Sanam
 
Farida Khanum - Lata Mangeshkar
een historische ontmoeting
farida khanum
Farida Khanum die onder de ghazal vocalisten bekend is met haar prestigieuze titel Malika e Ghazal (Koningin van ghazal) bracht onlangs een bezoek aan haar buurland India. Farida Khanum is ridder van de hoogste orde Hilal e Imtiaz in haar land Pakistan. Farida Khanum is behept met een zeer melodieuze stem waar veel droefheid in zit. Farida Khanum is er om bekend dat zij met haar droevige liederen in staat is de stemming neerslachtig te maken. Farida Khanum houdt de Patiala zangstijl hoog in ere en is misschien een van de laatste schitterende vertolkers van die stijl.
farida khanum 1
Farida Khanum heeft onnoemelijk veel hits gezongen. Mohabbaton ke ye dariya - Shaam e firaaq ab na pooch - Ibne maryam hua kare koyi - Maine pairon men payal to bandhi nehin - Sajan lagi tori lagan manma - Dil jalane ke baat karte ho - Jab us zulf ki baat chali - Lutf woh ishq men payein hain - Mere
humnafas - Mohabbat karne wale kam na honghe zijn slechts enkele juwelen van haar oeuvre. Maar de ghazal zangeres die bekend staat om haar moeilijke klassieke nummers wordt het meest geroemd om haar hit Aaj jane ki zid na karo. Als er over Aaj jane ki zid gesproken wordt denkt men meteen aan Farida Khanun. De 72 jarige Farida Khanum is geboren in Calcutta, maar na de splitsing van India en Pakistan vertrok zij naar Pakistan. Grenzen braken en emoties regeerden toen de Pakistaanse ghazal chanteuse met haar prachtige stem de Indiase lucht vulde met nieuwe hoop en vrede tussen beide landen. Farida Khanum was zeer vereerd weer in India te mogen zijn. En de Indiase bevolking verwelkomde haar met zoveel onverwachte liefde dat zelfs Farida Khanum erdoor werd overweldigd.
lata mangeshkar & farida khanum
Na een optreden waarvoor Farida in India was en dat een geweldig succes werd, was het Farida Khanum boven alles een grote eer om de Indiase legendarische Melody Queen Lata Mangeshkar te ontmoeten na 35 jaar. Al vele jaren keek Farida Khanum er naar uit om naar India te gaan en Melody Queen Lata Mangeshkar weer te ont - moeten. Zelf zegt Farida Khanum daar enorme vrede en rust in haar hart mee te hebben gevon - den. Farida Khanum beschreef haar ontmoeting met Melody Queen Lata Mangeshkar als een van haar meest waardevolle momenten in haar leven. Een dag om nooit te vergeten, aldus Farida. Vele jaren geleden zou die ontmoeting plaatsvinden
lataji
toen filmmaker Satyajit Ray haar uitnodigde om te komen zingen voor zijn film. Helaas kon Farida Khanum niet naar India komen vanwege problemen met haar visa en toe - latingseisen. Farida Khanum herinnert zich nog hoe een hartverscheurende die tragedie dat was. Farida Khanum is vanaf haar jeugd een fervent liefhebber van Melody Queen Lata Mangeshkar. Farida Khanum zegt dat zij van elk willekeurig lied van Lata Mangeshkar houdt, omdat Lata Mangeshkar muziek een totaal ander dimensie geeft. Een goddelijke.
farida khanum 5
Farida Khanum bleef Lata Mangeshkar vertellen over de heuse fans van haar in Pakistaan en probeerde haar over te halen 
naar Pakistaan te komen. Volgens Farida Khanum zou heel Pakistaan er op af komen enkel om Lata Mangeshkar te bewonderen. Muziek is het ritme dat beide landen met elkaar bindt en daarom is het volgens Farida Khanum oh zo belangrijk dat Melody Queen Lata Mangeshkar naar Pakistaan komt.
zia ul haq
Echter zou Lata Mangeshkar in Pakistan optreden. Uitnodigingen om er een show te geven kreeg ze bij de vleet. In de jaren tachtig was er een concert tot in de laatste details voorbereid. Lata Mangeshkar bereidde zich op voor haar eerste concert in Pakistan. Lata Mangeshkar's concert zou plaats hebben gevonden tijdens de meedogenloze  dictatuur van Zia Ul Haq die door een coup te plegen aan de macht kwam. Uiteindelijk ging de show niet door. Organisatoren en fans moesten met lede ogen toezien hoe hun verlangen in rook opging.
Traditiegetrouw kan aangenomen worden dat Lata Mangeshkar haar concert zou beginnen met het reciteren van een Hindoe psalm. Of zij dat tijdens haar concert in Pakistaan zou hebben gedaan zal
altijd een vraag blijven. Dat was niet de grootste reden om haar concert een halt te roepen. Van heinde en verre zouden mensen komen om Lata Mangeshkar te zien. Stedelijke- en plattelands - sbevolking, armen en rijken, ouderen en jongeren, allen zouden zij prat gaan op haar komst.

Zia Ul Haq trachtte een oer conservatief Pakistan na te leven - een streng islamitisch land. Lata Mangeshkar's  komst als de bekendste Hindoe uit het vijandige buurland zou voor veel opschudding zorgen. Waarschijnlijk wilde Zia Ul Haq niet gebrouilleerd raken met zijn eigen mensen en opgelegde regels en liet de show afblazen. Volgens Lata Mangeshkar spoedde hij zich naar haar en verontschuldigde hij zich. Hij was van mening dat heel Pakistaan in rep en roer zou zijn door haar komst. Hij kon onmogelijk de verant -
woordelijk voor haar veiligheid op zich nemen. De meningen zijn altijd verdeeld gebleven waarom Lata Mangeshkar niet meer mocht optreden in Pakistan. Maakte Zia Ul Haq zich echt zorgen om Lata of was het omdat haar komst in zijn nadeel zou kunnen werken? Daarna heeft volgens Lata Mangeshkar nooit meer iemand uit Pakistan haar benaderd. De reden daarvoor is haar onbekend gebleven.

Sanam with Asha Bhosle
Welbehagen was op het gezicht van Farida Khanum simpel af te lezen. Zij had haar droom om Lata te ont - moeten waar gemaakt. En voor haar bezoek schreeuwde Farida zelfs om Lata en Asha Bhosle te zien. Ze zei 'ik kom de band van liefde voor eeuwig vergroten'. Lata Mangeshkar zelfs was zeer blij met alle eer die Farida Khanum haar schonk. Woorden schoten haar te kort hoe zij Farida Khanum moest bedanken. Farida Khanum is ook een grote fan van Asha Bhosle. Volgens Farida Khanum zijn Lata en Asha het meest eminentst onder alle artiesten. Ik was er niet zeker van of Asha haar zus Lata  vergezelde tijdens de ontmoeting met Farida en belde haar op. Helaas was het Asha Bhosle ontschoten dat Farida Khanum in het land was en had er erg veel spijt van dat zij
er niet aan had kunnen bijdragen om Farida's droom waar te maken.
Farida Khanum with Lata Mangeshkar