Sanam
 
Bela Bose
bela bose tribute
bela
Haar sprankelende ogen, sierlijke bewegingen, oogstrelende gelaat en beminnelijke aard maakte haar een favoriet onder film producers en choreografen. Bela Bose, een zeer conservatief meisje uit Bangladesh moest door een samenloop van miserabele omstandigheden haar liefde voor theater abandonneren. Het duurde echter niet lang voor zij de draad weer oppakte en enorm veel succes verwierf in de Indiase filmindustrie. Bela Bose was een vertrouwde naam en kende haar gouden periode in de jaren 60 en 70 van de Indiase filmindustrie. Samen met de danseressen Helen en Madhumati werd Bela Bose gecast in talloze films. Bela Bose was niet altijd even sexy als Helen te bewonderen, maar werd merendeels bekend als het meisje dat gewaagde badpakken droeg en daaronder
baharon ke sapne bela bose
dil aur mohabbat bela bose
In haar vroege jeugd was Manipuri volop in zwang. Manipuri behoort tot één van de grote Indiase klassieke dansvormen, afkomstig uit Manipur, een staat in het noordoosten van India aan de grens met Birma. Gedreven door innerlijke drang naar perfectie, maar met behoud van eigen traditie nam Bela Bose op vrij jonge leeftijd deel aan de toen heersende mode en volgde intens mogelijk danslessen in Calcutta. Haar vader was een bijzonder ijverige groothandelaar. Begunstigd door geluk genoten zij een fortuinlijk leven. Maar zwarte schaduwen zo lelijk als het wezen kan begonnen zich breed over hun bestaan uit te werpen. Helaas was hun geluk maar voor korte duur. De twee banken waarin haar vader zijn geld belegde, rolden haar luiken naar beneden en verloren zij al hun geld. Zieltogend en berooid verhuisde het gezin naar Bombay hopend op
bela bose 1
bela bose 2
bela bose 5
 
Als oudste van het gezin vond Bela Bose het logisch dat de zware taak op haar rustte om haar bloedverwanten te behoeden voor nog meer tragedie. Zij overwoog om haar liefhebberij in het theater weer op te pakken. Haar moeder deed daar in genen dele moeilijk over. Bela Bose harmoniseerde zich met een dansgroep van goeroe Bipin Shina en vrij snel daarna participeerde zij als jong talent op traditionele Bengaalse drama's waarin dans centraal stond. Zulke tentoonstellingen trokken veel aandacht van filmmakers. Zij kwamen daar vooral om de talenten te beoordelen of om er zelf geënspireerd door te raken. Bela Bose viel ontzettend op door haar betoverende raffinement en werd overstelpt door de spontane en onverwachte aanbiedingen van filmmakers.
bela bose anita
In de film Chitralekha is Bela Bose te zien als een van drie zangeressen tijdens een dans wat zich voor doet in die smaakvolle film. De choreograaf van de film PL Raj wilde perse een mix van Bharat Natyam en Odissi in zijn choreografie hebben. Ik meen mij te herinneren dat Bela Bose vergezeld werd door twee andere actrices als zangeres in een liedje dat de legendarische nachtegaal Asha Bhosle en haar zusje Usha Mangeshkar met hun gouden stembanden voor hun gezongen had. Het liedje heet Kahe Tarsaye jiyara een geweldige klassieke juweel wat gemaakt is in raga Kalavati. Mooie tijd keerde zich terug in het leven van de familie. Bela Bose begon haar carrière in films als Black Cat 1959 waarin haar niet eens werd vermeld. Daarna kreeg zij in 1960 een bijrol in de film Ek phool chaar kaante. Er volgde reeks van films als State Express, Opera House, Chhote nawab, Rashtraveer Shivaji, Ziddi,
bela bose dance
bela bose 9
cabaret bela bose
lootera bela bose
bela bose
bela bose
bela bose
bela bose movies
cha cha cha
radjesh
Bela Bose koesterde de nooit de droom om populair te worden, maar vond het van essentieel belang om de aanbiedingen te accepteren opdat zij een beter salaris zou krijgen waarmee zij het vaderloze gezin kon ondersteunen. Alhoewel haar moeder na het overlijden van haar eega haar werk als hoofdverpleegster in een
ziekenhuis met uiterste bekwaamheid verrichte, wilde een goede verdienste zich niet tonen. De broertjes en zusjes van Bela Bose waren nog veel te klein om te werken en besloot zij na overleg met haar moeder maar haar geluk te beproeven in de filmindustrie. De Manipuri en folkloristische dansstijlen waar Bela Bose zo formidabel in was verschilde enorm van hetgeen makers in films wilden hebben. In films worden er een mix max van allerlei stijlen gebruikt. Bela Bose vond het maar lastig om af te wijken -of om veranderingen te brengen in vastgelgde regels van klassieke dansstijlen. Het kostte haar wel enig moeite om daar overheen te stappen. Dit kan wel weliswaar de reden zijn dat zij na beroemd te zijn geweest in vergetelheid is geraakt. In westerse liederen, veelal gezongen door Asha Bhosle had Bela Bose geen moeite mee.
daaronder zwarte geitenwollen pyjama's, omdat zij weigerde haar schroom opzij te zetten.
een gunstiger beloop in ondernemingen. Het gezin kende daar niemand en was zogezegd in het niemandsland. Het is misschien beter gezegd, een maatschappij zo rap in ontwikkelingen waardoor het onmogelijk was om nadere contacten te maken. Door de klap van het faillissement en de onbereikbare handen tot wederopbouw faalde de gezondheid van haar vader en stierf een bittere dood terwijl zijn echtgenote enkele maanden zwanger was.
Mall Road, Hawa mahal, Sautela bhai, Professor, Prem patra, Jadugar daku, Anpadh, Bandini, Sunehri nagin, Maya mahal, Tarzan and Delilah, Khooni khazana, Roop sundari en de film Faryaad. Bela kon met gemak alle danspasjes van alle toen gereserveerde choreografen te behappen. Bela Bose werd op de vleugels van de roem gedragen. En waarom ook niet? Zij was een uiterst gedresseerde danseres. Bela ontkwam niet aan vermaardheid na het verschijnen van film Cha Cha Cha in 1964. De maker van film Chandrashekar betaalde Bela Bose een min vermogende salaris, maar hield zich naar Bela's zeggen aan zijn woord door haar genoeg publiciteit te geven. Bela Bose vertolkte de rol van één van de drie zussen in die film. De anderen talenten in die film waren de fantastische Helen en de 'golden girl' Aruna Irani. Zoals eerder gezegd genoot Bela Bose na het maken van deze film grote faam en is het niet verbazend dat zij bedolven werd met offers voor grotere projecten.
Bela Bose greep alle rollen -groot of klein- die haar werden aangeboden. Het gebeurde regelmatig dat producers met hangende pootjes naar Bela Bose kwamen, om haar over te halen voor een rol welke andere actrices weigerden vanwege een drukke agenda of andere redenen. Bela Bose is heel erg zacht van aard, zonder enige allure en zag zich altijd gedwongen de afgestane rollen aan te nemen. Gecharmeerd van hun eerste ervaringen met Bela Bose namen filmmakers uiteraard zonder enig twijfel haar terug in hun daaropvolgende films. Bela Bose kende geen rust in de periode tussen 1963 en 1969. Dag in dag uit, soms tot diep in de avond bevond Bela Bose zich op de sets van films.
Na haar onnavolgbare rol in de film Cha Cha Cha accepteerde Bela Bose een rol als danseres in de film Lootera met daarin Dara Singh, Nishi en Helen. Melody Queen Lata Mangeshkar zong met haar wonderschone stem het ritmische O Dilwalo Saaz e Dil Pe Jhoomlo waar Bela Bose waanzinnig populair mee werd. Dit sublieme lied dat Melody Queen Lata Mangeshkar voor Bela Bose zong vertoont de schoonheid van haar stem in de hoogste graad. 'Ik ben ervan overtuigd dat mede door de liederen van de gezusters Lata Mangeshkar en Asha Bhosle menig filmster populair werd. Tegenwoordig zingen de twee zussen zeer sporadisch in nieuwe films, waardoor de populariteit van de huidige filmsterren erg afneemt. Nieuwe artiesten proberen bekendheid te verwerven door het toepassen van moderne technieken, terwijl in oude films acteurs gewoon populair werden door de nummers van Lata Mangeshkar en Asha Bhosle en uiteraard door hun eigen inzet' verteld Bela Bose. Bela Bose, gehuld in een oogstrelend avondtoilet, danste op Lata Mangeshkar's zeemanslied

