verzamelen willens en wetens clips van Helen, omdat zij weten dat het grif van de hand zal gaan.
Helen Ricahrdson Khan vond de liefde van haar fans van veel meer betekenis dan een prijs te krijgen. De liefde van fans is onvervangbaar. Helen heeft een bijzonder opmerkelijke carrière gehad en met zeer veel waardering namens de hele Indiase
filmindustrie ontving zij voor haar omvangrijke oeuvre in 1998 de prestigeuze Filmfare Lifetime Achievement Award.

        
Een eerbetoon aan de levende legende Helen.
Sanam van Voorthuijsen