O Dilwalon Saaz -e- Dil Pe Jhoom Lo en beeldde in de clip het heldhaftige piratenleven op de woeste wateren uit. Bela Bose was te zien als enig meisje tussen onnoemelijk veel oorlogszuchtige piraten in een zeeroverschip en zong hun moed in. Bela Bose werd alleen al ongelooflijk populair door dit 4 a 5 minuten durende liedje, terwijl zij na haar dans niet meer te zien was in de ongeveer drie uur durende film. Het deed Bela Bose veel genoegen te ontdekken dat fans in de meest afgelegen gebieden van het land heuse afbeeldingen van haar hadden. Het deed haar dan ook erg goed dat zij ondanks zulke korte bijrollen te accepteren toch nog zo populair werd. Behalve de film Lootera was Bela Bose ook nog te bewonderen in films als April fool, Aaya toofan, Mujrim kaun khooni kaun, Tarzan comes to Delhi, Flying circus, Maharaja Vikram, Zindagi aur maut, Tarzan and King Kong, Hum sab ustad hain, Shree Ram Bharat milap en de film Boxer.   
Acteur en filmmaker Kishore Sahu gaf Bela Bose een rol in de film Poonam ki raat, waarin zij te bewonderen was in een door Asha Bhosle gezongen lied Ta deem tana deem kehdo koi bedardi se ja ke. Helaas werd deze film niet populair. Het was Lata Mangeshkar's feeërieke Saathi re tujch bin jiya udhas dat de film hielp overeind te blijven. Nu nog na 50 jaar, hebben de adembenemende liederen van Lata Mangeshkar uit die film een eeuwig leven, maar helaas was de film een flop. Desniettemin hoefde Bela Bose daar niet om te treuren, want zij besteeg alle hitlijsten met het folkloristisch Dil lene dene aaye uit de film Hum sab ustad hain, beweert ze zelf. Een feit is dat Lata de meest gelauwerde zangeres is van Bollywood, maar dat wilt niet zeggen dat elk lied van haar een hit is. Ik heb geen weet over de Indiase hitlijsten en zal Bela Bose's relaas over dit lied niet betwisten.
In de film Devar waarin Dharmendra en Sharmila Tagore de hoofdrollen vertolkten was Bela Bose te zien tijdens een mujra in een huis van plezier. Wederom zong Lata Mangeshkar de klassieker Roothe saiyan hamare saiyan kyon roothe voor Bela Bose. Belas Bose adembenemend mooi, een juweel van een vrouw in de film Main nashe men hoon met Raj Kapoor en Mala Sinha in de hoofdrollen. Bela Bose was in die film te zien tijdens de verfilming van het lied Yeh na hamari kismat ke visaal e yaar hota. Het is weliswaar de meest bekendste symfonisch gedicht van de legendarische poëet Mirza Ghalib Ghali en gezongen door Usha Mangeshkar.
Het was Bela Bose een onuitsprekelijk groot genoegen om in de historische film Amrapali te kunnen acteren. De film is gebaseerd op het leven van
Amrapali, een hof danseres met in de hoofdrol Vyjayanthimala. Bela Bose was dolgelukkig om samen te werken met de sprookjesachtig mooie actrice Vyjayanthimala en de choreograaf Gopi Krishan. Bela Bose was altijd zeer gesteld op de creaties van Gopi Krishan die volgens haar niet beschikt over pretenties en vergezelde hem tijdens een dansscène. Alhoewel alle eer ging naar de poesmooie hoofdrolspeler Vyjayanthimala diec tot in perfectie de schoonheid en souplesse van dansen uitvoerde, was het een waardevolle ervaring voor Bela Bose om deel te nemen aan deze film.



  
In tegenstelling tot Gopi Krishna vond Bela Bose de choreograaf Hiralal een ware verschrikking. Ze beschrijft hem als een eigenzuchtige en zelfingenomen man die er vanuit ging dat men hem eerbiedig en met een goddelijke devotie moest benaderen: verplicht zijn voeten aanraken om gezegend te worden met voorspoed, zoals de Indiase traditie dat vereist. Volgens Bela Bose was hij daarbij ook nog eens een man die er altijd op uit was het uithoudings -vermogen van dansers te testen. Dat was overigens het enige in hem waardoor Bela Bose het toch aangenaam vond om met hem te werken. Een man van discipline zoals Bela Bose beweert, maar voor de rest monster.
Bela Bose werkte ook veel samen met de toen ontzettend populaire choreograaf PL Raj. Het was onder dansers
algemeen bekend dat PL Raj heel erg gedisciplineerd was. PL Raj was de choreograaf van films als Junglee en Professor. Junglee betekent figuurlijk barbaars. Bela Bose noemde hem stiekempjes de 'barbaarse professor'. Alle dansers waren beducht voor PL Raj's discipline en vreesden hem, maar Bela Bose wist de bruut dikwijls over te halen om naar haar pijpen te dansen en pasjes te veranderen waar zij zich goed bij voelde. PL Raj ging er steevast vanuit dat niemand zijn werk kon be?nvloeden, maar Bela Bose wist dat altijd op haar manier voor elkaar te krijgen. Vooral als het de dominante en uiterst strenge dansvorm Bharat Natyam betrof wist Bela Bose hem af te troeven door hem erop te wijzen dat zij alle facetten van die dansstijl met zijn draconische wetten beheerste. Sohanlal vond zij net als Gopi Krishna een geweldige choreograaf om mee te werken en ook werkte zij graag met Suresh Bhatt. Van Suresh Bhatt waardeerde zij het ontzettend dat hij een dans choreografeerde die paste bij de stijl en wensen van de dansers. Alle andere choreografen bevolen dansers exact te doen zoals zij dat wilden. Maar Suresh Bhatt hield volgens Bela Bose veel rekening met alle dansers. Toch prefereerde Bela Bose boven alle choreografen de spartaanse PL Raj om mee samen te werken.
De allergrootste handicap in de carriëre van Bela Bose was dat
zij linksvoetig was. Dat heeft zij nooit kunnen afleren.Haar linker been baande altijd zich ongewild een weg naar voren terwijl Bela Bose met haar rechterbeen moest dansen. Dat bracht haar dikwerf in benarde situaties, vooral als zij moest dansen met gerenommeerde danseressen als Helen, Jayshree T, Lakshmi Chaya en de bloedmooie Padma Khanna. Het stemde Bela Bose tevreden dat choreografen als PL Raj en Suresh Bhatt altijd attent waren op haar struikelblok.


Het is een vrij riskante aangelegenheid wanneer men Bela Bose vraagt naar haar samenwerking met de actrice Jabeen. Als ik mij niet vergist hebben zij samengespeeld 1962 in de film Zingaro. Bela Bose herinnert zich haar dans samen met Jabeen als de dag van gisteren en maakt zich er ontzettend kwaad om. Bela Bose geeft de dans liever prijs aan de vergetelheid. Badri Prasad had de dans gechoreografeerd voor Bela Bose en Jabeen. Het was
Jabeen
de bedoeling dat Jabeen (een actrice die ondanks haar oogverblindende schoonheid nooit bejubeld werd) in de dans een spagaat zou maken en moeiteloos omhoog zou komen. Maar Jabeen kon enkel zakken en niet meer omhoog komen. De choreograaf corrigeerde haar niet en eiste vervolgens van Bela Bose om dezelfde fout na te doen opdat het zou lijken op hetgeen Jabeen gedaan had. Het was voor Bela Bose als geboren actrice en gediplomeerd danseres een simpele klus ook 'fout' te acteren. Maar het stoorde haar enorm dat Badri het daarbij liet en geen moeite deed iets anders te ondernemen. Volgens Bela Bose zouden choreografen als PL Raj en Suresh Bhatt ten behoeve van beide danseressen de choreografie veranderen zodat zij allebei even gracieus zouden verschijnen op het witte doek. Het ging Bela Bose erg aan het hart dat haar mededanseres Jabeen zo slecht kon dansen.
Bela Bose had het liever anders gezien. Fans van Jabeen vonden Bela Bose niet collegiaal, maar beroepsmatig had Bela Bose wel degelijk gelijk. Efin, haar carriëre ontwikkelde zich verder, maar weigerde na veel narigheid meegemaakt te hebben (waaronder haar ervaring met Jabeen) om nog
langer te dansen met anderen en wilde solo optreden in films.
Er deden zich ook dikwijls problemen voor over haardrachten en kostuums. Gevestigde actrices jammerden altijd om een andere haardracht als minder bekende actrices iets dergelijks droegen en in het ergste geval iets frivoler. Bela Bose en voornamelijk de choreografen ergerden zich mateloos aan het overdreven gevoel van eigenwaarde van zulke sterren. De mythologische film Balram Shrikrishna in 1968 was de druppel die de emmer bij Bela Bose deed overlopen. In deze film waren Bela Bose en Madhumati samen te zien in het lied Baar baar na aaye jawani chhidiya hai gezongen door Asha Bhosle en Kamal Barot. Twee andere danseressen waren al eerder afgehaakt voor Bela Bose eraan begon. Badri Prasad was de choreograaf van die film waar Bela Bose al eerder een misselijkmakende ervaring mee had gehad. Omdat het een duo dans betrof vroeg Bela Bose ernaar om Madhumati`s haardracht te zien, zodat zij haar kapsel dienovereenkomstig zou laten maken. 



De kostuums en de pasjes waren hetzelfde, dus waarom de kapsels niet. Maar Madhumati had haar kapsel al laten opdoen en was al op de set. Zich het liedje herinnerend en daarmee rekening houdend liet Bela Bose haar kapsel verzorgen zoals zij ervan uitging dat het juist zou moeten zijn. Toen zij op het toneel verscheen merkte zij dat niet alleen hun haren verschilden, maar ook hun bewegingen. Dat maakte Bela Bose razend en sprak Madhumati aan op haar oncollegialiteit, maar Madhumati kon zich niet in haar vinden. Daarover hadden zij een enorm meningsverschil, waardoor er een jarenlange twist ontstond tussen beide. Bela Bose beklaagde zich bij de makers van de film, maar die waren niet erg gecharmeerd van een herhaling van de scène. Het waren zulke voorvallen die Bela Bose ertoe brachten alleen nog maar solo te willen dansen. Al met al drong Bela Bose er niet verder op aan, maar heeft na dat incident jarenlang het contact met
Madhumati vermeden totdat Manohar Deepak intervenieerde in hun onenigheid. Natuurlijk was er volgens Bela Bose sprake van competitie, maar die was volgens haar niet altijd even eerlijk.
Bela Bose herinnert zich nog altijd haar navrante ervaring in de film Aaya Toofan met Dara Singh en Helen in de hoofdrollen. In deze danste zij samen met Helen op het Ke tera mera naya naya pyar hua hai, gezongen door Lata Mangeshkar, Mukesh en Kamal Barot. De coiffeur van Bela Bose vond dat het danskostuum voor Bela Bose veel te kort was. De zoom van de korte rok die Bela Bose aan moest bevond zich ver boven de knieën. Het was vergelijkbaar met de onsmakelijke trend die nu hip is. Bela Bose vond het onacceptabel zulke goed - kope dellerige kledingstukken aan te doen. Volgens Bela Bose was dat 'kledingstukje' niet meer dan een een lapje om je middel. Bela Bose ageerde heftig tegen de maker van de film en eiste om de aanwezigheid van de choreograaf aan wie zij haar woede wilde uiten. De choreograaf bleek geen vreemde voor haar, maar het was PL Raj die zij enorm bewonderde. PL Raj had alle begrip voor de situatie en vroeg meteen naar de ontwerper. De ontwerper 'Jaggi' meldde zich. PL Raj eiste uitleg van hem waarom Helen`s outfit met alle
zorgvuldigheid was gecreëerd, maar geen rekening was gehouden met Bela Bose. Jaggi was uit zijn evenwicht gebracht en bekende dat hij enkel de instructies van een bepaalde actrice (geen naam bekend) had gevolgd. PL Raj vervloekte de hele boel en beval om alle opnames te staken, tot dat Bela Bose`s kledij in orde was. Jaggi heeft toen enkele centimeters toegevoegd aan het rokje. Het was geen raadsel voor Bela Bose te gissen wiens idee het was om haar zo de grond in te boren, maar accepteerde ondanks haar weerzin de rol om te laten zien dat zij niet uit het veld te slaan is.
Bela Bose was een hele goede zwemster en kon van enorme hoogtes een duik nemen in meters diepe zwembaden, maar weigerde zich in films te vertonen in een badpak. Zij hekelde vertoningen die lustopwekkend zijn. De film 'The Killer' in 1969 leverde daardoor veel indignatie op. Darshan was de producer van de film waarin Dara Singh en Helen te zien waren als koppel. Darshan wilde dat Bela tijdens een cabaret nummer een badpak moest dragen, waar zij verontwaardigd op reageerde en weigerde. Maar de vriendelijke producer Darshan vroeg haar welke voorwaarden zij stelde aan haar kostuums. Bela Bose vertelde hem dat hij haar drie keer het dubbele bedrag moest betalen om haar in een badpak te laten optreden, maar dan nog zou zij haar benen bedekken. Hij stemde in met beide voorwaarden. Bela Bose droeg tijdens de verfilming van een nogal hartstochtelijk lied Churate ho nazre aji kis liye ke zinda hai bas aap hi ke liye. Dit lied wat
boodschap, maar niet aan de wijze waarop Bela Bose erop zou optreden. Het lied is verfilmd in een somptueus badhotel waar veel buitenlanders aanwezig waren. De toeschouwers die naar de dans keken barstten in lachen uit. De regisseur van de film 'Maruti' schrok zich wezenloos toen hij Bela Bose zag gekleed als een aap. Bela Bose verscheen op de set in fel roze strandkleding, waarin normaliter vrouwen kunnen flaneren. Maar Bela Bose verbroddelde de élégance en vooral het lef van moedige vrouwen uit de prominente laag van de maatschappij die zich waagden aan mini rokken, door onder haar rok een panty te dragen - let wel bij een zwembad. Bela Bose daarentegen zette zich schrap voor het lachsalvo. Maruti insiteerde haar dracht onmiddelijk te vermenselijken, maar de producer van de film drong op zijn beurt er bokkig op aan dat hij Bela Bose juist zo wilde hebben. Helaas heb ik geen foto's van Bela Bose en fotoresolutie van snapshots uit die clip zijn gering. Om een er een beeld van te krijgen, raad ik aan
betrekking heeft tot zingenot is gezongen door wie anders dan de kloekmoedige Asha Bhosle en gecomponeerd door O P Nayyar. Zijn combinatie van Indiase klanken met een mix van westers muziek met daarin de zwoele doordringende tonen van de klaroen in dit lied, maakt de hitte van de zomer nog plakkerig. Inmidels was men gewend aan de liederen van Asha Bhosle met dubbele
om maar zelf naar The Killers te kijken. Een andere reden dan haar conservatisme was de vrees voor haar jongere bloedverwanten. Bela Bose beweert dat als men het haar jongere broertje, die nog in zijn puberteit was, zou vertellen hoe geruchtmakend de benen van zijn oudere zus waren, hij haar beslist het leven zou afnemen. Bela Bose heeft erg veel van dansen gehouden, maar wanneer zij een choreografie niet leuk vond was haar hart niet erg verbonden met de dans. Een keer toen ze met haar hele gezin een van haar oude films bekeek, vroeg haar zoon haar waarom zij er in bepaalde scénes zo affreus uitzag. Bela Bose was het helemaal met haar zoon mee eens dat zij er wanstaltig in uitzag en vertelde dat het vast kwam door het werk van een choreograaf waar zij een enorme afkeer van had.
Een incomplete filmografie van Bela Bose: Ik weet niet wat de eerste film van Bela Bose was, maar vermoed dat het de klassieker Sujata van Bimal Roy was. Bela Bose begon haar carrière als groepsdanseres. Tijdens een lied van Asha Bhosle Tum jiyo hazaron saal saal ke din ho trad Bela Bose op met een enorm aantal andere meisjes. Als men echt aandachtig kijkt is Bela Bose goed te zien. Bela Bose acteerde in de film Black cat in 1959, maar net als in Sujata werd haar naam ook in deze opgenomen in de aftiteling. Bela Bose is te zien in de clip One two three four dil ka tu chor, gezongen door Mohd Rafi en Suman Kalyanpur die verfilmd is op Johnny Walker en de totaal vergeten actrice Lilian. Het is goed zoeken om Bela Bose te herkennen in deze clip. Zij is gekleed als prairie-indiaan en wordt vergezeld door drie andere figuranten. In de film Chirag kahan roshni kahan had zij een vrij aanzienlijk rolletje. Het was Naresh Saigal die Bela Bose de mogelijkheid gaf om haar talent aan een grote publiek te laten zien. In de film Main nashe hoon liet hij Usha Mangeshkar’s Yeh na thi hamari kismat op haar verfilmen en had zij een paar regels teksten. Haar dans en kleine rol in Maine nashe men hoon zou het jaar daarop de poorten naar succes voor haar openen. Dat bleek in de film Ek phool char kaante in 1960 waarin Bela Bose de rol van een harts-vriendin van de hoofdrolspeelster Waheeda Rehman vertolkte en was ook regelmatig goed in beeld. In 1960 kreeg zij een geweldige bijrol in de film Mud mud ke na dekh. Shamshad Begum zong in die film een Punjabi lied Baghon men kabootar kale voor haar. Over haar rol in de film State express in 1961 heb ik helemaal geen informatie. Het enige wat ik weet van die film is dat G.M Durrani onder de schuilnaam Gunjan de componist was van die film. In 1961 vertolkte zij de rol van Lily, de handlanger van de gemerik K.N Singh in de film Opera House. In de film Chhote nawab in 1961 was zij te zien als Bela en danste samen met een andere danseres op een lied van Lata Mangeshkar Chura ke dil ban rahe ho bhole wat merendeels verfilmd werd op de actrice Ameeta.
In 1961 werd er in prachtige Gevacolor de film Zabak gemaakt door Wadia borthers met daarin Mahipal, Shyama, Manhar, Achala Sachdev en een nieuwe actrice genaamd Sahira. Chitragupta was de componist van die film. De film was gebaseerd op een van de verhalen uit Duizend En Een Nacht. Welke dat precies was weet ik niet. Ik herinner mij een dansscène door groep waarin Bela Bose het dansgezelschap vergezelde. Slechts enkele seconde was zij in beeld. De film Zabak is een echte aanraders voor sprookjes en muziek liefhebbers.

In 1962 kreeg Bela Rol een grotere rol in de film
Rashtraveer Shivaji. Er werden ook liederen op haar verfilmd waaronder Nachoon re aaj tere dwar, gezongen door Suman Kalyanpur. Volgens Bela Bose lag het keerpunt van haar carrière in deze film, omdat eindelijk een grote zangeres als Asha Bhosle voor haar zong. Asha Bhosle zong de sprookjesachtig mooie Yeh kya mulaqat hui kuchh bhi na baat hui voor haar. 1962 bleek een geweldige jaar voor Bela Bose. Iemand heeft ooit het gerucht verspreid dat Bela Bose doorbrak met haar rol als Mahua in de film Sautela bhai in 1962. Zij die ooit geschreven hebben over Bela Bose en hun huiswerk niet goed gedaan hadden, gingen ervan uit gaat dat de informatie over Bela Bose op waarheid gebaseerd was. In Mohan Segal's film Anpadh werd haar naam niet in de aftiteling opgenomen. Anpadh is een geweldige film met daarin acteurs als Mala Sinha, Dharmendra, Balraj Sahni, Bindu en Shashikala. De composities van Madan Mohan en zang van Lata Mangeshkar hebben de film een kassucces gemaakt. De film Anpadh is een pleidooi voor onderwijs in het algemeen en voor het onderwijs van meisjes in het bijzonder. Ik heb geen informatie over haar rol in de film Mall Road in 1962, maar wel over haar rol als Neelampari in de film Hawa Mahal. Hawa Mahal is een sprookjesachtig film met allerlei magische toverattributen, mutanten, nimfen etc. Bela Bose vertaalde de rol van de gemene zus van de hoofdrolspeelster Helen die later in de film tot bezieling komt, omdat zij verliefd wordt op dezelfde man aan wie haar zus haar hart heeft verpand. Helen en Bela Bose waren oogverblindend mooi in Hawa Mahal. Bela Bose vertolkte in het begin van de film de rol van een egoïstische en machtige tovenares die onder water leefde. Om haar geliefde (die in een monster is veranderd en door de hel is uitgebraakt) weer aan een mooie gelaat te helpen moet zij duizend hoofden van levende mensen afhakken en daarover een spreuk met vermaning uitspreken. Bela Bose is zo onder de indruk van haar monsterlijke minnaar en verstoot daarom haar eigen zus. Maar gelukkigerwijs verandert dat allemaal nadat zij de hoofdrolspeler tegenkomt en het spookachtige leven in het water verlaat. Dat gebeurt niet zonder slag of stoot, want haar creepy minnaar geeft haar niet zomaar op en jaagt haar achterna. Bela Bose is namelijk de enige die hem van zijn unheimisch kop kan afhelpen. Voor sprookjes liefhebbers is deze film misschien een aanrader. In mijn tiender jaren had ik Hawa Mahal gezien en herinner me dat Asha Bhosle de meeste nummers in die film gezongen gehad, maar niet meer of er één op Bela Bose was verfilmd. Samen met Shammi Kapoor, Kalpana en Praveen Chawdhary is zij te zien tijdens het lied Yeh umar hai kya rangeeli, gezongend door Asha Bhosle, Usha Mangeshkar en Manna Dey in de film Professor. In de film Prem patra in 1962 vertolkte Bela Bose de rol een speels klasgenoot van de hoofdrolspeelster Sadhana. In 1963 had Bela Bela een spraakmakende bijrol in de klassieker Bandini. Zij vertolkte de daarin de rol van Kamla een medegevangene van de hoofdrolspeelster Nutan. Bela komt redelijk vaak in beeld. Men kan haar zien graan malen, ze neemt het op voor de hoofdrolspeelster en raakt verwikkeld in ruzies, ook probeer zij met haar wijze adviezen de hoofdrolspeelster tot andere inzichten te brengen. In hetzelfde jaar acteerde zij in de film Maya Mahal en Jadugar daku. In de film Sunehri nagin danste zij met een andere actrice op een duet Yun na akadiye yun na bigadiye van Lata Mangeshkar en Kamal Barot. Bela Bose heeft over het algemeen zeer plezierige herinneringen aan haar carrière als danseres en actrice, maar geeft ook oprecht toe dat zij ook enkele buitengewoon goedkope rollen had. Bela Bose hekelt vinnig haar dans als Kaharan danseres in Bhojpuri gemaakte film Bidesia in 1963. Zij danste op een door Manna Dey gezongen floklore  Ho jiya Cha Cha Cha Paisa Chal Calcutta. Alles was gefocuste op de heupen. Dat liedje werd waanzinnig populair in de deelstaat UP, maar Bela Bose verzekerde de makers van de film dat dat de eerste en laatste keer was dat zij zo een goedkope, immorele en voze dans zou doen. Door dat liedje - wat goed gepaard ging met de situatie in de film- werd de film met goud bekroond, maar Bela Bose hield vol dat het een onbehouwen vertoning was. Ik heb de film gezien, maar heb geen idee waar Bela Bose het over heeft. In de film werd zij toegezongen door een groep mannen. Ze maakte wat bewegingen met haar heupen en werd toegejuicht door mannen en vrouwen. Bela Bose kauwde op Paan. Paan is een hindi woord voor betelnoten, die wordt gebruikt voor een stimulerende en psychoactieve effect - en wordt ook gebruikt om de adem te verfrissen. Na haar dans gezien te hebben kan ik mij totaal niet vinden in haar kritiek op dat liedje. Vergeleken met hedendaagse liederen stelt dat liedje volgens Bela Bose niks voor. Bela Bose veroordeelt scherp de danspasjes en bewegingen die tegenwoordig in zijn. De typische bewegingen die dansers moeten uitvoeren zijn volgens Bela Bose doodgewoon ordinair. Bela Bose haat het verschrikkelijk wanneer zij ziet dat men tijdens vereringen van goden vulgaire bewegingen maken. Bela Bose beweert niet dat er geen platheden en seksuele onthullingen voorkwamen in oude films. In Kidar Sharma's Chitralekha uit het begin van de 40 was Mehtab ( een van de mooiste filmsterren aller tijden) naakt te zien in een scène. Dat was helemaal bij de konijnen af, maar de film werd ondanks de obsceniteit een superhit. Toen Kidar Sharma besloot om dezelfde film opnieuw te maken met Meena Kumari in de hoofdrol vermeed hij de scène waar Chitralekha zich naakt vertoont. Beide versies van Chitralekha zijn artistieke films en het bekijken waard. Zoals altijd is Roshan's composities onwerkelijk mooi in de film. Luisterend naar de liederen uit de film Chitralekha die gezongen zijn door  Lata Mangeshkar, ontvangt de luisteraar regelrecht hemelse gelukzaligheid. In de film Baghi Shahzade met daarin Kishore Kumar en Kumkum is Bela Bose te zien tijdens een lied van Kishore Kumar Aye dil behak na jana.

Ten tijde van Bela Bose gebruikten dansers hun schouders, handen en heupen om iets te verhalen, maar verder dan dat gingen zij niet. Schuddende of tekeer gaande borsten en billen waren nauwelijks te zien. In een vissersdans b.v. hebben het draaien van vingers een rijkdom aan betekenissen. Het is aan de kijker om te beoordelen waar de danseres aan refereert.

Vroeger hadden nieuwkomers in de filmindustrie niets te willen, maar na 1964 ging Bela Bose selectiever te werk en koos enkel films waarin minstens één lied op haar verfilmd zou worden, zo niet dan een waardevolle bijrol, maar niet meer als figurant in een dans. Haar vrienden als Kishore Sahu gaven haar in 1965 een zet in de goede richting. Bela Bose kreeg een bijzondere bijrol in zijn film
Poonam ki raat waarin Asha Bhosle meerdere liederen voor haar zong als Bhole piya jane kya tumne kiya. Ze speelde ook in de film Shahi lootera waarin Suman Kalyunpur Sarkar na lautana mera pyar ka nazrana voor haar zong. Het schijnt dat Bela Bose in een Maithili film More man mitwa een fantastische rol had gespeeld. Ik heb die film niet gezien en heb daar geen enkel informatie over. In de film Sindbad Alibaba Alladin die geïnspireerd was door de overleveringen van Sheharzade uit Duizend En Een Nacht, danste Bela Bose met twee andere danseressen op het lied Lai lai maula lai sar pe topi lal pahenke surkhi main ban gayi. Dit vrij onbekende heeft Asha Bhosle gezongen met Usha Mangeshkar en Minu Purushottam. In Zindagi aur maut zong Asha Bhosle Zara dekh mohabbat karke voor haar. Samen met een andere actrice danste zij op Asha Bhosle's Yahi raho Ramji mat jao banwaas in de film Ram bharat milan. De film is gebaseerd op het verhaal van de mythologische godheid Ram en werd daardoor een succes. In die film acteerden een aantal grote sterren als Pritviraj Kapoor, Mahipal, Raj Kumar, Nirupa Roy, Anita Guha en Sulochna. In de film Mujrin kaun khooni kaun zong Usha Mangeshkar voor Bela Bose de prachtige Chhedo na hamen dilbar. Bela Bose sloot het jaar af met de films Tarzan and Delilah, Khooni khazana, Ziddi, Roop sundari, Fariyad en April fool.


In de film
Tarzan and King Kong met daarin de acteurs Mumtaz en Dara Singh danste zij op Suman Kalyanpur's Bhuja do deepak karo andhera main aaj dil ko jala rahi. In de film Tarzan come to Delhi met daarin eveneens Mumtaz en Dara Singh, danste zij samen met de comediant Bhagwan op een duet Kari kari ankhiyon se pyari pyari batiyon se van Asha Bhosle en Mohd Rafi. Onder muzikale begeleiding van de componist C Ramchandra zong Asha Bhosle een solo cabarat Zara dekh mohabbat karne voor Bela Bose in de film Zindagi aur maut. In de film Boxer werd er een prachtige lied van Asha Bhosle Janu na janu na kacho hum pyar op haar verfilmd.Ik heb geen informatie over haar rol in de film Fliying Cirsus en Maharaja Vikram.

In film
Neend hamare khwab tumhare in 1966 hebben Asha Bhosle samen met de zangeres Mubarak Begum het leuke mujra Sakiya ek jaam woh bhie to de voor hen gezongen. Asha Bhosle zong voor Bela Bose een mura type lied Pyar kiya hai humne jise haye usi ne hamen daga de gaya in de film Daku Mangal Singh. In de film Aasra zongen Lata Mangeshkar en Usha Mangeshkar een duet Sajna kidhar ratiyan ganwaai voor Bela Bose en Laxmi Chhaya. De film Devar met daarin Dharmendra and de poesmooie Sharmila Tagore begon met een dans van Bela Bose. Lata Mangeshkar zong voor haar de hit Roothe saiyan hamare saiyan kyon roothe. In de film Dillagi was Bela Bose te zien als dorp schone, waar Johnny Walker er steeds achter aan zat. Hij zong haar Mohd Rafi's Dupatta odh nikli bahara dekho yaara yeh gulbani. In de film Dil ne phir yaad kiya is er een vrij histerisch lied Main to naina ladaike hui re badnaam van Usha Mangeshkar, Usha Khanna en Krishna Kalle op Bela Bose verfilmd. Samen met de acteur Chandra Shekbar twist Bela Bose in de film Street singer op een instrumentale lied van Chubby Checker. Bela Bose heeft ook in de film Professor X geacteerd. Helaas heb ik over haar rol in deze film geen informatie. In de film Aasra hebben Lata en Usga Mangeshkar Sajna kidhar saari ratiyan ganwaai voor Bela Bose gezongen. De componisten Laxmikant en Pyarelal hebben Asha Bhosle Pyar kiya humne jise haye usi ne hamen daga diya voor Bela Bose laten zingen in de film Daku Mangal Singh. Samen met Johnny Walker is zij te zien in de film Dillagi met in de hoofdrollen Mala Sinha en Sanjay Khan. In die film zingt Mohd Rafi Dupatta odh nikli bahara dekho yaara welke op Johnny Walker en Bela Bose is verfilmd. Bela Bose was briljant begaafd in vele dansstijlen. In de film Main wohi hoon gaat ze los op Usha Khanna's Aaja zara aaja jani dilbar jani yeh jawani hai aani jani.


In de film
Aayega aanewale 1967 danste zij op het lied Runjhun tori payal bole gori, gezongen door Krishna Kalle en Manna Dey. In hetzelfde jaar zong Mubarak Begum Dilwalon tumhe ahl e wafa voor haar in de film Mera bhai mera dushman. Bela Bose kreeg een geweldige rol in de film C.I.D 909 in 1967 en vertolkte de rol van Rosie C.I.D. Agent. Er werden meerdere nummers op haar verfilmd waaronder de prachtige Nadi ka kinara pani awara ho van Asha Bhosle. Zij was ook samen met Mumtaz en Feroz Khan te zien in het terzet Tera nikhra nikhra chehra van Asha Bhosle, Mahendra Kapoor en Kamal Barot. Samen met Laxmi Chhaya gaat Bela Bose flink tekeer op R D Burman's Do pal jo teri ankhon se peene ko mile in de film Baharon ke sapne, die Asha Bhosle en Usha Mangeshkar gezongen hebben. In de film Lav Kush heeft Suman Kalyanpur Aao re pyari behna hilmil gao ri bahurani Sita ji ki god bharao ri voor Bela Bose. In de film Jab yaad kisi ki aati hai vertolkte Bela Bose een leuke bijrol als dorpschone. Alhoewel er geen liederen in deze film op haar werden verfilmd was ze bijzonder cute in haar rol als Chabili de dorpschone.

In een aantal films als
Anita hebben Bela Bose en Madhumati samen gedanst. Ze verwierven beiden veel populariteit met hun dans in de film Anita. In film Anita hebben de Mangeshkar zusters Lata en Usha prachtige cabaret Hai nazar ka ishara sambhal jayiye voor hen gezongen. Bela Bose schijnt ook in de film Baghdad ki raatein gespeeld te hebben, waar ik jammer genoeg helemaal geen informatie over heb. Bela Bose bekoorde op onweerstaanbare wijze haar fans in de film Wahan ke log waarin zij schitterde op Asha Bhosle schattige Zindagi ka nasha halka halka zuroor meri ankhon se pee lo huzoor.



In een 1968 acteerde zij in een minder populaire film
Dil aur mohabbat met daarin de poesmooie Sharmila Tagore en de hunk Joy Mukherjee. Bela had een geweldige rol in die film en meerdere liederen als Asha Bhosle's Bade khubsurat bade hi haseen mita jis pe dil tum wohi to nehin, maakte zij tot haar eigendom. De film had alle ingrediënten om een hit te worden, de componist O.P Nayyar en de nachtegaal Asha Bhosle waren al genoeg voor een blockbuster, Sharmila Tagore en Joy Mukherjee in de hoofdrollen, maar helaas was de thema van de film tot vervelens toe gebruikt en daardoor afgezaagd. 'In de zestiger jaren werd zowel in boeken,  muziek als in films aandacht besteed aan vrouwen emancipatie. Filmmakers, musici, schrijvers, vocalisten trokken zich het lot van vrouwen ernstig aan en probeerden het recht van vrouwen uitputtend te behandelen. De huidige situatie in India bewijst maar dat vrouwen-emancipatie niet vaak genoeg besproken kan worden. Filmmakers probeerden er alles van te zeggen wat ervan te zeggen viel, maar helaas werd dit uiterst belangrijke onderwerp zodanig gebruikt dat de kijker de oorspronkelijke kracht en boodschap van films niet meer begreep' verteld Bela Bose. Bela was van nature conservatief, maar achtte zich verplicht ook een bijdrage te leveren aan vrouwen die gekooid leefden. Haar streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen resulteerde de daaropvolgende jaren in verschillende films en liederen als Khushi se jaan le lo jee, gezongen door Asha Bhosle in de film Gunda met als kernthema Vrouwenemancipatie. Bela verkneukelde zich aan folkloristische dansen en genoot ontzettend tijdens het maken van de film Shikar in 1968 met Asha Parekh en Dharmendra in de hoofdrollen. Zoals eerder gezegd weigerde Bela met anderen te dansen, maar stelde wel Asha Parekh in de gelegenheid met haar te dansen. Zij dansten samen op Jabse se lage tose nazariya, gezongen door de zussen Lata en Asha en gecomponeerd door Shankar & Jaikishan. Asha Parekh behoort tot één van de grootste actrices van haar tijd en is een gediplomeerde danseres die iedereen in extase brengt met haar charismatische uitstraling en perfecte danstechnieken. Het is droevend te moeten vaststellen dat in deze dans niets te bespeuren was van de hierboven beschreven eigenschappen van Asha Parekh. Asha Parekh had een lange maand tijd nodig om de simpele danspasjes in te studeren, terwijl Bela er nauwelijks een halve dag over deed. Een aantal lieden hebben op internet haar filmografie beschreven waarin zij beweren dat Bela Bose ook te zien was in de film Kanyadaan. Ik heb de bijna tweeëneenhalf uur durende film aandachtig bekeken, maar nergens was Bela Bose te bekennen. Ook in de aftiteling was haar naam niet opgenomen. In 1968 was Bela Bose erg populair. Ik kan het me haast niet voorstellen dat men het lef zou hebben haar naam niet te vermelden. Bela Bose was een naam waarmee filmmakers bioscopen aan vol konden krijgen. Vol schwung en bravoure was Bela Bose op Lata Mangeshkar’s Chhod gaya bedardi humka lay na gaye in de film Pyas alais Apna ghar apni kahani. Bela Bose heeft ook gespeeld in de film Watan se door met in de hoofdrollen Nishi en Dara Singh. Tijdens het lied Pyare pyare tere andaz ke kurban gaye die Asha Bhosle en Mohd Rafi zongen voor Nishi en Dara Singh waren Bela Bose en de komediant Maruti ook te zien.
Alhoewel de actrice Helen een begrip was in Indiase films, was Bela Bose zeker niet onbelangrijk. Men was er gewend aan geraakt en gingen er ook van uit dat Bela Bose in films zou dansen. Toch accepteerde zij in het jaar 1969 tot een ieders verbazing simpele en vooral kleine bijrollen. Bela Bose had een imposante carrière en na het succes van de afgelopen jaren leek het logisch dat zij stug zou doorbouwen aan betere rollen, maar koos ervoor om bijrollen vertolkten. In de film Chanda aur bijli vertolkte zij de rol van een gemene eigenares van een opvangtehuis. Haar rol was niet bijzonder en zou door een ieder gespeeld kunnen worden, toch draagt het enorm bij aan haar rijke carrière. In de hit film Jeene ki raah vertolkte zij de rol van de zus van de hoofdrolspeler Jeetendra. Haar rol als Durgha in Jeene ki raah is dermate integer dat een enkeling die over haar geschreven hebben op het net beweren dat zij op haar best te zien was in die film. Ik spreek dat tegen. Normaliter was zij te zien in cabaret liederen en geef toe dat haar rol enigszins anders was. Lata Mangeshkar Aap mujhe achhe lagna lage voor de hoofdrolspeelster Tanuja werd waanzinnig populair. Men moest en zou de film zien. Daardoor viel Bela Bose ook op. De film behoort tot een klassieker en is bij velen in het geheugen gebleven. Ik denk dat het daarom opgenomen is dat Bela Bose in de film Jeene ki raah de meest gedenkwaardigste rol heeft vertolkt. Als ik het heb over Bela Bose denk ik geen moment aan de film Jeene ki raah. Enfin, Bela Bose was in hetzelfde jaar te bewonderen in de film
Danka met daarin Dara Singh en Nishi. Helaas herinner ik mij de film niet meer. Hier en daar beweert men op het net dat Bela Bose heeft gespeeld in de film Sapna. Ik heb ontzettend mij best gedaan de film te vinden en te zien, maar dat is mij tot nu toe niet gelukt. Het enige wat ik weet is dat Jaidev de componist was van die film. In de film Oos raat ke baat heeft de zangeres vrijwel onbekende zangeres Bula Gupta  Jaam utha ke tauba pee voor Bela Bose gezongen. Bela Bose danst in dezelfde film op een muziek stukje waarin zeer waarschijnlijk dezelfde zangeres naar seksueel genot verlangende geluiden maakt. 
In de film
Gunah aur kanoon ondersteunde Asha Bhosle haar dans met het lied Mastiyon ki barsaat raat bhar hogi.
In 1970 was zij in de film
Ilzam te zien als vrouw van lichte zeden die in voorname kringen verkeerd en  nam kijkers volledig in beslag als danseres op Asha Bhosle’s Sooni sooni sajariya pe sona jaye.
Bela Bose accepteerde een kleine bijrol in de film
Umang waarin de rol vertolkt van een dienstmeisje als Chamki. Bela Bose vormde met Keshto Mukherjee een komische paar in die film. Bela Bose bleef hopen op een uitschieter. Het lot was haar goed gezind, want in hetzelfde jaar zong Lata Mangeshkar het prachtige lied Dhadkan har dil ki har dil ki hoon main aas voor haar in de film Abhinetri. Over haar rol in de horror film Khooni saaya heb ik geen informatie. Asha Bhosle zong samen met Usha Khanna Banke behroopia usne mera dil liya voor Bela Bose en een ander actrice in de film Murder in circus. Bela Bose had een veel langere rol in deze film. Helaas werd de film een enorme flop en de suspense muziek van Usha Khanna maakte de film geenszins  aantrekkelijk. Maar Bela Bose was super aantrekkelijk in die film. Bela Bose trok haar stoute schoenen aan voor de film Nadaan waarin zij danst op Asha Bhosle sexy Chubh gayi karejwa men nainwa ki sooi. Asha Bhosle zong voor haar Aaj ki raat koi shamma na jalne paye in de film Purani pehchan. Sanjeev Kumar en Tanuja vertolkten daarin de hoofdrollen. De film was in zwart wit kleuren gemaakt en dat nog in 1971. Ik kan het me heel goed voorstellen dat het geen succes moet zijn geweest. Volgens een aantal beweringen op google is Bela Bose als een zigeunerin te zien in de film Haseeno ka devta. Helaas kan ik me heel weinig van die film herinneren.
Op een paar google pagina’s wordt er beweerd dat Bela Bose gespeeld heeft in de film
Yeh gulistan hamara hai. Ik heb de film gezien, maar heb Bela Bose niet in een scene gezien. De persoon die dit opgenomen heeft en wat anderen overgenomen hebben is volslagen onzin. 
In de film
Dil daulat duniya 1972 trad Bela Bose samen met Helen en Sadhana op, op het lied  Deep jale dekho die gezongen is door Asha Bhosle, Usha Khanna en Rekha Jayka. Asha Bhosle zong voor haar Diwana dil hai pyar diwane dil ko pyar in de film Rocky mera naam. Bela Bose zette een geweldige rol als Munnibai een courtisane in de film Bhai ho to aisa. In de film vertolkten Hema Malini en Jeetendra de hoofdrol. Indrani Mukherjee, Daya Kishan Sapru, Shatrughan Sinha, Jeevan (Omkar Nath Dhar) en Jayshree T ondersteunden de film en met zo’n geweldige cast kon deze film alleen maar een groot succes worden. Bela Bose heeft ook gespeeld in de film Hum sab chor hain - The criminals. Ik heb geen enkel recht om het werk van anderen te bekritiseren, maar deze film vond ik super irritant. Dara Singh vertolkte in deze film de hoofdrol. Het is de meest goedkope film die ik ooit gezien, vol met slechte vecht scènes, dishum dishum geluiden voor iemand geraakt is, geknars van schreeuwde viool, geen enkel mooie lied en irritante suspense muziek van Usha Khanna. Ik zag Bela Bose’s naam wel in de aftiteling en spoelde almaar door haar te zien, maar kon het niet volhouden. Ik raad deze film niemand aan. (1915-10-24)Bela Bose acteerde samen met Sanjeev Kumar en Kukkum in de film Bombay by night. Ik heb geen idee of er liederen op haar zijn verfilmd. Wel herinner ik mij een clip waarin de zangeres Sharda het lied Husn e bahara tauba zingt dat bij een zwembad is verflimd en Bela te zien is. Op een strandstoel is ze heerlijk aan genieten met een sigaretje.
In de film
Dhamkee vertokt Bela Bose een verleidelijke en uitbundige rol als Lily. Vinod Khanna en Kumkum waren in de hoofdrol. Bela Bose was mooi slank, strakke pakken en prachtige lange zwarte haren. Twee jaar na het succes van de film Jai santoshi maa waagde Bela Bose zich weer in de film Solah shukrawar waarin zij de rol vertolkte van Phoolkumari - Phoolwa. Het was eveneens een devotionele film waarin de godin Satoshi werd bewierookt. De eerste film over de toen vrij onbekende godin was een groot succes. Misschien was dit de reden dat schoonfamilie van Bela Bose het goed vond om in Solah shukrawar te acteren. Maar de film werd een gigantische flop. Geluk en succes hoeven zich niet te herhalen. Bela Bose legde zich neer bij de wensen van haar schoonfamilie. Zij waren nog conservatiever dan Bela. Zelden was Bela Bose nog te zien op het witte doek, maar kon ook geen afstand doen van acteren. Haar schoonfamilie had er ontzettend veel moeite mee dat zij in films speelde. Maar de bijgelovige schoonfamilie moedigden haar wel aan om te acteren in mythologische films. Chandrani Mukherjee zong in Solah shukrawar Dwar aaye ka dukh taarti voor Bela Bose en Prema Narayan. Ook danste zij in de film op de door Ravindra Jain gezongen Solah shukrawar bidhi anusar. Een jaar later speelde zij in de mythologische film Ganga sagar waarin zij de rol van een gemene schoonzus vertolkte. Ik heb een bloedhekel aan zulke films. De thema’s van de films gaan sprookjes te boven, onmogelijke situaties doen zich voor, bijgeloof, irritante dialogen, irritante suspense muziek en domme vechtpartijen die vaak aangezet worden door goden. Omdat ik graag over Bela Bose wil schrijven heb ik maar de film gekeken. Hemlata zong voor haar en nog twee andere actrices Vrat yeh karwa chaut rakhe hum har baar sakhi. In 1979 regisseerde haar echtgenoot Ashish Kumar de mythologische film Raja Harishchandra, waarin hij ook de hoofdrol vertolkte. Uiteraard speelde Bela Bose ook in deze film. Ashish Kumar regiseerde wederom een mythologische film Navaratri. De film was een ode aan de godin Durgha. In deze film liet Bela Bose zien hoe veelzijdig zij is en behalve dansen ook goed kan acteren. Zij vertolkte de rol van Lalitha, een gemene stotterende (1916-03-16) ongelovige schoonzus. Bela Bose danste samen met de hoofdrolspeelster Ranjana op het lied Aarti kare jo durgha ki van Hemlata.











Volgens Bela Bose was de beeldschone Vyjayanthimala de allerbeste danseres en belichaamde daarbij een wonderschone persoonlijkheid. Pas dan wordt echt ware schoonheid aan een mens toegeschreven, vindt Bela Bose. Bela Bose keek er altijd naar uit om met haar samen te werken, want benadrukte Bela Bose dat zij persoonlijk vind dat niemand zo mooi en goed kan dansen als Vyjayanthimala.

Bela Bose vond Sadhana zondermeer een goede danseres die zonder te oefenen zich danspasjes eigen kon maken. Dansen was
bedroevend slecht van de prachtige zussen Nutan en Tanuja. Dat vonden zij zelf ook echt om te janken. Meena Kumari en de beeldschone Mala Shina waren eveneens niet ge?nteresseerd in dansen en bedachten altijd uitvluchten om het maar niet te hoeven doen. Daarom kregen Meena
Kumari, Nutan, Mala Shina enz altijd de rollen van snoepige dames. De pinnige rollen werden meestal vertolkt door Helen, Bindu of Shashikala; alledrie ook veelzijdige actrices. De danseressen waren meestal de drie zojuist genoemde ' Helen, Bela Bose, Madhumati en na hun volgden Bindu, Padma Khanna, Lakshmi Chaya, Kum Kum, Aruna Irani, Jayshree T, Faryal en Sonia Sohani'.


Bela Bose leerde in 1967 haar echtgenoot Ashish Kumar tijdens een uitje bij Mala Shina thuis kennen. Het was liefde op het eerste gezicht. Vrij kort na die ontmoeting traden zij in de echt en lieten hun huwelijk volgens alle vereiste rites inzegenen. Ashish Kumar genoot grote bekendheid
in Calcutta.. In datzelfde jaar had Bela Bose haar handen vol aan 35 films waar zij onmogelijk van af kon zien, omdat het vastgelegde arbeidsovereenkomsten waren.

Helaas waren dat allemaal B films en in het ergste geval ook zeer gering bekeken. Een daarvan was
Dil aur mohabbat die gemaakt was door NA Ansari. Deze film werd louter bekeken, omdat Joy Mukherji en de beminnelijke Sharmila Tagore er in acteerden.
Een andere aantrekkingskracht in die film was de Nightingale Asha Bhosle-OP Nayyar combinatie, waarvan
Haath aaya hai jabse een hit voor elke seizoen was. Langzaam begon men in te zien dat Bela Bose minder te zien was op het witte doek. Choreograaf Robert die een prachtig cabaret voor Bela Bose in Dil aur mohabbat had gechoreografeerd vroeg haar waarom zij dansen had opgegeven. Daarop vertelde Bela Bose hem dat zij het prefereerde een actrice en danseres tegelijkertijd te
zijn zoals Padmini, Raagini en Vyjayanthimala. Ze wilde niet alleen herkend worden om haar danscapaciteiten, maar wilde haar acteertalent ook voor het voetlicht brengen. In de film
Dil aur Mohabbat zong Asha Bhosle twee stoute cabarets Uff yeh beqarar dil en My name is Kishore I'm a good girl voor Bela Bose.



was nog wel heel af en toe in theaters te vinden. Bela Bose vertolkte enkele rollen in veelbekeken musicals als
Arabian Night en Nagaland die uitgevoerd werden in de prestigieuze Shanmukananda Hall. De musical Nagaland werd erg populair. Bela Bose verscheen tegen het einde van de bezienswaardige musical waarin zij met bamboe stokken danste. Het was een typische folklore, afkomstig uit het oostelijk deel van India. Haar voorstelling duurde 22 minuten lang en iedere keer kreeg zij na het uitvoeren een staande ovatie.





Bela Bose vindt hoe dan ook hedendaagse dansers zoals Karishma Kapoor ontzettend goed. Shilpa Shetty is haar favoriet en Shilpa Shirodkar vindt zij ook adorabel. Bela Bose vindt dat Dharmendra helemaal niet kon dansen en
adviseert zijn zoon Sunny Deol zich ook niet te wagen aan de schone kunst van het dansen. Sanjeev Kumar vond zij elastischer en hij liet dat ook zien in film de Manchali. Jeetendra is naar haar zeggen redelijk, maar niet te vergelijken met Akshay Kumar die een perfecte danser is

de jaren zeventig kreeg Bela Bose vele aanbiedingen om in het buitenland op het podium te dansen. Manna Dey had het haar afgeraden om daar op in te gaan. Manna Dey vond het niet gunstig voor haar carri?re, omdat zij net als Vyjayanthimala dat nooit eerder had gedaan en al een beetje op leeftijdwas om daar ineens aan te beginnen. Bela Bose had enkel ervaring in theaters waar zij op non film balletten danste.
Op het podium dansen voor een groot publiek was totaal anders en daarmee zou zij haar carri?re enorm schaden. Bela Bose is Manna Dey nog altijd erg dankbaar voor zijn wijze raad. Bela Bose leeft nu een bestaan zonder verplichtingen. Haar dochter is een zeer bekwame arts en haar zoon houdt zich bezig met het produceren van films. Voor een aantrekkelijke rol wil Bela Bose nog wel een keer in de schijnwerpers staan.


Haar echtegnoot vertolkte de hoofdrol in de mythologische film Navratri in 1983.  In 1975 speelden zij samen in de kaskraker Jai Santoshi Maa. Het was een mythologische film ter verering van de godin Santoshi. De film werd een mega succes. Eveneens werden de door Usha Mangeshkar gezongen devotionele liederen de blockbusters van het jaar. Haar schoonfamilie was overtuigd in terugkerend succes. Rituelen werden uitgevoerd, aalmoezen werden uitgedeeld, kerkdiensten werden gehouden. In overeenstemming met haar gelovige schoonfamilie mocht Bela Bose ook acteren die film. Zij was in een wel heel bijzonder opvallend rol, die van een stotterende en gemene schoonzus. Bela Bose genoot stiekempjes van haar waarmee zij de spot dreef met haar schoonfamilie en spiegel kon voorhouden. Helaas werd het een draak van een film. Haar schoonfamilie was overtuigd van hun vrome denken. Bela Bose zei films vaarwel en concentreerde zich op het leven als huisvrouw. Daarna is zij in vergetelheid geraakt. Zeer sporadisch schrijft men over haar, nauwelijks wordt haar noemt en zelden is er behoefte haar te interviewen. De jaren in de filmindustrie waren de mooiste in haar leven. Ze werkte, had fans, altijd in gezeldschap, reisde over de hele wereld. Bela Bose zal nimmer toegeven dat zij tevreden is door een ount achter haar carriëre te zetten, maar wekt de schijn op door voldoening te vinden in haar besluit door haar echtgenoot, kinderen en schoonfamilie bij te halen.